Andeby Online > Diskusjonsforum > Er Donald Pocket for dyrt?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg kjøpte Donald -pocketen nr. 312 i dag, og ble litt overrasket over prisen. 49.50,- . Er ikke det litt dyrt for en Donald Duck Pocket å være? Nå har ikke jeg skjekket prisene på de siste pocketene, men pleier det ikke være rundt 44.50 ? Jeg vet dette er meningsløs klaging, siden det bare er snakk om 5 spenn forskjell, men uansett synes jeg det blir litt dyrt i lengden. Å kjøpe Donald blir snart like dyrt som å spille golf, eller hva?

Mickey
18 år, Horten
08.08.2006, 19:44

Det er 256 2/3 A4-sider i farger. 50 kr. for det er ikke dyrt.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
08.08.2006, 20:33

Den har kostet 49,50 siden Pocket nr 290:)
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn

Donald-Pocket er ikke dyrt, i forhold til det vanlige Donald-bladet synes nå **jeg** da.... Du får mange flere sider for pengene, selv om sidene er mindre. Historiene har også jevnt over høyere kvalitet enn historiene i Donald. Joda, det **ER** mange bra historier i Donald-bladet, men Pocket-historiene er bedre. Regner med mange protester her, men dette er nå **min** fattige mening.....
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund

Adamant skreiv:
Det er 256 2/3 A4-sider i farger. 50 kr. for det er ikke dyrt.
A4? er vel mer A5 her? Eller??
whitesand
39 år, Kristiansund
08.08.2006, 20:34

2/3 A4, sa jeg.
Mulig det er A3 (er ikke A3 1/2 A4?), jeg slo det ikke opp. Vi vet vel alle sånn omtrent hvor svær en Donald Pocket er, uansett hva dette målet egentlig heter.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
08.08.2006, 20:39

Javisst vet vi målene på en Donald-pocket, jeg bare terger litt.....

A3 er dobbelt så stort som et A4-ark, og A5 halvparten av A4.
Forøvrig syns jeg Donald-pocket er velsignet fri for oppgaver,krimgåter konkurranser,dingser og duppeditter, etc.etc. Dette er også etter **min** mening noe som trekker ned bladet. Jeg ønsker mest mulig serier, og det får jeg i Pocket'ene
whitesand
39 år, Kristiansund
08.08.2006, 20:44

ANDonym skreiv:
Den har kostet 49,50 siden Pocket nr 290:)
Oj, har den det? Jeg henger visst litt etter. Joda, jeg kan være enig i at det er en grei pris i forhold til DD&CO -bladet, men jeg synes likevel et det er litt i overkant over hvor mye en DP skal koste.. Men det er da meg. Det er jo ikke snakk om store forskjellen (5kr).
Innlegget blei sist redigert 08.08.2006, 21:02 av Mickey
Mickey
18 år, Horten
08.08.2006, 21:01

DonaldDuck skreiv:
Jeg kjøpte Donald -pocketen nr. 312 i dag, og ble litt overrasket over prisen. 49.50,- . Er ikke det litt dyrt for en Donald Duck Pocket å være?
Det kan i hvert fall argumenteres saklig i den retningen. Jeg har foretatt følgende kalkulasjoner hva gjelder prisene i ulike land. Bedøm selv:
Norge = NOK 49,50
Sverige = SEK 49,00 = NOK 42,13
Danmark = DKK 39,50 = NOK 41,79
Nederland = €4,95 = NOK 39,07
Finland = €4,30 = NOK 33,94
Tyskland = €4,20 = NOK 33,15
Ved utregningen har jeg benyttet Aftenpostens valutakalkulator:
http://n24.no/arkiv/article1029508.ece?contentType=tips
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 08.08.2006, 22:33 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.08.2006, 22:11

Nja.... Så var det jo det med kjøpekraft og lønnsnivå i forhold til Norge i de nevnte land da.......
whitesand
39 år, Kristiansund
08.08.2006, 22:27

Kva pocketbøker koster i utlandet har då ingenting å gjera med kva dei bør koste her i landet.
Personleg har eg vel tidlegare skrive innlegg der eg har trukke fram den låge prisen som eitt av mange positive trekk ved Donald Pocket, og det står eg framleis på. 49,50 er ingenting for ei pocketbok i verdas rikaste land.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
08.08.2006, 22:29

Sigvald skreiv:
Norge = NOK 49,50
Sverige = SEK 49,00 = NOK 42,13
Danmark = DKK 39,50 = NOK 41,79
Finland = €4,30 = NOK 33,94
Tyskland = €4,20 = NOK 33,15
For å få et korrekt bilde må dette deretter sammenlignes med lønnsnivået i de respektive land. Spørsmålet er; hvor lenge må den jevne nordmann, svenske dasnke osv. jobbe for å få råd til en Donaldpocket?
(La meg trekke en rask konlusjon på bakgrunn av allmenn viten; lønnsnivået i Norge er høyt, ergo er DP billig i Norge sammenlignet med andre land.)
Nestor Burma
43 år, Trondheim
08.08.2006, 22:32

Nestor Burma skreiv:
For å få et korrekt bilde må dette deretter sammenlignes med lønnsnivået i de respektive land. Spørsmålet er; hvor lenge må den jevne nordmann, svenske danske osv. jobbe for å få råd til en Donaldpocket?
(La meg trekke en rask konlusjon på bakgrunn av allmenn viten; lønnsnivået i Norge er høyt, ergo er DP billig i Norge sammenlignet med andre land.)
Nå er vel målgruppen er vel mindreårige som får lommepenger av foreldrene, ikke voksne med fet lommebok. Det hadde også vært artig å fått vite hvordan forholdet er mellom de ulike lands studielån/stipender kontra pris 
Jeg har forøvrig søkt på nettet og funnet følgende data fra SSB som kaster lys over dette:
http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.html
Etter å ha omregnet pocketprisene (i NOK) slik at Norge = 100 får vi følgende tabell:
Land___Lønn___Pocketpris__Forhold
Tyskland___85____66,97_____1,27
Danmark__106____84,42_____1,26
Finland ____72____68,57_____1,05
Nederland__80____78,93 _____1,01
Norge ____100___100,00_____1,00
Sverige ____68____85,11_____0,80
Norge kommer altså dårlig ut.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 08.08.2006, 23:24 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.08.2006, 22:37

Sigvald skreiv:
Nestor Burma skreiv:
For å få et korrekt bilde må dette deretter sammenlignes med lønnsnivået i de respektive land. Spørsmålet er; hvor lenge må den jevne nordmann, svenske danske osv. jobbe for å få råd til en Donaldpocket?
Nå er vel målgruppen er vel mindreårige som får lommepenger av foreldrene, ikke voksne med fet lommebok. Det hadde også vært artig å fått vite hvordan forholdet er mellom de ulike lands studielån/stipender kontra pris :-)
Dette med prissetting i andre land ifht. Norge, har vi vel diskutert i opptil flere andre tråder tidligere, har vi ikke, men du synes å fasineres av at det er forskjellige priser i forskjellige land?
Om det er voksne med lønnsinntekt eller barn, skulle vel heller ikke påvirke det faktum at kjøpekraften i Norge er rimelig høy, noe som også gir mer i ukepenger, (eller andre "avlønnings-ordningerfor barn/unge) som sørger for at unge i Norge idag generelt er en veldig kjøpesterk gruppe.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
08.08.2006, 23:17

Og der var den latterlige pengegallopen i gang **igjen** Det er bare en ting å si og Olaf sier det så bra
Kva pocketbøker koster i utlandet har då ingenting å gjera med kva dei bør koste her i landet.
Personleg har eg vel tidlegare skrive innlegg der eg har trukke fram den låge prisen som eitt av mange positive trekk ved Donald Pocket, og det står eg framleis på. 49,50 er ingenting for ei pocketbok i verdas rikaste land.
Jeg gir deg forresten karakteren **ikke** **bestått** på alle utregningene dine Sigvald da du ikke har tatt hensyn til merverdiavgift og diverse andre divergerende avgiftsfaktorer mellom de forskjellige landene. Når du har korrigert for dette så vil jeg fortsatt sitere Olaf sin helt korrekte observasjon.
Du behøver forresten ikke dele de korrigerte tallene med oss, det er **vi** blitt enige om 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 09.08.2006, 00:56 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
09.08.2006, 00:52

MikroMidas skreiv:
Jeg gir deg forresten karakteren **ikke** **bestått** på alle utregningene dine Sigvald da du ikke har tatt hensyn til merverdiavgift og diverse andre divergerende avgiftsfaktorer mellom de forskjellige landene.
Dersom det er noen som ikke består her så må det vel være du. Grunnlagert for prisen spiller jo ingen rolle for kunden. Det eneste som er relevant er hvor mange pocketbøker man får får timelønna i de ulike land.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
09.08.2006, 01:21

Sigvald skreiv:
Jeg har forøvrig søkt på nettet og funnet følgende data fra SSB som kaster lys over dette:
http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.html
Etter å ha omregnet pocketprisene (i NOK) slik at Norge = 100 får vi følgende tabell:
Tyskland___85____66,97_____1,27
Danmark__106____84,42_____1,26
Finland ____72____68,57_____1,05
Nederland__80____78,93 _____1,01
Sverige ____68____85,11_____0,80
Norge kommer altså dårlig ut.
Du har jo brukt feil tabel fra den siden du referer til. Du skulle brukt "Figur 2. Nivåindekser for bruttolønn, 2002. Basert på kjøpekraftspariteter for personlig konsum." Ikke "Figur 1. Nivåindekser for bruttolønn, 2002. Basert på nominell valutakurs." slik du har gjort.
Da blir den riktige tabellen slik:
Tyskland___116____66,97_____1,73
Danmark__118____84,42_____1,39
Finland ____88____68,57_____1,28
Nederland__115____78,93 _____1,45
Sverige ____85____85,11_____0,99
(legg forøvrig merke til at det på SSB sine sider står at disse tall ikke kan brukes eksakt)
Konklusjon: Norge kommer dårlig ut, ja. Men tilnærmet likt som Sverige.
Til alle andre: Overse dette innlegget med pirk. Regner ikke med det er noen andre som er interessert.
09.08.2006, 01:48

Sigvald skreiv:
Det eneste som er relevant er hvor mange pocketbøker man får får timelønna i de ulike land.
Håper alle politiske partier legger merke til denne ytringen og setter den øverst på saksorden før neste valg. Men jeg trodde **vi** var enige om at denne kronedebatten var død for lenge siden ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
09.08.2006, 10:07

Personlig syns jeg ikke Donald Pocket er for dyrt. Iallefall ikke når man sammenligner med hva Donald Duck & Co. koster. I DP får man atskillig flere tegneserieruter for pengene - DD&Co hadde nok vært billigere dersom en hadde sluppet dette fordyrende rælet som på død og liv skal følge med hver uke. Dette er en atskillig mer interessant diskusjon, syns nå jeg. La oss få tilbake de gode gamle klistremerkene som vedlegg, det er nå min mening. 
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
09.08.2006, 19:07

Nja, kanske lite för dyrt, men det står man ut med.
Men 6,95$ för en Uncle Scrooge-tidning är i överkant.
10.08.2006, 13:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.