Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Plukkfisk VS kebab

Andeby Online > Diskusjonsforum > Plukkfisk VS kebab

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I DD&Co 24/2006 side 15, rute 2 sier Jensen til Donald "Jeg skal lage //kebab// av deg...". Dette er et utsagn jeg har lite sans for. Tradisjonelt har det alltid vært tale om god gammeldags norsk //plukkfisk// i slike sammenhenger. Det er minst tre gode grunner til at at ordet plukkfisk fortsatt bør brukes:
a) Det er det tradisjonelle uttrykket i denne sammenhengen.
b) Det er ikke negativt å være stolt over egne nasjonale tradisjoner.
c) Plukkfisk er sunnere mat enn kebab. Når man vet at overvekt er et betydelig problem blant dagens unge bør DD&Co unngå å fremme fet, usunn mat.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 14.06.2006, 20:56 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

14.06.2006, 01:16

a) Det går ikkje an å lage plukkfisk av andekjøtt. Kebab går det derimot an å lage av dei fleste typer kjøtt og fisk.

b) Det er ikkje negativt å vera open for internasjonal mat heller.

c) Det finst eit breidt utval av typer kebab, eg går ut frå at det eksisterer kebab som er like sunt som plukkfisk. Kanskje sunnare.

d) Jensen oppfordra aldri lesarane til å //spise// Donald etter at han hadde laga kebab av han, derimot nemnte han å gi nemnte kebab til krokodillene i dyrehagen. Det var altså aldri snakk om at menneske skulle spise nemnte kebab, då blir det dumt å argumentere for at Donald Duck & Co. bør gå foran med eit godt eksempel i matvegen. Då kan ein like godt seie at det er negativt at Sleipe-Simon kjører elvebåt i same historie, ettersom det kan vera farleg å spise elvebåtar.

... er sikkert nokon som veit dette betre enn meg, men er kebab verkeleg så usunt? Kjøtt servert med brød og grønnsaker verker ikkje så kjempeusunt på meg akkurat. Alt med måte, såklart.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

14.06.2006, 01:31

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

a) Det går ikkje an å lage plukkfisk av andekjøtt.

Det er vel her mest tale om en talemåte. Med andre ord er nok Donalds kropp rimelig irrelevant her.

b) Det er ikkje negativt å vera open for internasjonal mat heller.

Helt riktig. Men det er også viktig å ta vare på våre egne kulinariske tradisjoner oppi det hele.

Då kan ein like godt seie at det er negativt at Sleipe-Simon kjører elvebåt i same historie

Nå blander du vel to historier???

... sikkert nokon som veit dette betre enn meg, men er kebab verkeleg så usunt? Kjøtt servert med brød og grønnsaker verker ikkje så kjempeusunt på meg akkurat.

Du glemmer den meget fetende sausen/dressingen. Det er særlig den som må sies å være usunn.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

14.06.2006, 02:00

Sigvald skreiv:

Det er vel her mest tale om en talemåte. Med andre ord er nok Donalds kropp rimelig irrelevant her.

... med andre ord er det òg rimeleg irrelevant korvidt han seier kebab eller plukkfisk. Han oppfordrer ingen til å spise kebab uansett, det er jo berre ein talemåte.

Men det er også viktig å ta vare på våre egne kulinariske tradisjoner oppi det hele.

Såklart. Men replikken er sagt *ein* gong, så då har vi ein binærverdi. Det hadde blitt for dumt om Jensen skulle seie «Jeg skal lage kebab, eventuelt plukkfisk, det er jo viktig å være åpen for begge deler, av deg». Han må velja ein av delene. Speler det då så veldig stor rolle om han seier plukkfisk eller kebab?

Nå blander du vel to historier???

Men søren då. Skreiv eg «same historie»? Eg meinte same blad. Skrivefeil. Tabbe. Uansett, poenget mitt gjelder. Den elvebåten er **farleg** dersom born lar seg påverke til å spise båtar!

Du glemmer den meget fetende sausen/dressingen. Det er særlig den som må sies å være usunn.

Det finst då mange typer kebab som ikkje har usunn saus òg ...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

14.06.2006, 02:09

Jeg syntes også at dette med kebab hørtes harry ut, "plukkfisk" er ordet som bør brukes.

Solveig
32 år, Trondheim

14.06.2006, 02:26

Når spiste sist noen her plukkfisk? Jeg tror sist jeg hadde denne nasjonalkulinariske retten innenfor kjeften var rundtomkring 1983. Kebab- 14 dager siden.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 14.06.2006, 02:35 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

14.06.2006, 02:34

Einherje skreiv:

Når spiste sist noen her plukkfisk? Jeg tror sist jeg hadde denne nasjonalkulinariske retten innenfor kjeften var rundtomkring 1983. Kebab- 14 dager siden.

Plukkfisk spiser jeg rett som det er, kebab har jeg bare smakt en gang.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

14.06.2006, 02:55

...og bare så det er sagt; ja, jeg foretrekker også ordet "plukkfisk" når man truer med å lage hakkemat av motstanderen sin, men nå er det nå en gang sånn at de fleste språk er dynamiske, derfor vil nye ord med samme betydning komme til, like it or not.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

14.06.2006, 05:57

Einherje skreiv:

..., derfor vil nye ord med samme betydning komme til, like it or not.

Er "like it or not" blitt norsk?

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

14.06.2006, 08:19

OK, vet vi allerede HAR en språktråd. Men fakta er at språk utvikler seg, særlig når flere språk møtes. (Selv et dødt språk som latin er i stadig utvikling, men det blir litt for OT her). Om man går gjennom "gode norske ord og uttrykk", er det overraskende mange som har sitt opphav i andre språk enn forløperene til dagens norsk (urnordisk og norrønt for den som er interessert).
Forstår at folk kan reagere litt når et "klassisk Donald-uttrykk" (bare der jeg har hørt det i alle fall) som "å lage plukkfisk av noen" erstattes. Men om målgruppa for Donald fortsatt er 11-åringer, har jeg ingen problemer med å forstå hvorfor det blir gjort. Tipper dagens 11-åringer spiser mer kebab enn plukkfisk, og da synes jeg det er naturlig at dette følges opp i Donald.
Og for å trekke inn andre eksempler på minst like usunn mat som fremmes i Donald, kan man jo nevne både hamburger og pizza (legg merke til at begge er fremmedord som er tatt inn i det norske språket). Begge disse er forøvrig brukt av en serieskaper som er diskutert opp og ned i mente i utallige tråder her inne, uten at noen har reagert på at han "fremmer fet og usunn mat" - som attpåtil ikke er norsk! - i Donald-bladet.

Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

14.06.2006, 08:37

Einherje skreiv:

Hva i all verden er plukkfisk? Det tror jeg aldri jeg har spist, noen sinne. Dette er kun et rent Donald-uttrykk for meg, udødeliggjort gjennom replikker som "Frykt ei, fagre mø, jeg skal slå'n til plukkfisk".

Utover det har det vel en relevans på linje med 50-tallsuttrykk som f.eks. "piss i baret", "joikekis", "bærestilk" og "jodle i hyssingen".

Mitt poeng er; "plukkfisk" var gammelmodig og utdatert allerede da vi gamlinger her på forumet var småunger, kebab er mye mer relevant i 2006.

Dessuten er kebab sunt. :-)

Innlegget blei sist redigert 14.06.2006, 09:02 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

14.06.2006, 09:01

Er det ikke vanlig å spise plukkfisk lenger? Har man gått over til fiskegrateng? Selv foretrekker jeg stekt fisk, eller grillet fisk. Kebab har jeg fremdeles ikke smakt, det frister ikke. Har ingenting imot å prøve nye ting, spiser gjerne falafel.

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

14.06.2006, 09:06

Sigvald skreiv (om plukkfisk):

Det er det tradisjonelle uttrykket i denne sammenhengen.

Hæ? Så du vil altså at Donald-oversetterne skal fylle bladet med utslitte klisjeer? Da må jeg bare si meg sterkt uenig. Noe av det morsomste med de norske oversettelsene er jo at Dyrkorn & Co er flinke til å finne på nye, artige språklige vrier. De skriver ikke

Ryktet spredte seg som ild i tørt gress

som hadde vært "det tradisjonelle uttrykket i denne sammenhengen". I stedet skriver de

Ryktet spredte seg som influensa i en barnehage

og det er da mye morsommere?

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 14.06.2006, 09:16 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

14.06.2006, 09:15

Nestor Burma skreiv:

Mitt poeng er; "plukkfisk" var gammelmodig og utdatert allerede da vi gamlinger her på forumet var småunger, kebab er mye mer relevant i 2006.

Jeg er enig i at Kebab er mye mer relevant mat-rett i 2006; jeg har selv heller ikke spist plukkfisk. Men som ingrediens i et trussel-uttrykk, har jeg personlig mer sans for bruken av ordet plukkfisk. Det finnes mange eksempler på uttrykk som inneholder ord som ikke er relevant i dagligtalen i 2006, men der selve uttrykket/metaforen fungerer veldig fint på selvstending grunnlag.

Likevel må vi vel gi Egmont honnør for å ikke la språket i Donald stivne, og så få vi "gamlegutta" heller akseptere at språket i samfunnet utvikler seg, donald inkludert, og at den største målgruppen til Donald Duck & Co ikke nødvendigvis er folk på vår alder.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

14.06.2006, 09:16

Sigvald skreiv:

I DD&Co side 15, rute 2 sier Jensen til Donald "Jeg skal lage //kebab// av deg...".

Sigvald skreiv også her http://www.andebyonline.com/forum/1127/25/

Det kan imidlertid være lurt å ikke forvente like mye av folkeskoleelever som av oss universitetsutdannede på dette feltet. Jeg kan i hvert ikke huske at vi lærte noe om fotnoter, osv. på folkeskolen. Så skulle noen være uheldige å glippe litt med referansene, eller den obligatoriske © DISNEY, tror jeg beste måten å løse problemet på vil være å ta det hele med et smil, og rette opp glippen for vedkommende

Ok, siden du har en godkjent grad fra en tidligere høyskole så forventet jeg mere av deg enn av en folkeskolelev, men du kan rette opp fadesen nå med å fortelle hvilket nummer av Donald det er du klager over nå.

Jeg personlig tror, eller kanskje vi skal si synser at språket er en dynamisk sak som er i forandring hele tiden. Hvis ikke så hadde vi vel snakket samme språket som de på Island ennå. Hvor fort denne utviklingen skal gå er det helt lov å reagere på, men jeg er helt uenig i konklusjonen som trekkes av trådens starter.

Når i tillegg bladet vi alle liker å lese har som uttalt målgruppe de mellom 8 og 15 (eller deromkring) så skjønner jeg godt at redaksjonen prøver å bruke ord som de i målgruppa forstår. Selv vi i //jurassic// //park// avdelingen av andeby er vel ikke tjent med ett blad med ett skriftspråk fra steinalderen (50 tallet) som ingen ville kjøpe, uansett hvor mye Don rosa det ville vært inne i bladet eller på forsiden.

Så det er bare å innse det Sigvald, det er nymotens språk som gjør at DD&co selger blant de store massene, og det er denne store harry-massen som kjøper bladet som gjør at du fortsatt kan glede deg over norske Don rosa utgivelser.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 14.06.2006, 09:46 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

14.06.2006, 09:41

Sigvald skreiv:

Til kebab serverer man ofte tzatziki som er basert på yoghurt naturell og slangeagurk. Ingenting fetende eller usunt med det.

http://matprat.no/Recipe.aspx?artid=7675&mnu1=&mnu2=

Innlegget blei sist redigert 14.06.2006, 10:43 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

14.06.2006, 10:42

Plukkfisk har jeg aldri smakt. Har egentlig ikke tenkt over at det er en matrett engang, og tror ikke mange av dagens barn kjenner til plukkfisk heller.

Har personlig ingenting imot at kebab blir brukt isteden.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

14.06.2006, 12:14

Oppskrift på **plukkfisk** :

INGREDIENSER:

1 kg poteter
6 dl melk
1 hakket løk
1 ts salt
1/2 kg kokt fisk (rester)
2 ss smør
1/2 ts malt muskat FREMGANGSMÅTE:

Skrell og del potetene i terninger. Ha dem i en kjele og ha i melk så de blir så vidt dekket. Tilsett løk og salt. Kok opp og la koke ved svak varme til potetene er kokt. Røres av og til.Rens fisken og bland den i potetene. Tilsett smør. Smak til med muskat og varm opp.

Server med for eksempel revne gulerøtter.

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

14.06.2006, 13:20

Uttrykket "lage plukkfisk av noen" kommer vel av at plukkfisk er oppdelt i mange biter. Slik sett fungerer uttrykket kanskje bedre som et bilde på det å slå noen sønder og sammen enn nydannelsen "kebab" gjør. (Uttrykket "lage hakkemat av noen", som en deltaker bruker, er jo nært beslektet.) Men for øvrig er jeg enig i at det kan være mye morsommere og mer effektfullt med nye vrier på gamle, stivnede metaforer. Og å argumentere med hvilke uttrykk som viser til de sunneste matvanene er med respekt å melde det reneste... eh... pølsevev.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Karamell
40 år, Oslo

14.06.2006, 13:27

Karamell skreiv:

Uttrykket "lage plukkfisk av noen" kommer vel av at plukkfisk er oppdelt i mange biter. Slik sett fungerer uttrykket kanskje bedre som et bilde på det å slå noen sønder og sammen enn nydannelsen "kebab" gjør. (Uttrykket "lage hakkemat av noen", som en deltaker bruker, er jo nært beslektet.) Men for øvrig er jeg enig i at det kan være mye morsommere og mer effektfullt med nye vrier på gamle, stivnede metaforer. Og å argumentere med hvilke uttrykk som viser til de sunneste matvanene er med respekt å melde det reneste... eh... pølsevev.

Du burde selvsagt brukt VRØVL i stede for pølsevev, da vi alle vet at for mye pølse ikke er bra, og at vrøvl er et kjent og kjært uttrykk for mange.

Men ang. det at plukkfisk (og hakkemat) er oppdelt i mange biter, så er det jo nettopp det kebab også er, (opphakket kjøttfarse, salat, mais m.m.) slik at metaforen forsåvidt er like god ved bruk av den ikke-nasjonale retten kebab.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

14.06.2006, 13:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.