Andeby Online > Diskusjonsforum > Plystrende lopper og svirrende fluer
Gå tilbake til forumoversikta ...

Har ikke rukket noe mer enn å bla igjennom boka ennå, men jeg må gi dere ros for godt gjennomført arbeid. Gleder meg til å lese den.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
19.09.2006, 12:31

Gleder meg til å lese den jeg også! 
Har rett og slett ikke hatt tid enda. Rart det der...
Tegner.
Hjemmeside: http://www.home.no/torgeir.trapnes
Torgeir
16 år, Steinkjer
19.09.2006, 14:56

Jeg har nå lest kjapt gjennom **Plystrende** **lopper** **og** **svirrende** **fluer** og er ganske imponert over hva dere her har fått til, Olaf og Tommy. Her er de tankene jeg har gjort meg opp omkring denne boken:
Forsiden krever åpenbart omfattende og god kjennskap til Van Horn også utenfor hans Disney-karriere. Gitt bokens omfattende presentasjon av mannen passer dette likevel inn. Mitt første inntrykk av bokens innhold er at den er godt skrevet, og at William Van Horn presenteres på en nøktern, presis og seriøs måte. Man får rett og slett et positivt inntrykk av så vel mannen, som hans produksjon.
Boken bærer generelt preg av å være resultat av et grundig og omfattende arbeid. Det er derfor ikke mye å sette fingeren på – annet enn litt småpirk. For eksempel nevnes først WVHs foreldre og like etter at han "vokste opp sammen med sin mor og stefar". Her har forfatterne, helt unødvendig, latt flere spørsmål stå åpne. For eksempel – hva skjedde med WVHs far? Hva het WVHs stefar? Har han stesøsken?
Ellers synes jeg at forfatterne har fokusert svært lite på WVHs sønn Noël Van Horn. Et intervju med Noël hadde gjort seg i denne boken. Med sin bakgrunn skulle han ha alle forutsetninger for å kunne vurdere farens Disney-arbeider og evt. også sagt noe om i hvor stor grad han selv er inspirert av farens stil.
Når det gjelder illustrasjonene savnes et skikkelig bilde av hovedpersonen, William Van Horn – og gjerne bilder av ham også fra yngre år. Jeg ser ikke bort fra at forfatternes profilerte holdninger omkring temaet opphavsrett er en viktig årsak til at de har valgt å la være å trykke slike bilder. For øvrig hadde nok fargetrykk gjort seg godt ved flere tilfeller, man alt i alt er illustrasjonene prima.
Indeksene bærer også preg av stor grundighet. De enkelte historiene er presentert på en utmerket måte. Måten indekset er sortert på kan sikkert diskuteres – erfaringsmessig vet jeg at mange foretrekker at slike indekser er sortert etter historiekodene. Det siste gir også en god mulighet til å presentere de ulike utgiverne i forbindelse med selve indeksdelen. Avkrysningslistene bakerst i boken er både enkle og funksjonelle.
Helt til slutt inneholder boken en prima litteraturliste.
Alt i alt en strålende flott bok. Det er bare å håpe at forfatterne går i gang med nytt tilsvarende prosjekt – for eksempel med fokus på Romano Scarpa 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 19.09.2006, 19:15 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
19.09.2006, 19:14

Sigvald skreiv:
Boken bærer generelt preg av å være resultat av et grundig og omfattende arbeid. Det er derfor ikke mye å sette fingeren på – annet enn litt småpirk. For eksempel nevnes først WVHs foreldre og like etter at han "vokste opp sammen med sin mor og stefar". Her har forfatterne, helt unødvendig, latt flere spørsmål stå åpne. For eksempel – hva skjedde med WVHs far? Hva het WVHs stefar? Har han stesøsken?
Vi har oppgitt den informasjonen vi har klart å oppspore. Var ikkje alt vi klarte å finne svar på, og det var ikkje alt vi kom på å spørja Van Horn om heller. Men står det ikkje i boka at han har ei halvsøster? Meiner at vi fekk med noko om det.
Ellers synes jeg at forfatterne har fokusert svært lite på WVHs sønn Noël Van Horn.
Vi prøvde å halde fokus på far hans. 
Når det gjelder illustrasjonene savnes et skikkelig bilde av hovedpersonen, William Van Horn – og gjerne bilder av ham også fra yngre år. Jeg ser ikke bort fra at forfatternes profilerte holdninger omkring temaet opphavsrett er en viktig årsak til at de har valgt å la være å trykke slike bilder.
Nei, årsaken til dette er at vi ikkje klarte å få tak i eit bilde av han. Vi var i kontakt med to ulike kjelder i forsøk på å få tak i bilete vi kunne bruke av Van Horn, men ingen av dei rakk å kome fram til eit klart svar på dette før vi var heilt nøydt til å sende boka i trykken. Vi har altså prøvd, då vi absolutt er einige i at dette hadde vore fint, men fekk ikkje tak i noko i tide.
For øvrig hadde nok fargetrykk gjort seg godt ved flere tilfeller, man alt i alt er illustrasjonene prima.
Fargetrykk hadde absolutt gjort seg veldig godt, men det blei problematisk for trykkeriet å trykke noko i farger og resten i svart-kvitt, så vi var isåfall nøydt til å trykke heile boka i farger, og det hadde blitt alt for dyrt.
Mange takk for positiv omtale!
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.09.2006, 19:41

Sigvald skreiv:
Alt i alt en strålende flott bok. Det er bare å håpe at forfatterne går i gang med nytt tilsvarende prosjekt – for eksempel med fokus på Romano Scarpa
Åh, det hadde vært en fin drøm, det. Men man kunne ikke akkurat intervjuet personen da.
Mickey
18 år, Horten
19.09.2006, 19:52

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Når det gjelder illustrasjonene savnes et skikkelig bilde av hovedpersonen, William Van Horn – og gjerne bilder av ham også fra yngre år. Jeg ser ikke bort fra at forfatternes profilerte holdninger omkring temaet opphavsrett er en viktig årsak til at de har valgt å la være å trykke slike bilder.
Nei, årsaken til dette er at vi ikkje klarte å få tak i eit bilde av han.
Det finnes bilder av ham både på internet og i HOF-boken. Jeg tror at disse kan "siteres" etter samme regler som tekst.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
19.09.2006, 23:16

Er nok ikkje heilt einig med deg der, Sigvald. Ja, eg veit at åndsverksloven §23 tredje ledd seier at offentliggjort personbilde i form av fotografisk verk kan gjengis i skrift av biografisk innhold, men mi tolking er at den paragrafen er meint som eit tilsvar til §45c, altså at vi kan bruke bilete av Van Horn i ein Van Horn-biografi utan at Van Horn har gitt oss spesifikt samtykke til det, men at vi framleis må ha fotografens samtykke. Forskjellen er at dersom vi siterer eit verk, er det snakk om eit OMTALT verk. Det vil sjølvsagt etter mi meining òg gjelde utdrag frå biletverk (ja, eg veit at §23 KAN seie det stikk motsatte, men igjen, mi tolking er at §23 gjelder for heile verk og ikkje for små utdrag der ein bruker god sitatskikk). Med andre ord, eg oppfatter lovteksten slik at vi kan bruke UTDRAG AV eit fotografi av William Van Horn dersom vi skriver ein bok eller ein artikkel som HANDLER OM dette fotografiet. Og det har vi jo aldri skrive, og ikkje kan eg sjå at det er interesse for det heller.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.09.2006, 23:43

Stormogulen
15 år, Notodden
19.10.2006, 21:09

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
19.10.2006, 21:20

Må jeg som dansk køber og videresalgsformidle rose forfatterne og trykkeriet for en rigtig flot bog. Jeg har bladret den flere gange og det er en flot bog - er imponeret over at den faktisk har en ryg! Anbefales på det varmeste!
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
19.10.2006, 22:18

Vil også sige at det er et rigtigt flot arbejde, I der har lagt i bogen! Er virkelig glad for den, og det jeg indtil videre har læst har været rigtig godt og grundigt skrevet med et godt researcharbejde. Kan kun anbefales!
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
19.10.2006, 22:52

En riktig så god bok. Visste ikke at mannen hadde vært så produktiv utenfor Andeby-universet. Men så har jeg da aldri vært så godt kjent med denne mannen heller, så her lærte jeg mye nytt.
Den største overraskelsen var dog at Olafs kapitler sto på bokmål. 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
27.10.2006, 20:15

Guffen Delbekk skreiv:
En riktig så god bok. Visste ikke at mannen hadde vært så produktiv utenfor Andeby-universet. Men så har jeg da aldri vært så godt kjent med denne mannen heller, så her lærte jeg mye nytt.
Den største overraskelsen var dog at Olafs kapitler sto på bokmål. :)
Nja, alternativet hadde vel vært at Tommys kapitler hadde vært på nynorsk? Kanskje Olaf er flinkere i bokmål enn det Tommy er i nynorsk?
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
28.10.2006, 02:22

Guffen Delbekk skreiv:
Den største overraskelsen var dog at Olafs kapitler sto på bokmål.
Var det så overraskande?
Heh, eg har då skrive bokmål mange gonger, eg.
Sigvald skrev:
Kanskje Olaf er flinkere i bokmål enn det Tommy er i nynorsk?
Neinei, vi meistrer begge deler like godt begge to. Og når ingen av oss har problemer med å skrive nokre av delene, måtte vi berre bestemme oss for eit alternativ (vi bestemte oss for å gå for same målform gjennom heile boka), og så landa vi på bokmål.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
28.10.2006, 02:28

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.