Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Barks + Donrosa= Perfekt

Andeby Online > Diskusjonsforum > Barks + Donrosa= Perfekt

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg vet at barks er død men vis han hadde levd skulle Barks lagd historien og Don Rosa tegnet. Noen som er enig??

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

12.05.2004, 09:02

Det trenger ikke nødvendigvis bli en "perfekt" historie bare fordi både Barks og Rosa anses som de beste Donald-fortellere/-tegnere.

Men det finnes faktisk en historie laget av begge, "Rottefangeren" som sto på trykk i DD 8/1993. Manuset + skisse av de tre første sidene er laget av Carl Barks en gang på 50-tallet. Don Rosa fikk tak i manuset + skissene og fullførte de sju siste sidene av historien.

Historien var ikke akkurat verdens beste, men syntes i allefall at den var god og morsom.

Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.

Arnstein
28 år, Klepp

12.05.2004, 10:14

ja men da var jeg 1 år!

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

12.05.2004, 10:16

Ja, men fortsatt er det mulig å få tak i gamle Donald-blader, bare en besøker bruktbutikkene. Kanskje du er heldig og finner bladet i bruktbutikken som jeg henviste til i går. Det skal være flere i Bergen, men vet bare om den ene ved jernbanestasjonen.

Så i en annen tråd at du har bestilt Hall of Fame. Etter hvert får du en komplett samling av Don Rosa-historien, men det vil ta sin tid.

Arnstein
28 år, Klepp

12.05.2004, 10:20

Arnstein skreiv:
Men det finnes faktisk en historie laget av begge, "Rottefangeren" som sto på trykk i DD 8/1993. Manuset + skisse av de tre første sidene er laget av Carl Barks en gang på 50-tallet. Don Rosa fikk tak i manuset + skissene og fullførte de sju siste sidene av historien.
---------------------
Det pussige er at denne historien verken ble utgitt i Danmark eller i Sverige - vet noen om dette skyldes sensur i redaksjonene der, eller om den norske redaksjonen bare var litt mer oppvakte og skaffet denne historien til veie på egenhånd? Jeg har forøvrig skaffet adskillige dansker denne historien nå.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

12.05.2004, 14:36

Det er to ved jernbane stasjonen en rett over gaten som heter "tegneserie boden" og en i marken som heter "lesehesten" og på gå gaten er det også en "lesehesten"

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

12.05.2004, 14:57

don rosist:

Den lille bua ved jernbanen heter Tøffes bokbod, men er permanent stengt. Foruten Lesehesten i Strandgaten og Marken fins det et bra antikvariat i Lille Øvregate like ved Fløibanen som ofte har en del godbiter. (Jeg fikk tak i nesten hele Carl Barks Library der en gang!) Forøvrig er det mye å finne i Hollendegaten antikvariat ved Korskirken. Disse to stedene er kanskje ikke så kjent som Lesehesten, men det er mye å finne der. Dessuten er kvaliteten på bladene en ganske annen enn på Lesehesten. Litt utenfor tråden, men kanskje noen har nytte av det.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

12.05.2004, 16:25

Har vært på den der med lille øvregate men gikk ikke inn.

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

12.05.2004, 16:59

Lars Martin skreiv:
"Den lille bua ved jernbanen heter Tøffes bokbod, men er permanent stengt."

Sier du det? Det var da synd. Fant jubileumsboka 1985 "Fin gammel årgang" der. Trodde at det ville være altfor vanskelig å få tak i den. Måtte ut med 450 kr for boka.

Men du har rett i at det er utenfor tråden. For å holde oss tilbake til saken: Mener dere at en kombinasjon mellom Barks og Rosa ville føre til at historiene blir "kanonbra"? Viser til "Rottefangeren" som eksempel. Er det kun manuset som gjorde historien god eller var Rosas tegninger med på å gjøre historien bedre? Eller var den rett og slett ikke god?

Selv syntes jeg historien var god og morsom. Begge var ingen dårlig kombinasjon og jeg syntes Don Rosa tegnet i Barks' ånd. I hvertfall i de tre første sidene som Barks tegnet skisse til.

Arnstein
28 år, Klepp

12.05.2004, 22:28

Don Rosa er for meg ingen god tegner. Egentlig er han vel knapt noen tegner i det hele tatt? Vicar er en tegner som langt overgår Don Rosa i eleganse og kontroll over de forskjellige personenes positurer og mimikk. For ikke å snakke om Barks, da. Rosa tegner med penn, ikke med pensel og dermed blir det ingen sjel i tegningene. Han benytter seg jo dessuten av sjablonger for å få til å "tegne". På gammeldonaldisttreffet forrige helg ble det hevdet at riktignok er ikke Don Rosa noen god tegner, men han er en dyktig historieforteller. Jeg vet ikke. De Don Rosa-seriene jeg har giddet å lese har stort sett bare vært spin-offs av Barks-historier der Don Rosa har lagd en "del 2" av en allerede kjent Barks-historie. Men det er mulig han har blitt mer original de senere årene; jeg har ikke fulgt ham så nøye.
I mine øyne er det likevel en positiv side ved Rosa: han har med masse detaljer og referanser, noe som gjør at man kan gå tilbake og lese en gang til og oppdage ting man ikke fikk med seg første gangen man leste. Dessverre overskygges dette av de håpløse figurene hans. Denne detaljrikdommen mangler jo hos de fleste andre tegnerne, og er vel kun til stede hos Barks, Rosa og Daan Jippes. Og sistnevnte er en dyktig tegner! Så det beste samarbeidet hadde for meg vært Historie: Barks. Tegninger: Jippes.

med gammeldonaldistisk hilsen,
Wogew

Wogew
46 år, Rælingen

14.05.2004, 10:19

Mi meining må vere at historiene til Barks ikkje hadde passa til Rosas strek. Barks teikna best sjølv, og etter at han gjorde det er vel den beste teiknaren som har vore borti historiene hans Daan Jippes? Rosa har ein særeigen strek som etter mi meining passar berre til Don Rosa-historier. Dei Rosa-historiene som ikkje har Rosa-manus er eg ganske skuffa over (så skuffa at eg synest at "Back in Time for a Dime" er betre).

Forøvrig meinar eg at Don Rosa er ein betre manusforfattar enn teiknar.

Men, klart - eg skjønar tankegongen din. Alltid gøy å lukke auga og sjå for seg korleis resultatet hadde blitt om to personar hadde samarbeida om ei historie. Nokon nemnte ein gong på DCML at det hadde vore fantastisk å sjå ei historie skrive av Rosa og teikna av Cavazzano. Det er ein idé eg gjerne støttar - men ettersom Don Rosa helst jobbar på eiga hand, vil det nok ikkje skje...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

14.05.2004, 12:30

Enig med Olaf at DR er en bedre manusforfatter enn tegner. Men jeg støtter også Wogew i at han kunne spart seg disse Barks-oppfølgerene sine. Han har flere ganger vist at han kan skrive gode historier som står på egne ben, og aller best blir de når han ikke er for mye plaget av dette "sette alt inn i riktig sammenheng"-viruset sitt. Men selvfølgelig, Barks er overlegen også som historieforteller, først og fremst fordi han harselerer så herlig med oss mennesker og våre svakheter.

Og her er kanskje grunnen til at vi ofte glemmer Vicar når vi driver og skryter av tegnere: Han skriver sjelden historier selv, men må slite med andres manus, som kan være av svært så varierende kvalitet. Dermed blir det ikke så lett å legge sjelen i jobben og oppnå det som karakteriserer en virkelig god tegneserie: Tegningene og historien formidler samme budskap. Dvs. Tegningen støtter opp om historien og gir utfyllende opplysninger, samtidig som de skaper stemning.
Men jeg leste en historie for ikke lenge siden der Vicar stod bak både tekst og tegning. (Bladet var noen år gammelt). Der var han virkelig i sitt ess som tegner. Tydelig at hjertet var med i større grad enn ellers, selv om historien kanskje ikke var verdens mest originale (men bedre enn svært mange andre historier han har tegnet til).

Arne K
Vestby

14.05.2004, 13:56

Wogew skreiv:
"De Don Rosa-seriene jeg har giddet å lese har stort sett bare vært spin-offs av Barks-historier der Don Rosa har lagd en "del 2" av en allerede kjent Barks-historie."

Tja, det indtryk kan man vel nemt få, hvis man ikke gider danne sig et bredere indtryk. Det er jo trods alt Barks-fortsættelser, Rosa får mest opmærksomhed på. Men Rosa har faktisk lavet en del, specielt kortere, Andeby-centrerede historier, som er af helt fin kvalitet, rent historiemæssigt uden reference på reference til Barks (hvilket jeg egentlig ikke forstår, folk har så meget imod), og nogle længere eventyrhistorier i den kategori er det da også blevet til.

Eksempler:
The Crocodile Collector - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/AR+125
On Stolen Time - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/D+90147
Incident at McDuck Tower - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/D+90345
The Universal Solvent - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/D+94066
The Once and Future Duck - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/D+95079
A Matter of Some Gravity - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/D+96001
The Black Knight - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/D+97346
Forget It! - http://coa.inducks.org/coa/c1/story.php/7/D+2001-095

"Vicar er en tegner som langt overgår Don Rosa i eleganse og kontroll over de forskjellige personenes positurer og mimikk. For ikke å snakke om Barks, da."

Der er jeg til gengæld enig med dig. Vicar, hvis historier jeg er vokset op med, er fremragende ved tegnebordet. Og hvem slår Barks' tegninger, når det kommer til fx dybdefølelsen i broscenerne i Det magentarøde frimærke? Desuden forstod Barks, om nogen, at simplificere indholdet af en rude, når det ville give det bedste, visuelle indtryk, og fylde detaljer ind, når det fungerede bedst.

Rosa er ikke uddannet tegner, og han ser det som et nødvendigt onde (ifølge eget udsagn) og det kan ses. Omend han er blevet bedre over årene, men det er vel rutinen, som spiller ind.

Arne K skreiv:
"Men selvfølgelig, Barks er overlegen også som historieforteller, først og fremst fordi han harselerer så herlig med oss mennesker og våre svakheter."

Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Så for at vende tilbage til trådens oprindelige emne: Nej, jeg mener ikke, at en historie forfattet af Barks og tegnet af Rosa ville være den ultimative historie. Barks var mester i begge retninger, og Rosa er (efter min mening) en vældig god fortæller. Det *modsatte* -- en historie forfattet af Rosa og tegnet af Barks -- kunne derfor være rigtig sjov at se. Men om jeg ville foretrække den frem for en ren Barks, tvivler jeg igrunden på, for som Olaf siger, tror jeg også, at Rosas tegninger passer bedre til Rosa-historier, og sikkert også omvendt.

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
28 år, Danmark

17.05.2004, 00:54

Jeg ser at dere utenfor bergen har et annet intrykk av Don Rosa enn vi bergensere.....
Jeg for min del elsker Don Rosa's tegninger og historier.... Daan Jippes' tegninger ligner ganske på Barks' tegninger, og jeg har en god del historier tegnet av jippes og forfattet av Barks.... Men jeg er ihvertfall en DR fan!

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

30.05.2004, 17:06

Ted skreiv:

Daan Jippes' tegninger ligner ganske på Barks' tegninger.

Det er fordi ein gong på 90-80-talet (ikkje sikker) fekk Barks problemar med synet.

Steinøy
13 år, Gaular

30.05.2004, 17:27

Ok! Takk, nå vet jeg det!!:)

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

30.05.2004, 17:29

Hm... Såvidt eg veit er det feil, Øystein. Eg skal ikkje seie at Barks ikkje har hatt problemer med synet, men det har då ingenting med Daan Jippes å gjere. Barks og Jippes har såvidt meg bekjent aldri direkte samarbeida - det er Jippes som har teikna om igjen gamle manus som Barks opprinneleg laga som blei teikna av andre, som Jippes har teikna om igjen i ein stil han meinar er den gamle meisteren verdig.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

31.05.2004, 18:43

Ja, det er vel derfor det heter arven fra barks, eller hu....

Ted
16 år, Bergen

31.05.2004, 18:47

Ted skreiv:

Ja, det er vel derfor det heter arven fra barks, eller hu....

"Arven etter Barks" er vel mest en vignet som ble benyttet i DD&Co i 2001 eller huR?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

31.05.2004, 18:58

Tull! Historien jeg siktet til er "Så samles vi på hvalen" Nr.47 - 18 NOV. 2002, så det så...

Ted
16 år, Bergen

31.05.2004, 19:11

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.