Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

NM 2006

Andeby Online > Diskusjonsforum > NM 2006

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Sigvald skreiv:

Hvilket dessverre til en viss grad gjør NM til bingo.

Uenig. Det hadde vært mer bingo hvis man skulle kunne tippe, sveipe innom deler av svaret og få uttelling for det når svaret faktisk er galt.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

10.11.2006, 02:01

Sigvald skreiv:

Mitt håp for NM er at mesterskapet avgjøres på bakgrunn av debattantenes faktiske kunnskap og ikke av dommernes luner.

Mesterskapet avgjøres ikke av //dommernes// //luner// når det faktisk er slik at dommerne spør deltagerne om hvordan det skal dømmes i tvilstilfeller. Jeg synes det er en fin, åpen og hederlig måte å gjøre det på.

Sigvald skreiv tidligere:

Forøvrig minner jeg om presidens [...]

Det heter presedens. Av latin "presedere" som betyr "gå forut".

Nestor Burma
43 år, Trondheim

10.11.2006, 07:46

La meg forresten benytte anledningen til å si takk og farvel til mine medkonkurrenter oppe i teten. Det har vært fantastisk hyggelig å befinne seg blant de 10 beste, men nå er det nok dessverre slutt. Dagens spørsmål beveger seg inn på områder hvor jeg rett og slett har null peil eller manglende muligheter til å finne svaret. Når det gjelder spm. 2 vet jeg f.eks. godt hvor svaret står, men den aktuelle utgivelsen har jeg aldri hverken lest eller eid, og da er man like langt. På spm. 5 ringer det ikke en eneste bjelle, heller ikke på spm. 3 og på spm. 4 kan jeg i høyden strekke det til kvalifisert (?) gjetning.

Nå skal snart klinten skilles fra hveten. I denne sammenhengen er jeg nok mer klint enn hvete. :-(

Nestor Burma
43 år, Trondheim

10.11.2006, 09:40

Tja, hva skal man si om dette: Jeg vet hvilken historie det er, og jeg har den i mitt arkiv. Jeg har funnet den fram, og lest den. Men likevel er jeg helt blank.....Det er ikke mulig å finne svaret. Hvorfor?? Jo, fordi historien er så **kuttet** og **forkortet** at poenget er helt utelatt!! Andre utgivelser av historien har jeg da selvfølgelig ikke! Er ikke **det** frustrerende, så vet ikke jeg...:-(

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

10.11.2006, 10:09

Hadde akkurat det samme problemet Whitesand, men nå har jeg heldigvis funnet en annen versjon.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

10.11.2006, 12:01

Lucky you....:-)

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

10.11.2006, 13:22

Huff, i dag har eg minst like store problem med spørsmåla som du har, Nestor Burma. Jaja, det var moro å vera på fyrsteplass så lenge det varte.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

10.11.2006, 14:20

Eg minner om at det strengt talt er fy-fy å diskutere dagens spørsmål her. Enkelte av desse innlegga er vel strengt talt på grensa -- eller OVER grensa, forsåvidt -- til å kome med tips om kva historie det er snakk om ...

Tar meg den fridom å slette eit par innlegg eg føler at går litt for langt i å hinte om kva historie ein trur det er snakk om.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.11.2006, 14:28

Og berre så det er klart, dette var berre ein advarsel, såklart. Ingen straffetiltak eller noko som helst, vi har stor takhøgde for å gjera tabber her. Eg fjerna berre eit par innlegg som prøvde å bestemme epoke på ei historie i ei av oppgåvene, og ber pent om at det ikkje gjentar seg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.11.2006, 14:31

whitesand skreiv:

Lucky you....:)

Heldig og heldig. Det er vel det **eneste** poenget jeg få idag. Føler vel ganske det samme som Nestor Burma idag.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

10.11.2006, 14:38

Nestor Burma skreiv:

La meg forresten benytte anledningen til å si takk og farvel til mine medkonkurrenter oppe i teten. Det har vært fantastisk hyggelig å befinne seg blant de 10 beste, men nå er det nok dessverre slutt. Dagens spørsmål beveger seg inn på områder hvor jeg rett og slett har null peil eller manglende muligheter til å finne svaret. Når det gjelder spm. 2 vet jeg f.eks. godt hvor svaret står, men den aktuelle utgivelsen har jeg aldri hverken lest eller eid, og da er man like langt. På spm. 5 ringer det ikke en eneste bjelle, heller ikke på spm. 3 og på spm. 4 kan jeg i høyden strekke det til kvalifisert (?) gjetning.

Nå skal snart klinten skilles fra hveten. I denne sammenhengen er jeg nok mer klint enn hvete. :(

Er vel vi to som ligger likt nå, og jeg har akkurat samme følelse som deg:p 2 spørsmål blir gjetting basert på at jeg har lest historiene en eller annen gang, uten og egentlig huske de, resten blir vill bingo. Så blir spennende og se hvem som ligger på topp etter dagens runde:)

Edit: Må også berømme dommerne/spørsmålslagerne for bildeoppgavene. Gjør NM-et mye bedre, mer krevende og dobbelt så morsomt. (Og enkelte ganger dobbelt så irriterende;p) De er uansett strålende!

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Innlegget blei sist redigert 10.11.2006, 15:08 av Andungen

Andungen
19 år

10.11.2006, 15:03

Bah... min andre feil kommer nok i dag :/
Det verste er at jeg den siste uka er sikker på å ha lest historia spørsmålet refererer til uten å huske hvilken. Det er sjukt frustrerende!

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Innlegget blei sist redigert 10.11.2006, 16:47 av Kjetil Golid

Kjetil Golid
17 år, Tinn

10.11.2006, 16:47

Haha. Jeg syntes dagens spørsmål var grusomme og tenkte "jeg fyker nedover på lista nå!", men nå er jeg ikke så lei meg lenger, for vi er visst mange i samme båt :) Det er jo lenge igjen enda, forresten, så dere skal ikke klage for mye (ikke jeg heller). Etter hvert som en-poengerne sier takk for seg kommer nok de fleste til å bomme saftig iblant! Sånn var det i alle fall i fjor.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

10.11.2006, 18:45

Så absolutt -- minner om at fjorårets vinnar fekk 179 poeng av 200 moglege -- han mista over 10 % av oppnåeleg poengsum, og likevel var han best av alle! Så det er absolutt mogleg å vinne, eller berre å kome høgt, sjølv dersom ein får nokre feil.

Og eg leste gjennom den fjorårets NM-tråd for ikkje så lenge sidan -- anbefaler alle dei som føler at alt håp er ute no å gå inn i den tråden og bla seg fram til første dag med eit 3-poengsspørsmål *den* gongen :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.11.2006, 18:53

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Så absolutt -- minner om at fjorårets vinnar fekk 179 poeng av 200 moglege -- han mista over 10 % av oppnåeleg poengsum, og likevel var han best av alle! Så det er absolutt mogleg å vinne, eller berre å kome høgt, sjølv dersom ein får nokre feil.

Fjorårets vinner gikk altså glipp av 21 poeng. Jeg har allerede gått glipp av **mere** enn 21 poeng! Tror vel neppe jeg har sjangs til å vinne... :-(
Men allikevell, jeg gir ikke opp! Jeg skal kjempe til siste slutt!!!!! :-D

Stormogulen
14 år, Notodden

10.11.2006, 19:00

...and that's the spirit of Donald-NM:)

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

10.11.2006, 19:14

Og apropos safthistoria; fasitsvaret der var vel Anton. Anton drakk aldri ti liter saft. Han kom berre til seks eller noko slikt. Så det var like feil det òg.

Nei. Spørsmålet var hvem som **måtte** drikke 10 liter **limonade** . Hverken i spørsmålet, eller i historien var det tale om at at noen faktisk drakk så mye limonade. Forøvrig skiller de to historiene (i hvert fall i norsk oversettelse) mellom saft og limonade. Anton var derfor utvilsomt et korrekt svar på den oppgaven.

Forsåvidt, Sigvald, eg skjønner ikkje kva det er du klager på. Du synest at vi var alt for snille i fjor. Det har vi tatt til etterretning og blitt slemmare.

OK, da forutsetter jeg at den nye linjen blir liggende fast.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 11.11.2006, 03:46 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

10.11.2006, 19:15

Og eg leste gjennom den fjorårets NM-tråd for ikkje så lenge sidan -- anbefaler alle dei som føler at alt håp er ute no å gå inn i den tråden og bla seg fram til første dag med eit 3-poengsspørsmål *den* gongen :-)

Hehe, ja eg las gjennom stor delar av den tråden for nokre dagar sidan. Hugsar framleis at eg leita og leita etter svaret på den Dostojevskij-oppgåva, utan at eg nokon gong var i nærheiten av riktig svar. Men så var det berre tre personar som hadde rett på den oppgåva og, då.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

10.11.2006, 19:56

**CALLING** **SIGVALD**

Barks har **ALDRI** brukt måle enheten LITER. Minner om hjemmeleksa som jeg ga deg for nesten år siden som du ennå ikke har gjort (finner den nede i denne tråden)

http://andebyonline.com/forum/1489/16/

ER det rart at folk rømmer herifra ??

Beklager alle andre, men det var ikke meningen å forstyrre NM, konkurer videre.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

10.11.2006, 20:12

Sigvald skreiv:

Forøvrig skiller de to historiene (i hvert fall i norsk oversettelse) mellom saft og limonade.

Vel, som du veit godtar vi at folk går ut frå originaltekst i oppgåvene våre.

Anton var derfor utvilsomt korrekt svar på den oppgaven.

... og alle som svarte Anton fekk òg riktig på det. Forresten, når vi er inne på det -- om eg hugsar den historia riktig, var det ikkje slik at kvart einaste glass limonade som Anton drakk innehaldt ein liter eller noko slikt?

OK, da forutsetter jeg at den nye linjen blir liggende fast.

Det skulle eg gjerne love deg. Problemet er at det ikkje eksisterer ei linje. Folk kjem med mange merkelege svar som må vurderast på mange merkelege måtar. Det går ikkje an å vurdere dei likt, fordi dei er så vidt forskjellige. Kvart enkelt tvilstilfelle har si heilt eiga utfordring -- noko som gjer det til ei heilt umogleg oppgåve å behandle alle likt. Sjølvsagt skal ein behandle alle rettferdig -- men det er umogleg å behandle alle likt. Det er dei for forskjellige til. Kvart spørsmål byr på eigne utfordringar, og det finst -- diverre for dei av oss som prøver å dømme -- ingen universell fasit på kor mange limonadedrikkarar som trengs for å skru i ei lyspære.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.11.2006, 22:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.