Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Idéer til DD&Co

Andeby Online > Diskusjonsforum > Idéer til DD&Co

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Har noen idéer om hvordan Donald Duck & Co skal være fremover? Er det noe dere savner? Kan noe kuttes ut? Er seriene bra? Hva med Kvakktuelt og Rekorder? Hva slags bilag bør følge med etter din mening? Alle innspill er velkomne, jeg skal love å se nøye på forslagene og bringe signaler videre!

Erik

erikh

23.08.2006, 12:45

Hoi!!! (Gnir meg i øynene)
Forstår jeg deg rett så er altså du innenfor Egmonts vegger?!?

Vi som er her inne er jo samlerne. Altså de som er litt mer dedikerte enn Egmonts "målgruppe".
Hadde vært fint å først få vite hvilke parametre Egmont har, men kan jo komme med noen innspill da.

Det jeg savner, er alle historiene som ikke er gitt ut. Istedet for å trykke opp Vicar-historier som kom i Donald på 80-tallet, hvorfor ikke bestrebe seg å gi ut de som ennå ikke er kommet ut?

Det med bilag er jo en betent sak; jeg har altid lurt på hvorfor DD kommer med ting som kan og faktisk skader bladet. Hvis det må komme leker og lignende, hvorfor ikke mer Disney-relatert? Hva med de gode gamle klistremerkene?

Det med kvakktuelt og Rekorder og lignende sider er den irriterende mangel på kontuinitet. Det kommer og går, skifter om til ditt og datt.
Hva med som amerikanske blader har, en side eller to der lesere kan sende inn sine syn på bladet, eller bare rett og slett takke for et fint blad? Hadde det ikke vært noe?

Det er sikkert mer, og kommer nok på det etterhvert som andre svarer.

Uuuups, glemte kanskje det viktigste, nemlig forsidene. De er deprimerende dårlig. Nå som Egmont uansett tyller inn bladet i plast for å holde lekene på plass, kan de ikke fjerne de stygge bildene av tyske unger som står og "bruker" utingene" som følger med bladet og sette dem på plasten i stedet? Samme med strekkoden, enten på plasten, eller flytte den til bakeste side. Savner så sårt de fine rene forsidene fra 70-tallet.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 23.08.2006, 13:42 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

23.08.2006, 13:22

Men Arilds tegninger er helt fine:-D

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

23.08.2006, 15:07

En side med leserbrev hadde absolutt vært å foretrekke fremfor Kvakktuelt og denslags, ja. Er da mange andre blader som har en slik spalte, så hvorfor ikke Donald også?

Når det gjelder bilag, hva med plakater? Alle liker plakater. Og dersom barnevernet har sluttet å mase om hvor grusomme samleserier er, kunne jeg godt tenke meg å få noen slike tilbake også. Dobbeltnummer som ikke inneholder tegneserieversjoner av de nyeste Disney-filmene har det også vært lite av de siste 8-10 årene.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

23.08.2006, 15:40

Enig med Einherje i at forsidene kunne vært bedre. Jeg kan ikke se noen grunn til at det må reklameres på forsiden med hvilken plastleke som følger med bladet, når leken allerede ligger på forsiden og i mange tilfeller dekker over stedet som reklamerer for den.

For øvrig synes jeg også at vedleggene burde være plakater, klistremerker eller lignende, helst noe som er relatert til bladets innhold.

Gordon
33 år, Øvre Eiker

23.08.2006, 16:01

Forandringer som ville fått meg til å begynne å kjøpe Donald Duck & Co. igjen:

1. Fler historier av Paul Murry (spesielt fortsettelseshistoriene hans, som ble skrevet av Carl Fallberg)

2. Floyd Gottfredson! Og da mener jeg ikke de korte ensiderne, men de lange fra 30- og 40-tallet. Redaktøren har tidligere uttalt at han ikke synes de PASSER i bladet. Vel, jeg er uenig. De fleste av disse er ikke utgitt siden de ble trykket i de store JEG-bøkene på 70 og begynnelesen av 80-tallet.

3. Begrense bruker av leketøy i plast. Som sagt av andre, det ødelegger bare bladet. Ekstramateriale kunne heller bestå av klistremerker og plakater (f.eks av gamle Donald-forsider)

4. Egen side med brev fra leserne

5. Mer "rene" forsider uten all tekst og bilder som ikke er relatert til selve bladet, historiene eller tegnerne. La eventuelt all den andre reklamen være trykket på plasten utenpå.

6. Fargene trenger ikke være like sterke og glorete på historiene inne i bladet. Papirkvaliteten kunne vært litt av den litt mindre blanke sorten.

7. Generelt mer opptrykk av klassiske serier: Scarpa, Taliaferro, Rota, Rosa etc.

Tror dette ville gjort at bladet kunne appellere BÅDE til barn og samlere.

Egentlig hadde det vel vært en bedre ide og samle opptrykk av gamle klassikere i et annet blad enn Donald Duck & Co. Kall bladet "Walt Disney klassikere" eller liknende. Alternativt kunne "Månedsbladet Mikke Mus" også kanskje blitt gjort om til dette formålet.

TerjeS

23.08.2006, 16:05

Kun et ønske (som til gjengjeld har blitt fremført tidligere): seriene til William A. Ward fra Mickey Mouse Weekly. Disse står ikke tilbake for Barks!

Og Erik: er dette en billig vei å omgå en vanlig markedsundersøkelse?

Innlegget blei sist redigert 23.08.2006, 23:29 av 1800

1800

23.08.2006, 16:21

Er enig i at Plakater, klistremerker og ekstrabilag er de beste bilagene. Det hadde blitt bra med mer av dette :-)

Jeg syntes rekord-siden er grei jeg, og Arild´s tegninger er flotte!

Kvaktuelt er ikke noe som nødvendigvis må ut, men leserbrev hadde vært litt bedre, ja.

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

23.08.2006, 16:21

De legotingene som er med i Donald nå, blir bare kastet. Husker den tiden da klistermerker, plkater osv var normalt.
Jeg vil ha det tilbake! :-D

Tegner.
Hjemmeside: http://www.home.no/torgeir.trapnes

Torgeir
16 år, Steinkjer

23.08.2006, 17:08

Eg vil ha meir redaksjonelt donaldistisk stoff. Gjerne organisert i faste seriar, som då Tidsmaskinen kom i 1998 eller det der Skurkegalleriet eller Da og nå eller noko sånt. Og gjerne kvar veke, eventuelt fleire slike seriar som går på rundgang. Kva med til dømes ein presentasjon av ein av serieskaparane kvar veke? Og nei, då meiner eg ikkje «1. Barks, 2. Rosa, 3. OK, der var vi tomme, da tar vi Barks igjen». Hadde vore artig å lese korte artiklar om (eller intervju med) Vicar, McGreal-ene, Halas, Jensen, Gattino, Strobl, Van Horn, Van Horn, Heymans, Heymans og alle dei andre som anten dominerer donaldbladet kvar veke eller har spelt ei viktig rolle i «historisk samanheng». Når DD&Co ein sjeldan gong trykker slikt stoff, pleier det å vera av ganske høg kvalitet, så kvifor ikkje gjera det oftare?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

23.08.2006, 17:51

I likhet med flere, så ønsker jeg meg tilbake til de "rene" og fine forsidene fra 70-80-tallet, uten noe form for reklame eller bilder på. Alt sånt kan trykkes på plasten heller.Og alle de idiotiske lekene som følger med kan jeg godt være foruten.
Og mer opptrykk av italienske serier som ikke har vært utgitt i Norge tidligere står høyt oppe på ønskelisten.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

23.08.2006, 19:02

Alt dette er vel nemnt tidlegare, men likevel:
- Donald-relaterte vedlegg, helst samleseriar.
- Mange uutgitte seriar fortener dagens ljos.
- Fleire Donald-relaterte artiklar.
- Lesarinnleggspalte hadde vore toppen.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Innlegget blei sist redigert 23.08.2006, 19:42 av Sølve

Sølve
18 år, Ullensvang

23.08.2006, 19:41

Sølve skreiv:

Alt dette er vel nemnt tidlegare, men likevel:
- Donald-relaterte vedlegg, helst samleseriar.
- Mange uutgitte seriar fortener dagens ljos.
- Fleire Donald-relaterte artiklar.
- Lesarinnleggspalte hadde vore toppen.

Jeg låner lista til Sølve da den dekker mine ønsker også.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

23.08.2006, 19:52

Olafs forslag om presentasjoner av og intervju med serieskaperne støttes på det sterkeste. Jeg leste det engelske bladet med Somewhere in Nowhere for ikke så lenge siden og likte veldig godt å lese det skaperne hadde skrevet om historien. Så jeg synes det hadde vært svært spennende hvis Egmont kunne benyttet en side slik at vi fikk en liten titt "bak kulissene". Men så mange serieskapere som mulig bør representeres, ikke bare de "store stjernene". Det kan også være interessant med artikler om spesielle historier som står i bladet, debuttanter, brev fra redaktøren ol. For det første tror jeg det er mange som ville syns slikt var interessant. For det andre tror jeg det kunne blitt flere med en dypere og mer varende interesse for Donald blant de unge leserne. For det tredje tror jeg ikke det vil være spesielt plagsomt for dem som ikke syns slike artikler er interessante om 1 av 64 sider blir benyttet til redaksjonelt stoff.

Kent
23 år, Sandnes

23.08.2006, 20:42

Ted skreiv:

Men Arilds tegninger er helt fine:-D

Ja, men ikke på bekostning av f.eks. Don Rosa (Jfr. "Fangen i Sølvdalen";-).

Adamant skreiv:

Når det gjelder bilag, hva med plakater? Alle liker plakater.

Da kan jeg glede deg med at Don Rosa jobber med akkurat den saken i forbindelse med Skrues 60-årsjubileum til neste år :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 23.08.2006, 21:33 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

23.08.2006, 21:29

<off topic>
(kaster han framleis bort tida på slike ting i staden for å skrive nye historier, altså?)
</off topic>

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

23.08.2006, 22:41

Sigvald skreiv:

Ted skreiv:

Men Arilds tegninger er helt fine:D

Ja, men ikke på bekostning av f.eks. Don Rosa (Jfr. "Fangen i Sølvdalen").

Adamant skreiv:

Når det gjelder bilag, hva med plakater? Alle liker plakater.

Da kan jeg glede deg med at Don Rosa jobber med akkurat den saken i forbindelse med Skrues 60-årsjubileum til neste år :-)

13 stykker klarte å komme med hvordan de ønsker DD&Co. Du klarte det ikke. I stedet klarte du å få tråden til å handle om Don Rosa. Når i svarte helvete skal du lære??????

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

23.08.2006, 22:45

Du overdriver, dude. I alle fall plakatbiten er da on topic.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

23.08.2006, 22:47

Dude? Denne tråden er om "Har noen idéer om hvordan Donald Duck & Co skal være fremover? Er det noe dere savner? Kan noe kuttes ut? Er seriene bra? Hva med Kvakktuelt og Rekorder? Hva slags bilag bør følge med etter din mening?", ikke om at en amerikaner sitter i USA et steds og lager skisser.
Han kom ikke med et eneste forslag om hvordan han vil ha DD&Co...

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

23.08.2006, 22:52

Som flere andre har skrevet, kunne forsidene og vedleggene i Donald Duck & Co vært mye forbedret. Jeg er stort sett enig i alt dette her, så jeg gidder ikke repetere alt som allerede har blitt nevnt... Men det hadde vært gøy om Egmont ville forbedre bladet etter ønsker fra leserne ! ! Vi får vente å se.

Mickey
18 år, Horten

23.08.2006, 23:20

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.