Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald neste uke (nr 8/2008)
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Sigvald skreiv:
...............lavmål.............seriøs.........seriøs......oppegående..........intetsigende
......latterlig......harry.................drittunger............
seriøse lesere.............ansvaret..............skylda..
BINGO 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 18.02.2008, 19:51 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
18.02.2008, 19:50

Der er jo forskel på målgrupperne - DD og AA er rettet mod unge læsere og børn, det er helt tydeligt. Gemstone er rettet mod voksne læsere, for der er ingen børn der køber en tegneseriebog til 8 dollars selv...
Jeg vil i øvrigt gerne have et eksemplar, hvis du vil sørge for det Sigvald? Er du mon interesseret i et dansk, om det udkommer? I andre må også bare si fra om I er interesserede i en dansk udgave - nu håber jeg da den kommer på dansk også..
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
18.02.2008, 20:06

Som AC skriver så er Gemstones utgivelser utelukkende (eller i alle fall først og fremst) beregnet på voksne mennesker. Det er ikke Donald Duck & Co. Og så er det også enorm forskjell i opplagstallene. Mens DD&Co trykkes opp i underkant av 120 000 eksemplarer (omtrent) i et land på bare 4,7 millioner, trykkes Gemstones utgivelser opp i noen få tusen eksemplarer (i et land med over 300 millioner innbyggere). Gemstones utgivelser selges i spesialiserte tegneserieforretninger, mens Donald Duck & Co selges i alle dagligvarebutikker, kiosker, bensinstasjoner over hele Norge. Så det er litt forskjell... Hall of Fame er serien Egmont Serieforlaget tilbyr til oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert. Der får vi både god papirkvalitet, forord, artikler og alt annet vi ønsker oss..
Tommy
24 år, Odda
18.02.2008, 20:34

AC skreiv:
Jeg vil i øvrigt gerne have et eksemplar, hvis du vil sørge for det Sigvald?
OK, det skal jeg selvsagt ordne!
Er du mon interesseret i et dansk, om det udkommer?
Tja, hvorfor ikke?
Tommy skreiv:
Som AC skriver så er Gemstones utgivelser utelukkende (eller i alle fall først og fremst) beregnet på voksne mennesker. Det er ikke Donald Duck & Co.
Det er da mulig å lage et skikkelig produkt selv om målgruppen er barn. På 1990-tallet var det da ofte gode artikler av Erik Hørthe i bladet. Han skrev også kommentarer til Don Rosa plakatene.
Jeg har forøvrig lest historien nå og har følgende kommentarer:
a)
Forsiden er ikke den samme som Gemstone brukte. Jeg liker bedre Gemstones. Den er det mer Barks over.
b)
Bra, fargelegging, med unntak av at Skrue og bingen er feil fargelagt i tråd med italienske tradisjoner. Det virker m.a.o. som om fargeleggeren har begrenset peiling, med unntak av det rent tekniske. Vi får bare håpe at fargeleggingen rettes før histiorien eventuelt utgis i CBSV.
c)
Veldig bra oversettelse. Eneste jeg ikke liker er at ordet "eskimos" i første rute på nestsiste side er oversatt til det politisk korrekte "inuiter". Pkene eier åpenbart ikke skamvett. Hadde det stått "inuits" i originalen skulle jeg ikke sagt noe, men det gjør det altså ikke.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 18.02.2008, 20:52 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
18.02.2008, 20:50

Sigvald skreiv:
Veldig bra oversettelse. Eneste jeg ikke liker er at ordet "eskimos" i første rute på nestsiste side er oversatt til det politisk korrekte "inuiter". Pkene eier åpenbart ikke skamvett. Hadde det stått "inuits" i originalen skulle jeg ikke sagt noe, men det gjør det altså ikke.
Hva betyr Pkene? Skal det være Pikene, og hva betyr i såfall det?
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Innlegget blei sist redigert 18.02.2008, 22:01 av Drikaton
Drikaton
46 år, Nittedal
18.02.2008, 22:00

Drikaton skreiv:
PK er forkortelse for politisk korrekt. PKene er altså en betegnelse på de politisk korrekte.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
18.02.2008, 22:31

Sigvald skreiv:
Det er da mulig å lage et skikkelig produkt selv om målgruppen er barn. På 1990-tallet var det da ofte gode artikler av Erik Hørthe i bladet.
Det er da fortsatt ofte artikler i bladet. I forrige uke fikk vi for eksempel en om Mikro-Midas og Farlige Fiffus.
Tommy
24 år, Odda
19.02.2008, 01:18

Drikaton skreiv:
PK står for Paperinik, aka Fantonald. 
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
19.02.2008, 08:08

Som et lite frikvarter på Andeby Online - Jeg var nødt til å reklamere for DD&Co nr. 08/2008 i ert ganske annet forum også;
http://ofaforum.no/forum/viewtopic.php?t=5168
...og benytter sjansen til å nevne at kombinasjonen med å ta med seg noen gode Barks-historier i skauen, en god kjeft kaffe, og en fiskestang, kan ANDbefales på det varmeste! Jeg har forsøkt!
(",) Tor
19.02.2008, 08:45

Det som gleder meg mest er at det fortsatt finnes Barks-historier jeg ikke har lest. For Pilkeeksperten var nemlig ny for meg. (Nå har jeg den riktignok i Carl Barks samlede verk, men jeg har bestemt meg for å utsette lesingen av bøkene til hele verket er komplett.)
Innlegget blei sist redigert 19.02.2008, 11:27 av Tommy
Tommy
24 år, Odda
19.02.2008, 11:27

Tor Ø skreiv:
Som et lite frikvarter på Andeby Online - Jeg var nødt til å reklamere for DD&Co nr. 08/2008 i ert ganske annet forum også;
Har nå sett på det der. Det virker dog en smule overdrevet å spørre Egmont om å benytte et "illustrasjonsfotografi" av en rute i historien. Er det ingen validitet i den generelle sitatloven loven lenger?
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
19.02.2008, 12:55

Sigvald skreiv:
Har nå sett på det der. Det virker dog en smule overdrevet å spørre Egmont om å benytte et "illustrasjonsfotografi" av en rute i historien. Er det ingen validitet i den generelle sitatloven loven lenger? }}
Jo, men det tar knapt et minutt å skrive en mail for å spørre, og det syntes jeg at jeg kunne ofre!
(",) Tor
19.02.2008, 14:17

whitesand skreiv:
Bakerst i nr.7 står det at vi neste uke får et ekstra blad i anledning vinterferien.
Det bladet har den interessante tittelen: Et sted i ingensteds.
Kan det være snakk om Somewhere in nowhere kanskje?? :-O
Og jeg fikk med 3 eks. av ekstrabladet:-)
Bernie
36 år, Bergen
28.02.2008, 05:30

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.