Andeby Online > Diskusjonsforum > Hallelujahardrock i Donald
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

For ei stund sidan skreiv nokon eit foruminnlegg om at det skulle lagast ei Donald-historie om Wig Wam. Eg sletta det innlegget fordi det viste seg å vera ei blank løgn for å få meir merksemd rundt favorittbandet til innleggsforfattaren.
Men i denne vekas nummer, DD19, har har det faktisk kome ei Donald-historie om Lordi!!! I opningshistoria «Melodiske monstre» er Donald pressefotograf som dekker ein sangfestival der favorittane er «De ulende uhyrene», ei gruppe Donald så absolutt ikkje har sansen for. Derimot er han henrykt over å møte på sitt gamle idol Dan Deigen, og han tenner sjølvsagt umiddelbart når Deigen foreslår for Donald at det kan vera ein glimrande start på fotografkarrieren å fotografere De ulende uhyrene utan masker.
D 2006-066 er sjølvsagt skrive av Kari Korhonen, og Vicar står for teikningane.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
07.05.2007, 20:55

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
For ei stund sidan skreiv nokon eit foruminnlegg om at det skulle lagast ei Donald-historie om Wig Wam. Eg sletta det innlegget fordi det viste seg å vera ei blank løgn for å få meir merksemd rundt favorittbandet til innleggsforfattaren.
Sterke påstander uten rot i virkeligheten Olaf.
Jeg sa aldri at det skulle skrive en historie, men på vegne av oss her inne på forumet som verdsetter god musikk, jmf Wig Wam og KISS, stilte jeg et saklig og donaldistisk spørsmål om det var tilfelle at disse glamrockerne skulle være med i bladet
Jeg spurte vel heller aldri spesifikt om det skulle skrives en historie om bandet, men om det stemte at Wig Wam skulle være med i bladet. Og det fikk de altså til slutt, ihvertfall en av de 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
- Det Gode Selskap -
Guffen Delbekk
23 år, Halden
07.05.2007, 21:08

Tror at den overdekker fjorårets ESC(Eurovision Song Contest).Syntes at kvinnen som blir fotografert ligner på Christine Gulbrandsen.
Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn
LS
11 år, Hof
07.05.2007, 21:27

LS skreiv:
Tror at den overdekker fjorårets ESC(Eurovision Song Contest).Syntes at kvinnen som blir fotografert ligner på Christine Gulbrandsen.
Det navnet sier meg ingenting, men du mener kanskje den kjente Kate Gulbrandsen?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 07.05.2007, 22:07 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
07.05.2007, 22:06

Hva var dagens ord igjen ?? Var det **overvurdert**
og nå tenker jeg ikke på denne Gulbrandsen men klientellet som deltar i denne konkuransen. Transeksuelle Israelere, Engelske dragartister, tyskere som Mongoler, Finner som troll og gudene må ellers vite hva som er samlet av //avvikere// i denne såkalte konkuransen
Og slike negative //verdier// hyler ikke ""tilsynet for høy moral""™ over, det passeres også glatt igjennom kvalitetskontrollen at slike konkuranser ikke fant sted på femtitallet da **alle** Donald historiene ble **tatt** **opp**
Er det forresten noen som vet noe om legningen til Andeby sin egen Grand Prix kommentator, ville dette vært en jobb for Anton, hva mener Don Rosa om akkurat det ?
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 07.05.2007, 22:28 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
07.05.2007, 22:21

Sigvald skreiv:
LS skreiv:
Det navnet sier meg ingenting, men du mener kanskje den kjente Kate Gulbrandsen?
Han mener nok Christine Gulbrandsen:
http://no.wikipedia.org/wiki/Christine_Guldbrandsen
http://www.nrk.no/programmer/tv/melodi_grand_prix/5365413.html
Kent
23 år, Sandnes
07.05.2007, 22:25

MikroMidas skreiv:
Hva var dagens ord igjen ?? Var det **overvurdert**
og nå tenker jeg ikke på denne Gulbrandsen men klientellet som deltar i denne konkuransen. Transeksuelle Israelere, Engelske dragartister, tyskere som Mongoler, Finner som troll og gudene må ellers vite hva som er samlet av //avvikere// i denne såkalte konkuransen
Mine MGP-favoritter er Bobbysocks 
Det passeres også glatt igjennom kvalitetskontrollen at slike konkuranser ikke fant sted på femtitallet da **alle** Donald historiene ble **tatt** **opp**
Pssst, MGP ble første gang arrangert i 1956...
Kent skreiv:
Han mener nok Christine Gulbrandsen:
http://no.wikipedia.org/wiki/Christine_Guldbrandsen
OK, men unntak av Wig Wam har jeg fulgt lite med på de siste års norske MGP-deltakere. Nevne Kate Guldbrandsen deltok forøvrig i 1987.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 07.05.2007, 23:31 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
07.05.2007, 23:27

Tilbake på forumet. Alt er som det pleier. Herlig.
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Wilfu
20 år, Bamble
07.05.2007, 23:48

Sigvald skreiv:
Pssst, MGP ble første gang arrangert i 1956...
Psssssst **M** elodi **G** rand **P** rix er ett **norsk** ord og Norge deltok ikke før i 1960.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 08.05.2007, 00:04 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.05.2007, 00:04

MikroMidas skreiv:
Psssssst **M** elodi **G** rand **P** rix er ett **norsk** ord og Norge deltok ikke før i 1960.
Nå ja, hvis vi først skal pirke, er det vel egentlig et **fransk** ord. Og ikke vet jeg, men det er vel godt mulig at konkurransen opprinnelig ble kalt MGP også i andre deltakerland? Uansett skjønner jeg faktisk hva Sigvald mener (og har nok en mistanke om at MikroMidas egentlig gjør det, han også...
).
Men tilbake til det donaldistiske utgangspunktet. Kjenner dere flere tilfeller hvor MGP/EuroSong eller andre store tv-begivenheter er blitt brukt i Donald-sammenheng? Er dette først og fremst et "nymotens påfunn", eller forekommer det også i eldre historier?
Og hva var dette med Anton som tv-kommentator? Er det altså flere enn jeg som har hørt disse ubekreftede ryktene om hans, hm, noe alternative legning?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 08.05.2007, 01:34 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
08.05.2007, 01:33

Karamell skreiv:
Uansett skjønner jeg faktisk hva Sigvald mener (og har nok en mistanke om at MikroMidas egentlig gjør det, han også...
).
Jeg //skjønte// vel også hva Sigvald prøvde å beskrive, men anså det som en **generaltabbe** å bruke begrepene om hverandre 
Men tilbake til det donaldistiske utgangspunktet. Kjenner dere flere tilfeller hvor MGP/EuroSong eller andre store tv-begivenheter er blitt brukt i Donald-sammenheng? Er dette først og fremst et "nymotens påfunn", eller forekommer det også i eldre historier?
Dette er vel ett nymotens fenomen. Første referansen jeg kommer på i forhold til //populærmusikk// er når Lilleulv og de tre små griser arrangerrer konsert med U-HU i ett februar nummer i 1986 en gang. Ellers har det vel vært lite melodifestivaler i Donald&co før de senere år.
Og hva var dette med Anton som tv-kommentator? Er det altså flere enn jeg som har hørt disse ubekreftede ryktene om hans, hm, noe alternative legning?
Kanskje det å kommentere dette kulturelle festfyrverkeriet av ett tv-program kan være en god an(d)ledning for han også til å komme ut av skapet, vi får vente å se 
Innlegget blei sist redigert 08.05.2007, 08:06 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
08.05.2007, 08:06

MikroMidas skreiv:
Ellers har det vel vært lite melodifestivaler i Donald&co før de senere år.
Jeg husker en Vicar-historie hvor Andeby fikk besøk av sanggruppen "Krydderjentene" - eller hva det nå var de het.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
08.05.2007, 09:41

Mi utheving:
LS skreiv:
Sigvald skreiv:
Kate Gulbrandsen deltok ikkje i ESC i fjor. Ho har deltatt i internasjonal finale ein gong, og det er tjue år sidan. Så det burde vera svært openbart at det ikkje var ho LS snakka om.
Forøvrig vil eg gjette at ho ikkje er meint å likne spesielt på Christine Gulbrandsen heller, eg gjetter at ho er meint å vera ei tilfeldig syngeblondine -- verker meir sannsynleg når teiknaren er chilener.
Meiner eg har lest ei historie om ein melodifestival i Donald tidlegare. Men eg må jo synest at det er gøy at ei slik historie blir utgitt i anledning ESC og alt mogleg. Så må ein berre gruble på kven denne Dan Deigen var i originalen ...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
08.05.2007, 09:44

Sigvald skreiv:
LS skreiv:
...og montro om de er i slekt?
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Innlegget blei sist redigert 08.05.2007, 09:49 av Drikaton
Drikaton
45 år, Nittedal
08.05.2007, 09:49

MikroMidas skreiv:
på femtitallet da **alle** Donald historiene ble **tatt** **opp**
Rosas historier skal visstnok foregå på femtitallet, men jeg tror ikke så mange av de andre forfatterne legger historiene sine til det tiåret (er det noen av de andre som gjør det i det hele tatt?). Vi ser jo stadig vekk mobiltelefoner og laptoper i historiene som er tegnet i "nyere" tid.
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
08.05.2007, 22:06

Andeby er vel strengt tatt et sted hvor hver dag er den samme og hvor hver eneste dag er ulik...
Jeg er ikke overtroisk, men jeg tror på uflaks...
Azzout
14 år, Tromsø
08.05.2007, 22:11

For egen del regner jeg alltid at historiene foregår i nåtid (og når jeg leser eldre historier at de foregår sånn omtrent på den tiden de ble utgitt), med mindre det helt åpenbart er en historie som foregår tilbake i tid.
08.05.2007, 22:23

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Men eg må jo synest at det er gøy at ei slik historie blir utgitt i anledning ESC og alt mogleg. Så må ein berre gruble på kven denne Dan Deigen var i originalen ...
Hehe... da jeg leste historien tenkte jeg faktisk ikke over at det snart er GP! For en gangs skyld gjenkjente jeg noen "fra virkeligheten" uten å ha lest det her først - Lordi, for øvrig etter min mening et av tidenes beste GP-band. Ja, det har vært mye møl i GP, men Lordi gikk langt utenpå alle andre som var med i fjor synes jeg.
Dan Deigen rimer jo på "Jahn Teigen", men det er vel bare GP-formatet som har fått oversetteren til å bruke det navnet. Teigen er jo overhode ikke en slik blære som det Deigen var i denne historien.
Innlegget blei sist redigert 08.05.2007, 22:26 av Ruben V.
08.05.2007, 22:26

I den danske version hed han John Colorado, han. Men i vor verden døde John Denver i 1997.
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
09.05.2007, 08:17

AC skreiv:
I den danske version hed han John Colorado, han. Men i vor verden døde John Denver i 1997.
Denver er hovedstaden i Colorado som bl.a. er kjent som Sølvpilens hjemstat.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
09.05.2007, 14:14

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.