Andeby Online > Diskusjonsforum > Noen som skal på Raptus?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Solveig skreiv:
NÅr kommer Don Rosa til Oslo? Hva skal han der?
MikroMidas har en link til Tronsmo som sier at Don Rosa skal dit. Jeg regner med at han skal signere HoF med Don Rosa 5. Tidspunktet er ikke avklart ennå.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
20.08.2007, 09:14

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
KremthostEisnervari2003.
Utrolig hvor fort tiden går, ihvertfall etter fylte 40 
Det er umogleg å toppe Eisner
Ihvertfall med levende personer
men to som kommer veldig tett opp mot Eisner, og som i tillegg er i live, og som ikke minst tilhører den fransk/belgiske skolen er Albert Uderzo, og Jean Giraud. Begge er vel yngre enn årets eldste deltager. Sistnevnte har vel også ganske mye mere å vise til enn en serie publisert i tempo. Det er faktisk ikke-tempo produksjonen til Moebius/Giraud jeg setter mest pris, uten å måtte mene at det som gikk i tempo fra hans side var dårlig.
men når det er sagt har årets festival sannsynlegvis den beste gjestelista sidan han var der, særleg for dei som er fans av fransk-belgiske seriar.
Nja, hvis fransk/belgisk er ensbetydende med tempo, så kanskje.
Men det finnes da så mye anet enn 40 år gamle serier fra de landene. Hvorfor ikke fokusere på litt nyere (20 år gamle serier) som aldri gikk i tempo og hente inn navn som Benoît Sokal , Jean-Claude Fournier ,Jacques Tardi ?
Hvorfor ikke Tome og Janry når en først skal ha fransk/belgiske gjester.
Hvorfor ikke en av to koselige sveitsere som fort regnes inn i den fransk/belgiske skolen? Zep presenterer vel noe av det største nyeste innen "kommersielle" fransk/belgiske serier for tiden, mens Bernard Cosandey/(Cosey) (som er en av mine personlige favoritter) hadde vært optimalt for min egen del.
Det er kanskje på tide å komme seg ut av "tempo hengemyra" og innse at begrepet fransk/belgiske tegneserier er så uendelig mye mere enn det som gikk i ett utvalgt magasin en gang for alt for lenge siden. Dette er ment som en generell digresjon til festival arrangørene og ikke ment som kritikk mot de(n) som fortsatt måtte mene at tempo fortsatt er "europas beste tegneserier".
Øyvind Braaten skreiv:
MikroMidas har en link til Tronsmo som sier at Don Rosa skal dit. Jeg regner med at han skal signere HoF med Don Rosa 5. Tidspunktet er ikke avklart ennå.
Hadde aldri trodd at jeg skulle bli AOL sin Don rosa ekspert
og være den som viste hva han skulle når, dette **MÅ** da andre her på forumet vite mere om ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 20.08.2007, 10:18 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
20.08.2007, 10:12

MikroMidas skreiv:
.....at jeg skulle bli AOL sin Don rosa ekspert :) og være den som viste hva han skulle når, dette **MÅ** da andre her på forumet vite mere om ??
Da han skal på Bokmässan i Göteborg vil det være nærliggende å tro at han kommer til Oslo i uke 39 eller 40.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
20.08.2007, 14:27

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
MikroMidas skreiv:
Hvorfor dra ut av landet for å treffe en pensjonert Donald tegner når Don rosa også ankommer norge (oslo) også ???
Folk byrja å planleggja Gøteborgturar straks det blei kjent at han skulle dit. At skandinaviaturen blir ein skandinaviaturné er litt nyare informasjon. Men sjølvsagt, dei som har planer om å dra til Gøteborg BERRE for å stå i kø for å få eit namnetrekk frå Don Rosa, og som ikkje har brent seg og allereie bestilt billett, er Tronsmo eit langt betre alternativ. Sjølv skal eg ingen av stadene.
Du undervurderer AC, Olaf! Han er i direkte kontakt med Don og regner med at det bl.a. blir et Donaldisttreff med Rosa i Göteborg. Noe slikt blir det neppe på Tronsmo.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
21.08.2007, 00:07

MikroMidas skreiv:
Men jeg kan ikke se det helt store over Albert Weinberg, en mann som satt i canada og tegnet panoramer av Bodø, Ørlandet og diverse andre i steder i landet vårt etter datidens postkort (Tempo Album nr 5, Dan Cooper i Norge)
Frekk som jeg er så siterer jeg meg selv 
Kom bare til å tenke på en betent sak som det hadde vært morsomt å kommet til bunns i angående dette albumet. Jeg skal ikke til bergen, men kanskje noen av Dere som skal dit kunne spurt forlagsfolkene (hvis noen av dem er gamle nok til å huske) om ryktene om det paranoide overvåkningspolitiet i Norge på den tiden.
Saken er nemlig den at A.Weinberg ikke bare tegnet etter postkort, han var visstnok genuint flyinteresert også og pleide omgang med deler av en jagerflyskvadron i Canada som brukte å besøke Norge.
Noen Canadiere hadde tydeligvis fortalt han om de enorme fjellhangarene som fantes på flyplassen i Bodø. De ble tegnet med og brukt som endel av historien. Problemet var bare at på den tiden, bare ett par år etter at ett U2 fly på vei mot Bodø ble skutt ned over Sovjetunionen så var ikke de fjellhallene akkurat videre kjent, og alt rundt dem var rimelig hemmelighetsbelagt.
Når det paranoide overvåkningspolitiet oppdaget at store forvarshemmeligheter var lekket ut og lett tilgjengelig i en **tegneserie** så var det visstnok ikke langt unna at hele opplaget av dette albumet ble trukket tilbake. Visstnok gikk paranoiaen over hos overvåkningspolitiet og de fant det bedre å bare la saken passerer i stillhet, det vil si ikke trekke tilbake bladet, enn å måtte prøve å takle den publisiteten det ville vært hvis de beordret hele opplaget trukket tilbake og makulert.
Så sier historien om den første ?? tegneserien som fanget overvåkningspolitiet sin interesse.
Hadde vært veldig fint om noen av bergensfarerene kunne verifisert eller fått begravd denne betente myten med noen fra forlaget, eller noen andre, som er gamle nok til å huske.
Ellers må det sies at årets festivalplakat var ganske lekker. Kunne tenkt meg en slik signert jeg, noen som tar med en ekstra til meg 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
28.08.2007, 13:38

MikroMidas skreiv:
...Hadde vært veldig fint om noen av bergensfarerene kunne verifisert eller fått begravd denne betente myten med noen fra forlaget, eller noen andre, som er gamle nok til å huske...
Står såvidt nevnt her:
http://home.no.net/kwalker2/Biserier/akuanautene.htm
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
28.08.2007, 16:20

25. SEPTEMBER: DON ROSA PÅ TRONSMO!
Tirsdag 25. september kl. 16.00 kommer Donald-tegneren Don Rosa igjen til Tronsmo for å signere bøker og blader! Anledningen er utgivelsen av nye Hall of Fame-bøker med Don Rosa-serier.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
14.09.2007, 20:24

Apropos Don Rosa skriver Tronsmo i sin nyheitsmail:
OBS! OBS! Det er ikke mulig å forhåndsbestille signerte eksemplarer. Ikke spør oss, -det er "Scrooge" selv som har bestemt dette.
Oppmøte er eneste mulighet.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.09.2007, 15:12

Hva er dette slags idiotisk holdning ???
Men jeg ser at HOF Don Rosa nummer 4 er i vanlig salg på serie.no Hvis jeg kjøper en derifra tar du den med ned til gøteborg og får den signert Sigvald :)
MikroMidas
45 år, Trondheim
16.09.2007, 12:49

MikroMidas skreiv:
..Hva er dette slags idiotisk holdning ???...
Jeg mistenker at dette skyldes tidligere negativ erfaring. Mange ønsker å få signert flere eksemplarer for å selge til overpris på ebay.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
16.09.2007, 12:55

Da må det da være mulig å si kun ett eksemplar pr person istedet for denne arrogante "jeg mistenker deg for å være en kjeltring" holdning som nå blir demonstrert. Hvor får forresten Don slike ideer/holdninger fra ?
MikroMidas
45 år, Trondheim
16.09.2007, 13:04

MikroMidas skreiv:
Hvor får forresten Don slike ideer/holdninger fra ?
Kanskje fra det faktum at det faktisk finnes en del "kjeltringer" som er mest interessert i å tjene penger på han og hans navn (jfr. den diskusjonen vi hadde for ei stund siden med han som solgte Don Rosas adresse).
www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!
Tommy
24 år, Odda
16.09.2007, 13:19

MikroMidas skreiv:
Hvor får forresten Don slike ideer/holdninger fra ?
som for eksempel:
med Don Rosa signatur
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.09.2007, 20:40

Det burde da ikke være noe problem å betale dobbelt for en utgivelse når du får
YOU'LL GET A COPY OF THE ABOVE BOOK HAND-SIGNED BY THE MODERN DAY SUCCESSOR TO CARL BARKS HIMSELF, DON ROSA!!!!
Som en digresjon kan en jo lure på når stakkars Carl blir degradert til mannen som ga Don inspirasjonen. Men akkurat det lar vi ligge nå.
Hvis Don synes det er ett problem at en bekjent i nabolaget selger fire signerte eksemplarer av en bok så bør han vel bruke hodet litt og kanskje vurdere å signere bare ett eksemplar pr person ?
Det er jo også litt ironisk at denne holdningen med misbruk av hans signatur kommer fra en person som har brukt navnet og statusen sin maksimalt det siste året med å selge ut deler av samlingen sin på ebay (riktignok gjennom andre). Jeg tenker her på The big Don rosa pedigree sale. Ett salg som ihvertfall ikke er en pedigree da han vel i alle år har vist hva han har syltet ned i hvelvet. Men navnet pedigree høres vel bedre ut og presser prisen ytterligere.
Jeg mener fortsatt at det å ikke godta at tronsmo selger for eksempel kun ett signert eksemplar pr person på postordre er å stigmatisere fansen som ikke kan møte på tronsmo den gitte dagen. En holdning jeg synes er en smule arrogant og ufin mot reelee fans som kanskje er forhindret fra å møte opp den dagen //guden// er i byen.
Jeg har abonnert på Tronsmo sitt nyhetsbrev i veldig mange år, og jeg har ALDRI sett en slik holdning fra noen andre som har vært innom der og signert. Og det er ikke få storheter som har vært der.
Innlegget blei sist redigert 17.09.2007, 21:50 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
17.09.2007, 21:49

Jeg har også tidligere opplevd at enkelte bare signerer dersom det er med en personlig hilsen. Du kan jo prøve om Trosnmo får lov til å signere en bok med "To MikroMidas in Trondheim, best wishes Don Rosa". En annen mulighet er at du får noen i Oslo til å stå i kø for deg.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
18.09.2007, 09:38

For det første så er det ikke på vegne av meg selv jeg etterlyser muligheter for å bestille signerte godsaker i posten. Det er vel kanskje ikke helt standard her på forumet og ikke sette seg selv i fremste rekke, men det var faktisk det jeg prøvde på med min syting.
Uten å skulle mene å brese så har jeg det jeg trenger signert fra Don sin side. Tilfeldighetene tilsier også at jeg er i oslo den dagen, drar kanskje innom Tronsmo, og kunne sikkert stått i kø, men jeg er mettet :)
Det jeg reagerer på er som sagt at en blir mistenkeliggjort hvis en ikke møter opp personlig og ser Don i hvitøyet, og det er det ikke alle som kan.
Det er en god ide det du har med å dedikere utgivelsen, og det hadde jo kanskje vært en løsning for Don og fansen som ikke kommer seg ned i kjelleren på Tronsmo den dagen. Kanskje noen burde foreslå akkurat det for Don ?? Det er tross alt ikke alle som bor i oslo eller har tid til å dra til gøteborg.
MikroMidas
45 år, Trondheim
18.09.2007, 14:24

Hvordan pleier Tronsmo å stille seg til medbrakt (bok) til slike signeringer? Er det kjøpeplikt? For jeg vil heller ha en signatur på min Liv og Levnet enn en Hall of Fame.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
18.09.2007, 14:29

MatsGull skreiv:
Hvordan pleier Tronsmo å stille seg til medbrakt (bok) til slike signeringer? Er det kjøpeplikt? For jeg vil heller ha en signatur på min Liv og Levnet enn en Hall of Fame.
Har ikke vært problemer med å få signert medbrakte bøker o.l. før iallfall (men møt opp tidlig, køene til DR pleier å gå langt bortover gata utenfor Tronsmo).
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
18.09.2007, 15:10

eta beta skreiv:
Er det mange her som skal på Raptus?
Nei, det skal jeg ikke.
PS. kanskje litt sent svar. He, he!
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Innlegget blei sist redigert 18.09.2007, 15:20 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
18.09.2007, 15:20

Dere heldiggriser som skal på Raptus vil kunne skaffe dere den første utgivelsen av Herman Huppen albumet "Afrika" som blir utgitt noe sted. (Kommer ikke ut i Frankrike/Belgia før i november) Hyggelig overraskelse med Hermann album på norsk. Utgiver er også overraskende danske Faraos Cigarer.
De vil også i forbindelse med Raptus utgi "Transylvania: På sporet av Dracula" av Dany/Yves H.
All info tatt fra Serienett
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 20.09.2007, 01:26 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
20.09.2007, 01:25

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.