Andeby Online > Diskusjonsforum > Dilly
Gå tilbake til forumoversikta ...

Ååå...
(...)but not when I'm just a paid-by-the-page laborer!
(Redigere-funksjon, miss u...!)
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Wilfu
20 år, Bamble
07.09.2004, 23:48

Wilfu skreiv:
Og til slutt kan jeg si at jeg skriver ikke dette bare for å "skryte" at jeg sender mail med Don Rosa, men lurer på om noen har noen kommentarer...
laborer!
Takk, Wilfu!
Jeg setter pris på at du skjønner at det ikke er min feil at den ene mailen min ikke kom frem til DR og at han ellers ikke har hatt tid til å svare hurtig på mine forespørsler fordi han nettopp har vært ute og reist.
Ellers synes jeg at det er et spenende tema du har tatt opp. Et tema jeg selv må berøre i min fremstilling av Andebys historie.
Forøvrig ser jeg en feil i din fremstilling. Sist Skrue og Lillegull så hverandre var i 1932 og han døde i 1967, altså snakker vi om 35 år, ikke 37 år. Feilen er dog ikke din, men først og fremst utgivernes som i Lo$ feilaktig la skrues hjemkomst til Andeby til 1930 i stedet for 1932 som DR mente.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
07.09.2004, 23:57

Sigvald skreiv:
... og han døde i 1967
Dette strides de vise om Sigvald ;) Du må slutte å skrive slike ting som om det var den ultimate sannhet.
Alle som driver seriøs forskning presenterer aldri omdiskutert materiale som eneste sannhet, de legger alltid til at dette er omdiskutert.
Lars Olav
32 år, Grimstad
08.09.2004, 00:13

Sigvald skreiv:
... og han døde i 1967
Men han er da en fiktiv person som aldri har eksistert hvordan kan han dø da ?
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.09.2004, 08:21

Her har vi problemet med "mennskeliggjøringen" av duck-universert som Rosa har gjort seg skyldig i.
Mens Barks tegnet ender med mennsklige trekk, har Rosa etter min mening snudd dette på hode, og tegnet mennesker med ande-trekk.
Ingen dør (eller "dør") i andeby. Derfor blir det meningsløst sette et dødsår for Skrue.
Hva med alle historiene som er laget i etterkant av andre glimrende artister, som lar handlingen foregå i moderne tid?
Gander
08.09.2004, 08:36

Her er eg ueinig med deg, Midas. Då kan du like godt seie "Han er da ein fiktiv person som aldri har vore i ein hattebutikk, så korleis kan han ha flosshatt då?" Som fiktiv person har han vore i ein fiktiv hattebutikk og kjøpt ein fiktiv flosshatt. Han har ein fiktiv fødsel, feirar fiktive bursdagar, har ein stor fiktiv familie ... og ergo bør han på same måte kunne dø fiktivt.
Det eg derimot er ueinig i, er årstalet 1967 - og korvidt Skrue faktisk ER død. Eg meinar at det bør vere opp til opphavsmannen når den fiktive døden til ein figur skal inntreffe. Ettersom Skrue er eit storkonsernprodukt, er sjølvsagt spørsmålet kven ein skal rekna som "opphavsmann" - for all del, Barks skapte Skrue, men i motsetning til ... Morgan Kane og andre figurar som har ein fast forfattar, slutta det ikkje å kome Skrue-historier berre fordi Barks pensjonerte seg.
Dersom det visar seg at Barks har sagt at han ser for seg at Skrue døydde i 1967 (eller eit heilt anna årstal), kan eg godta det, men eg synest det blir feil at å "finne på" sånt skal vere opp til Don (med unntak for inni hans eiget hovud, så klart - og dersom han forteljar denne "teorien" til Sigvald eller andre og Sigvald veljar å godta denne, vil sjølvsagt dette vere ei heilt OK meining for Sigvald og - men det er framleis Don Rosas tanker og Sigvalds tanker, og ikkje eit fasitsvar). Ettersom eigarane av Skrue, Disney (her til lands representert ved Egmont spør du meg) er av den oppfatninga at Skrue lever enno, synest eg at den løysinga blir det næraste vi kjem eit fasitsvar med mindre det visar seg at Barks har kommentert emnet.
Men det går an å dø til tross for at du er fiktiv, på same måte som det går an å spise, strikke eller grave eit hol i jorda.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.09.2004, 09:11

Olaf SolstrAnd skreiv:
Men det går an å dø til tross for at du er fiktiv, på same måte som det går an å spise, strikke eller grave eit hol i jorda.
Skjønner godt hva du mener og er enig i både dette og mere til av det du skriver.
Men dette er en fiktiv person som mange personer skriver om, hvordan kanda den ENE RETTE si at alt HAN sier og mener er rett om denne fiktive personen ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.09.2004, 09:26

MikroMidas skreiv:
Men dette er en fiktiv person som mange personer skriver om, hvordan kanda den ENE RETTE si at alt HAN sier og mener er rett om denne fiktive personen ??
Læg mærke til, at det her den ene person aldrig sagt. Han har tvært om sagt det modsatte masser af gange. Han laver sine historier for sig selv og sine fans, og alle andre er frie til at hævde noget modstridende. At der så er ganske, ganske få fans, som holder ham som den "ene rette" og ophøjer alt, han siger og mener, til lov og formidler hans idéer om universet (deriblandt Skrue, selvsagt) som sådan, er en anden sag. Hvis jeg ikke husker meget galt, har "den ene" person sagt, at han faktisk ikke er glad for, at det er sådan, og min mening er da også, at den slags fanatikere udelukkende er med til at skade hans omdømme.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
08.09.2004, 10:57

Lars Olav skreiv:
Sigvald skreiv:
... og han døde i 1967
Dette strides de vise om Sigvald ;) Du må slutte å skrive slike ting som om det var den ultimate sannhet.
Merk at mitt svar til Wilfu basserer seg på at han selv basserer seg på DRs kronologi. Dette har noe med settingen i tråden å gjøre - det er dessverre ikke første gang du og jeg tolker en slikk setting ulikt.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
08.09.2004, 15:50

pryds skreiv:
Hvis jeg ikke husker meget galt, har "den ene" person sagt, at han faktisk ikke er glad for, at det er sådan, og min mening er da også, at den slags fanatikere udelukkende er med til at skade hans omdømme.
Jeg begynner å tro på det der, men det er jo litt synd at han egen stemme drukner totalt i andres tolkninger.
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.09.2004, 16:04

pryds skreiv:
Hvis jeg ikke husker meget galt, har "den ene" person sagt, at han faktisk ikke er glad for, at det er sådan, og min mening er da også, at den slags fanatikere udelukkende er med til at skade hans omdømme.
Jeg begynner å skjønne den "ene" men det kan ikke være lett å være han når hans stemme drukner totalt i andre sine tolkninger.
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.09.2004, 16:07

pryds skreiv:
...og min mening er da også, at den slags fanatikere udelukkende er med til at skade hans omdømme.
I tillegg kommer selvsagt alle dem som av en eller annen grunn er frustrerte og/eller misunnelige på DRs popularitet og som derfor finner det opportunt å bidra til en polarisering mellom dennes "tilhengere" og "motstandere".
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
08.09.2004, 16:42

Sigvald skreiv:
I tillegg kommer selvsagt alle dem som av en eller annen grunn er frustrerte og/eller misunnelige på DRs popularitet og som derfor finner det opportunt å bidra til en polarisering mellom dennes "tilhengere" og "motstandere".
Dem har jeg nu aldrig mødt nogen af. På nær, hvis der er tale om fanatikere, der er med til at skabe en sådan splid (hvis man da kan kalde det det), men da er det vel uforvarende.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
08.09.2004, 16:51

Sigvald skreiv:
Dem har jeg nu aldrig mødt nogen af. På nær, hvis der er tale om fanatikere, der er med til at skabe en sådan splid (hvis man da kan kalde det det), men da er det vel uforvarende.
(undskyld hvis dette indlæg fremtræder to gange. Det optrådte ikke i tråden efter første "Kvakk")
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
08.09.2004, 16:53

pryds skreiv:
Dem har jeg nu aldrig mødt nogen af...
Det var da engang en viss svenske som mente at Skrue måtte være Donalds farbror fordi han omtales som "farbror" på svensk...
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
08.09.2004, 16:59

pryds skreiv:
Sigvald skreiv:
(undskyld hvis dette indlæg fremtræder to gange. Det optrådte ikke i tråden efter første "Kvakk")
HM, jeg opplever faktisk det samme...
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
08.09.2004, 17:06

... men Stefan var vel ikkje så seriøs på akkurat det, var han vel? :-)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.09.2004, 17:16

Kva er det som skjer no ...? Pussig. Kvifor det ikkje dukker opp etter første kvakk, har eg faktisk ikkje peiling på ... tester ...
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.09.2004, 17:18

Beklagar, dette skuldast tydelegvis ein feil på serveren - ein disk har gått full, og det er difor problemer med alt som har med lagring å gjere (eg klarar ikkje ein gong å sende e-post). Har varsla webhotellet om dette, og det vi bli fiksa så fort som mogleg.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.09.2004, 17:48

Beklagar, dette skuldast tydelegvis ein feil på serveren - ein disk har gått full, og det er difor problemer med alt som har med lagring å gjere (eg klarar ikkje ein gong å sende e-post). Har varsla webhotellet om dette, og det vi bli fiksa så fort som mogleg.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.09.2004, 17:49

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.