Andeby Online > Diskusjonsforum > KVAKK!-prisen 2007
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Sigvald skreiv:
Takk for effektiv leveranse, Tommy!
Jeg deler herved takken med de slemme postdamene :)
Jeg har nå lest kjapt gjennom nok et kjempeflott nummer av Kvakk. Og har følgende sprøsmål?
a)
Hvorfor er bladet nummerert som nr. 4, når det er det første nummeret i en ny årgang? Ja, jeg vet at Rappet sliter med samme kaos, men er det noen god grunn for å etablere et nummer-system som verken er hummer eller kanari?
Å nummerere fortløpende i stedet for å begynne på nytt for hver årgang synes jeg ikke er så mye kaos-aktig. Jeg vet ikke om det finnes noen regler på at en ikke skal oppgi hvilken årgang det er snakk om så lenge en bruker forløpende nummerering, men jeg håper i alle fall at dette ikke vil forvirre så veldig mange. Kanskje bør informasjonen om årgang fjernes?
b)
Hvorfor nevnes ikke Don Rosas 12 jubileumsplakater i forbindelse med den ellers interessante statistikken for 2007?
Fordi jeg ikke fokuserte på plakater i den statistikken. Det er selvsagt ikke noe i veien for at jeg kunne gjort det, men det var altså først og fremst forsider, historier og striper jeg valgte å fokusere på.
c)
Hvorfor nevnes ikke Don Rosas "Gulløya" (DD&Co 5/2008) i anmeldelsen av DD&Co 50/2007 - 10/2008?
Fordi det i en så kort omtale ikke er plass til å skrive noe om hver enkelt historie.
www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!
Innlegget blei sist redigert 26.03.2008, 23:16 av Tommy
Tommy
24 år, Odda
26.03.2008, 23:14

Tommy skreiv:
Å nummerere fortløpende i stedet for å begynne på nytt for hver årgang synes jeg ikke er så mye kaos-aktig. Jeg vet ikke om det finnes noen regler på at en ikke skal oppgi hvilken årgang det er snakk om så lenge en bruker forløpende nummerering, men jeg håper i alle fall at dette ikke vil forvirre så veldig mange. Kanskje bør informasjonen om årgang fjernes?
Det er i hvert fall noe både Kvakk og Rappet kan vurdere. Hvordan dette enn gjøres, så bør det i hvert fall være gjennomtenkt.
Fordi jeg ikke fokuserte på plakater i den statistikken. Det er selvsagt ikke noe i veien for at jeg kunne gjort det, men det var altså først og fremst forsider, historier og striper jeg valgte å fokusere på.
OK, men dersom man skal vurdere en årgang, må man vel se på hele helheten? Mange vil nok huske nettopp de 12 plakatene som høydepunkter i 2007-årgangen.
Fordi det i en så kort omtale ikke er plass til å skrive noe om hver enkelt historie.
OK!
Ellers er det visse problemer med tekst-boksene som benyttes i artikkelen som presenterer KVAKK!-prisen (s. 21-26). Det blir mye bedre med litt luft mellom kantlinjene og teksten.
Jeg har forøvrig gått sett gjennom min samling av KVAKK!-blader i dag. De to første nummerne virker å være preget av visse "barnesykdommer", f.eks. er de ikke skikkelig kuttet til. Nummer 1 er dessuten litt kortere enn de andre, mens forsiden av nummer 2 er preget av en dominerende hvit bord som det ikke finnes maken til på noen av de andre forsidene. Nå vet ikke jeg hvilke planer som finnes, men jeg er i hvert fall meget interessert dersom det skulle være aktuelt med gjenopptrykk av disse to bladene slik at disse vil foreligge i samme høye kvalitet som de to siste nummerne. Mange nummer av Rappet er forøvrig gjenopptrykket - så dette skulle være gjennomførbart.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 26.03.2008, 23:51 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
26.03.2008, 23:47

Tommy skreiv:
Nei, det bør den ikkje. Å nummerere fortløpande er relativt vanleg blant vitskaplege tidsskrifter (og no er kanskje ikkje KVAKK! akkurat eit vitskapleg tidsskrift, men det er absolutt ikkje den verste kategorien å samanlikna seg med), og der er det òg heilt vanleg å oppgi årgang i tillegg. Av dei eg kjem på i farta gjorde iallfall Norsk Tidsskrift for Bibliotekforskning det på same måte då det framleis kom ut. Ein tur gjennom tidsskrifthylla på eit hvilket som helst større fagbibliotek vil vise at dette er ein ganske vanleg måte å nummerere på.
Så lenge KVAKK! er tydeleg merka «nr. 4» og ikkje «nr. 4/2008», er det å oppgi årgang berre interessant tilleggsinformasjon.
Sigvald skreiv:
Jeg har forøvrig gått sett gjennom min samling av KVAKK!-blader i dag. De to første nummerne virker å være preget av visse "barnesykdommer", f.eks. er de ikke skikkelig kuttet til.
Her er eg einig med Sigvald; den største forbetringa som eigentleg har skjedd med KVAKK! sidan starten er byttet av trykkeri.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
27.03.2008, 08:29

Sigvald skreiv:
Ellers er det visse problemer med tekst-boksene som benyttes i artikkelen som presenterer KVAKK!-prisen (s. 21-26). Det blir mye bedre med litt luft mellom kantlinjene og teksten.
Ja, jeg ser det nå. Av en eller annen grunn dukker det alltid opp noen småfeil som jeg oppdager først etter at bladet er ferdig, men det er vel nesten ikke til å unngå. Jeg skal vedde på at det i selveste Carl Barks Samlede Verk finnes en del skriveleifer. (Bare navnet i seg selv har vel aldri så liten feil, i og med at det vel skulle vært "Carl Barks' Samlede Verk" ). En annen liten feil jeg oppdaget er på side 2, der det står "KVAKK! # 4 - MARS 2007". Og på Kvakk!-prisen har navnet til forfatteren og tegneren av historien "Strandet" beklageligvis falt bort (Rune Meikle får ha meg unnskyldt). Når det en gang blir aktuelt med gjenopptrykk, ønsker folk at slike ting da skal rettes opp? Eller ønsker dere at slike småfeil skal beholdes slik de var i originalen?
Setter forresten veldig pris på tilbakemeldinger på alt som gjelder KVAKK! Det gjør det mye mer motiverende å lage bladet.
Og en annen ting: For at det ikke skal bli så "skremmende" å sende inn ting til KVAKK! så ønsker jeg å etablere en leserbrevspalte. Kanskje det kommer inn flere ting da, siden folk ikke trenger å føle at det de skal skrive behøver å være så omfattende som det de kanskje tror kreves av en artikkel. Med andre ord: Det er bare til å sende inn ting til KVAKK!, smått som stort.
Nå vet ikke jeg hvilke planer som finnes, men jeg er i hvert fall meget interessert dersom det skulle være aktuelt med gjenopptrykk av disse to bladene slik at disse vil foreligge i samme høye kvalitet som de to siste nummerne. Mange nummer av Rappet er forøvrig gjenopptrykket - så dette skulle være gjennomførbart.
Ja, det vil bli aktuelt med gjenopptrykk en eller annen gang, men jeg kan ikke si når. De to første numrene av KVAKK! er for øvrig ikke lenger tilgjengelige.
Innlegget blei sist redigert 27.03.2008, 21:24 av Tommy
Tommy
24 år, Odda
27.03.2008, 21:22

Tommy skreiv:
Når det en gang blir aktuelt med gjenopptrykk, ønsker folk at slike ting da skal rettes opp? Eller ønsker dere at slike småfeil skal beholdes slik de var i originalen?
Jeg synes at den slags feil bør rettes.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
27.03.2008, 22:47

Jeg må si at det er smått imponerende at du klarer å fylle hele bladet (nesten) helt selv, herr Kvakksvik! Spesielt siste nummers statistikkside må ha tatt en halv evighet å finne ut av.
Når jeg først skriver her er jeg samtidig freidig nok til å sende et ønske til våre norske venner Matser'n og Nils Petter om og sende inn flere tekster til KVAKK!, da de tidligere har vist sin treffsikkerhet i noe sådant 
Og en vakker dag skal jeg gjøre ferdig og sende Tommy min egen tekst som jeg har liggende på et lurt sted. En gang før jul. Jeg lover.
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
- Det Gode Selskap -
Innlegget blei sist redigert 03.04.2008, 02:05 av Guffen Delbekk
Guffen Delbekk
23 år, Halden
03.04.2008, 01:59

Guffen Delbekk skreiv:
Spesielt siste nummers statistikkside må ha tatt en halv evighet å finne ut av.
Det opplevdes i alle fall som tre kvart evighet. Minst.
Og en vakker dag skal jeg gjøre ferdig og sende Tommy min egen tekst som jeg har liggende på et lurt sted. En gang før jul. Jeg lover.
Jeg gleder meg!
Tommy
24 år, Odda
03.04.2008, 12:27

Hvis det er noen som ikke abonnerer på KVAKK!, men som likevel er interessert i å få vite hvem som stakk av med KVAKK!-prisene 2007, så har jeg oppdatert KVAKK!-sida ( http://www.kelpie.no/kvakk ) med vinnerne nå. Jeg kan forsåvidt gjengi det her også for de som ikke orker å klikke seg inn dit:
2007:
Lange historier (15+):
Carl Barks og Daan Jippes: Hakkespettene: Ingen røyk uten ild (D/D 2003-008)
Mellomlange historier (9-14):
Kari Korhonen: Donald Duck: Takketalen (D 2005-194)
Korte historier (3-8):
Kirsten de Graaf og Mau Heymans: Donald Duck: En fullkommen katastrofe (H 24069)
Gags (1-2):
Kirsten de Graaf og Mau Heymans: Ole, Dole og Doffen: Naturtro (H 25254)
Pockethistorier:
Stefano Ambrosio (m.fl.): Donald Duck: Magiens mestere (I TL 2654-1P)
Tommy
24 år, Odda
02.05.2008, 21:36

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.