Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Fantask svikter

Andeby Online > Diskusjonsforum > Fantask svikter

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

På DDF(r)-forumet kan men lese at Fantask i år ikke har bestilt Gemstones årlige bidrag til The Free Comic Book Day:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=2263

Dette skyldes trolig at Fantask er mer opptatt av å degge for de "korrekte" som leser avisstriper, Marvel eller Manga. Dette forteller meg at disse "korrekte" skader tegneseriemangfoldet. Tenk litt på dette neste gang dere vuderer å kjøpe den typen "korrekte" serier!

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

11.05.2007, 16:11

Tror nok mest på et dette må bero på en glipp. Tror det det er ganske "korrekt" å lese Disney i Danmark, på samme måter som i Norge. Her i Norge er det Disney-bladet som er mest populært av FCBD-heftene. Sjekk med Harald Abrahamsen, han kunne skaffe tilsvarende hefte ifjor.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

11.05.2007, 16:24

Sigvald skreiv:

Dette skyldes trolig at Fantask er mer opptatt av å degge for de "korrekte" som leser avisstriper, Marvel eller Manga. Dette forteller meg at disse "korrekte" skader tegneseriemangfoldet. Tenk litt på dette neste gang dere vuderer å kjøpe den typen "korrekte" serier!

La meg sjå om eg har skjønt dette riktig.

Basert på ei gjetning ønskjer du å mobilisere til boikott?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

11.05.2007, 16:27

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Nei. Jeg ønsker bare at folk skal bli enda flinkere til å kjøpe og lese Donald-serier, men ikke nødvendigvis på bekostning av andre serier.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

11.05.2007, 21:59

Sigvald skreiv:

Nei. Jeg ønsker bare at folk skal bli enda flinkere til å kjøpe og lese Donald-serier, men ikke nødvendigvis på bekostning av andre serier.

Du mener for eksempel at alle bør kjøpe Donald Duck & Co? :-)

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Innlegget blei sist redigert 11.05.2007, 23:16 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

11.05.2007, 23:15

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Jeg tenker mer på DD&Co - de komplette årgangene, HOF, DD&Co en kvart årgang, Donald Pocket, o.l.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

11.05.2007, 23:18

Sigvald skreiv (om folk som leser avisstriper, Marvel eller Manga):

disse "korrekte" skader tegneseriemangfoldet. Tenk litt på dette neste gang dere vuderer å kjøpe den typen "korrekte" serier!

Hvortil Olaf repliserte:

Ja, jeg tolket også dette som en oppfordring til å boikotte disse seriene. Kanskje en litt underlig logikk dette - at man ønsker å ØKE mangfoldet ved å boikotte visse serier?

For øvrig merker jeg meg bruken av anførselstegn i dette innlegget. Sigvald vet selvsagt utmerket godt at når man setter et ord i anførselstegn, så betyr det at man er ironisk og egentlig mener det stikk motsatte. Folk som liker avisstriper, Marvel og Manga er altså i virkeligheten ukorrekte i Sigvalds øyne. Jeg må si at jeg er usigelig glad for å tilhøre denne gruppen. Jeg kan knapt tenke meg noen verre skjebne enn å bli innlemmet i den ørlille gruppen mennesker som Sigvald betrakter som korrekte.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 11.05.2007, 23:28 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

11.05.2007, 23:24

Nils Petter skreiv:

[For øvrig merker jeg meg bruken av anførselstegn i dette innlegget. Sigvald vet selvsagt utmerket godt at når man setter et ord i anførselstegn, så betyr det at man er ironisk og egentlig mener det stikk motsatte. Folk som liker avisstriper, Marvel og Manga er altså i virkeligheten ukorrekte i Sigvalds øyne. Jeg må si at jeg er usigelig glad for å tilhøre denne gruppen. Jeg kan knapt tenke meg noen verre skjebne enn å bli innlemmet i den ørlille gruppen mennesker som Sigvald betrakter som korrekte.

Mitt poeng med bruken av anførselstegn er å vise at det er tale om folk som øyensynlig selv tror at de har mye bedre peiling på tegneserier enn alle andre. I sine egne øyne har de selvsagt korrekt smak. I mine (og mange andres) øyne er de bare en smule ensporede. La meg dog legge til at mitt poeng selvsagt er satt på spissen. Det finnes selvsagt folk som leser slike serier som også er åpne for mye annet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

11.05.2007, 23:38

Sigvald skreiv:

Dette skyldes trolig at Fantask er mer opptatt av å degge for de "korrekte" som leser avisstriper, Marvel eller Manga.

Lurer litt på Hvorfor DC er utelatt på denne lista over korrekt lesestoff. Har kanskje Sigvald begynt å lese Spirit, skrevet av du vet han som er mest kjent for en pris, eller var det statuett.

Men hvis du ikke liker denne holdningen til Fantask Sigvald, så er det vel bare å la være å handle der. Så kan kanskje de som leser vulgære stripeserier og manga ha ett fristed også.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

11.05.2007, 23:39

Øyvind Braaten skreiv:

Tror nok mest på et dette må bero på en glipp. Tror det det er ganske "korrekt" å lese Disney i Danmark, på samme måter som i Norge. Her i Norge er det Disney-bladet som er mest populært av FCBD-heftene.

På DDF(r)s sider bekreftes det nå at Fantask påstår at det var for liten interesse for disse heftene i fjor. Jeg har nå bedt DDF(r) (ved AC) i kraft av å være de danske donaldistenes interesseorganisasjon, om formelt å reagere mot Fantask på en eller annen måte.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

12.05.2007, 00:17

Sigvald skreiv:

Mitt poeng med bruken av anførselstegn er å vise at det er tale om folk som øyensynlig selv tror at de har mye bedre peiling på tegneserier enn alle andre. I sine egne øyne har de selvsagt korrekt smak. I mine (og mange andres) øyne er de bare en smule ensporede. La meg dog legge til at mitt poeng selvsagt er satt på spissen. Det finnes selvsagt folk som leser slike serier som også er åpne for mye annet.

Tenker du på den personen som skreiv dette når du skriver slikt ???

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 12.05.2007, 00:32 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

12.05.2007, 00:32

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Jeg tenker mer på DD&Co - de komplette årgangene, HOF, DD&Co en kvart årgang, Donald Pocket, o.l.

Hva er forskjellen på å kjøpe DD&Co en kvart årgang, kontra å kjøpe DD&Co-bladet hver uke? En kvart årgang inneholder så vidt jeg har skjønt nøyaktig det samme som de 13 foregående DD&Co-bladene, så dette går vel ut på ett fett?

Nå tror ikke jeg at jeg har tålmodighet til å vente 13 uker på å kjøpe "En kvart årgang", men av nysgjerrighet - hva blir rimeligst prismessig? Å kjøpe DD&Co ukentlig eller kvart årgang-bøkene?

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Ruben V.

12.05.2007, 01:37

Ruben V. skreiv:

Nå tror ikke jeg at jeg har tålmodighet til å vente 13 uker på å kjøpe "En kvart årgang", men av nysgjerrighet - hva blir rimeligst prismessig? Å kjøpe DD&Co ukentlig eller kvart årgang-bøkene?

En Kvart Årgang utkommer et år etter bladene. Et bind (13 blader) koster kr. 199,-

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

12.05.2007, 02:33

Jeg har ikke tænkt mig at reagere mod Fantask i denne sammenhæng, og da slet ikke på vegne af DDF(R) - Jeg har nu siden 2003 selv abonneret på de amerikanske Disney-blade via Fantask og har altid oplevet en god service. Et enkelt lille hæfte gør altså ingen forskel, slet ikke når det kan skaffes fra andre steder. I øvrigt har Fantask solgt 30 af vores Rosa-indekser og er en af DK's bedste leverandører af AA på dansk og amerikansk. Du kan evt. på egne vegne tage diskussionen op med dem når vi tager derind sidste fredag i juli.

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

12.05.2007, 09:13

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Jeg synes du bør begynne å kjøpe Donald Duck & Co. på fast, ukentlig basis, slik at ikke opplaget synker enda lavere. Hvis ikke, risikerer du på sikt at det ikke blir noen Kvart Årgang eller Komplett årgang utgivelse. Det bør ikke være sånn at det er vi andre som må kjøpe ukentlig, for at du skal skumme fløten i ettertid!

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

13.05.2007, 00:42

Ruben V. skreiv:

[Hva er forskjellen på å kjøpe DD&Co en kvart årgang, kontra å kjøpe DD&Co-bladet hver uke? En kvart årgang inneholder så vidt jeg har skjønt nøyaktig det samme som de 13 foregående DD&Co-bladene, så dette går vel ut på ett fett?

Hva man velger er opp til den enkelte. Dette er smak og behag. Konseptet med kvarte årganger virker fristende, men jeg synes de blir for tunge og vanskelige å lese. Dessuten er det for liten marg i bladene til at man får åpnet sidene ordentlig. Det beste hadde vært å kjøpt både og.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

13.05.2007, 08:35

Kvart årgang er greit når man sitter i campingvogna på sommerplassen sin, lettere å holde styr på enn løsblader :-), men er ellers noe herk, tunge og går lett i stykker hvis man skal lese de flere enn 2 ganger.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

13.05.2007, 10:41

Sigvald skreiv:

På DDF(r)-forumet kan men lese at Fantask i år ikke har bestilt Gemstones årlige bidrag til The Free Comic Book Day:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=2263

For å sitere den aktuelle tråden -- problemet her er at interessen for Free Comic Book Day er laber. Det er ikkje berre Gemstone-heftet som mangler, det er ALLE. Fantask bruker ei formue på å skaffe desse bladene, og dei opplever at det ikkje er tilstrekkeleg interesse for dei til tross for at dei er gratis.

Og ærleg talt; sjølv om det alltid hadde vore ein fordel om alle seriebutikkar i verda hadde deltatt i FCBD, bør det vera opp til kvar enkelt -- og det blir berre dumt å KLAGE over at ein butikk (sannsynlegvis av økonomiske grunnar) vel å ikkje dele ut masse teikneseriar heilt gratis. Fantask skylder deg ingenting berre fordi dei ein del tidlegare år har bestemt seg for å vera så snille at dei har stilt opp og delt ut desse heftene.

Forresten ... i norsk målestokk blir det idiotisk å klage over at Marvel-seriar er ein trussel mot mangfoldet der «mangfoldet» består av Donald Duck & Co. Eg aner ikkje kor mykje Marvel-teikneseriar som seljast her i landet, men det er garantert atskillig mindre enn Disney-seriane sel. Skal ein angripe dei som truer mangfoldet, må ein starte med å kritisere Donald Duck & Co. Det er jo det som er den største og dominerande aktøren, er det ikkje? Ikkje slik å forstå at eg nokon gong kjem til å gjera det, då eg føler at alle aktørar er verdifulle bidragsytarar, men dersom ein på ramme alvor ønskjer seg teikneseriemangfold, blir det heilt feil å gå laus på Marvel, som i norsk målestokk aldri har vore ein trussel mot noko som helst, men derimot er eit viktig tilskot til dette mangfoldet du taler så varmt for.

Dersom du er kunde hos Fantask og du ønskjer å kjøpe eit blad dei ikkje har i hylla, vil eg tippe at du berre kan be om det i disken. Teikneseriebutikkar pleier nemlig å vera veldig behjelpelige med slike ting. Men å sutre og klage over at dei ikkje tar seg moglegheit til å delta på ei markering som går ut på å dele ut masse teikneseriar gratis? Og så i Danmark til og med -- vi snakker om ei i utgangspunktet nordamerikansk markering her, det er utelukkande fordi dei er så vanvittig snille at Fantask har deltatt tidlegare -- men det er jo norske butikkar som deltar òg. Tør eg spørja om Outland i Stavanger deltok i FCBD i år? Dersom dei ikkje gjorde det, hadde eg ærleg talt forventa at du skulle ha klaga over det òg for lenge sidan, men dersom dei GJORDE det burde du jo hatt utmerka moglegheit til å skaffe Gemstone-heftet der, så kva er problemet?

Dersom du vil at Fantask skal ha masse Gemstone-hefter i hyllene, begynn å handle masse Gemstone-hefter der. Det er nemlig ikkje slik at alle teikneseriebutikkar i verda har ei forpliktelse om å ha alle eksisterande teikneserieutgivingar i verda i hyllene sine. Akkurat det er til og med fysisk umogleg, ettersom det er hard konkurranse om hylleplassen. Vil du forsvare mangfoldet i teikneseriebutikkane om du meiner at det blir for lite Gemstone der, må du rett og slett handle mer frå Gemstone. For problemet her er ikkje at folk kjøper for MYKJE Marvel / manga / stripeseriar. Eg meiner å hugsa at Outland i Trondheim ikkje sel Gemstone-utgivingar, men det har då ingenting å gjera med at folk viser interesse for andre ting. Det har å gjera med at det er absolutt ingen som er interesserte i å kjøpe dei. Då eg var fast kunde der for nokre år sidan tok dei inn desse heftene til meg, men så flytta eg og slutta å kjøpe dei, og då hadde dei ikkje kunder lenger. Kvifor skal dei halde fram med å ta inn ting dei ikkje får solgt? Nei -- vil du halde Gemstone i hyllene i teikneseriebutikkane, må du nesten vise at det går an å få solgt dei. Og vil du at ein butikk skal delta i eit PR-stunt som Free Comic Book Day er, må du nesten vise dei at det nytter. Møt opp for å be om gratis teikneseriar, ta med deg ei stor gruppe vener som kanskje kunne tenkja seg ein gratis teikneserie, gjerne folk som er opne nok til at dei kunne tenkja seg å lese ein teikneserie dei aldri har lest før.

Grunnen til at Fantask ikkje deltar, er at det ikkje har vore stor nok interesse for FCBD-blader tidlegare. Som du veit gjeld ikkje dette berre eit Gemstone-hefte, men òg alle andre FCBD-hefter -- mellom anna Marvel og Tokyopop. Kvifor folk ikkje har interesse for FCBD kan ha mange årsakar, men det frister å seie at det trolig er slik at dei fleste teikneserieinteresserte i Skandinavia nesten utelukkande interesserer seg for Donald Duck og liknande seriar som ein får kjøpt i vanlege daglegvarebutikkar eller i abonnement direkte frå forlaget, og mange difor aldri er innom ein teikneseriebutikk i det heile tatt -- noko som igjen vil seie at desse «korrekte» skader teikneseriemangfoldet. Tenk litt på dette neste gong du vuderer å kjøpe den typen «korrekte» seriar -- Donald Duck og slikt ...

Dersom MANGFOLD er nøkkelordet her, er det berre ein ting å seie: I eit godt mangfold må vi vera opne for teikneseriar frå fleire delar av verda, inkludert Japan. Vi må vera opne for at dei seriane som ikkje er like store som markedsleiar Donald, deriblant Marvel, finn sin veg inn i hyllene. Og ein må vera open for teikneseriar i alle format, anten det gjeld avisstriper eller teikneserieromanar. Du treng sjølvsagt ikkje å LIKE alle desse teikneseriane. Men dersom mangfold er nøkkelordet, må du sjølvsagt akseptere og setja pris på at desse seriane finn vegen inn i hyllene. Ja, du burde eigentleg ELSKE det -- det er jo det mangfold handler om. Mangfold er ikkje synonymt med «Donald, Donald, Donald».

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

14.05.2007, 09:47

Hør, hør! Knakende godt sagt, Olaf!

La meg føye til for en egen regning; jeg tror mangfoldet i det norske tegneseriemarkedet først og fremst er truet av den enorme overvekten av Disney-relaterte utgivelser. Marvel og manga er ingen trusel i det hele tatt, bladene har vanskelig for å få fotfeste, og jeg har inntrykk av at salget stort sett er ganske labert.

Dessuten; å argumentere for mangfold ved å kritisere de sjangrene man ikke liker selv er meningsløst, paradoksalt og enfoldig. Mangfold får vi ved at alle typer serier slipper til og får hylleplass. Også de seriene man selv ikke liker.

Når man er såpass ensporet selv så burde man holdt seg for god til å kritisere andre for manglende mangfold.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

14.05.2007, 12:23

[Hva er forskjellen på å kjøpe DD&Co en kvart årgang, kontra å kjøpe DD&Co-bladet hver uke? En kvart årgang inneholder så vidt jeg har skjønt nøyaktig det samme som de 13 foregående DD&Co-bladene, så dette går vel ut på ett fett?

Så vidt jeg registrerte for en stund siden (jeg har ikke bladd i "kvart årgang" på lenge), så inneholder ikke denne serien ekstranumrene til DD&Co. Derfor blir det vel mangelfullt å kjøpe denne serien. Men de som samler, kjøper vel gjerne bladene i alle fall.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

14.05.2007, 14:56

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.