Andeby Online > Diskusjonsforum > Forntidsserier i Pocket...
Gå tilbake til forumoversikta ...

Det brukar nästan i varje Pocket vara en serie som utspelar sig för länge sedan, där Kalle pelar någon dräng och Joakim någon rik knös och så...
Tycker ni att dessa är bra?
Jag tycker att de där de spelar verkliga personer är bättre än de där det bara är påhittat (Dessa kan ibland vara rent sagt skräp).
Jag tyckte att serierna med Långben som Da Vince och de där, var rätt bra, men det för att de baserades på verkliga personer.
Vad tycker ni?
Ps. Ni förstår väl när jag skriver på Svenska? Annars kan jag försöka använda ett lexikon, även om det blir jobbigt. DS
10.07.2006, 10:18

Jeg elsker de historiene hvor Skrue og Donald har parodier på filmer og skuespill og litterære klassikere. De har blant andre parodier på "Tsarens kurer","tatt av vinden","De elendige","forbrytelse og straff", og mange andre jeg i farta ikke kommer på.Disse historiene er enormt bra.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
10.07.2006, 10:45

Pocketene/De italienske seriene har jo en tradisjon for historier basert på litterære forelegg (Tsarens kurér, Don Quijote osv.). Når man klarer å "transformere" disse klassiske historiene til en fullblods Donald-historie, kan resultatet bli riktig så vellykket. Men iblant får jeg inntrykk av at originalhistorien **begrenser** den kunstneriske utfoldelsen snarere enn å **frigjøre** den. (Jeg kan evt. komme tilbake til konkrete eksempler senere.) Når det gjelder Langbein-bøkene (som vel forresten ikke var italienske), er jeg enig i at iallfall de første var bra.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
10.07.2006, 10:52

Quarryman skreiv:
Når ble parodien på "Forbrytelse og straff" publisert?
Mammutbok 3.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
18 år, Trondheim
10.07.2006, 12:07

Hvor mange Langbein-album kom egentlig ut? Jeg kan huske i hvert fall 11.
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
10.07.2006, 23:35

Ruben V. skreiv:
Ifølge Inducks kom det ut i alt 14 album:
1. Langbein da Vinci
2. Langbein Columbus
3. Langbein Galilei
4. Langbein og Marco Polo
5. Langbein van Beethoven
6. Langbein Gutenberg
7. Langbein kong Arthur
8. Langbein Odyssevs
9. Langbein kong Tut
10. Langbein Frankenstein
11. Langbein kong Midas
12. Langbein Eiffel
13. Jorden rundt på 80 dager med Langbein
14. Wilhelm "Langbein" Tell
De fleste er jo basert på historiske personer, men legg merke til at iallfall tre av dem faktisk er fiktive, litterære figurer.
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
11.07.2006, 00:04

Jepp, jeg kan huske alle disse. Er enig i at de første var de beste (de første 6 etter min mening).
Det som var bra med denne serien var at man faktisk lærte noe om historiske personer. F.eks. at spanskekongen og -dronningen på Columbus' tid het Ferdinand og Isabella. Det hadde jeg ikke visst i så ung alder uten dette Langbein-albumet. Kanskje jeg ikke hadde husket det nå heller, hvis jeg ikke hadde lest dette albumet som barn.
Innlegget blei sist redigert 11.07.2006, 09:35 av Ruben V.
11.07.2006, 09:33

Karamell skreiv:
Ruben V. skreiv:
Ifølge Inducks kom det ut i alt 14 album:
1. Langbein da Vinci
2. Langbein Columbus
3. Langbein Galilei
4. Langbein og Marco Polo
5. Langbein van Beethoven
6. Langbein Gutenberg
7. Langbein kong Arthur
8. Langbein Odyssevs
9. Langbein kong Tut
10. Langbein Frankenstein
11. Langbein kong Midas
12. Langbein Eiffel
13. Jorden rundt på 80 dager med Langbein
14. Wilhelm "Langbein" Tell
Det er dessuten Langbein og Kaptein Nemo, som kom i mindre format.
http://coa.inducks.org/issue.php/x/no/WDG++38#b
Vegar
18 år, Trondheim
11.07.2006, 11:53

Vegar skreiv:
Det er dessuten Langbein og Kaptein Nemo, som kom i mindre format.
http://coa.inducks.org/issue.php/x/no/WDG++38#b
Er du sikker? For meg ser det her ut til å være en feil i Inducks. W OS 614-02 er ingen Langbein-historie, men tvert imot en "realistisk" tegneserieversjon fra 1950-tallet av Disneys filmatisering av Jules Vernes' roman "En verdensomseiling under havet". Figurene er ikke dyr, men **mennesker** !
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 21.07.2006, 23:47 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
11.07.2006, 12:16

Inducks må ha blandet sammen to historier, realistisk versjon og Langbein-versjon. Langbein-versjonen vet jeg at finnes, jeg har lest den selv.
Innlegget blei sist redigert 11.07.2006, 17:31 av Vegar
Vegar
18 år, Trondheim
11.07.2006, 17:31

11.07.2006, 18:20

I følge denne oversikten: http://coa.inducks.org/comp2.php?default_o=1&ser=GO+Classics så er det laget **atskillig** flere Langbein-historier som ikke er utgitt på norsk, blant annet Benjamin Franklin, Dr. Jekyll & mr. Hyde, Hercules, Pasteur og Genghis Khan. Hvorfor er ikke disse utgitt på norsk?????
Langbein Arkimedes er forøvrig iflg. Inducks utgitt i Tegneseriebokklubben - teller den da med som et Langbein-album?
Langbein Robinson Crusoe også utgitt i Tegneseriebokklubben.
Innlegget blei sist redigert 11.07.2006, 18:36 av Ruben V.
11.07.2006, 18:28

Ruben V. skreiv:
I følge denne oversikten: http://coa.inducks.org/comp2.php?default_o=1&ser=GO+Classics så er det laget **atskillig** flere Langbein-historier som ikke er utgitt på norsk, blant annet Benjamin Franklin, Dr. Jekyll & mr. Hyde, Hercules, Pasteur og Genghis Khan. Hvorfor er ikke disse utgitt på norsk?????
Langbein Arkimedes er forøvrig iflg. Inducks utgitt i Tegneseriebokklubben - teller den da med som et Langbein-album?
Langbein Robinson Crusoe også utgitt i Tegneseriebokklubben.
http://www.andebyonline.com/forum/i12941/#12941
En tidligere diskusjon om akkurat dette temaet.
www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!
Tommy
24 år, Odda
11.07.2006, 18:41

Takk! Da viser det seg at Hercules også er utgitt på norsk i Tegneseriebokklubben, men det går ikke frem av Inducks.
Innlegget blei sist redigert 11.07.2006, 19:00 av Ruben V.
11.07.2006, 18:59

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.