Andeby Online > Diskusjonsforum > Idéer til DD&Co
Gå tilbake til forumoversikta ...

Er forsåvidt enig med de fleste her og er dermed //for// gamle klassikere som ikke har sett lyset på mange år i Norge eller kanskje aldri har gjort det. Det å sette mer fokus på skaperne bak historiene/tegnigene syns jeg óg er en god idé.
Vedleggene kunne fint gått tilbake til sin spede barndom v/ klistremerker o.l, og forsidene kan godt slutte å være horrible. For det er det de er.
**La** **fokuset** **i** **bladet** **falle** **på** **Donald&Co** **og** **ikke** **alt** **annet** **tøys**
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
25.08.2006, 23:57

Er enig i at "lekene" som følger med bladet kunne vært erstattet med f.eks. klistremerker. Plakater er alltid kult. Synes også at det er litt for mye redaksjonelle sider. Det hadde vært bedere om sider som kvaktuelt ikke kom vær uke. Mobil sidene på baksiden er også veldig ødeleggene for bladet. Klassikere laget av f.eks. Carl Barks har det også blitt færre av de siste årene, men det er også bra at andre (nye) tegneres historier er med. Synes det er veldig bra med premiekonkuranser.
Innlegget blei sist redigert 26.08.2006, 12:25 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
26.08.2006, 12:24

Å erstatte lekene med klistremerker tror jeg er urealistisk. Vi må nok bare innse at barn i dag ikke har det helt samme forholdet til klistremerker som før. For min del er det egentlig det samme. Jeg verken leker eller klistrer klistremerker, så det eneste jeg tror jeg kunne satt pris på av vedlegg var ekstrablader eller samleserier, for eksempel der en til slutt etter utallige pappvedlegg hadde endt opp med å bygge en tredimensjonal figur av hele Andeby. Vi har vel hørt tidligere at Egmont ikke lenger har lov til å ha samleserier siden det kan føre til at en blir "tvunget" til å kjøpe mange blader, så det er jo kanskje også litt urealistisk. Men det er noe jeg tror mange ville likt.
Der det ser ut til å være mest enighet, er de ti år gamle opptrykkene av Vicar-historier ol. Det er sannsynligvis et spørsmål om penger som har gjort at disse har blitt innført i det hele tatt, for jeg kan ikke se for meg at det er så veldig mange som vil ha disse historiene i bladet. Og jeg støtter forslaget om mer eksperimentelle serier.
Tommy
24 år, Odda
26.08.2006, 17:10

Tommy skreiv:
Vi har vel hørt tidligere at Egmont ikke lenger har lov til å ha samleserier siden det kan føre til at en blir "tvunget" til å kjøpe mange blader, så det er jo kanskje også litt urealistisk.
Så det å ha byggesett av hus som til slutt utgjør en komplett by er fy fy, men vedlegg av typen "denne uken fikk dere den slemme Bionicle-mannen, neste uke får dere den snille" er altså helt ok?
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
27.08.2006, 02:55

Adamant skreiv:
Tommy skreiv:
Vi har vel hørt tidligere at Egmont ikke lenger har lov til å ha samleserier siden det kan føre til at en blir "tvunget" til å kjøpe mange blader, så det er jo kanskje også litt urealistisk.
Så det å ha byggesett av hus som til slutt utgjør en komplett by er fy fy, men vedlegg av typen "denne uken fikk dere den slemme Bionicle-mannen, neste uke får dere den snille" er altså helt ok?
Hmmm, dersom loverket er for rigid på dette området kan saken muligens bringes inn for ESA av f.eks. Donaldistene eller AOL. I en slik klage kan man vise til at seriøse samleserier er tillatt i f.eks. Danmark.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 27.08.2006, 13:04 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
27.08.2006, 13:04

Det høres rart ut at dette skal være lovregulert, det tviler i hvert fall jeg på.
Det handler vel bare om at Egmont tar til fornuft og ikke retter seg etter all syting og klaging rundt omkring.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
27.08.2006, 13:14

andungen skreiv:
...**6)** Og som alle andre har sagt, en fin og ryddig forside, og dessuten likte jeg innholdsfortegnelsen bedre før. Nå er den rotete:/ ...
JA! Helt enig! Innholdsfortegnelsen er **rotete** !
Innlegget blei sist redigert 27.08.2006, 15:09 av MicMac
MicMac
17 år, Oslo
27.08.2006, 15:09

SvK skreiv:
Det høres rart ut at dette skal være lovregulert, det tviler i hvert fall jeg på.
Det handler vel bare om at Egmont tar til fornuft og ikke retter seg etter all syting og klaging rundt omkring.
For de som ikke husker denne to måneder gamle debatten:
http://www.andebyonline.com/forum/i37003/#36735
Det er altså Barneombudet som har "skylda"...
Innlegget blei sist redigert 27.08.2006, 16:18 av Tommy
Tommy
24 år, Odda
27.08.2006, 16:17

Jeg er mest enig i det som er sagt om forsidene. Det er tydeligvis gått sport i å måtte ha med alle fargene på fargeskalaen i samme forside, som gir den et klovneaktig preg. Det er atfor mye rødt, blått og gult sammen - det matcher rett og slett ikke.
Angående vedleggene synes jeg det er kjempebra at det kommer lego, gjerne figurer som de anime-typene med gummihåret. Å få lego og Donald i samme pakke er jo en drøm.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
27.08.2006, 16:27

Tommy skreiv:
Det er altså Barneombudet som har "skylda"...
Men dette er vel ikke noe som Egmont strengt tatt må rette seg etter????
At Barneombudet mener noe betyr vel ikke at dette blir gjeldende lov (eller forskrift).
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
27.08.2006, 21:15

For en stund siden fikk vi presentasjoner av en rekke nordiske serieskapere. Jeg synes det kunne vært gøy å se lignende presentasjoner fra andre deler av verdenskartet også.
Og om jeg får tid og husker på det, kunne det være interessant å spørre Barneombudet om de kan bektrefte, evt avkrefte ryktene om at det er de som har fratatt oss alt som heter samleserier...
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
30.08.2006, 11:03

Vel, hva da med fortsettelseshistorier???
Enig i mye av det som sies i denne tråden. F.eks. dette med opptrykk. Historiene bør være minst 20 år gamle før de kommer i reprise. Tidligere i år fikk vi fortellingen om Andebyfortet, som hadde stått i DD&Co i 1997. En veldig fin historie, men reprise allerede 9 år etter synes jeg er alt for tidlig.
Ellers ønsker jeg meg figurer som ser ut til å ha forsvunnet helt fra Donald-bladet tilbake! F.eks. ulvene, Snipp og Snapp, Langøre og Moby Duck. Jeg vet at Langøre-historier fortsatt utgis jevnlig i det nederlandske Donald Duck-bladet, så hvorfor ikke utgi disse historiene også i DD&Co i Norge? Det utgis jo andre nederlandsk-produserte historier i det norske DD&Co-bladet...
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
30.08.2006, 17:12

Ruben V. skreiv:
Ellers ønsker jeg meg figurer som ser ut til å ha forsvunnet helt fra Donald-bladet tilbake! F.eks. ulvene, Snipp og Snapp, Langøre og Moby Duck.
Hva med Super Langbein?... Han har jo også forsvunnet helt.
Innlegget blei sist redigert 30.08.2006, 19:32 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
30.08.2006, 19:32

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.