Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Genial ide - eller ren utpressing?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Genial ide - eller ren utpressing?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Egmontkärnan har nå utgitt en "Kalle Anka & C:o almanacka för 2008" med Don Rosas 12 jubileumsplakater:
2008 Almanacka
2008 Almanacka - INDUCKS

AC har undersøkt saken og det viser seg at denne ikke er beregnet på hvem som helst, men kun som et gode til dem som tegner et årsabonnement på Kalle Anka & C:o. Dette har vært nevnt i DDF(r)-forumet:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=32565#p32565
der AC roser ideen, mens andre sier "Det er ren afpresning!". Hva synes dere? Og hvordan er lovligheten av dette? DD&Co plikter i hvert fall å levere medfølgende leker o.l. separat?

Selv mener jeg at denne kalenderen burde vært solgt fritt - eventuelt i tillegg til å være en gratis gave til abonnentene - dette fordi det ikke er helt samsvar mellom målgruppen (KA&C:o-abonnenter) og interesse-gruppen: (Don Rosa fans). De fleste her i gruppen vil vel være enige i at en tilsvarende norsk utgivelse ville være av større intersse for f.eks. meg som ikke er abonnent enn for f.eks. Olaf som er abonnent. En kalender til abonnentene bør være mer allsidig -synes jeg.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 03.01.2008, 22:51 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

03.01.2008, 22:43

Sigvald skreiv:

AC roser ideen, mens andre sier "Det er ren afpresning!".

Siter riktig, Sigvald. Det jose carioca har skrive, er «Hvorfor gør I ikke sådan noget herhjemme, Egmont? Det er ren afpresning! :-D». Og det utsagnet er ganske annleis lada enn ditt sitat.

Hva synes dere?

Ideen frå ein marknadsføringsståstad er heilt glimrande. Eg synest det er fantastisk at ekstra tiltak blir iverksatt for å belønne abonnentene. Når vi forplikter oss til å kjøpe femtito blader av gongen synest eg at det bør utmerke oss som såpass trofaste kunder at eg ser på det som kjempepositivt at Egmont gir oss nokre ekstra bonusar.

Og hvordan er lovligheten av dette?

No kjenner eg ikkje det svenske lovverket så godt, men eg går ut frå at Egmont Kärnan ikkje hadde gjort noko slikt dersom det ikkje var tillatt.

Selv mener jeg at denne kalenderen burde vært solgt fritt - eventuelt i tillegg til å være en gratis gave til abonnentene - dette fordi det ikke er helt samsvar mellom målgruppen (KA&C:-O-abonnenter) og interesse-gruppen: (Don Rosa fans). De fleste her i gruppen vil vel være enige i at en tilsvarende norsk utgivelse ville være av større intersse for f.eks. meg som ikke er abonnent enn for f.eks. Olaf som er abonnent.

Og dersom eg hadde vore ein representativ abonnent hadde det der vore eit godt eksempel, men det er eg ikkje. Du har heilt rett i at eg personleg ikkje får den heilt store gleda av å sjå Don Rosa-plakatane skalert ned til A4, då eg synest at allereie i B4-format var dei alt for små for detaljrikdomen. Men 99 % av abonnentane har garantert like lyst på denne almanakken som du har.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

03.01.2008, 23:07

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

AC roser ideen, mens andre sier "Det er ren afpresning!".

Siter riktig, Sigvald. Det Jose Carioca har skrive, er «Hvorfor gør I ikke sådan noget herhjemme, Egmont? Det er ren afpresning! :-D». Og det utsagnet er ganske annleis lada enn ditt sitat.

Jeg tolker den første delen av JCs utsagn som sarkasme/ironi - vedkommendes faktiske synspunkt fremgår dermed av den delen av utsagnet som jeg har sitert.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

03.01.2008, 23:44

Hva synes dere?

Ideen frå ein marknadsføringsståstad er heilt glimrande. Eg synest det er fantastisk at ekstra tiltak blir iverksatt for å belønne abonnentene. Når vi forplikter oss til å kjøpe femtito blader av gongen synest eg at det bør utmerke oss som såpass trofaste kunder at eg ser på det som kjempepositivt at Egmont gir oss nokre ekstra bonusar.

Desverre blir nok plakatene bare gitt til de nye abonnentene, mens vi som har abonnert i årevis ikke får denne "vervepremien". Det er urettferdig det! :-)

Solveig
31 år, Trondheim

03.01.2008, 23:56

Solveig skreiv:

Desverre blir nok plakatene bare gitt til de nye abonnentene, mens vi som har abonnert i årevis ikke får denne "vervepremien".

Basert på den tilgjengelege informasjonen oppfatter eg det slik at dette blir distribuert til alle abonnentene. Har du annan informasjon?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

04.01.2008, 00:39

Solveig skreiv:

Desverre blir nok plakatene bare gitt til de nye abonnentene, mens vi som har abonnert i årevis ikke får denne "vervepremien".

Basert på den tilgjengelege informasjonen oppfatter eg det slik at dette blir distribuert til alle abonnentene. Har du annan informasjon?

La meg presisere, at vi her taler om de svenske abonnentene. Jeg har ikke hørt om noe tilsvarende i Norge.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

04.01.2008, 01:47

Solveig skreiv:
{{ Desverre blir nok plakatene bare gitt til de nye abonnentene, mens vi som har abonnert i årevis ikke får denne "vervepremien".

Basert på den tilgjengelege informasjonen oppfatter eg det slik at dette blir distribuert til alle abonnentene. Har du annan informasjon?}

Nei, men jeg antar at dette er et "vervetilbud". Jeg anser det usannsynlig at Egmont gir en slik raus gave til en fisk som allerede dingler på kroken. :-)

Solveig
31 år, Trondheim

04.01.2008, 03:35

Sigvald skreiv:

Markedsføringslovens paragraf 4 sier:

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene.

Så det kan se ut som om dette er et grensetilfelle. Men bokklubber og andre som tilbyr en "gave" hvis man tegner seg som medlem, pleier å gi mulighet til å bestille gaven uten å kjøpe noe mer.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

04.01.2008, 10:21

Nils Petter skreiv:

Sigvald skreiv:

Markedsføringslovens paragraf 4 sier:

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene.

Så det kan se ut som om dette er et grensetilfelle. Men bokklubber og andre som tilbyr en "gave" hvis man tegner seg som medlem, pleier å gi mulighet til å bestille gaven uten å kjøpe noe mer.

Dette er en norsk lov som ikke gjelder i Sverige, jamfør bompengene på Svinesund.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

04.01.2008, 11:01

Jo, men jeg trodde spørsmålet dreide seg om hvordan en slik kalender eventuelt skulle gjøres tilgjengelig i Norge:

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

04.01.2008, 12:05

Var det ikke en Don Rosa kalender i 2003? Hvordan ble den delt ut?

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

04.01.2008, 12:43

Den blei ikkje delt ut. Den blei solgt som eit enkeltståande produkt.

Det same var vel tilfelle for Hall of Fame-kalenderen som kom for nokre år sidan, trur eg.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

04.01.2008, 12:54

Nils Petter skreiv:

Jo, men jeg trodde spørsmålet dreide seg om hvordan en slik kalender eventuelt skulle gjøres tilgjengelig i Norge:

Isåfall er det da ikke noe større problem for Egmont enn å si "dersom du vil ha denne kalenderen UTEN å tegne abonnement, kan du bestille den separat for x kroner." Det bruker da være relativt standard når det gjelder slike gratisgaver.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

06.01.2008, 04:33

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.