Andeby Online > Diskusjonsforum > Holder på og lage et kart, og trenger litt hjelp
Gå tilbake til forumoversikta ...

jeg holder på og lage et kart over Andeby for moroskyld, og lurer på noe.
1. Hva heter gaten der hvor Skrues pengebinge ligger?
2. Heter Petter Smarts gate oppfinnerveien?
3. Hvor bor Klodrik?
PS. Har skrevet samme tråden på mitt eget forum.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Innlegget blei sist redigert 19.10.2007, 17:34 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
19.10.2007, 17:08

Skrues pengebinge ligger på toppen av Daudbilbakken (eller Daudhestbakken, som den ble kalt før Skrue kom dit).
Petter Smart bor vel på Kampen, ifølge Barks. Om det er offisiell gateadresse, vet jeg ikke. Gatenavn har det vel vært mange forskjellige av når det gjelder kjente figurer.
For øvrig kom det ut et Andeby-kart som vedlegg/samleserie i DD for omlag ti år siden, eller noe slikt. Der står det vel også en del navn, det er sikkert noen som har dette.
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
19.10.2007, 17:37

Trur Kampen var meir for bydel enn gate å rekna. I den amerikanske utgåva stod det iallfall «South side» og «North side» i staden for Kampen og Enga.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.10.2007, 19:57

Hva er den Nprske utgaven? Det går fortsatt ann og forandre.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Villas Vidvei
Oslo
20.10.2007, 11:02

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Trur Kampen var meir for bydel enn gate å rekna. I den amerikanske utgåva stod det iallfall «South side» og «North side» i staden for Kampen og Enga.
Disse fiktive stedsnavnene er interessante, ikke minst fordi de jo er identiske med to ytterst reelle bydeler i vår egen hovedstad. (Oversetteren har ikke en gang gjort seg bryet å forvanske referansene, jf. klassiske Aagaard-konstruksjoner som "Tullersmo".) Har dere noen anelse om hvorfor oversetteren har valgt denne løsningen?
I forlengelsen av denne diskusjonen kunne det også være interessant å høre om andre stedsnavn som har dukket opp i andeuniverset gjennom tidene. Selv husker jeg av en eller annen grunn spesielt en landsby(?) kalt "Øvre Gosen" i et Donald-blad fra 70-tallet. Antakelig først og fremst fordi det til dags dato fortsatt er et mysterium for meg hvordan man i det hele tatt kan komme på et slikt navn. Så vidt jeg vet er Gosen egentlig et bibelsk navn. Som gammel sarping var det for øvrig også interessant å komme over en Lilleulv-historie med referanse til "Sarpen sagverk"... Hvor kommer sånt fra?
Men altså, hvilke andre interessante stedsnavn fra andeuniverset kjenner dere til? Noen favoritter?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
22.10.2007, 23:34

Jeg husker en halvside hvor Donald sitter på toget og konduktøren roper ut: "Neste stasjon Krykjekrå" (eller noe slikt). Donald skjeller ut konduktøren og sier at han må snakke tydeligere. Men når toget kommer fram til stasjonen, ser Donald av skiltet at stedet faktisk HETER Krykjekrå.
Det er vel for mye å håpe på, men: Vet noen hvilket navn som ble brukt i originalen?
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
23.10.2007, 10:05

Kråkjekrå-dømet er nevnt i forordet til De komplette årgangene 1950, av Jon Gisle. Har ikkje boka her akkurat no, men meiner at originalteksten var Ughamumble.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.10.2007, 11:32

Ja, det er Ughamumble, og her er stripa.
Aprophos striper. Hva er spesielt med denne?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 24.10.2007, 00:02 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
24.10.2007, 00:00

Sigvald skreiv:
Ja, det er Ughamumble, og her er stripa.
Aprophos striper. Hva er spesielt med denne?
Hehe, skjønner, Sigvald. Eg tar poenget ditt.
(Og for dei som ikkje tar det: Sigvald føler at denne tråden er i overkant off topic frå V-vidveis opprinnelege innlegg, og demonstrerer det ved å assosiere til noko som er ENNO meir off-topic (stripa som stod på trykk same dag som Don Rosa kom ut av egget)).
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.10.2007, 10:54

Don Rosa kom ut av egget
En overraskende påstand som kan lede samtalen enda lenger bort fra topic.
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
24.10.2007, 14:24

Sigvald føler at denne tråden er i overkant off topic frå V-vidveis opprinnelege innlegg, og demonstrerer det ved å assosiere til noko som er ENNO meir off-topic (stripa som stod på trykk same dag som Don Rosa kom ut av egget.
Ikke helt riktig. Din link fikk meg til å oppdage disse stripene i INDUCKS/COA. Ettersom det er tale om dagsstriper tenkte jeg at det kanskje kom en 29.06.1951 også - og det gjorde det. Og så ville jeg bare som noen tok poenget dersom jeg spurte hvorfor akkurat den stripen er litt spesiell. Olaf løste den gåten med glans. V.Vidvei var faktisk ikke i mine tanker i det hele tatt 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 24.10.2007, 14:42 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
24.10.2007, 14:41

Sigvald føler at denne tråden er i overkant off topic frå V-vidveis opprinnelege innlegg
Det har han vel for så vidt rett i. Tar meg derfor den frihet å opprette en ny tråd og overføre mitt noe off-topic innlegg dit. Håper ikke dette er i strid med noen forumregler e.l.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
24.10.2007, 20:29

Karamell skreiv:
Det har han vel for så vidt rett i. Tar meg derfor den frihet å opprette en ny tråd og overføre mitt noe off-topic innlegg dit. Håper ikke dette er i strid med noen forumregler e.l.
På ingen måte.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.10.2007, 20:31

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.