Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hvor er det blitt av Lillegull og Penny McDuck???

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvor er det blitt av Lillegull og Penny McDuck???

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Som jeg kan huske har Lillegull McDuck og Penny McDuck bare vært med i Donald Duck & co noen få ganger etter Skrues Liv. Penny har vært med 2 ganger mens Lillegull har bare vært med 1 gang. Dette er hva jeg kan huske, men er det ikke litt rart at de ikke blir trukket fram litt mer i bladet???
Ikke vet jeg, men jeg synes de skulle blitt tatt med i flere historier.

EN DAG, NÅR JEG BLIR SKIKKELIG RIK, SKAL JEG JAMMEN VISE DEM.
{[Tidligere Kjetil McDuck]}

Grev Buk McJern
17 år, Hurdal

16.12.2006, 19:07

Lillegull og Penny er, såvidt jeg vet, ikke brukt av andre enn Don Rosa. Han har til gjengjeld brukt dem en god del. (Spessielt i historier fra Skrue's barndom)
Jeg er helt enig i at de uten tvil burde vært brukt mye oftere...

Stormogulen
14 år, Notodden

16.12.2006, 20:58

Ja, ja.... Men nå er det ikke så veldig mange historier av Don Rosa fra barndommen til Skrue da... Eller, det kommer jo an på hvor du setter grensen for barndommen det da...

Grev Buk McJern
17 år, Hurdal

16.12.2006, 22:17

Som Stormogulen sier; det er vel bare Don Rosa som bruker disse figurene? Og Don Rosa masseproduserer jo ikke historier, akkurat. Var det ikke noe med at han ikke fikk lov å bruke Lillegull en gang (siden det ville bli så rart dersom Donalds mor plutselig skulle dukke opp uten noen forklaring på hvorfor de ikke har møttes, eller noe i den dur??)?

Andre tegnere/skribenter er sikkert frie til å bruke disse figurene, men hvis jeg hadde vært Donaldforfatter, hadde jeg rett og slett ikke tort. Det er liksom noe "eget" ved Don Rosas historier, i alle fall de av denne typen (de med slektningene i, altså).

(Et annet spørsmål er: hvor stor underholdningsverdi har egentlig de to? De er forholdsvis viktige i Skrues liv, og søte som barn, men som to gamle damer er det grenser for hvilken rolle de kan spille ... )

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

16.12.2006, 22:29

Kristin skreiv:

Andre tegnere/skribenter er sikkert frie til å bruke disse figurene

Det ville jeg ikke trodd så sikkert. Jeg vil tippe det heller er motsatt blant de "vanlige" Egmont-forfatterne.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

16.12.2006, 22:32

Kristin skreiv:

det ville bli så rart dersom Donalds mor plutselig skulle dukke opp uten noen forklaring på hvorfor de ikke har møttes

Jeg tror mye av forklaringen ligger her. Straks man banker fast for mange "fakta" om figurene, legger man begrensninger på fremtidige historier. Man maler seg inn i et hjørne, slik Don Rosa forlengts har gjort. Og selv om jeg gjerne hadde sett mer kontinuitet i Donald, skjønner jeg jo at det vanskelig lar seg gjøre med den store produksjonen de har.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

17.12.2006, 00:43

Tommy skreiv:

Kristin skreiv:

Andre tegnere/skribenter er sikkert frie til å bruke disse figurene

Det ville jeg ikke trodd så sikkert. Jeg vil tippe det heller er motsatt blant de "vanlige" Egmont-forfatterne.

Jeg mente, Don Rosa har ikke copyright på dem, har han vel? Er det forbudt for andre Egmont-forfattere å bruke dem? Jeg vet jo ikke stort om dette, men det høres litt ulogisk ut. Andre figurer som har blitt funnet opp i nyere tid kan jo brukes av flere enn oppfinneren (Tobben, f.eks.). Men kanskje Egmont ikke ville like det likevel? Det er neppe noen som kommer til å prøve, uansett, så det er vel ikke så farlig.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

17.12.2006, 18:22

Helt enig.. Det kan jo ikke være sånn at du har om dem og du har om dem, blandt tegnerne. Selv om noen tegnere bruker "sine egne" figurer i sine historier.

Grev Buk McJern
17 år, Hurdal

17.12.2006, 21:43

Hva angår Lillegull: For noen måneder siden sendte jeg faktisk til Egmont et forslag til en historie der hun er med - så vidt. Det er en beretning fra Donalds tidlige barndom, selv om han og moren nærmest bare er bipersoner i den store sammenhengen. (Har ikke fått noen tilbakemeldig på dette forslaget ennå. Slikt tar visst gjerne et halvt års tid når du ikke tilhører den faste "stallen" av skribenter, selv om de faktisk har betalt meg for et par korte historier tidligere.)

Jeg tror ikke det noen gang vil bli aktuelt å vise Lillegull i historier fra "nåtiden". Vi aner vel faktisk en familietragedie der Lillegull og hennes mann Didrik omkom i en ulykke eller noe, og Donald tilbrakte mye av sin barndom på Bestemors gård. Det forutsettes bl.a. i Donald Rakker-Duck historiene. (Skal tro om Della ble plassert på barnehjem? Eller er hun også på gården, men er "tilfeldigvis" aldri i bildet? Det samme gjelder Bestemors mann Hilmar, som etter alt å dømme fortsatt skulle være i live i Donalds tidlige barndom.)

- Skribent

Skribent
36 år

19.12.2006, 22:39

"Bestefar" nevnes i en gammel Barks-historie, der Donald låner en hest av ham ... han har gård, så denne bestefaren er sikkert tolket til å være Hilmar av mange?

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

22.12.2006, 12:23

Kristin skreiv:

"Bestefar" nevnes i en gammel Barks-historie, der Donald låner en hest av ham ... han har gård, så denne bestefaren er sikkert tolket til å være Hilmar av mange?

Nei det er "bestefars hest" som nevnes **ikke** bestefar selv. Det kan således utmerket godt være Hilmar det er tale om, selv om han skulle være død noen år før. Jeg har f.eks. ikke begynt å omtale min avdøde mors bunad som "fars bundad" - den er stadig "mors bunad" selv om den nå selvsagt er i hans eie.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

22.12.2006, 12:33

Sigvald skreiv:

Kristin skreiv:

Nei det er "bestefars hest" som nevnes **ikke** bestefar selv. Det kan således utmerket godt være Hilmar det er tale om, selv om han skulle være død noen år før. Jeg har f.eks. ikke begynt å omtale min avdøde mors bunad som "fars bundad" - den er stadig "mors bunad" selv om den nå selvsagt er i hans eie.

Vel, jeg tror historien mener at bestefar lever, men det er nå min tolkning .. men dersom man skal se det fra din side, da, så må jo bestefaren ha levd da Donald var liten, for det er vel grenser for hvor gammel en hest kan bli. Ikke at jeg vet hvor gammel disse teite dyrene blir, forsåvidt.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

22.12.2006, 23:20

Donald sier noe sånt som "vi ses hos bestefar!" til guttene etter å ha fanget dem med en stige.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

22.12.2006, 23:47

Vegar skreiv:

Donald sier noe sånt som "vi ses hos bestefar!" til guttene etter å ha fanget dem med en stige.

Spørsmålet er vel hva han sier i den amerikanske originalteksten?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

23.12.2006, 01:53

Jeg har det meste på engelsk. Hvilken historie dreier det seg om?

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

23.12.2006, 14:30

Den med idiotløpet (det hesteveddeløpet der Donald bruker skitne triks mot Ole, Dole og Doffen, gammel historie).

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Innlegget blei sist redigert 23.12.2006, 15:24 av Vegar

Vegar
18 år, Trondheim

23.12.2006, 15:23

Takker. Han sier "I'll see you at Grandpa's". Han ville neppe uttrykt seg sånn hvis ikke bestefar fortsatt var i live. Da ville han sagt "I'll see you at Grandpa's farm".

Innlegget blei sist redigert 23.12.2006, 18:03 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

23.12.2006, 18:03

Takk, Nils Petter :-)

Sigvald, kan du ikke bare innse at det er fullstendig mangel på kontinuitet i Donald? Du kan jo selv velge å tro på det du føler for, men det er ingen vits i å forsøke å tilpasse alt til noe som er diktet opp de siste femten åra ... (og dette er diskutert ca. 102 142 ganger før, jeg vet).

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

23.12.2006, 22:00

Kristin skreiv:

(og dette er diskutert ca. 102 142 ganger før, jeg vet).

Blir det ikke feil å oppgi dette tallet uten å linke til alle kildene? :-)

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Guffen Delbekk
23 år, Halden

23.12.2006, 22:18

Guffen Delbekk skreiv:

Blir det ikke feil å oppgi dette tallet uten å linke til alle kildene? :)

http://andebyonline.com/folk/211/

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Innlegget blei sist redigert 23.12.2006, 22:26 av Sølve

Sølve
18 år, Ullensvang

23.12.2006, 22:25

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.