Andeby Online > Diskusjonsforum > Plakater i Donald Duck & Co nr. 1 2008
Gå tilbake til forumoversikta ...

I tilfelle noen skulle være interesserte, kan jeg (snill som jeg er) informere om at er med et stort posterbilag i det første Donald-bladet i 2008. Totalt sju plakater på fire ark, uten stifter og i stor størrelse, noe lignende bilagene som danskene har fått i løpet av dette året. Så om folk er interessert i plakater som denne, denne eller denne, er det bare å storme til nærmeste butikk når bladet kommer i butikken. I tillegg kommer plakater med massevis av Donald-fjes, Fantonald, Dolly og niesene, samt Ole, Dole, Doffen og Snapp.
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
Innlegget blei sist redigert 27.12.2007, 19:53 av krice
krice
24 år, Tromsø
27.12.2007, 19:52

Ja, disse er flotte! Og når man inni bladet i tillegg får med Carl Barks' Isbaderen og en uutgitt Klodrikhistorie av Strobl, pluss en bitte liten musematte, er det bare å raske det med seg neste gang man er ute og handler to melk, ett brød og en pakke Extra.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
Innlegget blei sist redigert 27.12.2007, 22:50 av MatsGull
MatsGull
20 år, Kongsvinger
27.12.2007, 21:22

Hmm... kjøper aldri Donald, men mulig det fortjenes å bli handlet inn nå da med slike lekkre motiver. Må vel handle inn noen lekkre rammer på IKEA også. De er jo noen autoriteter på rammer.
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
27.12.2007, 22:45

krice skreiv:
I tilfelle noen skulle være interesserte, kan jeg (snill som jeg er) informere om at er med et stort posterbilag i det første Donald-bladet i 2008. Totalt sju plakater på fire ark, uten stifter og i stor størrelse, noe lignende bilagene som danskene har fått i løpet av dette året. Så om folk er interessert i plakater som denne, denne eller denne, er det bare å storme til nærmeste butikk når bladet kommer i butikken. I tillegg kommer plakater med massevis av Donald-fjes, Fantonald, Dolly og niesene, samt Ole, Dole, Doffen og Snapp.
Tusen takk for tipset. Disse plakatene kommer også i danske AA&Co. Ideen synes å være dansk idet danskene i fjor fikk tre slike runder med 7-plakater (derav 3*2 av Don Rosas Skrue Jubileumsplakater). Kan hende er det koordineringen med Norge som gjør at danskene ikke får flere av disse i denne omgang.
Noen (Germund?) som vet om de nye plakatene også utgis i svenske KA&Co?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
28.12.2007, 21:39

Noen som kan være brydd med å lage en liste over plakatene, slik at jeg kan se om det er noen vits i å kjøpe bladet? Gamle klassiske amerikanske covere har skyhøy nostalgi-faktor hos meg, men DD&Co nr. 1 og Don Rosa er mindre interessante.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
29.12.2007, 14:01

Nils Petter skreiv:
Noen som kan være brydd med å lage en liste over plakatene, slik at jeg kan se om det er noen vits i å kjøpe bladet?
http://coa.inducks.org/issue.php?c=no/DD2008B01
Innlegget blei sist redigert 29.12.2007, 14:35 av Eirikb
29.12.2007, 14:35

Dette er noko eg har misunt danskane lenge, og eg er veldig glad for at vi endelig får det her til lands òg. At vi får plakatane blåst opp i A3-format i staden for det kjedelige B4 vi fekk Don Rosa-plakatane i. Og når det gjeld motivval: Eit par av plakatane er relativt kjedelige i mine auge, men det gjer ingenting, for plakatane har motiv både på forside og bakside, så ein kan ikkje henge opp alle uansett. Men stort sett er dette kanonbra motiver. Av sju motiver er det fire eg kunne tenkja meg å ha i glass og ramme på veggen. (Problemet er sjølvsagt at to av dei fire er for- og bakside av same plakat, men det er då det er praktisk å ha ein samboar som òg abonnerer på Donald, og skulle ho ikkje vera interessert i å dele godene kan eg alltids kjøpe eit ekstra blad.
)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.12.2007, 15:30

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Problemet er sjølvsagt at to av dei fire er for- og bakside av same plakat, men det er då det er praktisk å ha ein samboar som òg abonnerer på Donald, og skulle ho ikkje vera interessert i å dele godene kan eg alltids kjøpe eit ekstra blad.
)
...eller du kan vurdere å lage et stort hull i veggen, sånn at hver sin side av plakaten kan dekorere to forskjellige rom. 
Tommy
24 år, Odda
29.12.2007, 18:33

Nils Petter skreiv:
Noen som kan være brydd med å lage en liste over plakatene, slik at jeg kan se om det er noen vits i å kjøpe bladet? Gamle klassiske amerikanske covere har skyhøy nostalgi-faktor hos meg, men DD&Co nr. 1 og Don Rosa er mindre interessante.
Er det morsomt å være på kollisjonskurs med folk flest? Jeg antar i hvert fall at de fleste her inne og i DDF(r) setter nettopp de to plakatene høyest av disse 7.
Dette er noko eg har misunt danskane lenge, og eg er veldig glad for at vi endelig får det her til lands òg. At vi får plakatane blåst opp i A3-format i staden for det kjedelige B4 vi fekk Don Rosa-plakatane i. Og når det gjeld motivval: Eit par av plakatane er relativt kjedelige i mine auge, men det gjer ingenting, for plakatane har motiv både på forside og bakside, så ein kan ikkje henge opp alle uansett. Men stort sett er dette kanonbra motiver. Av sju motiver er det fire eg kunne tenkja meg å ha i glass og ramme på veggen.
Og disse fire er?
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 29.12.2007, 21:03 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
29.12.2007, 20:58

Sigvald skreiv:
Er det morsomt å være på kollisjonskurs med folk flest? Jeg antar i hvert fall at de fleste her inne og i DDF(r) setter nettopp de to plakatene høyest av disse 7.
Er det morsomt å vera lik alle andre?
Og disse fire er?
DD&Co 1/48, Barks' familieportrett, veggen av Donald-hoder og Fantonald.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.12.2007, 21:26

Det er ganske morsomt, men man ser ofte disse Donald-hodene i stua til Donald!
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Villas Vidvei
Oslo
30.12.2007, 14:17

Fikk man ikke en bedre versjon av Barks' familieportrett i DD&co nr. 13/2005? Så jeg for min del vil heller ha det på veggen.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Innlegget blei sist redigert 30.12.2007, 14:23 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
30.12.2007, 14:23

Sigvald skreiv:
Er det morsomt å være på kollisjonskurs med folk flest?
Aner ikke. You tell me.
Når det gjelder plakatene, tror jeg de fleste som leste innlegget mitt fikk med seg at jeg har et nostalgisk forhold til gamle amerikanske covere, spesielt fordi jeg ikke har alle disse bladene og det finnes covere som aldri er blitt trykket i Norge. DD&Co nr. 1 har jeg allerede i fire utgaver, og nye Don Rosa-covere har jeg ikke noe spesielt forhold til.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
30.12.2007, 14:27

Vi fik ikke forsiden af DD&Co. nr 1 så det er ikke helt samme sæt.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
30.12.2007, 17:56

Sigvald skreiv:
Og disse fire er?
Men Don Rosa plakaten vil du ikke ha på veggen? Er det rart det tidvis blir en opphetet stemning her i forumet?
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 31.12.2007, 16:02 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
31.12.2007, 15:59

Sigvald skreiv:
Men Don Rosa plakaten vil du ikke ha på veggen? Er det rart det tidvis blir en opphetet stemning her i forumet?
Olaf må vel sjølv få velje seg sine favorittar utan at det skal bli bråk og oppheta stemning av det?
Innlegget blei sist redigert 31.12.2007, 16:20 av Eirikb
31.12.2007, 16:20

Nei det er ikke så veldig rart Sigvald, når du alltid skal klage på at andre har en annen smak enn din. Slutter du med det vil det ikke lenger være noen opphetet stemning. Alle andre respekterer nemlig at man har forskjellig smak.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 31.12.2007, 16:23 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
31.12.2007, 16:21

Eirikb skreiv:
Sigvald skreiv:
Olaf må vel sjølv få velje seg sine favorittar utan at det skal bli bråk og oppheta stemning av det?
Helt riktig, så kan man jo samtidig spørre seg selv om hvem som står for denne "opphetede" stemningen...
borteherfra
14 år, Tromsø
31.12.2007, 16:22

Sigvald skreiv:
Men Don Rosa plakaten vil du ikke ha på veggen?
Eg har ikkje sagt at eg ikkje vil ha Don Rosa-plakaten på veggen. Eg har sagt at dei fire nevnte er såpass stilige at dei kunne eg tenkja meg å spandere glass og ramme på.
Don Rosa-plakaten er kjempefin, den finaste Rosa-plakaten eg har sett på årevis -- og hadde det ikkje vore for ein liten detalj (at plakaten illustrerer ei historie som eg framleis meiner at aldri burde ha blitt produsert, då eg ser på det som svært ubarksistisk å leggja ut i klartekst kva som eigentleg skjedde mellom Skrue og Gulda månaden ved Sølvstrømmen), hadde den òg garantert blitt med opp på veggen, for det er ein av dei finaste Don Rosa-plakatane eg nokon gong har sett.
(Heh, litt pussig ... Eg synest at Don Rosa lager veldig rotete og kaotiske plakatar, og eg synest at han lager veldig rotete og kaotiske forsider. Derimot synest eg at forsidene hans er utruleg fine som plakatar.)
Men det finst jo grenser for kor mykje veggplass ein har, og når Egmont faktisk gir oss eit slikt koldtbord av A3-plakatar, må ein jo nesten velja sine favorittar. Donald-hovuda er berre elskverdige, familietreet er Barks, nr 1-forsida må ein jo berre trekke fram, og Fantonald-teikninga var berre overveldande stilig. Så Don Rosa hamna ikkje høgare enn ein femteplass hos meg. Det betyr på ingen måte at eg mislikte den. Det var ein utruleg stilig plakat, berre ikkje ein av mine favorittar.
Er det rart det tidvis blir en opphetet stemning her i forumet?
Neidå. Eg skjønner sjølvsagt at store fans av Don Rosa, Wilma van den Bosch og Michael Nadorp føler seg forbigåtte når eg ikkje nevner deira motiver blant mine store favorittar. Og nettopp det var òg grunnen til at eg *ikkje* nevnte i utgangspunktet kva plakatar det var eg forguda og ikkje. Men når du spør direkte, må eg jo nesten høflig svare, for eg ser for meg at stemninga ikkje hadde blitt mindre oppheita om eg hadde ignorert deg?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.12.2007, 17:42

(Heh, litt pussig ... Eg synest at Don Rosa lager veldig rotete og kaotiske plakatar, og eg synest at han lager veldig rotete og kaotiske forsider. Derimot synest eg at forsidene hans er utruleg fine som plakatar.)
Jeg har tenkt litt på dette. Don har visst ikke filla peiling på grafisk design, for når han lager en plakat består den som regel av en mengde løsrevne enkelt-tegninger som ikke alltid passer lik bra sammen. Han kan for eksempel finne på å plassere to nesten helt like potretter av Skrue rett ved siden av hverandre.
Når det gjelder forsidene, blir de ofte mislykket fordi han ikke skjønner hva som kreves av en god forside. Den skal helst ha en viss dynamikk, men samtidig bære litt preg av å være oppstilt - det er jo tross alt en reklameplakat for bladet det er snakk om. Rosas forsider er BARE oppstilte, og derfor er det noe som skurrer.
Men nettopp fordi forsidene er oppstilte, egner de seg godt som plakater, for er det EN ting Don kan så er det å lage oppstilte bilder - gjerne med en sentral figur sett rett forfra, omgitt av diverse andre figurer eller rekvisitter. Stilen hans ligner litt på gammeldagse sirkusplakater, og de er fine å ha på veggen! Så han ville nok klare å lage gode plakater også, hvis han brukte mindre copypaste og tenkte mer på den samlede komposisjonen,
Innlegget blei sist redigert 31.12.2007, 18:24 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
31.12.2007, 18:20

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.