Andeby Online > Diskusjonsforum > Markeringen av Skrues 60-årsjubileum
Gå tilbake til forumoversikta ...

Med Don Rosa tillatelse kan jeg nå fortelle at Skrues 60-års jubileum til neste år skal markeres med 12 Rosa-tegninger:
The project I am now doing is 12 posters for Egmont (showing 12 topics to illustrate the "$crooge McDuck mythos"
celebrating the 60th anniversary of $crooge next year.
This is to be a series about U$'s entire 60 year history. There have been hundreds of different writers & artists in all that time, so the only way I can handle it is to concentrate on memorable Barks stories. Eliminating all other writers & artists from being eligible, naturally includes ME as well.
I've penciled 5 of them and inked two. Will probably ink the other 3 in the next few days, then design the other 7. They are some of the BEST things I've ever done! Naturally they excite me because they are all such tributes to all my favorite Barks stories, and definitely the most complex full-page drawings I've ever done. They have LOTS more detail than even the PICSOU pin-ups I did. Each one has a large central figure of $crooge surrounded by 8-10 scenes from pertinent Barks stories.
These will appear monthly throughout 2007 -- some publishers will use them as full-page pin-ups, others might make fold-out posters, somebody might assemble them into a calendar either in 2007 or in 2008 after they use them individually.
Kort sagt mye å glede seg til 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
27.08.2006, 21:45

Sigvald skreiv:
Med Don Rosa tillatelse kan jeg nå fortelle at Skrues 60-års jubileum til neste år skal markeres med 12 Rosa-tegninger:
Kanskje Rosa, i likhet med Barks, ender opp som enkeltmotiv-tegner/malende pensjonist? Ingen tegn til nye historier, antar jeg?
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
27.08.2006, 22:11

Til tross for at dette går ut over Rosas fremtidige historier, gleder jeg meg til å se disse illustrasjonene. Han hørtes jo fornøyd ut selv også.
Mer detaljer til og med! Her får vi nok se Rosa i et nøtteskal
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
27.08.2006, 22:33

ANDonym skreiv:
Mer detaljer til og med! Her får vi nok se Rosa i et nøtteskal;)
Ja, nå er det nok bare å finne frem lupen!
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
19 år, Kongsvinger
27.08.2006, 22:35

Don Rosa skreiv:
This is to be a series about U$'s entire 60 year history. There have been hundreds of different writers & artists in all that time, so the only way I can handle it is to concentrate on memorable Barks stories.
Mi personlege meining er at den problemstillinga kunne ha vore løyst ved å fordele denne jobben over fleire serieskaparar. Barks er heilt fantastisk, men Skrue er meir enn Barks. Barks burde sjølvsagt ha vore overrepresentert i slik samanheng, men eg kunne gjerne tenkja meg å sjå motiv henta frå fleire enn berre Barks i ein slik samanheng. Inkludert Rosa sjølv, såklart.
Jaja. Håper han har med Go Slowly, Sands of Time.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
27.08.2006, 22:39

Drikaton skreiv:
Kanskje Rosa, i likhet med Barks, ender opp som enkeltmotiv-tegner/malende pensjonist? Ingen tegn til nye historier, antar jeg?
Joda, det var opprinnelig hans mening å lage en ny historie, men så har Egmonmt bedt ham om å gjøre denne jobben først.
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Jaja. Håper han har med Go Slowly, Sands of Time.
Det tror jeg ikke du skal regne med, Don Rosa er jo ganske klar på at han har valgt å overse alt Barks har laget etter at han gikk av med pensjon i 1966/67.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 27.08.2006, 23:25 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
27.08.2006, 22:49

Don Rosa skreiv:
...and definitely the most complex full-page drawings I've ever done. They have LOTS more detail than even the PICSOU pin-ups I did.
Dette treng jo ikkje nødvendigvis vera positivt. Enkelte av Rosa sine plakatar har etter mi meining litt for mange detaljar.
Eg er ikkje spesielt glad for at det er dette Rosa driv med for tida. Han er ikkje like god til å teikna som han var for 10 år sidan, og Rosa sin styrke har uansett alltid vore historiene.
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Mi personlege meining er at den problemstillinga kunne ha vore løyst ved å fordele denne jobben over fleire serieskaparar. Barks er heilt fantastisk, men Skrue er meir enn Barks. Barks burde sjølvsagt ha vore overrepresentert i slik samanheng, men eg kunne gjerne tenkja meg å sjå motiv henta frå fleire enn berre Barks i ein slik samanheng. Inkludert Rosa sjølv, såklart.
Eg synest det er greitt at ein berre konsentrerer seg om Barks. For det fyrste, det er Barks sine Skrue-historier som folket hugsar best. For det andre var Barks suveren på Skrue. Personleg har eg til gode å sjå ein seriekapar som skildrar Skrue like godt som Barks. Nærmast kjem Rosa, men Skrue er er Barks sitt meisterverk.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Innlegget blei sist redigert 27.08.2006, 22:54 av Sølve
Sølve
18 år, Ullensvang
27.08.2006, 22:51

Jodå, men det som skal feirast her er Skrues 60-årsjubileum, og då synest eg at det blir litt dumt om ein berre skal fokusere på dei tjue første. Det er grunnen til at eg gjerne kunne tenkja meg å sjå Go Slowly, Sands of Time i dette verket når det likevel berre skal vera Barks. Aller helst kunne eg tenkja meg å sjå litt Rosa, litt Scarpa-inspirert, litt Rota-inspirert, litt Vicar-inspirert og så bortetter, sjølv om Barks sjølvsagt måtte vera den viktigaste i samlinga uansett. Ja, Barks er størst, men det blir litt dumt å feire sekstiårsdag med tjue lys på kaka.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
27.08.2006, 23:15

Er det nødvendig å snu alt til det neagtive bestandig da? 
Hver gang et Don Rosa prosjekt nevnes kommer den samme gjengen og kritiserer hver eneste beslutning den stakkars mannen har tatt. Går det ikke an å glede seg over hans kunstneriske produksjon istedet for å fortelle hvordan dere synes han burde gjøre jobben sin?
Solveig
31 år, Trondheim
28.08.2006, 02:02

Beklager. Lett å la entusiasmen styre når ein liker historiene han skriver og han ikkje har skrive ei historie på over eit år. Men sjølvsagt er det opp til Don om han vil skrive teikneseriar eller ikkje.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
28.08.2006, 08:47

Min mening: "Go Slowly, Sands of Time" er en nydelig historie som forteller oss mye om onkel Skrue - en slags oppsummering. Det hadde vært en fin avrunding å ha den som 12. poster.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
28.08.2006, 09:25

Solveig skreiv:
Er det nødvendig å snu alt til det neagtive bestandig da? :(
Hver gang et Don Rosa prosjekt nevnes kommer den samme gjengen og kritiserer hver eneste beslutning den stakkars mannen har tatt. Går det ikke an å glede seg over hans kunstneriske produksjon istedet for å fortelle hvordan dere synes han burde gjøre jobben sin?
Veldig enig i dette, selv om jeg ikke er spesielt begeistret for Rosa.
28.08.2006, 12:28

Gleder meg svært!
!
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
28.08.2006, 21:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.