Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Religion i Andeby

Andeby Online > Diskusjonsforum > Religion i Andeby

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg har fått Mikael Rothsteins tillatelse til å legge ut hans artikkel om Populærreligion og sekularisme i Carl Barks’ Andeby. Den ligger på:
http://www.vidarland.com/?q=no/node/162

(Ellers har jeg en ny side om religion i Lucky Luke også)

Gnastyface
40 år, Kristiansand

24.04.2007, 20:13

Gnastyface skreiv:

Jeg har fått Mikael Rothsteins tillatelse til å legge ut hans artikkel om Populærreligion og sekularisme i Carl Barks’ Andeby. Den ligger på:
http://www.vidarland.com/?q=no/node/162

Interessant lesning (selv om jeg ikke er imponert over valg av font, layout og en noe fjollete plassering av sidetallet). Mitt inntrykk er at det her mer er tale om et slags anti-kristent korstog enn om verdinøytral forskning. Et eksempel som peker i denne retning er følgende sitat:

De modsiger ganske vist ikke den grundlæggende sekulariseringshypotese og giver efter min mening intet direkte belæg for, at kristendom skulle være en trussel mod Andeby...

Å i det hele tatt fremstille kristendommen som en trussel virker totalt absurd. I den grad religion utgjør noen trussel mot vårt moderne samfunn er det en helt annen religion som utmerker seg i forhold til å bli assossiert med internasjonal terrorisme og undertrykkelse av kvinner, men det kan vi la ligge ettersom det faller utenfor AOLs emneområde. Mitt poeng er utelukkende å få frem at Mikael Rothstein opererer med et aldeles tvilsomt trusselbilde i denne avhandlingen/artikkelen.

Det jeg dog likte aller minst er hans unødvendige utfall mot Don Rosa:

Problemet er først og fremmest, at tegneren Don Rosa (hvis fulde navn er Keno Don Hugo Rosa, f. 1951), som idag (skønt uretmæssigt) er uhyre populær, har ødelagt det, som er selve livsnerven i Carl Barks’ historier: Don Rosa har fyldt alle Barks-fortællingernes kreative lakuner og mysterier med udynamiske, fantasiforladte og rigide data, med det resultat, at Barks’ gamle fortællinger, som Don Rosa næsten altid bygger på, er blevet gennem-rationaliseret og intellektualiseret til bristepunktet. Der er tale om en eksegetisk strategi fra Don Rosas side som gør vold på Barks’ unikke fortælleteknik; en hermeneutisk læsning af Barks’ som interpolerer mening hvor ingen mening er, og begivenheder eller personer hvor der ingen begivenheder eller personer bør være. Den barksianske intertekstualitet er subtil og sjælden. Don Rosas er rå, grådig og trættende.

Slike utfall bidrar kun til å skape og opprettholde motsetninger mellom tilhengere og motstandere av Don Rosa. Mitt spørsmål blir derfor - hvorfor forventer mange her hele tiden at tilhengere Don Rosa skal være tolerante overfor andre skapere av Disney-serier - når andre ikke nødvendigvis er tolerante overfor Don Rosa?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 24.04.2007, 23:21 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

24.04.2007, 23:10

Sigvald skreiv:

Mitt spørsmål blir derfor - hvorfor forventer mange her hele tiden at tilhengere Don Rosa skal være tolerante overfor andre skapere av Disney-serier - når andre ikke nødvendigvis er tolerante overfor Don Rosa?

Dersom dei same personane som forventar at Don Rosas tilhengarar skal vere tolerante ovenfor andre IKKJE forventar at andre skal vere tolerante ovenfor Don Rosas tilhengarar er det heilt forkasteleg, einig med deg i det. Men det er kanskje å dra det litt langt å **anta** at dette er tilfellet for alle slike personar simpelthen fordi det finst individ der ute som ikkje er like tolerante som idealet skulle tilsei? Det finst garantert intolerante Don Rosa-fans der ute òg, det betyr ikkje at alle Don Rosas tilhengarar er intolerante. (Eg er i alle fall ein, og eg håpar då inderleg at eg ikkje er blitt oppfatta som intolerant.)

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Innlegget blei sist redigert 24.04.2007, 23:35 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

24.04.2007, 23:34

Mikael Rothstein:

Don Rosa har fyldt alle Barks-fortællingernes kreative lakuner og mysterier med udynamiske, fantasiforladte og rigide data, med det resultat, at Barks’ gamle fortællinger, som Don Rosa næsten altid bygger på, er blevet gennem-rationaliseret og intellektualiseret til bristepunktet.

Endelig en skribent som har klart å sette ord på mine innvendinger mot Don Rosa. Og jeg merker meg at Sigvald ikke imøtegår en eneste av disse påstandene, han bare kritiserer Rothstein for å FREMSETTE dem. Selv om jeg gleder meg stort over Dons historier, har det alltid vært noe som skurrer. Og her har vi det. Når hele Barks' univers skal forklares og defineres ned til minste detalj, blir magien borte. Det blir så veldig ... vel, mekanisk. Det gjelder også Dons tegnestil. Fordi han insisterer på å vise absolutt alle detaljer, fratar han leseren muligheten til å dikte inn ting selv. Og for meg er det halve moroa.

Jeg går ut fra at det er lov å fremføre denne lille kritikken uten å bli beskyldt for være "intolerant" eller mangle "respekt" (herregud, så lei jeg er av det ordet!)

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 25.04.2007, 13:58 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

25.04.2007, 12:31

Rothsteins oppfatning av Don Rosa må ses i lys av det følgende som han skriver i artikkelen (mine uthevinger):

Jeg vil i et vist omfang inddrage Vidar Svendsens iagttagelser i det følgende, men hans ellers udmærkede (amatør)arbejde skæmmes af det forhold, at han ikke, som jeg selv, er **dogmatisk** **barksianer.** Det betyder, kort fortalt, at han også betragter **andre** **tegnere** som autoritative bidragydere til livet i Andeby, en tanke jeg anser for særdeles **upassende** og ganske **uholdbar.**

Dersom man er dogmatisk barksianer, noe jeg tidvis også anser meg selv for å være, så er Don Rosa noe av det mest forstyrrende man kan tenke seg. Rosa har gjort alt han kan for å fjerne magien fra Barks' historier, og selv om jeg, i åpenbar motsetning til Rothstein, også kan sette pris på Rosa, så har jeg ingen problemer med å skrive under på hans innsigelser.

Forøvrig er Rothsteins artikkel blant de beste jeg har lest om temaet religion i Andeby, bl.a fordi han ikke hengir seg til spekulasjoner, men holder seg strikt til det som har belegg i Barks' tekst og bilder. Det finnes ingen grunn til å vektlegge Sigvalds paranoide tolkninger, hverken omkring kristendommen eller omkring Rosa.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

25.04.2007, 14:00

Sigvald skreiv:

Å i det hele tatt fremstille kristendommen som en trussel virker totalt absurd. I den grad religion utgjør noen trussel mot vårt moderne samfunn er det en helt annen religion som utmerker seg i forhold til å bli assossiert med internasjonal terrorisme og undertrykkelse av kvinner, men det kan vi la ligge ettersom det faller utenfor AOLs emneområde.

Hvis det gjør det, og ikke minst **du** selv innser det ? hvorfor velter du da dette ut av deg, gang etter gang, etter gang, etter gang etter gang, etter gang, etter gang, etter gang, etter gang, etter gang, etter gang ???

Hvorfor må **du** og kun **du** politisere dette forumet hele tiden ??

Mikael Rothstein sier forresten det jeg tror mange tenker og mener på en bedre måte enn noen av oss andre fritenkere med manglende respekt noen gang har klart å gjøre. Gi mannen en pris **nå**

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

25.04.2007, 14:59

Nestor Burma skreiv:

Jeg vil i et vist omfang inddrage Vidar Svendsens iagttagelser i det følgende, men hans ellers udmærkede (amatør)arbejde skæmmes af det forhold, at han ikke, som jeg selv, er **dogmatisk** **barksianer.** Det betyder, kort fortalt, at han også betragter **andre** **tegnere** som autoritative bidragydere til livet i Andeby, en tanke jeg anser for særdeles **upassende** og ganske **uholdbar.**

Dere tar åpenbart ikke poenget mitt. Tenk dere rabalderet dersom noen hadde skrevet følgende her i AOL-forumet:

Olafs ellers udmærkede (amatør)arbejde skæmmes af det forhold, at han ikke, som jeg selv, er trofast rosaist. Det betyder, kort fortalt, at han også betragter andre tegnere som f.eks. Romano Scarpa og William Van Horn som autoritative bidragydere til livet i Andeby, en tanke jeg anser for særdeles upassende og ganske uholdbar...

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 25.04.2007, 15:30 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

25.04.2007, 15:26

Hadde ikke hatt noen problemer med et slikt innlegg, jeg. For det første er det litt humoristisk formulert, og for det andre er det en meningsytring. Legg merke til de to små magiske ordene "jeg anser". Det er et hav av forskjell på å hevde en mening, og å karatkerisere en ANNEN persons meninger som "unødvendige" fordi de "bidrar til å skape og opprettholde motsetninger ". Skal jeg liste opp noen diktatorer som har brukt dette argumentet gjennom tidene?

PS: Takk til Gnastyface for å ha lagt ut en særdeles interessant artikkel. Skulle gjerne ha diskutert den nærmere. Noen som er interessert i det? For eksempel: Hvem gir et mest korrekt bilde av religion i Andeby: Rothstein eller Gisle?

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 25.04.2007, 15:51 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

25.04.2007, 15:47

Nils Petter skreiv:

PS: Takk til Gnastyface for å ha lagt ut en særdeles interessant artikkel.

I DDF(r)-forumet går kommentarene forøvrig ut på at dette egentlig er gammelt nytt. Såleds burde det kanskje vært lagt ut i fjor høst da det ble lagt ut av DDF(r)?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

25.04.2007, 16:09

Nils Petter skreiv:

Skulle gjerne ha diskutert den nærmere. Noen som er interessert i det?

Bra artikkel. Hadde vært artig å diskutere både dette og andre ting på forumet. Men det er vel ikke noen vits, så lenge alle tråder blir støyet i av [Fjernet av moderator]. (Og nå gjør jeg det selv også. Leit å måtte diskutere person istedenfor sak:(

Diff

25.04.2007, 16:48

Nils Petter skreiv:

For det første er det litt humoristisk formulert, og for det andre er det en meningsytring.

Nå er det slik at sitatet fra Rothstein er hentet fra et (går jeg ut fra) vitenskapelig arbeide. Dette kommer bl.a. til syne gjennom en omfattende bruk av fremmedord som (lakuner, rationaliseret, intellektualiseret, eksegetisk, hermeneutisk, interpolerer, intertekstualitet, subtil...) for å nevne noen. I en slik sammenheng passer det, etter mitt skjønn, dårlig med språklige virkemidler som humor, ironi, o.l.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

25.04.2007, 16:58

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

For det første er det litt humoristisk formulert, og for det andre er det en meningsytring.

Nå er det slik at sitatet fra Rothstein er hentet fra et (går jeg ut fra) vitenskapelig arbeide. Dette kommer bl.a. til syne gjennom en omfattende bruk av fremmedord som (lakuner, rationaliseret, intellektualiseret, eksegetisk, hermeneutisk, interpolerer, intertekstualitet, subtil...) for å nevne noen. I en slik sammenheng passer det, etter mitt skjønn, dårlig med språklige virkemidler som humor, ironi, o.l.

Akkurat som i det ypperlige verket "Donaldismen" :)

Diff

25.04.2007, 17:03

Diff skreiv:

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Donaldismen er, så vidt jeg vet, ikke et seriøst vitenskapelig verk - kun en parodi på et slikt, det er noe ganske annet.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

25.04.2007, 17:06

Sigvald skreiv:

Nå er det slik at sitatet fra Rothstein er hentet fra et (går jeg ut fra) vitenskapelig arbeide.

Jeg er ingen ekspert på verken Barksisme eller Rosaisme, men jeg kjenner Rothstein, Han er en av Danmarks ledende religionsvitere, og hans bok om nyreligiøsitet, "Gud er blå", anbefales på det aller sterkeste.

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserier:
http://www.serienett.no

Kristian Hellesund
Bergen

25.04.2007, 17:09

Sigvald skreiv:

Diff skreiv:

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Donaldismen er, så vidt jeg vet, ikke et seriøst vitenskapelig verk - kun en parodi på et slikt, det er noe ganske annet.

Ettersom "Populærreligion og sekularisme i Carl Barks’ Andeby" omhandler en tegneserie så er vel ganske humoristisk ment, om det er aldri så seriøst.

Apropo gode artikler, så kan jeg anbefale "Sykdom i Andeby". Den ble gitt ut i "Tidskrift for den Norske Lægeforening" for noen år siden.

Diff

25.04.2007, 17:17

Merkeleg antakelse, Diff. Seier du at ikkje ein vitskapeleg artikkel basert på ein teikneserie kan vere seriøs på same måte som andre vitskapelege artiklar?

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

25.04.2007, 18:26

Sigvald skreiv:

I DDF(r)-forumet går kommentarene forøvrig ut på at dette egentlig er gammelt nytt. Såleds burde det kanskje vært lagt ut i fjor høst da det ble lagt ut av DDF(r)?

HÆ?

Det var i hvert fall nytt for meg, og jeg er glad for å ha lest det. Gisles teorier er kanskje litt VEL luftige noen ganger. Jeg synes for eksempel det er ganske søkt å opphøye Hakkespettenes sporhund til en guddom bare fordi dyret har eksepsjonelle evner. Det er mange i Andeby som besitter helt spesielle talenter (for eksempel Petter Smart) uten at det gjør dem til guder. På den andre siden kan man vel si at Gisles teorier får litt større vekt fordi han baserer dem på HELE Andeby-universet, ikke bare Barks-seriene.

Nils Petter
61 år, Moss

25.04.2007, 20:36

Loke Aesir skreiv:

Merkeleg antakelse, Diff. Seier du at ikkje ein vitskapeleg artikkel basert på ein teikneserie kan vere seriøs på same måte som andre vitskapelege artiklar?

Neida. Det er ikke det jeg mener, selv om jeg ser at jeg skrev det slik. En artikkel basert på, eller om, en tegneserie er, om den er ment slik, selvsagt like seriøs som andre artikler.

De er gjerne underholdendes lesning da, gjerne skrevet på en humoristisk måte. Må presisere at jeg ennå ikke har lest "Populærreligion og sekularisme i CB's Andeby", så utalter meg helt generelt. Feks så er nevnte "Sykdom i Andeby" dønn seriøs, men veldig morsomt skrevet.

Diff

25.04.2007, 21:48

Sigvald skreiv:

Interessant lesning (selv om jeg ikke er imponert over valg av font, layout og en noe fjollete plassering av sidetallet).

Uhm ... Eg kan ikkje begripe kva som er så fjollete.

Mitt inntrykk er at det her mer er tale om et slags anti-kristent korstog enn om verdinøytral forskning. Et eksempel som peker i denne retning er følgende sitat:

De modsiger ganske vist ikke den grundlæggende sekulariseringshypotese og giver efter min mening intet direkte belæg for, at kristendom skulle være en trussel mod Andeby...

Å i det hele tatt fremstille kristendommen som en trussel virker totalt absurd.

I eit samfunn utan religion er all religion ein trussel.

I den grad religion utgjør noen trussel mot vårt moderne samfunn er det en helt annen religion som utmerker seg i forhold til å bli assossiert med internasjonal terrorisme og undertrykkelse av kvinner, men det kan vi la ligge ettersom det faller utenfor AOLs emneområde.

Men saka er jo at religionen du sikter til (som du forsåvidt framstiller VANVITTIG skeivt her) på ingen måte nokon gong har vore ein trussel mot Andeby i den forstand at det er lett å tolke Andeby som eit muslimsk samfunn. Eg trur dei fleste vil vera einige om at DERSOM ein religion er dominerande i Andeby i det heile tatt, vil det sannsynlegvis vera kristendomen. Det er soleis utelukkande kristendommen som framstår som ein trussel i den forstand at det er den religionen ein «står i fare for» å tilleggja det religionsfri Andeby. Eg har rettnok berre skumma Rothsteins artikkel raskt, men eg føler at det ikkje eigentleg kan vera nokon tvil om at det er dette han meiner med ordet «trussel» her. Han snakker ikkje om at kristne hallelujastyrker skal storme inn i Andeby og sprenge seg sjølv. Han snakker om ei innføring av religion i Andeby som ein trussel. Dersom USA hadde vore i hovudsak eit muslimsk samfunn dei siste hundreåra, vil eg gjette at det var islam denne delen av artikkelen ville handle om.

Det jeg dog likte aller minst er hans unødvendige utfall mot Don Rosa:

Eg veit ikkje om eg er heilt einig i at utfallet er unødvendig. Det er eit VELDIG godt argument for at Rosa utelatast av kjeldematerialet hans, til dømes.

Slike utfall bidrar kun til å skape og opprettholde motsetninger mellom tilhengere og motstandere av Don Rosa.

Men han har jo RETT, har han ikkje? Eg ser ikkje heilt problemet ditt. Det Rothstein gjer her, er å rette søkelyset mot KVIFOR han ikkje liker Don Rosas historier. Eg vil kalle det interessant lesning.

Du meiner at det ikkje bør vera lov til å rette kritikk mot Don Rosa fordi det skaper og opprettheld motsetningar mellom Rosa-fans og Rosa-motstandarar? Isåfall burde det jo ikkje vera lov til å gi Rosa rosande omtale heller?

Sigvald skreiv:

Dere tar åpenbart ikke poenget mitt. Tenk dere rabalderet dersom noen hadde skrevet følgende her i AOL-forumet:

Olafs ellers udmærkede (amatør)arbejde skæmmes af det forhold, at han ikke, som jeg selv, er trofast rosaist. Det betyder, kort fortalt, at han også betragter andre tegnere som f.eks. Romano Scarpa og William Van Horn som autoritative bidragydere til livet i Andeby, en tanke jeg anser for særdeles upassende og ganske uholdbar...

Eg kan ikkje skjønne kvifor det skulle skape rabalder. Eg reknar ALLE andre teiknarar (og forfattarar) som autorative bidragsytarar til livet i Andeby. Andre, som Rothstein (og Rosa sjølv!) reknar berre Barks som autorativ bidragsytar. Og så har vi dei som meiner ein mellomting, såklart. Eg har ingen problemer med å akseptere nokre av desse syna, og som fundament for ein artikkel er alle syn like gode. Eit døme -- «Andebys historie» er i hovudsak rosaistisk, men det har aldri ført til rabalder.

Nils Petter skreiv:

Det er et hav av forskjell på å hevde en mening, og å karatkerisere en ANNEN persons meninger som "unødvendige" fordi de "bidrar til å skape og opprettholde motsetninger ".

*applaus, fulgt av nominasjon til Årets innlegg-prisen*

PS: Takk til Gnastyface for å ha lagt ut en særdeles interessant artikkel. Skulle gjerne ha diskutert den nærmere. Noen som er interessert i det? For eksempel: Hvem gir et mest korrekt bilde av religion i Andeby: Rothstein eller Gisle?

Gjerne!

Rothstein gir i mine auge det beste biletet eg nokon gong har sett av religion i Barks' Andeby. Ja, Gisle har den fordelen at han tar med fleire serieskaparar, men for det Donaldismen er uansett eit 30 år gamalt verk, så nyare seriar blir ikkje tatt med der uansett. Eg trur nok eg vil setja Rothstein på topp, rett og slett fordi han utelukkande baserer arbeidet sitt på eksisterande biletmateriale i staden for å grave og spekulere. Gisle er underhaldande på sin måte, men der Rothstein skriver om kristendom og jødedom og indianarar og greske gudar, skriv Gisle om hakkespettar og hakkespettbøker og sporhundar.

Men det er viktig å hugsa at Rothstein held seg utelukkande til Barks, og i så måte vil eg seie at ein kanskje får eit meir komplett bilete av artiklane til Vidar Svendsen. Ikkje fordi Don Rosa har laga så utruleg mykje som kan knyttast opp til religion, men fordi Al Taliaferro har det. I barksianske auge er Rothsteins artikkel SVÆRT bra, men ønskjer ein eit heilheitleg bilete på religion (og særleg kristendom) i Andeby blir det ikkje komplett før ein har fått med dei gamle avisstripene.

Sigvald skreiv:

Uh, det var ingen som opplyste oss her inne om at dette var lagt ut av DDF(r), så ...

(Skal forsåvidt innrømme at eg fekk artikkelen på mail frå Rothstein ein gong for kjempelenge sidan (trur det kan ha vore i 2005) med tilbod om å leggja den ut på Andeby Online, noko eg takka ja til, men av ein eller annan grunn fekk eg aldri gjort det. ikkjeslåmegikkjeslåmegikkjeslåmeg)

Diff skreiv:

Men det er vel ikke noen vits, så lenge alle tråder blir støyet i av [Fjernet av moderator].

HEI! Fjernet av moderator, du liksom. Mumle, mumle, sånt skal ein ikkje spøke med. Mumle mumle blasfemi mumle mumle.

Sigvald skreiv:

Ord kan ikkje forklare kor ueinig eg er med deg på akkurat dette området. Sjølvsagt må ein kunne bruke språklege verkemiddel i vitenskaplege arbeid. Kvifor skal ein ikkje kunne det?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

04.05.2007, 11:45

Noe som er spesielt interessant når det gjelder religion i Andeby er at det tydeligvis forekommer reinkarnasjon der. Jeg tenker på Barks-historien "Back to Long Ago". De to sjøfolkene vi møter her er tidligere reinkarnasjoner av Donald og Skrue. Det er ikke noe i Barks' tekst som tyder på at våre moderne venner er direkte etterkommere av de uheldige engelske endene, men de innehar altså samme sjel - eller hva man skal kalle det, og minnene fra tidligere liv kommer fram under hypnosen. Jeg mener ikke at dette gjør Andeby til et hinduistisk eller buddhistisk samfunn, men det er et interessant eksempel på at Donald også beskjeftiger seg med religiøse, eller i hvert fall eksistensielle, temaer. I farten kommer jeg ikke på andre historier som tar opp dette, men de finnes sikkert.

Innlegget blei sist redigert 04.05.2007, 13:01 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

04.05.2007, 13:01

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.