Andeby Online > Diskusjonsforum > NM 2006
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Dagens spørsmål kommer jeg nok til å slite med ... det ringer overhodet ikke noen bjeller på et par av spørsmålene, og det liker jeg ikke helt. Hadde jeg hatt fri i dag skulle jeg vel fått til litt mer, men jeg kommer ikke hjem før i halvsjutida i kveld og har sikkert litt annet å gjøre også, så ...
Dette var kanskje ikke en dårlig nyhet for så mange andre enn meg ;-)
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
14.11.2006, 07:57

**PANIKK!!**
Røde og blå streker!!! Nå må jeg gjøre alt jeg kan for at de skumle strekene ikke klarer å ta meg igjen!
Sliter veldig med dagens bildespørsmål... Typisk at de skulle være mest verdt! 
Stormogulen
14 år, Notodden
14.11.2006, 11:54

Kristin skreiv:
Dagens spørsmål kommer jeg nok til å slite med ... det ringer overhodet ikke noen bjeller på et par av spørsmålene, og det liker jeg ikke helt.
Dette var kanskje ikke en dårlig nyhet for så mange andre enn meg ;-)
Det er jammen godt å se at dere som ligger "der oppe" sliter, da er det ekstra moro for en "amatør" å kunne bla seg direkte fram til svar på 1, 3 og 5.
He He det gjelder å ha det rette materiellet stående slik at man kan bla! (og så må man HUSKE at man har det! Og så må bjellene ringe! Frustrerende i ettertid å måtte tippe tullball i panikk på spørsmålet om Spinken Ågervik - Og så når fasiten kommer - ha "Tur retur grand Canyon" i hylla uten å ha bladd i den!
Lykke til!
Den som har flest dingser når man dør har vunnet!
GPLongford
42 år, Meløy
14.11.2006, 16:51

SvK skreiv:
Sigvald skreiv:
Imponerende at så mange gjenkjener en såpass ukjent tegner som Ben Verhagen :-)
Jeg tenkte på det samme. Riktignok var det noe kjent med tegningene, men selv hadde jeg knapt hørt om fyren (og greide selvsagt ikke spørsmålet heller).
Jeg ser at Olaf og Tommy fortsetter å fokusere på mer obskure tegnere. Hvem er f.eks. denne Manrique? Hva synes deltakerne - hadde det ikke vært mer naturlig å heller fokusere på tegnere som er litt mer kjente som f.eks: Antoni Bancells, Daan Jippes, Flemming Andersen, Freddy Milton, Giorgio Cavazzano, Jack Bradbury, Jan Gulbrandson, Kari Korhonnen, Luciano Gatto, Marco Rota, Núñez, Pat Block, Per Hedman, Rob Klein eller Romano Scarpa?
En som synes å slite kraftig i konkurransen (p.g.a. dette?) er forøvrig regjerende mester Øyvind Braaten.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 14.11.2006, 17:19 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
14.11.2006, 17:14

Det er vel i bunn og grunn for at oppgavene skal bli litt vanskeligere kan jeg tenke meg. Mange av disse du nå nevnte har en veldig lett gjenkjennelig stil...
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
14.11.2006, 17:23

Sigvald skreiv:
Hvem er f.eks. denne Manrique?
Han har ihvertfall jeg hørt om. Men jeg tippet alikevell Marsal...
Hva synes deltakerne - hadde det ikke vært mer naturlig å heller fokusere på tegnere som er litt mer kjente som f.eks:
Grunnen til det er vel at de er lettere å kjenne igjen. 
Antoni Bancells,
Hvem er det?
Jan Gulbrandson,
Aldri hørt om ham...
Rob Klein
Og det er??
Innlegget blei sist redigert 14.11.2006, 17:36 av Stormogulen
Stormogulen
14 år, Notodden
14.11.2006, 17:35

Sigvald skreiv:
SvK skreiv:
Sigvald skreiv:
Imponerende at så mange gjenkjener en såpass ukjent tegner som Ben Verhagen :-)
Jeg tenkte på det samme. Riktignok var det noe kjent med tegningene, men selv hadde jeg knapt hørt om fyren (og greide selvsagt ikke spørsmålet heller).
Jeg ser at Olaf og Tommy fortsetter å fokusere på mer obskure tegnere. Hvem er f.eks. denne Manrique? Hva synes deltakerne - hadde det ikke vært mer naturlig å heller fokusere på tegnere som er litt mer kjente som f.eks: ?
En som synes å slite kraftig i konkurransen (p.g.a. dette?) er forøvrig regjerende mester Øyvind Braaten.
Jeg er svært imponert over dem som kjenner igjen tegnerne, selv er det ikke mer enn noen få jeg kan si jeg klarer. Skal disse spørsmålene brukes til "å skille klinten fra hveten" er det klart at de mindre kjente / ukjente må fram i lyset.
Alternativet er at de som snekrer spørsmål må lete opp "den ene serien" der en kjent tegner bryter med stilen sin...
At regjerende mester ikke er nr 1 i år tolker jeg slik at NM i år ikke er en blåkopi fra i fjor, men viser bredde og variasjon og at de enkelte deltakerne er flinke på forskjellige ting.
GPLongford
42 år, Meløy
14.11.2006, 17:45

Dette er ingen begrunnelse for valg av tegnere, men bare så ingen lar seg villede, kommer jeg med litt statistikk:
Manrique har tegnet 103 Donald-historier så langt, og er en av de mest brukte tegnerne i Donald-bladet de siste årene.
Per Erik Hedman har tegnet 1 Donald-historie.
Robert Klein har tegnet 0 Donald-historier.
Tommy
24 år, Odda
14.11.2006, 17:54

Jeg selv synes at disse bildeoppgavene har vært de desidert beste oppgavene i år. Den tilfredstillelsen man kjenner når man kan kikke i et blad og se akkurat det samme bildet på pc-skjermen er vidunderlig.
Noe annet er at det -- i stor grad -- er umulig å "jukse" på slike spørsmål, siden den nesten eneste måten å løse disse spørsmålene på, er å prøve å gjenkjenne ruten.
Fantastisk
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
14.11.2006, 17:57

Stormogulen skreiv:
Antoni Bancells,
Hvem er det?
Kjent spasnk tegner som tegner for pocketbøkene. Han bor i Danmark og er bl.a. intervjuet av AC. Han er m.a.o. annerkjent.
Jan Gulbrandson,
Aldri hørt om ham...
Tysk tegner av norsk opprinnelse. Har bl.a. fått sin egen HOF-bok i Tyskland. Han er m.a.o. annerkjent.
Rob Klein
Og det er??
Amerikaner, betningsfull bidragsyter innen Donaldismen. Har laget en del manus og har bl.a. tegnet to covere til DDF(r)appet, samt upubliserte kart over Andeby og upublisete illustrasjoner til boken "Andebys Historie". Han er også karrikert av selveste Carl Barks i et av dennes malerier ("4rt of July Celebration in Duckburg" eller hva det nå heter). Han er m.a.o. annerkjent.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 14.11.2006, 23:54 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
14.11.2006, 18:04

Sigvald skreiv:
Kjent spasnk tegner som tegner for pocketbøkene. Han bor i Danmark og er bl.a. intervjuet av AC. Han er m.a.o. annerkjent.
Blir man annerkjent av å bli intervjuet av denne AC du hele tiden snakker om?
Antoni Bancells har jeg aldri hørt om. Ser i Inducks at jeg har lest mange av historiene hans. Men de er vel ikke av typen historier som blir lagt mest merke til.
Innlegget blei sist redigert 14.11.2006, 18:11 av Diff
14.11.2006, 18:10

Han pleier å ha noen historier av den lengre typen bakerst i pocketen.
Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
14.11.2006, 18:18

Jeg er utrolig stolt over å ha klart alle andetegner-spørsmålene hittil. Det tror jeg desverre jeg ikke lenger kan skryte av imorgen. Tegnestilen i dagens spørsmål ser **virkelig** kjent ut og det gjør det bare ennå mer frustrerende å da ikke ha anelse om hvem som står bak tegningen. Argh!!
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
14.11.2006, 18:33

Chrisron skreiv:
Tegnestilen i dagens spørsmål ser **virkelig** kjent ut og det gjør det bare ennå mer frustrerende å da ikke ha anelse om hvem som står bak tegningen. Argh!!
HeHe, kjent beskrivelse. Jeg har bladd og bladd...
Finner jeg det? Nei!
Har jeg sett det før? JA! men hvor?
Meget bra spørsmål i dag!
GPLongford
42 år, Meløy
14.11.2006, 18:43

Sigvald: jeg antar at tegnerspørsmålene velges for å gi deltakerne en utfordring. Ikke for å lage en slags gjennomgang av "de mest kjente Disney-tegnerne", som du later å ville ha det til ...
Dagens tegner er jeg fortsatt totalt blank på, men har fått til _litt_ mer enn i morges i det minste 
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
14.11.2006, 19:21

Chrisron skreiv:
Jeg er utrolig stolt over å ha klart alle andetegner-spørsmålene hittil. Det tror jeg desverre jeg ikke lenger kan skryte av imorgen. Tegnestilen i dagens spørsmål ser **virkelig** kjent ut og det gjør det bare ennå mer frustrerende å da ikke ha anelse om hvem som står bak tegningen. Argh!!
Welcome to my world! 
Slik har jeg det **hver** bidige dag! Husker å ha lest historien ett eller annet sted, men kommer såklart ikke på hvor!
Jeg har lagt merke til at jeg burde gå over svarene mine minst et par ganger. Det har ofte endt opp med at jeg bare tipper på noe jeg faktisk kunne svart ordentlig på, om jeg bare hadde giddet å lete! Det skal aldri skje igjen!!
Stormogulen
14 år, Notodden
14.11.2006, 19:56

Sigvald skreiv:
Rob Klein
Og det er??
Amerikaner, betningsfull bidragsyter innen Donaldisme. Har laget en del manus og har bl.a. tegnet to covere til DDF(r)appet, samt upubliserte kart over Andeby og upublisete illustrasjoner til boken "Andebys Historie". Han er også karrikert av selveset Carl Barks i et av dennes malerier ("4rt of July Celebration in Duckburg" eller hva det nå heter). Han er m.a.o. annerkjent.
Oi. Mulig fyren er annerkjent, men med så få publiseringer måtte en gjenkjennelses-oppgave av hans tegninger minst vært et 10-poengs spørsmål.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
Innlegget blei sist redigert 14.11.2006, 20:20 av SvK
SvK
25 år, Bergen
14.11.2006, 20:19

OK, om Robert Klein: Eg kjenner han ikkje så godt som Sigvald gjer. Men: Han kan ikkje kallast ein velkjent teiknar. Dei få minnene eg har av Klein-manus er ikkje dårlege, men han har vel aldri TEIKNA ei Donald-historie, har han? Og kva han har prestert av *upubliserte* verker kan eg ikkje skjønne at skal gjera han verken meir kjent eller meir anerkjent. Uansett føler eg at ein må skilja mellom Donald-prestasjonar og donaldistiske prestasjonar. Ein ting vi har prøvd å oppnå i årets NM-spørsmål er at det spørsmåla skal vera donaldistiske, men ikkje donaldististiske.
Og når det gjeldre det nevnte maleriet -- det er ganske mange donaldistar avbilda i det, er det ikkje? Klein er på ingen måte den einaste. Sjølv er eg ikkje sikker på om eg har sett maleriet eingong, men det er iallfall det eg har høyrd.
Når det gjelder teiknarar generelt: Kor spennande hadde konkurransen vore om vi hadde brukt kjempekjente teiknarar med lett gjenkjennelege teiknestilar kvar einaste veke?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
14.11.2006, 20:48

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Når det gjelder teiknarar generelt: Kor spennande hadde konkurransen vore om vi hadde brukt kjempekjente teiknarar med lett gjenkjennelege teiknestilar kvar einaste veke?
Lite spennende, dersom dere ikke hadde funnet fram noen sære greier som ikke var representativt for tegnerens stil overhode.
GPLongford
42 år, Meløy
14.11.2006, 21:15

Sigvald skreiv:
....En som synes å slite kraftig i konkurransen (p.g.a. dette?) er forøvrig regjerende mester Øyvind Braaten.
Takk for interessen. Jeg synes at årets konkurranse er flott, artig med bildene. Bildene eliminerer mye av google-egenskapene. Dessverre har jeg ikke hatt tid til å arbeide så mye med NM i år. Men dilter litt med fordi det er moro. ( Det viktigste er ikke å delta, men å være med)
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
14.11.2006, 22:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.