Andeby Online > Diskusjonsforum > Hjelp med særemne igjen =)
Gå tilbake til forumoversikta ...

Sitter her dager (mandag) før særemnet skal leveres inn jeg også =p Lurer på om noen kan hjelpe meg litt? problemstillingen min er: hvorfor Donald Duck & co appelerer til så mange? hvorfor tror dere det er så mange som leser Donald Duck ? Foresten noen som vet hvor jeg kan finne leserstatistikk osv ?
09.12.2006, 23:37

Vet ikke hvor langt du har kommet på særemnet som skal leveres i morgen...men denne problemstillingen har det vel vært sagt en del om. Dette om at man kjenner igjen sitt eget liv i Donalds liv. Hans opp- og nedturer, hans bekymringer, hans drøm om et bedre liv, osv.
Donald Duck var en viktig del av alt det nye som kom til Europa etter 2. verdenskrig, og fikk stor gjennomslagskraft på generasjon etter generasjon i Norge. Kulturpåvirkningen fra disse seriene var stor, noe som har ført til at hvis du refererer til en kjent Donald-historie (først og fremst Barks), vet store deler av befolkningen hva du snakker om. Også maktmennesker og oponionsdannende mennesker har denne kulturpåvirkningen. Derav har vi fått en del ord og uttrykk i språket som kommer fra den norske oversettelse av Donald Duck & Co. Eksempelvis omtales Statens pensjonsfond utland ofte på en uformell måte som "Pengebingen". En "Petter Smart-oppfinnelse" er som regel en svært fantasifull teknologisk vinning utført av en eller annen hobby-oppfinner. Sist, men ikke minst; I Oslo opererer en beryktet kriminell bande som kaller seg for "B-Gjengen! "
I et Donald-blad har man i alle tider hatt et bredt spekter av serier. Forskjellige karakterer og univers, tilpasset forskjellige aldersgrupper. Barks tegnet sine historier med tanke på 12-åringer, mens Fant nok falt best i smak hos de som var litt yngre. I våre dager er det foreldre som viderefører kulturarven fra sin egen barndom ved å kjøpe Donald til sine barn. Og når foreldre viser ekte engasjement, er det lett å overbevise barn.
Først og fremst har Donald Duck & Co fått så stor apell på grunn av kvaliteten. Enkelte serieskapere gjennom historien, har vært i en særklasse både innenfor tegneserier, men også innen historiefortelling generelt.
Spørsmålet blir hvorfor appellen har vært så stor i enkelte land som Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og Nederland, mens Donald-serier er mer å regne som et undergrunnsfenomen i selveste USA. Den er vrien å besvare.
10.12.2006, 17:55

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.