Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Margarinfabrikken på ordenlig

Andeby Online > Diskusjonsforum > Margarinfabrikken på ordenlig

Gå tilbake til forumoversikta ...

Vår venn Donald jobber som kjent på margarinfabrikken (kilde), og mens jeg nylig danset meg gjennom Oslos gater oppdaget jeg et spennede syn langs Stavangergata, nemlig Norges egne margarinfabrikk!

Sakset fra http://www.artemisia.no/arc/historisk/oslo/bygninger2/stavangergaten.42.html:

Margarinfabrikken Norge ble bygget i 1926-27 etter tegninger av arkitekt Thorvald Astrup, og satt i drift i 1929. Bedriften ble allerede i 1911 kjøpt opp av Norges Kooperative Landsforening (NKL). Dette ble begynnelsen på NKLs industrivirksomhet. Hovedbygningen er en kraftig bygning over fem etasjer, der annen til fjerde etasje er knyttet sammen med smale, vertikale åpninger i fasaden. Disse er regelmessige, og danner en slags stilisert søylestruktur. Første etasje har enkle, rundbuede vinduer, og femte etasje er tilbaketrukket. Trappetårnet er kronet med en kuppel. Portbygningen er utformet som et lavt tilbygg over to etasjer.

Det jeg reagerer på, er at ingen donaldistiske foreninger oppmuntrer til regelmessige pilgrimsferder med dette monumentet som mål.

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
19 år, Kongsvinger

12.09.2007, 21:04

MatsGull skreiv:

Vår venn Donald jobber som kjent på margarinfabrikken (kilde), og mens jeg nylig danset meg gjennom Oslos gater oppdaget jeg et spennede syn langs Stavangergata, nemlig Norges egne margarinfabrikk!

Jeps, Donalds arbeidsplass er faktisk min nærmeste nabo. Kvalifiserer dette til æresmedlemskap i Donaldist-foreninga?

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Karamell
40 år, Oslo

13.09.2007, 00:02

Det vil nok utvilsomt gi deg en god del kredibilitet :)

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
19 år, Kongsvinger

13.09.2007, 16:49

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.