Andeby Online > Diskusjonsforum > Angående Dolly-historier
Gå tilbake til forumoversikta ...

For øyeblikket er AOLs spørsmål til medlemmene hvorvidt de ønsker flere rene Dolly-historier i DD&Co eller ikke. Uavhengig av hvilket svar folk måtte komme opp med rundt dette spørsmålet så er det nok en Dolly-historie som mer enn noen er etterlengtet blant leserne her i Skandinavia: H 87112 - "Forget me not". En historie som er tegnet av Don Rosa etter et manus av nederlenderen Ruud Straatman. Forhåpentligvis dukker denne opp i neste Don Rosa bind i serien "Hall of fame". Intill da kan den leses her:
http://duckman.pettho.com/gallery/forget.html
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
01.05.2004, 22:43

"Uavhengig av hvilket svar folk måtte komme opp med rundt dette spørsmålet så er det nok en Dolly-historie som mer enn noen er etterlengtet blant leserne her i Skandinavia: H 87112 - "Forget me not"."
Eg må innrømme at eg ikkje synest at den historia er så bra. Sjølvsagt må historia kome i ei Don Rosa-samling, men eg meinar oppriktig talt at nivået i Donald Duck & Co i dag er så høgt at å trykke denne svake historia hadde vore ein ufatteleg nedtur.
Kanskje difor historia aldri har stått på trykk i Noreg...?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
01.05.2004, 23:34

Som en (nævner ingen navne) engang sagde om Barks: det er ikke alt manden har lavet der er genialt - det samme gælder vel om Rosa. Historien er måske ikke så farlig interessant - men den hører dog med i komplet samling hvorfor jeg har den på både engelsk og hollandsk (landet til hvis redaktion den blev lavet, ikke? eller?)
Vil gerne se den i en af samlingerne, ja, det ville være fint. Vil i det hele taget gerne se de samlinger snart... Kan jeg som dansker abonnere på de norske??
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
01.05.2004, 23:42

AC skreiv:
"Historien er måske ikke så farlig interessant - men den hører dog med i komplet samling hvorfor jeg har den på både engelsk og hollandsk (landet til hvis redaktion den blev lavet, ikke? eller?)"
Sjølvsagt. Der er eg heilt einig med deg. I ei komplett Don Rosa-samling må alle Don Rosa-historier med - inkludert denne.
Men Donald Duck & Co bør ikkje ha som mål å vere ei komplett Don Rosa-samling. Donald Duck & Co bør ha som mål å gi ut gode historier. Og dette var etter mi meining ikkje ei god historie.
"Vil gerne se den i en af samlingerne, ja, det ville være fint. Vil i det hele taget gerne se de samlinger snart... Kan jeg som dansker abonnere på de norske??"
Det bør ikkje vere eit problem... Sverre (hei, Sverre!) som bur i USA abonnerar jo på "De komplette årgangene"...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.05.2004, 00:06

Mindes at Byron skrev til mig engang at det var planen at udgive alt af Rosa - der har han så tænkt på det som blev til hall of fame.
Jeg vil overveje at købe de norske, så. (og også de danske, men det tyder på vores serie bliver reduceret i forhold til jeres)
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
02.05.2004, 03:32

Olaf Solstrand skreiv:
"Det bør ikkje vere eit problem... Sverre (hei, Sverre!) som bur i USA abonnerar jo på "De komplette årgangene"..."
Ikke bare abonnerer jeg på De komplette årgangene, men også Hall of Fame, Fantomets krøniker, Asterix og Lucky Luke bøkene.
Egmont er veldig grei å ha med å gjøre. De sender bøkene til utlandet uten å ta noe ekstra i porto. De er også fleksible med betalingsfristen. Nå bruker jeg imidlertid norsk nettbank til å betale for meg, så jeg vet ikke om de har alternative betalingsmåter for kunder som ikke har tilgang til dette.
Sverre
Sverre Amundsen
Sverre
36 år, USA
03.05.2004, 18:09

Korleis er eigentleg stoda - er folk flest interesserte i å lese ALT av Don Rosa, sjølv dei elendige historiene Rosa berre har teikna? (misforstå meg rett: Eg seier ikkje at Straatman og Leach og andre er dårlege manusforfattarar generelt sett - eg seiar at enkelte historier Don Rosa har vore med på å lage er dårlege.)
Personleg meinar eg at "Forget me not" er eit eksempel på ei historie som ikkje BØR kome ut i Donald Duck & Co, fordi historia er dårleg. At historia burde kome ut i ei komplett Don Rosa-samling, er sjølvsagt ein heilt annan diskusjon, men...
...folk klagar ofte over at det er låg kvalitet over historiene i Donald-bladet. Mi meining er at dårlege Don Rosa-historier ikkje ville ha betra det inntrykket i det heile tatt - men er folk ueinige i dette? Blir ei historie kjempegod av å vere signert av Don Rosa?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
16.05.2004, 21:32

Olaf Solstrand skreiv:
"Korleis er eigentleg stoda - er folk flest interesserte i å lese ALT av Don Rosa, sjølv dei elendige historiene Rosa berre har teikna?"
Selvsagt ikke (eller; det kan jeg ikke svare på, men jeg kan svare for mig selv, så det gør jeg). Som fan af Don Rosa er jeg interesseret i at have læst alle hans historier, uanset om de er dårlige eller ej. Men det, at en historie er forfattet/tegnet af DR gør ikke historien hverken bedre eller dårligere. Jeg er interesseret i at have læst dem alle for at kunne få et bredt overblik. Men jeg er ikke interesseret i at læse de dårlige mere end én gang.
Jeg giver dig derfor ret i, at dårlige historier (hvad end de kommer fra DRs hånd eller ej) ikke bør trykkes i DD&Co. Med den sidebemærkning, at det dog er *det* blad, der til dels har hjulpet mig med at skabe et overblik ved at trykke bl.a. "Forget me not," som du nævner. Havde bladet ikke trykt historien, og jeg havde læst den på anden vis, havde jeg haft det helt fint med det.
"(misforstå meg rett: Eg seier ikkje at Straatman og Leach og andre er dårlege manusforfattarar generelt sett - eg seiar at enkelte historier Don Rosa har vore med på å lage er dårlege.)"
Selvom der sikkert er mange, der er uenige med mig, synes jeg personligt, at DRs historiekvalitet har været jævnt dalende henover hans karriere -- i hvert fald hvis man kun medregner de historier, han selv har både skrevet og tegnet. Tag fx "An Eye for Detail"; en nyere, kortere historie, som jeg personligt pladserer imellem de dårligste DR-historier, eller "On Stolen Time," en ældre historie, som jeg synes er en af de bedste kort-historier, han nogensinde har lavet. Men der er naturligvis også undtagelser. Fx synes jeg, at A Letter from Home også ligger meget højt på listen.
"Personleg meinar eg at "Forget me not" er eit eksempel på ei historie som ikkje BØR kome ut i Donald Duck & Co, fordi historia er dårleg. At historia burde kome ut i ei komplett Don Rosa-samling, er sjølvsagt ein heilt annan diskusjon, men..."
Den bør medtages i en komplet Don Rosa-samling, netop fordi en sådan skal være... komplet. Havde han lavet historier, som endog var direkte stødende, skulle de med i en komplet DR-samling.
"Blir ei historie kjempegod av å vere signert av Don Rosa?"
Ikke efter min mening, nej. Men det betyder ikke, at jeg ikke gerne vil have læst den blot én gang. Men jeg er klar over, at ikke alle er så "kompletistiske" og blot læser Donald for at få nogle gode historier, og derfor bør Donald selvsagt indeholde netop det; gode historier.
Thomas Pryds Lauritsen
pryds
28 år, Danmark
16.05.2004, 23:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.