Andeby Online > Diskusjonsforum > Plystrende lopper og svirrende fluer
Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei alle saman. Tenkte berre å leggja ut eit varsel her om at det no har kome eit nytt produkt i nettbutikken. Eit produkt som faktisk er så rykande ferskt at det ikkje er ferdigprodusert enno, men det går an å førehandsbestille det no. Eg snakker om William Van Horn-biografien «Plystrende lopper og svirrende fluer», som no er i trykken og som blir lansert på Raptusfestivalen 8. september.
[IMG=http://www.andebyonline.com/bilete/covervanhorn.jpg]
Om du ikkje kjem deg på Raptus, førehandsbestill ditt eksemplar her:
http://www.andebyonline.com/index.php?area=butikk
... så er du garantert å få boka tilsendt så snart festivalen er over.
Boka er skrive av Tommy og meg, og er til saman på 138 sider, korav 55 utgjer eit Van Horn-indeks og 71 består av ein grundig gjennomgang av Van Horns liv og karriere. Boka inneheld òg eit grundig forord av Van Horns mangeårige kollega John Lustig.
Eg er litt for partisk til at de skal ta mitt ord for at boka er bra, men håper sjølvsagt at så mange som mogleg skaffer seg denne likevel ... 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.08.2006, 00:25

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Eg er litt for partisk til at de skal ta mitt ord for at boka er bra, men håper sjølvsagt at så mange som mogleg skaffer seg denne likevel ...
//Jeg// tar ditt ord for at boken er bra og har akkurat lagt inn bestilling. 
Nestor Burma
43 år, Trondheim
31.08.2006, 09:01

//Hermegåsa// her følger lett etter 
Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg stort til ett så stort index/presentasjon av den største nålevende andetegner.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
31.08.2006, 09:45

Ingen tvil om at jeg måtte bestille et eksemplar jeg også. (Og heller ingen tvil om at jeg må fortelle alle andre at jeg har gjort det
)
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
31.08.2006, 10:09

MikroMidas skreiv:
//Hermegåsa// her følger lett etter :)
Kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg stort til ett så stort index/presentasjon av den største nålevende andetegner.
1.92 høy, er han? Bestilling utført. Fristende cover.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
31.08.2006, 10:13

Yesss, den här har jag sett fram emot. Egentligen tycker jag det är konstigt att det inte redan skrivits mer om WvH men det beror kanske på att han inte gett så många intervjuer m.m. Har ni funderat på en engelsk-språkig utgåva?
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
31.08.2006, 10:14

Mer informasjon er lagt ut på www.kelpie.no blant annet under "utgivelser". Det er også mulig å forhåndsbestille fra Kelpies nettbutikk, men AO-brukerne bør selvsagt bestille boka herfra.
tommykvarsvik.kelpie.no
Tommy
24 år, Odda
31.08.2006, 15:30

germund skreiv:
Yesss, den här har jag sett fram emot. Egentligen tycker jag det är konstigt att det inte redan skrivits mer om WvH men det beror kanske på att han inte gett så många intervjuer m.m.
Hm, eg veit ikkje. Det var relativt lett å finne kjeldemateriale til denne boka. Har eit inntrykk av at om ein ser til amerikanske utgivingar finst det ein del intervju med og artiklar om Van Horn der. Om ein i tillegg tråler fanzines og sånt, er han ikkje kjempevrien å finne informasjon om (sjølv om eg må skamrose Tommy som gjorde ein kjempejobb på researchfeltet).
Men det skal nemnast at i tillegg til det kjeldematerialet vi har fått tak i, inneheld boka òg originale kjelder, då det er ein del informasjon der som er basert på eit intervju med Van Horn gjort spesielt for denne boka. (Og du verden så hyggeleg han er å prate med.)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.09.2006, 20:06

Så ... hvorfor liker vi WvHs tegnestil? Den er jo ganske forskjellig fra mainstream Donald. Personlig liker jeg tre ting ved måten han tegner på:
1. Tegningene er enkle og rene med store, luftige flater. Dette gjør dem behagelige å se på, samtidig som bevegelser og ansiktsuttrykk kommer tydelig fram. Van Horn har tydeligvis merket seg Walt Disneys instruks til sine tegnere: "Make your drawings READ".
2. Bevegelser og action er alltid perfekt timet. Når Donald blir overfalt av en fiskestim midt på landeveien (en av disse tingene som til stadighet skjer i Van Horn-historier), så er bevegelsene i billedruten så presist gjengitt at vi uten videre godtar den totalt absurde situasjonen.
3. En liten detalj: Jeg liker skyggen inne i nebbene. På en eller annen måte får den endene til å virke tredimensjonale og "virkelige" for meg. Jeg kan ikke i farten komme på noen andre tegnere som bruker denne effekten i samme grad, bortsett fra Al Hubbard i sin tid.
Noen andre som har gjort seg tanker om William Van Horns tegnestil?
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
03.09.2006, 00:14

Eg likar ikkje Van Horn sin teiknestil, det må eg ærleg innrømma. Den er enkel og rein, men så fulle av action synest eg ikkje den er. I tillegg likar eg ikkje endene hans. Eg har inga forklaring på det, det er berre ikkje slik figurane skal sjå ut etter mitt hovud.
Dette gjør dem behagelige å se på, samtidig som bevegelser og ansiktsuttrykk kommer tydelig fram.
Her er eg ueinig med deg. Synest rett som det er at Van Horn sliter med å få fram det ansiktsuttrykket han vil formidla i endene sine.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
03.09.2006, 00:22

Ja, nå har også jeg bestilt boka, gleder meg veldig til at den skal komme i min postkasse.
Hvis du leser dette Olaf så har jeg et LITE ønske........., og det er signaturen til begge forfatterne 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
04.09.2006, 18:00

Eg leser dette, og du er ikkje den første som ber om det -- så det skal det nok bli ei ordning med :-) (om eg får med Tommy på det, såklart.)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.09.2006, 18:04

Oooh, signaturer. Jeg vil også ha! 
(Egentlig kunne det vel stått som en egen vare i nettbutikken: «Plystrende lopper og svirrende fluer, signert eksemplar -- kr 130» ... eller noe sånt?)
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
04.09.2006, 18:36

Nederst i denne tråden har jeg fått opp reklamebannerne "Slip af med lusene" og "Fjern Bladlus og Meldugg". Sånn går det når man har kryptiske overskrifter på trådene. 
(Signatur, ja takk) 
Innlegget blei sist redigert 04.09.2006, 18:46 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
04.09.2006, 18:46

Stormogulen: Om du ikkje skal på Raptus, kan boka bestillast her:
http://www.andebyonline.com/index.php?area=butikk
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.09.2006, 19:53

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.