Andeby Online > Diskusjonsforum > Bestemors tvilsomme fornavn
Gå tilbake til forumoversikta ...

Årets eminente julekalender er som kjent full av spørsmål, og i går (femte desember) lød den store gåten slik: ”Hva er fornavnet til Bestemor Duck?” Alternativer: A) Anna, B) Elvira, C) Jostedalsrypa.
Vi kan vel trygt utelukke C, men slik diverse sløve oversettere har stelt det til, må både A og B godtas som korrekte svar. Stakkars Bestemor har blitt belemret med altfor mange ”norske” navn.
På engelsk heter hun Elvira. På dansk heter hun Andrea, i samsvar med danskenes løpende vits om at nesten alle de sentrale endene heter noe på ”and-” (Anders = Donald, Andersine = Dolly, Andrea = Bestemor Duck; og pinadø har de funnet på at hennes avdøde ektemann skal hete ”Andtonius” -- for engelsk Humperdink og norsk Hilmar!)
Den teoretiske fasiten er vel at Bestemor heter Anna på norsk, men både Elvira (overtatt fra engelsk) og Andrea (fra dansk) har dukket opp i norske oversettelser. ”Elvira Duck” forekommer blant annet i Don Rosas historie om hvordan Ole, Dole og Doffen ble hakkespetter. Jeg irriterte meg litt over det da historien først gikk for en del år siden, for i Skrue-biografien til den samme Rosa hadde unge McDuck helt korrekt møtt ”Anna Duck” da han først kom til Andeby. Men det fikk gå som en enkelt glipp, som helt sikkert ville bli rettet opp i fremtidige utgaver. Særlig! De trykte denne Rosa-historien opp igjen ganske nylig (tror nesten det var i år), og stadig vekk stod det ”Elvira Duck”! Derfor må B i julekalenderen godtas som et mulig korrekt svar.
”Andrea” (fra dansk) tror jeg ikke vi har sett på en del år, men det forekom på syttitallet. I nr. 17/1977 har vi for eksempel en historie der Skrue gjentatte ganger tiltaler Bestemor som Andrea (s. 23-25).
I den klassiske boken om ”Donaldismen” mener jeg å huske at forfatteren reproduserer en tegning som viser Bestemor som baby (!). Der var hun blitt tildelt navnet ”Solveig”, om jeg ikke tar aldeles feil. Samme bok viste vel også til historier der det het at hun ble kalt ”Tutsi” som barn.
Noen bør skrive til den norske redaksjonen og kreve at før noen får slippe til som norsk Donald-oversetter, skal vedkommende måtte skrive minst hundre ganger: BESTEMOR DUCKS NORSKE FORNAVN ER ANNA.
Det er nesten fristende å prøve å skrive en historie der Bestemor på noe vis må oppgi sitt fulle navn, og hun svarer: ”Anna Andrea Elvira Solveig Duck (født Kvakk). Og da jeg var liten, kalte de meg Tutsi!”
”Skribent”
Skribent
37 år
06.12.2006, 20:34

Jeg har ikke lest originalen, men jeg er relativt sikker på at "Tutsi" er en mindre god fornorsking av det engelske "toots", som antakelig ble brukt i originalen.
Og uff, dette var sløvt at kalenderforfatterne. Mener å huske at de gjorde noe lignende i fjor også.
blue blue glass moon
under the crimson air
Innlegget blei sist redigert 06.12.2006, 21:57 av Adamant
Adamant
22 år, USA
06.12.2006, 21:56

Men man må jo begynne å lure! Det kan da ikke være helt tilfeldig at de valgte "Elvira" som et alternativ (går utifra at de tenker seg Anna som korrekt)?
Selv om det nesten er mest logisk å tro det.
Kanskje et lurespørsmål?! Svaret er sikkert "Både A og B"
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
06.12.2006, 22:13

Kjetil Golid skreiv:
Men man må jo begynne å lure! Det kan da ikke være helt tilfeldig at de valgte "Elvira" som et alternativ (går utifra at de tenker seg Anna som korrekt)?
Selv om det nesten er mest logisk å tro det.
Kanskje et lurespørsmål?! Svaret er sikkert "Både A og B"
Men dette går jo ikke... Det var jo nødt til å være Anna fordi hvis du gikk inn på www.donald.no og trykket på julekalenderen gikk det bare an å svare et alternativ. Det gikk ikke å svare både "a" og "b"... Så svaret var nødt til å være Anna...
EN DAG, NÅR JEG BLIR SKIKKELIG RIK, SKAL JEG JAMMEN VISE DEM.
{[Tidligere Kjetil McDuck]}
Grev Buk McJern
17 år, Hurdal
13.12.2006, 17:17

Jepp, fant ut det
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
13.12.2006, 21:22

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.