Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosa går langt over streken ?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Loke Aesir skreiv:
Vel [...] Og så bortetter.
Takk for muligens den mest velskrevne apologien for Rosas verk jeg noensinne har lest. Nå ble til og med **jeg** nesten en rosist.
Iallfall en Rosa-skeptiker som innser at hans "u-disneyske" manierismer ikke nødvendigvis behøver å være av det onde.
Når det gjelder Rosas "musehat": Folk som Murry og Gottfredson skrev vel svært få (les: ingen) rene Donald-historier? Var de dermed "andehatere"? Selvfølgelig ikke. Man må da få ha sine preferanser. Barks var vel også 99% andetegner, og det betyr vel neppe at han var en musehater av den grunn...
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 10.08.2006, 03:57 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
10.08.2006, 03:43

Karamell skreiv:
Loke Aesir skreiv:
Vel [...] Og så bortetter.
Takk for muligens den mest velskrevne apologien for Rosas verk jeg noensinne har lest. Nå ble til og med **jeg** nesten en rosist. :-) Iallfall en Rosa-skeptiker som innser at hans "u-disneyske" manierismer ikke nødvendigvis behøver å være av det onde.
Hyggeleg å høyre at den heller lange posten min ikkje var bortkasta. :D
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
10.08.2006, 10:39

Karamell skreiv:
Folk som Murry og Gottfredson skrev vel svært få (les: ingen) rene Donald-historier? Var de dermed "andehatere"?
Murry skrev vel svært få (ingen?) musehistorier også.
Tommy
24 år, Odda
10.08.2006, 11:40

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
...og når blei Mikke eigentleg spist av sultne gullgravarar?
http://www.duckburg.dk/mickeys/bigones/yukon.shtml
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
10.08.2006, 11:48

Tommy skreiv:
Det er riktig at han bare tegnet dem 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
10.08.2006, 15:59

Sigvald skreiv:
Tommy skreiv:
Det er riktig at han bare tegnet dem :-)
jepp, det stemmer...
25.08.2006, 14:17

royend skreiv:
Ble veldig nysgjerrig på dette om tegningen faktisk er gjengitt i HoF. Jeg har bladd igjennom Don Rosa-bøkene (1, 2 og 3), men ikke funnet det noe sted.
Noen som har vært flinkere til å lete?
Benadikt skreiv:
På grund af ferie kan jeg ikke slå det op nu, men jeg mener at ovenstående tegning er gengivet i HoF-DR2, og at Rosa har en forklaring på, hvorfor han har imiteret Barks motiv med ænderne og Gottfredsons mus.
Og, for å velge en side i denne debatten:
Jeg er STOR fan av Don Rosa. I min unge ungdom mente jeg til og med at han var en større tegner enn Carl Barks... (vel, nå etter at jeg vet at Rosa i stor grad kopierte Barks i sin begynnelse, er jeg noe snudd i dette.) Fremdeles anser jeg ham som en av de aller største historiefortellerne i Andeby.
(Senere lagt til: Mener selvfølgelig også at han er en tegner av aller beste kvalitet...)
Dette gjør det enkelt for meg å konkludere om tegningen at den virkelig er et mesterverk. Rosa tar opp en av de mest gjengitte bildene Barks laget (det er gjort til litografi bl.a.), og det på en veldig flott og humoristisk måte. Kanskje er gjengivelsen av Donald litt vel nøyaktig, men å se Mikke hos Rosa på denne måten er relativt fantastisk!
Tegningen er ikke gengivet i HoF-DR2, men der står noget om baggrunden for den.
Du kan iøvrigt se tegningen på
http://geirnetland.com/gallery/img/gal_07.gif
hvor den medfølgende tekst fortæller: Rejected cover intended for Walt Disney Comics in Color #9.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
49 år, Færøyene
08.11.2006, 00:16

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.