Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

"De fire store" i donaldsammenheng

Andeby Online > Diskusjonsforum > "De fire store" i donaldsammenheng

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Strobl? Tegnet han noe bra? Skrev Taliferro manus? Synes han er genial. Han tegner også utrolig bra (min mening). Lista blir vel Barks, Rosa, Vicar og Taliferro. Er ganske fan av Scarpa også, men har hørt han ikke skriver alle manusene sine selv:-S Når det gjelder Vicar, så skriver han jo heller ikke manusene sine selv, men for meg er Vicar sine historier Andeby. Har så mange minner fra de historiene på samme måte som jeg har det fra Barks og Rosa historier. Hvorfor Taliaferro? Han er jo et geni. :-)

~Carpe diem~

Maggie
14 år, Oslo

21.06.2006, 15:42

donald4eva skreiv:

Skrev Taliferro manus?

Nei. Manusene var skrevet av en som het Bob Karp.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

21.06.2006, 15:44

Ok, takk.
Glemte: Vicar, Taliaferro og Rosa er de eneste som kan få meg til å le ordentlig! Rosa kan få meg til å gråte:-)

~Carpe diem~

Innlegget blei sist redigert 21.06.2006, 15:47 av Maggie

Maggie
14 år, Oslo

21.06.2006, 15:46

Donald4eva skrev:

Er ganske fan av Scarpa også, men har hørt han ikke skriver alle manusene sine selv

Scarpa skrev skam også selv sine manuskripter, men har også tegnet til andres manuskripter. Altså begge dele.

The wise Little Hen:)

Mathias bøgh
18 år, Danmark

21.06.2006, 17:34

Og Barks og Rosa skrev jo ikke absolutt //alle// manusene sine selv de heller. Selv om det bare er noen få de ikke gjorde det, så er det noen :-)

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

21.06.2006, 17:43

Nestor Burma skreiv:

Hva med en avstemning? Olaf?

Beklager. Ei avstemning om dette temaet er ikkje veldig gjennomførbart, ettersom ein jo måtte ha frykteleg mange alternativer, og dessutan måtte gjera om heile røystesystemet for at ein skulle kunne avleggja fire røyster i staden for ei ... Så eg trur at dette blir for vrient.

Sigvald skreiv:

Taliaferro er først og fremst moro- og stripemann. Å sammenlikne ham med de tre andre er derfor som å sammenlikne en sprinter med tre marathonløpere. Min liste vil derfor heller bli omtrent slik:
Carl Barks
Don Rosa
Floyd Gottfredson
Paul Murry

... å samanlikne Don Rosa med dei tre andre er som å samanlikne ein arkitekt med tre kunstmalarar. Å samanlikne Murry med dei tre andre er som å samanlikne ein illustratør med tre litterære geni. Same korleis ein vrir og vender på det, er desse serieskaparane **forskjellige.**

Taliaferro, Barks, Gottfredson og Murry? Jodå, det kan eg stille meg bak. Skal ein halde seg til dei som først og fremst teikner Donald, vil eg tru at dei fire store kanskje blir Taliaferro, Barks, Scarpa og Strobl. Ikkje ei liste som samanfaller fullstendig med mine personlege preferansar, men det var då heller ikkje hensikta.

(og når det gjelder Don Rosa, som nokon garantert vil klage over at eg ikkje har med: For all del, fantastisk serieskapar, men dei fire store må då vera sånn nokonlunde samtidige òg, og sjølv om eg sjølvsagt er klar over at mine fire har noko ekstreme ytterpunkt, vil eg helst ikkje putte dagens generasjon serieskaparar inn på mi liste. Dei fire eg nemner er dessutan folk som har hatt ei viss påverkning på seriar laga i ettertid. Det har ikkje Rosas seriar hatt ...)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

22.06.2006, 17:51

Carl Barks, Al Taliaferro, Romano Scarpa og Vicar. Etter min mening er det disse som har bidratt mest til å forme Donald (utenom Disney himself da selfølgelig). Taliaferro som formet Donalds grunnleggende personlighet, Barks som bygget videre på det og gjorde anden mer menneskelig og lettere å kjenne seg igjen i, Scarpa som grunnla den Italienske Donald og dermed skapte et helt nytt Andeby og Vicar som former dagens Donald og som legger nye grunnpilarer til nye tegnere.

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

23.06.2006, 00:03

OK. Eg er villig til å setja eit stort spørsmålsteikn ved korvidt det blir Vicar eller Strobl som får min fjerdeplass. Dei er verdige begge to. Kanskje Vicar kjem hakket høgare.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

23.06.2006, 00:06

Don Rosa laver gode historier, men han har ikke udviklet Anders personlighed. Hvis man laver listen udfra de der har har påvirket Anders And-universet mest bliver min liste nok den samme som ANDonyms.

-Kom Mir, Beni Hasan, El Fant and Aswan
-Tell benny that it is a crocodile that I want!

The Crocodile Collector, Don Rosa

andeJohan
16 år, Danmark

23.06.2006, 07:41

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Hva med en avstemning? Olaf?

Beklager. Ei avstemning om dette temaet er ikkje veldig gjennomførbart, ettersom ein jo måtte ha frykteleg mange alternativer, og dessutan måtte gjera om heile røystesystemet for at ein skulle kunne avleggja fire røyster i staden for ei ... Så eg trur at dette blir for vrient.

Det er helt i orden, forslaget var ikke så alvorlig ment. :-)

//Hvis// det hadde vært gjennomførbart er det dessuten en fare for at det ville utviklet seg til en avstemning om ens personlige favoritter, mens //de// //fire// //store// egentlig handler om å finne de fire mest innflytelsesrike og viktigste tegneserieskaperne innefor Disney- eventuelt Donald-universet.

Det er imidlertid, som vist tidligere i denne tråden, noe kunstig over tallet fire i denne sammenhengen. For å ta parallellen med norsk litteratur igjen; av de opprinnelige fire store så er det egentlig bare Ibsen som kan sies å være stor i dag, og da snakker vi stor i verdenssammenheng. Ibsen oppføres verden over, stadig vekk, og har hatt en enorm påvirkningskraft og innflytelse. Han regnes stadig som like relevant. Det finnes bare én annen norsk forfatter som har en tilnærmet lik posisjon i verdenssammenheng, nemlig Hamsun. Hamsun regnes som en av verdens største moderne forfattere, på linje med Kafka og Joyce. Derfor mener jeg at man egentlig bare kan snakke om //to// virkelig store i norsk litteratur, Knut Hamsun og Henrik Ibsen.

Dersom vi ser bort fra at tallet //må// være fire, og bare ser på hvilke skapere som har vært og er de aller viktigste, så mener jeg at vi kan klare oss med de //tre// store; Barks, Gottfredson og Taliaferro. De //ruver// , og alle som har kommet til senere står på skuldrene til disse tre.

Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 08:08 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

23.06.2006, 08:06

TSP skreiv:

Selvfølglig er Don Rosa og Carl Barks to av dem, men hvem vil dere påstå er de to andre?

HVorfor er **begge** disse så selvfølgelige ? Den ene er da kun en blek middelmådig kopi av den andre. Det finnes/fantes da andre som er/var mere nyskapende og har tilført Andebyuniverset mere og som absolutt fortjener enn plass på en slik liste mye mere.

I følge min //religion// så bor Mikke i Andeby og da blir det følgende fire store i donaldsammenheng, sortert i tilfeldig rekkefølge: Carl Barks, Romano Scarpa, Floyd Gottfredson, Al Talliafero.

Sliter faktisk litt med å få Walt selv inn på denne listen da han var ganske sentral i den kreative biten av selskapet i begynnelsen da mange av våre kjære helter sin personlighet ble skapt.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

23.06.2006, 09:03

Nestor Burma skreiv:

//Hvis// det hadde vært gjennomførbart er det dessuten en fare for at det ville utviklet seg til en avstemning om ens personlige favoritter, mens //de// //fire// //store// egentlig handler om å finne de fire mest innflytelsesrike og viktigste tegneserieskaperne innefor Disney- eventuelt Donald-universet.

Heilt einig. Ein ser jo òg ei utvikling i den retninga i denne tråden. (Enkelte vil diskvalifisere Taliaferro fordi han teiknar //striper?// Gjer det han til ein mindre innflytelsesrik person?)

MikroMidas skreiv:

HVorfor er **begge** disse så selvfølgelige ? Den ene er da kun en blek middelmådig kopi av den andre. Det finnes/fantes da andre som er/var mere nyskapende og har tilført Andebyuniverset mere og som absolutt fortjener enn plass på en slik liste mye mere.

Veit ikkje om eg vil seie meg einig i at Rosa er ein Barks-kopi (for eg vil gå ut frå at du ikkje meinte at Barks er ein Rosa-kopi), men korvidt han er ein av dei fire største i donaldistisk samanheng er eg heilt einig i at han ikkje er. No skal ikkje Don undervurderast heller, han skriver absolutt historier som er viktige på sin måte, ettersom han jo kanskje er den som i størst grad i dag har evnen til å trekke lesarar til bladhylla. Men gjer det han til viktig, eller gjer det han berre til eit populærkulturelt fenomen? Eg går ut frå at dei færraste vil kalle Jostein Gaarder ein av tidenes fire største filosofar.

Det som kanskje er hovudgrunnen til at eg ikkje vil ha Don Rosa på ei slik liste, er det andre punktet Nestor Burma nemnte: at dei fire store bør vera innflytelsesrike. Det er ikkje Don Rosa. Det kan godt hende at han er det om femti år, og då kan han sjølvsagt vurderast for ei slik liste. Men no er det nesten tjue år sidan hans første historie kom, og framleis er han den einaste som skriver og teiknar historier i den stilen han gjer. Skriver han gode historier? Mange meiner det. Teiknar han bra? Eg er ueinig, men mange meiner det. Gjer desse tinga han til ein viktig og innflytelsesrik serieskapar? Det er vel omtrent ikkje eit subjektivt spørsmål eingong: **Nei,** det gjer dei ikkje.

Med mindre dei fire store skal vera ei liste over personlege favorittar, kjem ikkje Don Rosa med på den lista. Og sjølv DERSOM dei fire store skal vera ei liste over personlege favorittar, kjem han ikkje med på **mi** liste.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

23.06.2006, 10:46

Her er en liste over de fire som har vært viktigst for **meg** . Det betyr ikke at disse fire er de fire jeg setter høyest i dag (eller jo, de er noen av dem jeg setter høyest), selv klarer jeg ikke å lage en liste over de forfatterne/tegnerne jeg liker best, det ville vært en klar førsteplass og kanskje 15 folk på andre plassen. Men disse er altså de som har vært viktigst for meg i oppveksten.
(random rekefølge)

1. **Carl** **Barks**
2. **Don** **Rosa**
3. **Vicar**
4. **Scarpa**

Hørte du det Tommy, du er ikke normal

Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 12:58 av Christiffer

Christiffer

23.06.2006, 12:50

Selv syns jeg **Barks** og **Gottfredson** er udiskutable. De bare **må** være med på lista over de mest innflytelsesrike Disney-tegnerne. Taliaferro er selvfølgelig en "historisk" tegner, men når ikke opp på **min** Topp 4-liste. Da vil jeg heller framheve **Murry** . Av de som har utviklet persongalleriet og inspirert senere tegnere utenfor USA, vil jeg nok først og fremst trekke fram **Scarpa** . Og hvis jeg i tillegg får lov til å ta med en "bobler", vil jeg nevne Giorgio **Cavazzano** , som utviklet seg fra Barks/Scarpa-tradisjonen til den fremste eksponenten for den dynamiske stilen som de fleste europeiske Disney-tegnere ser ut til å sverge til i dag.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 18:26 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

23.06.2006, 13:38

Interessant debatt. :-)

Vegar skreiv:

donald4eva skreiv:

Skrev Taliferro manus?

Nei. Manusene var skrevet av en som het Bob Karp.

Men det er verdt å påpeke at Al Taliaferro ofte kom med **idèene** selv. Bl.a. var det Al Taliaferros beslutninger og idèer som introduserte Bestemor Duck og Ole, Dole og Doffen.
Siden han hadde stor betydning for Donalds tidlige utvikling, og derfor kan regnes som en av Donalds skapere (sammen med Carl Barks, Clarence Nash, Dick Lundy...) , må han være med på en liste over de 4 store innenfor "Donald-sammenheng".

Mine 4 store i "Donald-sammenheng"
**Carl** **Barks**
**Don** **Rosa**
**Vicar**
**Al** **Taliaferro**

Tett fulgt av Marco Rota, Bill van Horn og Romano Scarpa.

Når det gjelder Vicar, blir jeg bare mer og mer glad i tegningene hans. Når han gir seg blir savnet stort.

Hmmm, når jeg tenker meg om... Kanskje Olaf Solstrand? :-)

De 4 store innenfor "Mikke-sammenheng":
**Floyd** **Gottfredson**
**Paul** **Murry**
**Romano** **Scarpa**
??

Når det gjelder den fjerde, så kan det være så mange: Bill Wright, Manuel Gonzales, Bill Walsh, Marco Rota...

De 4 store innenfor "Donald Duck & Co-sammenheng" (både Donald og Mikke og hele pakka)
**Carl** **Barks**
**Don** **Rosa**
**Floyd** **Gottfredson**
**Paul** **Murry**

Men Al Taliaferro burde kanskje vært med (?). I stedet for Paul Murry? Jeg personlig vil heller ha Don Rosa der enn Paul Murry, hvis jeg må ta vekk en. Men det er min personlige mening.

Kommentarer på synspunktene mine? Ja takk! :-)

Mvh,
Håvard

http://home.no.net/piacere/

Håvard
19 år

23.06.2006, 16:58

Ok, Don Rosa, er vel ingen selvfølgelighet. Og jeg er ikke den rette til å finne ut hvilke personer som er de virkerlig "fire store" innen donaldsammenheng, Da jeg kun har lest blader fra 1998, men utifra det, så synes jeg altså at Don Rosa er en selvfølgelighet. Men det er kun min vurdering av de fire store hos meg og utifra mine erfaringer.

Jeg er helt klart enig i at "skaperne" av dagens Donald bør være blant de "fire store" offisielt".

TSP
18 år, Stokke

23.06.2006, 20:10

Don Rosa, Carl Barks, og..... Tja, ikke godt og si. Marco Rota, Scarpa, Van Horn og Vicar er alle verdige........... Og så har vi Talliaferro da som er/var fantastisk.

Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 22:17 av Duckern

Duckern
16 år, Karmøy

23.06.2006, 22:16

De svarene som er ovenfor (for det meste alle) er grunnen til at jeg så og si aldri deltar i "spørreundersøkelser" eller gir **min** liste på hva/hvem er best. For det første, så har jeg faktisk ikke en slik liste, av den enkle grunn at jeg liker ikke å sette tegnere opp mot hverandre.
Jada, jeg foretrekker Barks, men det er ikke dermed sagt at jeg ikke f.eks ville kjøpt den komplette Scarpa-samling hvis den noensinne kom ut.

Eeeeh, glemte for det andre...

For det andre; jei synnes slike lister er domme.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 24.06.2006, 15:27 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

24.06.2006, 15:26

Nestor Burma skrev:

Hvis det hadde vært gjennomførbart er det dessuten en fare for at det ville utviklet seg til en avstemning om ens personlige favoritter, mens de fire store egentlig handler om å finne de fire mest innflytelsesrike og viktigste tegneserieskaperne innefor Disney- eventuelt Donald-universet.

Okay, der havde jeg misforstået, hvad det her gik ud på, så derfor ser min liste ud for selve Disney (tegneserie) universet, sådan ud:

1: Carl Barks
2: Floyd Gottfredson
3: Al Taliaferro
4: Scarpa

The wise Little Hen:)

Mathias bøgh
18 år, Danmark

24.06.2006, 19:20

Vegar skreiv:

Barks, Rosa og... Van Horn og Rota? Barks blir Ibsen (geniet), Van Horn blir Kielland (satirikeren) og Rosa blir Lie (den mest populære). Jeg vil ikke sammenligne noen Donaldtegner med Bjørnson siden jeg ikke liker Bjørnson.

Haha, jeg er så forbannet enig. Sånn bortsett fra at jeg ikke liker Lie heller, men jeg liker Don Rosa. (Ok. For å være ond: jeg kan sammenlikne Vicar med Bjørnson. Fordi Vicar er dørgende kjedelig. Men ikke så //teit// som Bjørnson, det skal han ha.)

Forresten så kunne jeg nesten like gjerne ha tenkt meg å sammenlikne Barks med Kielland, men hvem skal da være Ibsen?? Ikke Don Rosa i alle fall, det passer bare ikke... æh.

Men fra spøøk til alvor; uten å sammenlikne de fire store og Donaldtegnere person for person, så blir vel mine "fire store Donaldtegnere" følgende:

Barks
Rosa
Rota
Van Horn

tror jeg. eller kanskje ikke. whatever :)

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

25.06.2006, 11:17

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.