Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Plukkfisk VS kebab

Andeby Online > Diskusjonsforum > Plukkfisk VS kebab

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Vi må huske at Kebab kan være en slags nasjonalrett for våre nye landsmenn. De leser vel også DD&Co regner jeg med. Om kebab er sunt eller usunt, kommer mer eller midre an på hvordan den tilbredes:-)

~Carpe diem~

Maggie
14 år, Oslo

14.06.2006, 14:23

Selv synes jeg det er morsomt når oversetterne/forfatterne bruker ord i en ny sammenheng, det krydrer opp fortellingen, og da jeg leste nevnte historie, smilte jeg av kebab-kommentaren fordi den kom uventet på meg. ( Til tross for at plukkfisk kanskje er et bedre bilde på å få grisebank enn kebab) Jeg håper DD&CO fortsetter og variere språket på den måten, jeg!

Forøvrig har jeg hverken spist plukkfisk eller kebab.

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

14.06.2006, 20:19

Plukkfisk er for meg ikke en matrett, men et Donald-uttrykk. At det stod "kebab" i denne historien hadde jeg ikke tenkt over før jeg leste denne tråden. Kanskje nok et eksempel på at jeg sluker det meste når det gjelder Donald. Og særlig kebab, som er så godt. ;-)

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Ruben V.

14.06.2006, 20:20

Jeg er enig med Sigvald her - kan ikke tenke meg at kebab engang finnes i Andeby.

Nå man først skal ta steget bort fra den gode, gamle plukkfisken syns jeg at den tradisjonelle gryteretten kunne vært en god erstatning.

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

14.06.2006, 20:28

Trur ikkje me skal skulda/rosa oversettaren i denne saka. Det er vel manusforfattaren som har kome opp med kebab-uttrykket.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

14.06.2006, 20:46

Hele poenget bør være at trusselen til Jensen ikke skal være gjennomførbar.. Han kunne laget kebab av Donald, derfor er det en upassende trussel.:-)

Solveig
32 år, Trondheim

14.06.2006, 20:57

Andekebab? Hm... høres egentlig ganske godt ut...

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

14.06.2006, 21:16

Karamell skreiv:

Andekebab? Hm... høres egentlig ganske godt ut...

Det ER godt! :-)

~Carpe diem~

Maggie
14 år, Oslo

15.06.2006, 18:52

Drikaton skreiv:

Men ang. det at plukkfisk (og hakkemat) er oppdelt i mange biter, så er det jo nettopp det kebab også er, (opphakket kjøttfarse, salat, mais m.m.

Kebab er ikke opphakket kjøttfarse. En kjøttfarse er en blanding av bl. a. forskjellige typer kjøtt, f. eks. storfe og svin, som er malt sammen til en deig (derav ordet farse)

Ekte kebab er kjøttstykker u. bein, som er marinert, blir grillet sakte på spidd, og det som er ferdigstekt blir skåret av. Finnes i variantene lam/sau, okse/kalv/ku og kylling, eller en blanding av disse hvis den som spiser retten foretrekker det. :-):-)

Bernie
36 år, Bergen

21.06.2006, 13:56

Øyvind Braaten skreiv:

Oppskrift på **plukkfisk** :

INGREDIENSER:

1 kg poteter
6 dl melk
1 hakket løk
1 ts salt
1/2 kg kokt fisk (rester)
2 ss smør
1/2 ts malt muskat FREMGANGSMÅTE:

Skrell og del potetene i terninger. Ha dem i en kjele og ha i melk så de blir så vidt dekket. Tilsett løk og salt. Kok opp og la koke ved svak varme til potetene er kokt. Røres av og til.Rens fisken og bland den i potetene. Tilsett smør. Smak til med muskat og varm opp.

Server med for eksempel revne gulerøtter.

Dette høres med respekt å melde ikke så veldig godt ut, men med noen fedd hvitløk så er det ikke sikkert at det blir så ille. ;-)

Innlegget blei sist redigert 21.06.2006, 14:01 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

21.06.2006, 14:01

Blir bedre om du bruker klippfisk. Yummy...

Bernie
36 år, Bergen

21.06.2006, 14:25

Selv må jeg inrømme (uansett hvor "gammeldags" det høres ut) at jeg liker bedre **uttrykket** klippfisk enn kebab. Hva som er best/sunnest og motsatt, er meg egentlig helt knekkende:-P

Jeg liker godt det gode gamle (og tildels utbrukte) "saft og suse", for jeg synes bl.a det er noe som kan være med på å "kjennetegne" det **norske** Donaldbladet.

I de Sør-Asiatiske landene hadde det kanskje passet best med kebab, Tandoori eller naan Rajma masala, og ikke klippfisk, men ikke vet jeg:-P

MicMac
17 år, Oslo

21.06.2006, 18:02

Hvad med hakkebøf? ;-)

-Kom Mir, Beni Hasan, El Fant and Aswan
-Tell benny that it is a crocodile that I want!

The Crocodile Collector, Don Rosa

andeJohan
17 år, Danmark

21.06.2006, 18:04

andeJohan skreiv:

Hvad med hakkebøf? ;-)

Eller lungemos;-)

MicMac
17 år, Oslo

21.06.2006, 18:18

Der kom den. Lungemos. Den kanskje eneste matretten - i den grad det kan kalles mat - som er verre enn plukkfisk. I min barndom var plukkfisk en straffemetode min mor brukte for å få meg til å spise når det var fersk fisk eller klippfisk til middag. Det gjalt nemlig å sørge for at det ble så lite rester igjen at hun ikke kunne lage plukkfisk av dem dagen etter.
Dessuten er det mye enklere å trykke i seg en kebab på veg hjem fra en fuktig natt på byen enn å balansere en tallerken plukkfisk.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
39 år, Giske

22.06.2006, 00:51

Lungemos er en forbrytelse mot menneskeheten. For dere som aldri har sett/smakt/luktet det, foreslår jeg at dere ikke en gang tenker tanken på å teste dette ut.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

22.06.2006, 01:02

Så lungemos er verre enn blodpudding? Er det mulig?

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

22.06.2006, 01:37

Eh, ja. Blodpudding er jo godt:-)

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

22.06.2006, 02:03

"Hei du, ligg unna sykkelen min ellers så kommer jeg bort og lager kebab av deg!" høres så mye mye verre ut enn "Hei du, ligg unna sykkelen min ellers så kommer jeg bort og slår deg til plukkfisk!". Det siste høres faktisk unektelig mye bedre ut. Jeg kan ikke forestille meg at noen (i virkeligheten) ville sagt noe slik som "lage kebab av deg!". At dagens unge bruker sånne uttrykk kan jeg ikke få meg til å tro.

Donald må gjerne være innovativt, men for all del, ikke gi bort all sjarmen heller. Gode gamle uttrykk gjør det bare morsommere å lese Donald.

Ikke spis mine indre organer. Jeg trenger dem selv!

Asterix
18 år, Sande i Vestfold

22.06.2006, 09:41

Asterix skreiv:

Donald må gjerne være innovativt, men for all del, ikke gi bort all sjarmen heller. Gode gamle uttrykk gjør det bare morsommere å lese Donald.

Saft og suse!(:-P) Der sa du det!:-D

Innlegget blei sist redigert 22.06.2006, 11:55 av MicMac

MicMac
17 år, Oslo

22.06.2006, 11:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.