Andeby Online > Diskusjonsforum > Idéer til DD&Co
Gå tilbake til forumoversikta ...

Einherje skreiv:
Han kom ikke med et eneste forslag om hvordan han vil ha DD&Co...
Vel, jo ... han nevnte då at han ville ha Don Rosa-forsider (eller, slik eg valde å tolke han djupt inni meg, forsider laga spesielt for historiene i bladet) i staden for standardforsidene til Midthun i tilfeller der slike eksisterer.
Og det kan eg til ein viss grad vera einig i. Det er sjølvsagt avhengig av at nevnte forsider faktisk er så enkle at dei fungerer som forsider, men bortsett frå det er det ein fin tanke.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
23.08.2006, 23:28

Ikke vær så konservative når det velger ut historier! Sats mer på nye forfattere med originale, friske ideer. Sånn som det er nå blir handlingen ofte litt forutsigbar, i hvert fall for oss som har lest Donald en stund. Et eksempel på en original historie er Andreas Pihls "Hvor er McDuck" (tror jeg den het). De to Olaf-historiene jeg har lest er også basert på litt "annerledes" ideer som er godt utnyttet.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
23.08.2006, 23:29

Ja, fleire originale, friske idear stiller eg meg 100 % bak! Sikkert eit ganske stort problem med tanke på at folk i Disney sikkert kan rynke med nasen over det meste, og spesielt når ein tar med i regnestykket at DD&Co-redaksjonen, som eg antar at det er snakk om her, jo har ingenting å gjera med produksjonen av historiene (sjølv om dei vel har litt makt i utvelginga av kva historier som skal på trykk). Men får vi til fleire originale historier, blir eg kjempeglad. Prøving og feiling burde det vera langt meir av i Donald. Det absoluttet livskravet ein donaldforfatter (og forsåvidt òg ein donaldteiknar) bør stille seg, er at jobben deira **ALDRI** skal bli einsformig.
Eg vil ha fleire historier av typen World of the Dragonlords. Eller ta sjansen på å trykke Fantonald- eller X-Mickey- eller Mikke Krim-historier i bladet, om ikkje anna for å prøve å finne ut korleis dei blir mottatt. Eller lag heilt nye konsepter eller vri fullstendig på dei gamle, om ikkje anna berre for å prøve dei ut (som Pihl/Smets nye Fantonald-historier (ja, eg veit at dei er i pocketene, men likevel)). Eg vil ha fleire nye figurar, sjølv om persongalleriet på alle måter er glimrande som det er, men etter femtiåtte år blir det litt einsformig likevel, sjølv om det kjem glimrande tillegg heile tida. Dette er forsåvidt noko ECN er relativt flinke på. Dei lager innimellom seriar som på alle måtar er heilt eksperimentelle. Dei utvikler nye konsepter. IT-Andeby. Elvebreddkameratene. OK, dei seriane blir mottatt med blanda kjensler, men ein **må** ha ei diger tabbekvote for å kunne finne ut nye ting av og til, og litt prøving og feiling er kanskje den einaste måten å kome fram til nye ting på. Ein klarer iallfall ikkje å lage noko nytt om ein skal vera livredd for at mange av lesarane skal mislike det lenge før historia forlater teiknebordet.
Så prøv ut nye ting. Fortsetjingshistorier med hundre sider fordelt på ti blader. Eller lange eventyrhistorier med Bolivar i hovudrolla. Eller noko heilt anna som er så genialt at vi rett og slett aldri har tenkt på det, som får oss til å måpe av beundring.
Kombinert med jamnlege lesarundersøkingar trur eg altså at Nils Petter er VELDIG inne på noko her.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
23.08.2006, 23:45

Når det gjelder opptrykk er mye nevnt, men jeg har noe å legge til.
Jeg etterlyser litt mer variasjon i opptrykket av Barks-serier, spesielt de lange. Hvorfor ikke trykke opp igjen de historiene som har stått i bladet få ganger og for lang tid siden, i stedet for å "til stadighet" trykke opp historier som "Gullhjelmen" og "Eggemysteriet". Det er fortsatt veldig mye Barks jeg ikke har lest, men det er allikevel sjelden jeg får noen nye opplevelser fra ham i DD&Co.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
24.08.2006, 00:19

Tiltredes! Liker også langt i fra det derre "plastbull-****'et" som er i bladene
Forøvrig helt enig med de fleste andre komentarene som hittil er blitt postet
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
24.08.2006, 08:37

Et par spørsmål har gått direkte til meg: Einherje lurer på om jeg har direkte forbindelse med redaksjonen. Jo, til en viss grad har jeg vel det. Jeg har skrevet små artikler om og rundt livet i Andeby både i DD&Co og i spesialhefter/bøker i over 10 år.
1800 lurer på om dette er en måte å omgå markedsundersøkelser på. Tja, Egmont har stadig markedsundersøkelser ute. Dette er mer uformelt for at jeg skal ha noe konkret å komme med når jeg skal inn til et møte i Oslo. Mer privat markedsundersøkelse altså, og denne gangen mot den brukergruppen som ofte blir glemt.
Og - det har vært mange bra innspill til nå! Kom gjerne med flere, også av typen "Er helt enig med..."
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 13:44 av erikh
24.08.2006, 13:44

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
<off topic>
(kaster han framleis bort tida på slike ting i staden for å skrive nye historier, altså?)
</off topic>
Egmont har forespurt ham om det - kan ikke se noe galt i det da. Hadde han avslått, ville bare en annen - og helt sikkert mindre Barks-tro tegner fått oppgaven, som den gangen DRs streik visstnok medførte at en annen fikk oppdraget med å tegne "12 severdigheter i Andeby". Den serien er det således i dag ingen som bryr seg om 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 20:14 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
24.08.2006, 16:55

Stort sett einig i det meste som har blitt foreslått her, men eg vil berre nemne at eg verkelg savner lange, episke eventyr historier. Dei korte dagligdags historiane om DD vs. Jensen, DD vs. Anton, DD får seg ny jobb, osv, gikk eg lei av før eg fylte eit tosifra antall år. Eg vil ha laaaaange historiar, av type Dragonlords (som Olaf også nemte), gjerne enda lengre. Eg blir alltid trist når ein serie tar slutt (med mindre den stinkar, sjølvsagt), så derfor likar eg at dei varer og varer og varer og varer....
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
22 år, Rana
24.08.2006, 17:09

Ja, World of the Dragonlords er virkelig en fantastisk god historie(tommel opp)
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
24.08.2006, 17:26

erikh skreiv:
"Er helt enig med..."
Nils Petter og Olaf
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
18 år, Trondheim
24.08.2006, 17:30

Jeg savner, som det tidligere er sagt her, de gode gamle Paul Murry historiene. Mange av Mikke-krimene er ganske dårlige, så de burde kanskje bli bedre (hvis ikke byttet ut)
Jeg må inrømme at jeg faktisk savner Svinesen. Det var mye bedre enn de hun nymotens manga-inspirerte dame-anden som var i bladet for en stund siden (vet ikke om hun fortsatt har jobben
)
Arilds forsider er kanonbra! Det synes ihvertfall jeg
Reklame er OK, men det er **hva** reklamen handler om som er litt negativt! Hvorfor **må** reklamene handle om Lego, Digimon eller andre manga-serier? Hvorfor ikke om Disneyworld, Disneyland, De nye kinofilmene eller annet Disney? Det er vel mye bedre?
PS: Enig med... Terje S.
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 18:40 av MicMac
MicMac
16 år, Oslo
24.08.2006, 18:39

Vedlegg:
At de ødelegger bladet er nå en ting. At de i 99,99% av tilfellene er søppel er en annen ting.
Rene lekegreier aksepterer jeg på en måte at er søppel, men når det er noe inni der som kunne vært til nytte da skurrer det fryktelig at også det er skrot. En nøkkelring og en "mobilsnor" som kom en gang var feks så elendig at den knapt var i stand til å bære sin egen vekt.
Jeg skjønner at kvalitet og pris henger sammen, men hadde det kommet vedlegg en gang i året som var ORDENTLIG ville ihvertfall jeg syne det var stas.
Skrotet koster også penger, og hadde man kjøpt inn vedlegg EN gang istedet for 52 ganger kunne utgiveren fått gitt oss en bra ting for pengene...
Av serier:
Jeg savner Mikro Midas og Farlige Fiffus! Jeg ble ekstremt skuffet da de ikke fikk et "Enderlig Tilbake" blad!
Og klagen på det at det er "de samme" seriene som kommer tilbake som gjensyn og vedlegg er noe jeg støtter. Mer gammelt og uutgitt stoff.
Den som har flest dingser når man dør har vunnet!
GPLongford
42 år, Meløy
24.08.2006, 20:18

Sigvald skreiv:
[...] DRs streik visstnok medførte at en annen fikk oppdraget med å tegne "12 severdigheter i Andeby". Den serien er det således i dag ingen som bryr seg om :-)
DEN vil eg gjerne sjå på norsk! Er jo nøyaktig sånne ting mange har etterlyst i denne tråden jo! Meir donaldistisk stoff! Og når slike teikningar først er produsert av ECN, synest eg at det er litt synd at dei ikkje blir brukt i vekebladet, særleg når dei er så stilige og så vanvittig godt teikna (jf. annan tråd, eg LIKER dei). Personleg skjønner eg veldig godt at dei putter inn ting som Kvakktuelt og slikt, difor har eg òg lært meg å leve med det (på same måte som eg aksepterer plastleikene fordi eg går ut frå at dei blir vi aldri kvitt uansett), men donaldistisk stoff i TILLEGG TIL Kvakktuelt hadde vore glimrande. Gjerne ei eller to sider i veka (med fare for at Eriks arbeidsdag blir hundre gonger meir stressande :-)). Uansett, meir donaldistisk stoff, og det Sigvald nemner her er eit vanvittig godt eksempel.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
24.08.2006, 20:30

Også jeg har meninger om hva som kan gjøres for å forbedre DD&Co:
**1)**
Det bør presenteres mer uutgitt gammelt materiale av kjente skapere. Gjerne amerikansk og nederlandsk - f.eks. av dyktige skapere som Freddy Milton, Rob Klein, m.fl.
**2)**
Det bør satses mer på fortsettelseshistoriene. I mine yngre dager var de lange 4-delers fortellingene mine favoritter. Altså lenger fortsettelseshistorier OG fortsettelseshistorier i samtlige blader, eventuelt med unntak av årets siste blader (slik det var rundt 1974.
**3)**
Det kan med fordel innføres en egen "Ønskehistorien" hvor leserne (f.eks. via AOL) gis mulighet til å foreslå historier de gjerne vil se på trykk. En slik ordning bør ikke være heftet med unødvendige begrensninger (sidetall, tema, tidligere utgivelse e.l.)
**4)**
Det bør være rom for mer relevant redaksjonelt stoff omkring historier, skapere, figurer og lignende.
**5)**
Det kan med fordel satses på flere bilag slik som på 1990-tallet. Disse kan med fordel være uten reklame - som det er tross alt er god plass til i selve bladet. Bilagene kan f.eks. utgjøre en egen serie - f.eks. "DD&Co klassikere" - hvor gamle klassikere kan utgis i fullstendig form på en lekker måte - med tilhørende cover, bakgrunnsstoff, o.l. Historier som passer inn her er f.eks.:
a) Carl Barks - "Fantomet i Notre Duck" (DD&Co 1967)
b) Paul Murry - "Skatten i Ompa Lompa" (DD&Co 1968)
c) Tello - "Fugleguden" (DD&Co 1973)
d) Cavazzano - "Den store ballongferden" (DD&Co 1975)
e) Don Rosa - "Mindre og mindre" (DD&Co 1995)
**6)**
Det bør rettes et langt større fokus på våre fremragende norske serieskapere som //Olaf// //M.// //Solstrand// , //Tommy// //Kvarsvik// og //Nils// //Petter// //Smedby// , gjerne på bekostning av samlebåndsproduksjonen fra Halas, Vicar, Strobl, o.l
**7)**
Forsidene kan med fordel gjøres renere. Reklame og strekkoder bør flyttes ut på plasten som bladet uansett er pakket inn i. Det bør også være flere forsider med relevans til bladets innhold (f.eks. covere tegnet av Barks/Rosa, m.fl.)
**8)**
Alt det redaksjonelle non-historie materialet (herunder et "lesernes hjørne") kan med fordel samles i en enkelt seksjon midt i bladet – gjerne under navnet "Andebyposten" e.l.
**9)**
Det kan med fordel fokuseres mer på relevant non-historie materiale som f.eks.:
a) Don Rosas franske Pin-Ups
b) Don Rosas andre timeplan o.l. som han har spesialtegnet for Finland
c) Carl Barks' oljemalerier
d) Serien med severdigheter i Andeby som det er referert til tidligere i tråden og i en annen tråd.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 21:14 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
24.08.2006, 21:09

Takk, Sigvald, denne listen var såpass grundig at jeg kopierer den, stryker det jeg ikke er helt enig i og slenger på mine mine egen kommentarer etter hvert.
Sigvald skreiv:
**1)**
Det bør presenteres mer uutgitt gammelt materiale av kjente skapere.
Ja! Og det er masse å ta av uten at jeg her og nå skal nevne navn eller nasjonalitet..
**2)**
Det bør satses mer på fortsettelseshistoriene. (og) lenger fortsettelseshistorier .
F.eks. World of the Dragonlords som er nevnt av flere. Ingenting galt med fortsettelseshistorier på 10-12 deler.
**4)**
Det bør være rom for mer relevant redaksjonelt stoff omkring historier, skapere, figurer og lignende.
Enig. Og dette savnet jeg da jeg var 15 også. Skal Donald appelere til flere enn bare de yngste så synes jeg dette må tas mer seriøst.
**5)**
Det kan med fordel satses på flere bilag slik som på 1990-tallet.
Her er jeg uenig. Jeg synes heller bladet kan være tykkere slik som sommerlesningen er nå for tiden. Det gir plass for lange historier, og disse kan gjerne presenteres med redaksjonelt stoff, riktige forsider osv.
**7)**
Forsidene kan med fordel gjøres renere. Reklame og strekkoder bør flyttes ut på plasten som bladet uansett er pakket inn i. Det bør også være flere forsider med relevans til bladets innhold (f.eks. covere tegnet av Barks/Rosa, m.fl.)
Enig. For meg var det en merkelig prioritering at Rosas cover ikke ble brukt til den siste fortsettelseshistorien hans som var i bladet. Man kunne godt ha cover som i større grad reflekterer en av historiene inne i bladet, og gjerne prioritere Barks, Rosa, Van Horn, Scarpa osv. når disse er med.
**8)**
Alt det redaksjonelle non-historie materialet (herunder et "lesernes hjørne") kan med fordel samles i en enkelt seksjon midt i bladet – gjerne under navnet "Andebyposten" e.l.
Nei, redaksjonelt stoff og leserbrev skal enten stå forrest eller bakerst.
**9)**
Det kan med fordel fokuseres mer på relevant non-historie materiale som f.eks.:
a) Don Rosas franske Pin-Ups
b) Don Rosas andre timeplan o.l. som han har spesialtegnet for Finland
c) Carl Barks' oljemalerier
d) Serien med severdigheter i Andeby som det er referert til tidligere i tråden og i en annen tråd.
Ja, dette er gode eksempler på hvilke samleserier og bilag som kunne vært i bladet. Jeg synes også at man kunne hatt flere kreative klipp-og-lim-bilag, som f.eks bygg-Skrues-pengebinge-i-papp, plakater med klistremerker på, samlehefter med enten donaldistisk eller pedagogisk/naturvitenskaplig innhold.
Jeg uttaler meg delvis ut fra et nostalgisk forhold til Donald slik det var da jeg vokste opp og delvis ut fra det Donald-bladet jeg skal begynne å kjøpe til min nå 2 år gamle sønn om noen år. Det bladet håper jeg er et som både pappa og guttungen kan sette pris på.
(edit: har puttet inn nordiske tegn der disse manglet)
Innlegget blei sist redigert 25.08.2006, 09:40 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
24.08.2006, 21:33

MicMac skreiv:
Jeg må inrømme at jeg faktisk savner Svinesen. Det var mye bedre enn de hun nymotens manga-inspirerte dame-anden som var i bladet for en stund siden (vet ikke om hun fortsatt har jobben)
Jeg savner mere ''Hva lurer du på?''. Der fikk man seriøse svar, i stedet for en frekk kommentar fordi noen kritiserte Svinesen's briller. Nei du, ''Hva lurer du på?'' synes jeg var mye bedre. Hvorfor sluttet de med det tro? En side vær uke med seriøse spørsmål fra lesere, og seriøse svar fra "mannen bak", hadde gjort seg fint.
Mickey
18 år, Horten
24.08.2006, 22:33

Jeg er enig i det meste som er sagt, men bare for å gjenta det jeg er mest enig i (og kanskje tilføye noe nytt):
-- Renest mulig forsider. Ideen med å reklamere for vedlegget på plasten istedenfor forsiden er glimrende (selv om man godt kunne klart seg uten både vedlegg og plastinnpakning). Informasjon om bladets innhold kan også med fordel flyttes fra forsiden til plasten (ettersom den eneste grunnen jeg kan se til å ha slikt utenpå bladet er at det ikke er mulig å bla i det i butikken når det er forseglet i plast). I og for seg kunne man godt trykt hele innholdsfortegnelsen, med informasjon om hvem som har skrevet og tegnet hver historie, på plasten (for eksempel på baksiden, så man ikke skjuler hele forsiden).
-- Heller gamle historier som ikke er utgitt på norsk eller som bare finnes i vanskelig tilgjengelige utgivelser enn opptrykk av historier som har stått i DD&Co de siste par tiårene.
-- Vedlegg som ikke har noe med Donald å gjøre bør unngås. Man kan gjerne bryte «alltid noe ekstra i Donald»-prinsippet. Vedleggene bør holde en viss kvalitet (hvis man vil legge ved noe som er nødt til å koste litt for å være brukbart, er det bedre å la være enn å legge ved søppel). Det hadde vært fint med mer av gode, gamle typer vedlegg som plakater, klistremerker o.l. (men den gamle praksisen med at vedlegget er limt fast til en serieside savnes ikke; de kan imidlertid godt limes til sider med reklame). Barks-malerier er ypperlige plakatmotiver; klassiske forsider kunne også vært fint. Dobbeltnumre er stas, men man må ikke glemme at det ekstra bladet som følger med da teller som et vedlegg -- et vedlegg i tillegg til ekstrablad blir feil.
-- Mer redaksjonelt donaldistisk stoff. Alt Olaf og Kent nevnte om dette støttes. Som et godt eksempel vil jeg trekke frem ekstraheftet med //De// //ti// //avatarene// fra 1996. Dette hadde etter hva jeg kan huske en velskrevet og godt illustrert artikkel om arbeidet bak serien. Artikler i lignende stil som denne skulle jeg gjerne sett flere av.
-- Leserinnleggspalte.
-- Serien med severdigheter i Andeby.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 23:21 av Øystein Skartsæterhagen
Øystein Skartsæterhagen
22 år, Trondheim
24.08.2006, 23:08

En serie på 10-12 deler vil være en katastrofe. Man vil bli fryktelig lei, for ikke å snakke om at mange lesere liker bestemte serieskapere og konsekvent hopper over enkelte historier. Tenk dere en tolvdelt historie med Mikke Mus på en jordomseiling i en luftballong e.l.? 
Forøvrig savner jeg Raptus von Rupp som vel er den eneste typisk intellektuelle blant endene. Han tilførte alltid klasse til historiene.
Solveig
31 år, Trondheim
25.08.2006, 02:10

Et av problemene med Donald Duck & co. er at det så formel-basert at det ikke gir rom for variasjoner eller stunts. Bladet blir mer spennende om det blir mer uforusgibart, tror jeg. Selv om det ikke trenger å skje så ofte så er det artig med Donald-blader som f.eks. nr. 53-1960 som inneholder kun 2 Barks-historier, hvorav den ene er hele "Den forbudte dal".
Jeg tror Egmont ofte tenker at den og den serien ikke //passer// i Donald-bladet, og det er der jeg tror de må begynne å tenke litt friere. //Alt// passer i Donald Duck & co., bare det er godt nok, og det er derfor jeg mener at Dragonlords burde kunne brukes i Donald-bladet.
Men det er én ting som kanskje ikke er nevnt som ofte (fordi det er en selvfølge), men som vi ikke må glemme: Det aller viktigste er **kvaliteten** på historiene. Med **gode** historier som er **bevisst** utvalgt og presentert så er det ikke fullt så viktig om det er strekkoder på forsiden og redaksjonelt stoff i midten av bladet.
Innlegget blei sist redigert 25.08.2006, 10:01 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
25.08.2006, 10:00

Trør til med et innlegg i tråden jeg og, om det enn bare gjentar de mange gode og konstruktive forslagene som alt er kommet:
**1)** Opptrykk fra de siste 15 åra er det bare tull å ha med. Samme hvor gode jeg syns Vicar, Barks eller Rosa er, trenger jeg ikke se den samme historia utgitt tre ganger på et tiår. (om enn i forskjellige utgivninger) Gi oss tid til å glede oss til de kommer igjen, og bruk heller plassen på nye historier, gamle historier som ikke er utgitt enda, eller en //ordentlig// klassiker, som ingen har sett nyutgitt de siste tretti åra. "Til glede for nye lesere" :) Som en eller annen velformulert forumdebattant uttrykte foran i tråden, (om ikke ordrett) det er en drøss med gode Barksfortellinger (m.m.) som jeg enda ikke har lest, til tross for at jeg har 4-5 utgivelser av Eggemysteriet liggende. (Knakende god den, men som sagt...)
**2)** Olaf nevnte mer eksperimentering. Jeg er en av de som liker mange av Elvebreddkamerat-historiene, og syns det var et småfreskt tiltak. Fant noen gamle Mikke Krim liggende i bunnen av en skuff i ferien, og //det// er historier jeg gjerne skulle sett igjen. Å prøve med litt annerledes historier enn gang i blant, tror jeg ikke ville skadet, så lenge man tar et lite skritt av gangen og ikke skremmer bort lesere med en brå forandring.
**3)** Ekstrahefter! //Det// var magi det! TO blader i stedet for ett! Jeg og brodern slapp og krangle om hvem som skulle ha bladet først, og det var dobbelt så mye leseglede. Hører med til høst- jul og vinterferie i hvert fall. Mye morsommere enn 80 sider. Sikker vinner blant yngre (og noen eldre:) lesere.
**4)** Gode artikkelserier, som "Tidsmaskinen" og "Andebyguiden". Lengre artikkelserier med historie, ferieliv, sport, hakkespettene, foreningsliv, Petters gærne oppfinnelser eller et helt annet interessant emne spredd over flere blader hadde vært bra. Og når man finner bilder og eksempler til disse, prøv og ta litt annet enn Barks og Rosa pluss en til. Gjerne både nyere og eldre eksempler av både ukjente og kjente.
**5)** Samleserier er et must, noen må få snakket barneombudet eller hvem det nå er til fornuft. Slektstre, kart, eller fotoalbum med klistremerker. Kom et fint ett i svart papp til 50-årsjubileumet, mener jeg og huske. En annen gang var det lagt opp som en lysbildeframvisning hvor man selv klistret på etterhvert. (ikke like god, men med noen justeringer...) Artikler og samleserier kan jo også samkjøres med felles tema eller annen forbindelse. Eller hva med vedlegg/modellsett i papp e.l. som forestilte diverse hus i Andeby, så man kunne få en liten modell på stuebordet?
**6)** Og som alle andre har sagt, en fin og ryddig forside, og dessuten likte jeg innholdsfortegnelsen bedre før. Nå er den rotete:/
Kaotisk innlegg med noen av mine tanker om bladet, enjoy!
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Innlegget blei sist redigert 25.08.2006, 22:55 av Andungen
Andungen
19 år
25.08.2006, 22:52

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.