Andeby Online > Diskusjonsforum > Var det Disney som ødela Donald?
Gå tilbake til forumoversikta ...

De fleste har vel fått med seg at Gemstones amerikanske Disney-blader selger usedvanlig dårlig - noen få tusen eksemplarer i måneden. Men vi skal ikke mer enn 20 år tilbake i tiden før bildet er et helt annet. Gladstones første serie med Donald- og Mikke-blader solgte typisk 70-80.000, nok til at forlaget tjente penger. Hva skjedde?
William Van Horn har gjort seg noen interessante tanker om dette i Tommys og Olafs utmerkede bok ”Plystrende lopper og svirrende fluer” (har du ikke kjøpt den ennå, så gjør det!) Han forteller at Gladstones suksess med seriebladene førte til at Disney ønsket å gi ut bladene selv. Dette gikk brukbart en stund, men Disney-redaksjonen hadde liten eller ingen erfaring med å publisere tegneserier, og i følge WVH gjorde de en fatal bommert.
… i juli eller august bestemte Disney at de ikke skulle ta inn så mye nytt stoff lenger, men hovedsakelig basere bladene sine på gjenopptrykk. De solgte ikke så bra. De hadde klart å fullstendig ødelegge opplagstallene [Gladstone] hadde bygd opp.
Dette er kanskje ikke hele historien, men er det ikke et signal om at noe av det viktigste for å hindre leserflukt (og dermed sikre bladets fremtid) er å tilby leserne gode serier som ikke har vært utgitt før? Og dette gjelder vel også den norske utgaven? I en annen tråd her på AOL spør Tommy hvorfor Egmont fyller bladet med relativt ferske opptrykk i stedet for å gi plass for nye D/D-historier. Enig! Sånn sett var det en positiv overraskelse at årets sommerlesning blant annet besto av den ”nye” Marco Rota-historien om Donald som pendler. De som ønsker enda flere opptrykk av Don Rosa eller Barks har jo diverse hardcover-bøker å velge blant.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 02.09.2007, 20:31 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
02.09.2007, 20:24

Nils Petter skreiv:
De som ønsker enda flere opptrykk av Don Rosa eller Barks har jo diverse hardcover-bøker å velge blant.
De svenskene som venter på "Columbuskartene" er nok ikke helt enig med deg...
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
03.09.2007, 03:16

Eg trur at dei svenskene som venter på «Columbuskartene» er fullstendig einige med Nils Petter, eg. Dersom dei venter på «Columbuskartene» går eg ut frå at dei reknar det som ei god historie, ergo er Columbuskartene i Sverige ei god historie som ikkje har vore utgitt før, og det er jo akkurat det Nils Petter argumenterer for.
Og kva er eigentleg galent med hardcoverbøker, Sigvald? Som skrive i ein annan tråd; Columbuskartene kjem etter all sannsynlegheit i Hall of Fame til neste år. Eg innbiller meg at dei svenskene som er såpass engasjerte Don Rosa-fans at dei kjenner til Columbuskartene, òg må klare å få med seg Rosa-Hall of Fame-bøkene, så kva er galent i at historia blir utgitt der?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
03.09.2007, 08:28

Enig i Olafs poeng. Et "opptrykk" er en historie som har vært utgitt før. En historie som er ny for leserne i det aktuelle landet, er et "nytrykk", selv om den ble laget for noen år siden.
Jeg har flere ganger prøvd å starte en debatt her på AOL om hvilken vei Disney-seriene bør gå for å oveleve i fremtiden, men det ender som regel med en diskusjon om Don Rosa. Nokså rart, egentlig, siden Don dessverre ikke ser ut til å produsere noe særlig med serier for tiden - til tross for et utvilsomt sterkt påtrykk. Han vil altså trolig ikke ha så mye å si for Donald-bladets fremtid.
Det jeg først og femst etterlyser er:
- systematisk fremdyrking av nytt talent på forfatter- og tegnersiden
- nytrykking av eldre, interessante serier som ikke har vært utgitt før
- at etablerte og populære tegnere og forfattere som WVH oppmuntres til å produsere mer
- flere store og dristige serieprosjekter av typen "Drageherrenes rike" og millennium-serien (den med de mystiske kulene).
Eller er tar jeg feil? Er det andre ting som er viktigere, for eksempel nye typer stoff i bladet (krimgåte, leserbrev) eller introduksjon av helt nye typer serier som Fantonald eller Manga-Donald?
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 03.09.2007, 11:45 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
03.09.2007, 10:01

Nils Petter skreiv:
Enig i Olafs poeng. Et "opptrykk" er en historie som har vært utgitt før. En historie som er ny for leserne i det aktuelle landet, er et "nytrykk", selv om den ble laget for noen år siden.
Så absolutt. Og som eg har sagt ein del gonger tidlegare: Det burde gå an å trykke opp Columbuskartene i Sverige og samtidig bruke dei same sidene i Noreg og Danmark til opptrykk av historier VI ikkje har sett tidlegare. Meiner at det finst nokre Van Horn-historier som er utgitt i Sverige, men ikkje i Noreg?
Jeg har flere ganger prøvd å starte en debatt her på AOL om hvilken vei Disney-seriene bør gå for å oveleve i fremtiden, men det ender som regel med en diskusjon om Don Rosa. Nokså rart, egentlig, siden Don dessverre ikke ser ut til å produsere noe særlig med serier for tiden - til tross for et utvilsomt sterkt påtrykk. Han vil altså trolig ikke ha så mye å si for Donald-bladets fremtid.
Du har kanskje rett i dette, men eg håper at du tar feil. Hadde vore trist om Don skulle gi seg allereie.
Det jeg først og femst etterlyser er:
- systematisk fremdyrking av nytt talent på forfatter- og tegnersiden
Einig -- og der gjerast det heldigvis allereie ein del innsats. Sjå på Jens Hansegård. Hadde nokon høyrd om han for fire-fem år sidan? I dag skriver han manus som er på høgde med dei som har vore aktive serieskaparar i mange tiår. Og på teiknarsida dukker det stadig opp namn som er nye for meg, føler eg. Ein av desse (nei, akkurat han var ikkje ny for meg) er Arild Midthun.
- nytrykking av eldre, interessante serier som ikke har vært utgitt før
Einig -- årets sommerlesning var eit gigantisk steg i rett retning.
- at etablerte og populære tegnere og forfattere som WVH oppmuntres til å produsere mer
Einig. Håper òg at nokon ein dag klarer å overtale Don Rosa til å skrive kortare historier som han ikkje treng å bruke like mykje tid på. Eg saknar tida då han kunne produsere seks til åtte historier i året, og håper på ein renessanse snart.
- flere store og dristige serieprosjekter av typen "Drageherrenes rike" og millennium-serien (den med de mystiske kulene).
Oooh, ja.
Eller er tar jeg feil? Er det andre ting som er viktigere, for eksempel nye typer stoff i bladet (krimgåte, leserbrev) eller introduksjon av helt nye typer serier som Fantonald eller Manga-Donald?
Tja ... det kan godt vera. Det er vel eit tankekors at då Donald Duck & Co for fem år sidan gjorde ei undersøkjing på kva lesarane ville ha meir av i bladet, blei resultatet oppgåvesider. Men det er heldigvis slikt som kan utviklast parallelt med å utvikle historiene, og ikkje i staden for.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
03.09.2007, 12:31

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Meiner at det finst nokre Van Horn-historier som er utgitt i Sverige, men ikkje i Noreg?
Jo, "That Ol' Soft Soap" og "Kid Stuff" er utgitt i Sverige, men ikke i Norge...
Jeg er ikke overtroisk, men jeg tror på uflaks...
Azzout
14 år, Tromsø
03.09.2007, 15:48

Azzout skreiv:
That Ol' Soft Soap [...] er utgitt i Sverige, men ikke i Norge...
ER DEN IKKE? Det er en av mine absolute WVH-favoritter, samtidig som den kan leses som en drepende satire over selve tegneseriebransjen. La oss få den på norsk!
EDIT: Jeg elsker Skrues minimalistiske markedsføring: "McDuck Soap - It Cleans".
Innlegget blei sist redigert 03.09.2007, 23:33 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
03.09.2007, 16:03

Azzout skreiv:
Jo, "That Ol' Soft Soap" og "Kid Stuff" er utgitt i Sverige, men ikke i Norge...
Og til saman er dei to på 26 sider. Columbuskartene er på 24. Gi svenskane ein tosider i tillegg, og vi har ein deal.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
03.09.2007, 16:07

Nils Petter skreiv:
EDIT: Jeg elsker Skrues minimalistiske markedsføring: "McDuck Soap - It Cleans".
Att jämföra med
Fellow bath lovers! If you're a boring tub potato, the problem could be your soap!
eller
"Donald's soap! Donald's soap! Any others? Nope! Nope! Nope!
eller den bästa ...
Donald's Supremo Soap – with the mystery ingredient - Notmuchaennythin! What does it do? I don't know! You don't know! Nobody knows! It's a mystery! And for a measly five bucks you can call Donald's supremo soap mystery hotline and solve the mystery! New clues are provided every five minutes!
Min favorit av alla Van Horns serier.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
Innlegget blei sist redigert 03.09.2007, 16:23 av germund
germund
34 år, Sverige
03.09.2007, 16:22

Azzout skreiv:
Og til saman er dei to på 26 sider. Columbuskartene er på 24. Gi svenskane ein tosider i tillegg, og vi har ein deal.
Jeg tror ikke svenskene ville vært særlig begeistret hvis de fikk utgitt Colombuskartene, når den kommer i HoF, uansett... Å lese en historie for første gang i ei HoF-bok er jo en opplevelse.
Når det gjelder WVH-historiene, så ville jo det vært et kupp, for alle oss som ikke kjøper Donald-bladet til vanlig.
Kanskje det til og med kommer en HoF - WVH 2?
Jeg er ikke overtroisk, men jeg tror på uflaks...
Azzout
14 år, Tromsø
03.09.2007, 16:25

Nils Petter skreiv:
Jeg har flere ganger prøvd å starte en debatt her på AOL om hvilken vei Disney-seriene bør gå for å oveleve i fremtiden, men det ender som regel med en diskusjon om Don Rosa.
Sigvald skreiv:
{{ De svenskene som venter på "Columbuskartene" er nok ikke helt enig med deg...
Eller utifra utfallet på denne diskusjonen også, dessverre
Så hadde vel overskriften //Var// //det// //Sigv...// //som// //ødela// //ettermæle// //til// //Don// //rosa// ??? passet bedre. Faktisk hadde kanskje den overskriften passet på **alle** diskusjoner her på AOL ???
Men tilbake til det viktige spørmålet du stiller om hva Egmont bør gjøre.
Det viktigste de bør gjøre er å slutte og vingle hele tiden. Det virker som om den markedsundersøkelsen de får på pulten hver 6 måned river ned alt de har satset på og at kruttet skal finnes opp på nytt hele tiden.
Derfor blir det ikke noen langsiktig satsing på nye talenter som kan overta etter Marco Rota, dessverre.
Jeg er også tilhenger av flere lange og dristige serieprosjekter. Jeg husker bare selv når hjemmet begynte å gi ut gamle Barks klassikere i STORT album format på 80 tallet hvor kult det var. Etter en stund dabbet interessen for de utgivelsene og da tok Hjemmet rette grepet med å gi oss knallbra historier som revitaliserte Donald interessen hos mange "voksne" lesere. Jeg tenker på slike klassikere som "Regnguden frå Uxmal", "Kvitt gull frå Matterhorn" og "Reisa til Key West".
Jeg tror noen slike utgivelser hadde gjort seg igjen.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 03.09.2007, 21:03 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
03.09.2007, 21:00

MikroMidas skreiv:
Men tilbake til det viktige spørmålet du stiller om hva Egmont bør gjøre.
Det viktigste de bør gjøre er å slutte og vingle hele tiden. Det virker som om den markedsundersøkelsen de får på pulten hver 6 måned river ned alt de har satset på og at kruttet skal finnes opp på nytt hele tiden.
Akkurat dette har du nok helt rett i.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
03.09.2007, 21:46

MikroMidas skreiv:
Jeg tror dessverre det er mye riktig i dette. Når alt styres av økonomer som ikke ser lengre enn til neste kvartalsregnskap (som avgjør størrelsen på bonusen deres), blir det nesten umulig å få aksept for å dra i gang et større serie-prosjekt som det kanskje vil ta et par år å produsere.
Nils Petter
61 år, Moss
03.09.2007, 23:11

Jeg syns ikke mengden opptrykk i DD&Co er avskrekkende. At de klassiske historiene av og til trykkes om igjen og at en og annen "ukjent" perle fra tidligere løftes frem i lyset syns jeg bare er bra, og kan - i tillegg til gode nye historier, som jeg syns vi heldigvis har fått mye av i det siste - være med på å stimulere interessen hos nye lesere. Det jeg derimot reagerer på er når relativt nye historier resirkuleres. Dette er ene og alene grunnen til at jeg har sluttet å kjøpe Mikke Mus-bladet. Det er altfor mange opptrykk av historier som kom i DD&Co rundt årtusenskiftet, noe som bare blir tull og tøys. Selv om historiene kan være gode er de ikke gamle nok til å resirkuleres, og spesielt ikke når det er nok av stoff å ta av som vi ennå ikke har sett på trykk i Norge.
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
05.09.2007, 00:52

Ruben V. skreiv:
Jeg syns ikke mengden opptrykk i DD&Co er avskrekkende. At de klassiske historiene av og til trykkes om igjen og at en og annen "ukjent" perle fra tidligere løftes frem i lyset syns jeg bare er bra, og kan - i tillegg til gode nye historier, som jeg syns vi heldigvis har fått mye av i det siste - være med på å stimulere interessen hos nye lesere. Det jeg derimot reagerer på er når relativt nye historier resirkuleres. Dette er ene og alene grunnen til at jeg har sluttet å kjøpe Mikke Mus-bladet. Det er altfor mange opptrykk av historier som kom i DD&Co rundt årtusenskiftet, noe som bare blir tull og tøys. Selv om historiene kan være gode er de ikke gamle nok til å resirkuleres, og spesielt ikke når det er nok av stoff å ta av som vi ennå ikke har sett på trykk i Norge.
Vel talt!
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
05.09.2007, 01:03

Ruben V. skreiv:
Dette er ene og alene grunnen til at jeg har sluttet å kjøpe Mikke Mus-bladet. Det er altfor mange opptrykk av historier som kom i DD&Co rundt årtusenskiftet, noe som bare blir tull og tøys. Selv om historiene kan være gode er de ikke gamle nok til å resirkuleres, og spesielt ikke når det er nok av stoff å ta av som vi ennå ikke har sett på trykk i Norge.
Og spesielt ille blir dette når de prioriterer slike ting fremfor å satse skikkelig på X-Mikke.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
Innlegget blei sist redigert 05.09.2007, 01:42 av SvK
SvK
25 år, Bergen
05.09.2007, 01:39

Azzout skreiv:
Meiner at det finst nokre Van Horn-historier som er utgitt i Sverige, men ikkje i Noreg?
Ikke i Danmark heller.
Asger And
52 år, Danmark
16.09.2007, 20:25

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.