Andeby Online > Diskusjonsforum > HOF DR Liste
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Her er hvordan jeg ser for meg hvordan bøkene blir;
Don Rosa 4: Life and Times of Scrooge McDuck - Lo$
Lo$ 1: The Last of the Clan McDuck August 1992
Lo$ 2: The Master of the Mississippi August 1992
Lo$ 3: The Buckaroo of the Badlands November 1992
Lo$ 4: Raider of the Copper Hill January 1993
Lo$ 5: The New Laird of Castle McDuck March 1993
Lo$ 6: The Terror of the Transvaal May 1993
Lo$ 7: The Dreamtime Duck of the Never Never June 1993
Lo$ 8: The King of the Klondike July 1993
Lo$ 9: The Billionaire of Dismal Downs November 1993
Lo$ 10: The Invader of Fort Duckburg March 1994
Lo$ 11: The Empire Builder from Calisota April 1994
Lo$ 12: The Richest Duck in the World May 1994
Ekstra kapitlene til Lo$: ( Blir ekstra kapitlene med i Lo$ boken, eller i en bok for seg selv,den blir kanskje kort? jeg vet ikke.i Så fall bok nr.5)
U$: Of Ducks, Dimes and Destinies June 1995
U$: The Cowboy Captain of the Cutty Sark December 1998
U$: The Vigilante of Pizen Bluff December 1996
U$: The Prisoner of White Agony Creek May 2006
U$: Hearts of the Yukon September 1995
U$: The Sharpie of the Culebra Cut February 2001
U$: The Dream of a Lifetime December 2002
Don Rosa 5:(6)
JW: The Guardians of the Lost Library September 1993
DD: From Duckburg to Lillehammer February 1994
DD: The Duck who never was May 1994
U$: The Treasury of Croesus January 1995
U$: The Universal Solvent March 1995
DD: An Eye for Detail May 1997
DD: The Lost Charts of Columbus October 1995
U$: The Incredible Shrinking Tightwad September 1995
DD: The Once and Future Duck May 1996
U$: The Treasure of the Ten Avatars June 1996
Don Rosa 6:(7)
U$: A Matter of Some Gravity August 1996
U$: The Last Lord of Eldorado July 1997
U$: Attack of the Hideous Space-Varmints January 1997
U$: A Little Something Special June 1997
JW: W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N. October 1997
U$: The Black Knight May 1998
DD: The Sign of the Triple Distlefink January 1998
U$: The Dutchman's Secret March 1999
U$: Escape from Forbidden Valley July 1999
U$: The Coin October 1999
U$: The Quest for Kalevala November 1999
Don Rosa 7:(8)
U$: Attaaaaaack! May 2000
DD: The Three Caballeros Ride Again September 2000
U$: The Beagle Boys vs. The Money Bin May 2001
U$: The Crown of the Crusader Kings October 2001
U$: Forget It! March 2002
GY: Gyro's First Invention May 2002
DD: Thrash and Treasure October 2003
U$: A Letter from Home (The Old Castle's other Secret) February 2004
U$: The Black Knight GLORPS again! June 2004
DD: The Magnificent Seven (Minus Four) Caballeros January 2005
RONALDINHO!
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 15:50 av Haavard
Haavard
19 år, Gjøvik
11.06.2006, 14:09

Haavard skreiv:
Ekstra kapitlene til Lo$: ( Blir ekstra kapitlene med i Lo$ boken, eller i en bok for seg selv,den blir kanskje kort? jeg vet ikke.i Så fall bok nr.5)
Mener å ha lest flere ganger fra offisielt hold at Don rosa utgivelser i HOF skal komme **kronologisk** i den rekkefølgen han har tegnet dem. Mulig jeg tar feil igjen 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
11.06.2006, 14:13

Vente 5 år liksom?Nei takk ^^
...og hvorfor ikke det? Skal du noen steds? 
Spøk til side; Synes ikke akkurat at det er noen lang tid å vente. Hvor lang tid tok det ikke før Carl Barks var samlet i et verk? + at HOF er tross alt ikke ment å **bare** være forbeholdt Don Rosa.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
11.06.2006, 14:14

Åja.. javel.. men da blir det sånn at vi blander inn ekstrakapitlene til Lo$ i de andre bøkene etter hvor de hører hjemme da?
og - er the dutchmans secret kapitel 6c i los?
Men det blir jo helt ødelagt hvis man skal blande inn f.eks visdommens voktere,fra andeby til lillehammer osv. som ble laget i samme tisdrom i samme bok med los kapitlene ?
RONALDINHO!
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 14:18 av Haavard
Haavard
19 år, Gjøvik
11.06.2006, 14:15

Nei, det er sant Einherje.Det var ikke sånn jeg mente det, jeg mente at jeg vil ha de så fort som det er mulig 
HOF er ikke bare ment å være DR, men det er det serien bygger på 
Men hvis det skal være helt kronologisk burde vel DR fått en bedre samling bare for seg selv og ventet til han har lagt opp?
RONALDINHO!
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 14:25 av Haavard
Haavard
19 år, Gjøvik
11.06.2006, 14:20

Jeg er enig i at Don rosa burde fått sin egen serie. Men så lenge man holder seg til prinsippet om streng kronologi i henhold til produksjonstidspunkt så trenger man ikke å vente til han har lagt opp, da er det bare å supplere underveis.
Og jeg er så fundamentalistisk når det gjelder kronologi at jeg mener Lillehammer-historien skal presenteres der den hører hjemme, nemlig midt inne i LoS.
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 14:28 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
11.06.2006, 14:28

Haavard skreiv:
- Men når det er igjen så mange bøker,og HoF skal gi ut alle seriene til DR, så burde de vel sette opp tempoet litt å få gitt ut oftere ellers blir jo aldri DR samlingen ferdig.Vente 5 år liksom?Nei takk ^^
Heilt ueinig. Kva er så galent i å vente i fem år? Ei Don Rosa-bok i året er meir enn nok, særleg for dei av oss som er mest interesserte i dei andre bøkene. Og la oss ikkje gløyme at Don på ingen måte er pensjonist enno. Om ein gir ut alle historiene hans i løpet av 2007, kva gjer ein då med alle historiene han skriver etter det? Samler dei i ei ny bok som ein ikkje får gitt ut før den boka er full i 2013? For ikkje å snakke om at Hall of Fame-serien forhåpentlegvis vil overleve i mange, mange, mange år til. Kunne fort ta livet av den serien at ein allereie hadde gitt ut alle historiene til Don Rosa.
Neh. Don Rosa er god, men slipp til dei andre òg. Denne serien er ikkje berre for dei som ønsker å få samla Don Rosa så fort som mogleg. Ei bok i året er nok, og ein har då tid til å vente òg.
For ikkje å snakke om at dersom ein skulle ha gitt ut meir enn ei bok i året, måtte Don ha brukt *enno* meir av si dyrebare tid til å skrive kommentarar til desse bøkene, noko som medfører at det går *enno* treigare for han å skrive fleire historier. Eg venter framleis spent på framtidige Don Rosa-historier, og er ikkje i form for at han skal leggja opp for å skrive kommentarar til dei gamle historiene sine riktig enno.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
11.06.2006, 14:32

Ja, du har vel kanskje rett i det Olaf.Vi har jo lest alle historiene før og har de i blader, så det viktigste er jo å få nye serier av han.Så det går ann å vente vet du :)
RONALDINHO!
Haavard
19 år, Gjøvik
11.06.2006, 14:40

MikroMidas skreiv:
Mener å ha lest flere ganger fra offisielt hold at Don rosa utgivelser i HOF skal komme **kronologisk** i den rekkefølgen han har tegnet dem. Mulig jeg tar feil igjen
Eg meiner å berre ha lest at den *første* boka skulle innehalde Dons *første* historier, og det stemte. I praksis er det tydeleg at dei legger seg på å gi ut så kronologisk som mogleg, men det er òg tydeleg at dei gjerne bryter med dette. Det har dei gjort i bok 1 for å samle fire korte historier etter kvarandre, og det gjer dei med å samle heile Skrues liv i ei bok.
Haavard skreiv:
og - er the dutchmans secret kapitel 6c i los?
Nei. Det er ei veldig vanleg feiltolking, men kvifor i alle dagar skulle den vera det? Historia finn jo ikkje stad i Skrues fortid. Det er ei historie om ein notidsekspedisjon, med Donald og nevøane. Ikkje ei historie frå Skrues ungdom.
Men det blir jo helt ødelagt hvis man skal blande inn f.eks visdommens voktere,fra andeby til lillehammer osv. som ble laget i samme tisdrom i samme bok med los kapitlene ?
Det kjem an på kva ein er ute etter. Skal ein ha alle historiene kronologisk, må desse inn på rett plass. Eg er ikkje einig i at dette vil øydeleggja serien, men forretningsmessig er det nok veldig upraktisk ettersom ein då ikkje kan marknadsføre boka som ei ny utgåve av Skrues liv.
Nei, det er sant Einherje.Det var ikke sånn jeg mente det, jeg mente at jeg vil ha de så fort som det er mulig ;)
HOF er ikke bare ment å være DR, men det er det serien bygger på :P
Men dersom du meiner at serien byggjer på DR (noko eg ikkje nødvendigvis er 100 % einig i), burde du vel ønske at desse bøkene blei strekt ut over så lang tid som mogleg? Alternativet er jo, dersom HOF byggjar på DR, at Hall of Fame slutter om få år. Eg håper at Hall of Fame vil vare så lenge som overhovudet mogleg, og dersom ein skal leggja ned serien når dei er ferdig med å gi ut Don Rosa-bøker, noko som diverre ville vera ein konsekvens av ditt utsagn, håper eg at dei *senker* Don Rosa-frekvensen i serien. Eg vil iallfall at serien skal vare i minst ti år til. Er det Don Rosa som er seriens eksistensgrunnlag, skal ein iallfall ikkje *auke* antall DR-bøker i året, det vil vera synonymt med å drepe serien.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
11.06.2006, 14:46

Det er jo en fortsettelse av bløff historien og jeg så at den ble omtalt som 6c så bare lurte.Ikke det at jeg anser den for å være en del av los.Det jeg mente var at det virker som don rosa er det egmont satser mest på og virker som de bruker det som kjernen i hof serien.
Hof vil jo kunne vare i mange herrens år, det er jo en serie som innebærer at man kan utgi alle historiene til hver enkelt disney artist om man vil, så det er nok ingen fare at den blir over.Men vi får da bare vente tålmodig og være fornøyd med det vi får : )
Men det jeg håper mest av er at de kunne brukt mer tid og penger og laget en mer luksuriøs utgave/samling av hans dyrebare historier,hehe :)
RONALDINHO!
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 15:33 av Haavard
Haavard
19 år, Gjøvik
11.06.2006, 15:27

Men jeg lurer på en ting til; kronologisk har det jo vært til nå, men det jeg lurer på er om fortsettelseshistoriene som f.eks, Den sorte ridder fra 98 og Den sorte ridder slår til igjen fra 2004, eller korsfarerkongens krone fra 2001 og jakten på tempelridderskatten fra 2004 osv. de historiene som hører sammen, om de blir da etter hverandre eller skilt fra hverandre? for det er jo historier i mellom hvis vi skal ha det kronologisk.Hvordan er det best?
RONALDINHO!
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 15:59 av Haavard
Haavard
19 år, Gjøvik
11.06.2006, 15:58

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Og la oss ikkje gløyme at Don på ingen måte er pensjonist enno.
Njaa, ein kan jo begynne å lure. Frekvensen av nye historier har sunke kraftig, og me har hørt at han slit med dårleg syn. Veit me forresten om han arbeider med nokon ny historie no? Kan jo godt vera at grunnen til at Egmont starta med Dor Rosa Komplett som ein del av Hall of Fame var at dei veit at han snart kjem til å gje seg. Synd, men kanskje sant?
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
11.06.2006, 16:01

Det er litt ironisk at den eneste serieskaperen som det her på forumet har blitt klaget på at kommer ut for sjeldent i HOF, er den serieskaperen som faktisk kommer ut oftest 
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
11.06.2006, 16:04

Chrisron skreiv:
Det er litt ironisk at den eneste serieskaperen som det her på forumet har blitt klaget på at kommer ut for sjeldent i HOF, er den serieskaperen som faktisk kommer ut oftest :)
...i likhet med Carl Barks. Joda, skjønner poenget ditt :)
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
Hallgeir
28 år, Stjørdal
11.06.2006, 16:13

Haavard skreiv:
Mener du virkelig det?Den serien er jo helt ute av konteksten der?
Dersom HoF er sagt å skulle dekke Don Rosas arbeider //kronologisk// så synes jeg at de skal gjøre det, gjennomført og konsekvent. En kronologisk presentasjon av en kunstners verk gir en enestående og svært interessant innsikt i vedkommendes utvikling. Don Rosa var ikke den samme da han tegnet //Mytisk// //menasjeri// som han var han da han tegnet //Skrues// //liv// , han var ikke den samme da han tegnet //Skrues// //liv// //del// //8// som da han tegnet //Skrues// //liv// //del// //8b// .
Akkurat som CBSV er kronologisk, og som The Complete Peanuts eller Krazy Kat-bøkene er det, så synes jeg Don Rosa-bøkene skal være det. Jeg ser ikke noe problem med å ta en pause i lesningen av Skrues liv for å lese om Lillehammer eller om Hakkespettboken. Don Rosa tegnet Lillehammer-historien på et bestemt punkt i sin kunstneriske karriere, og det er der den historien bør presenteres.
//Skrues// //liv// er allerede utgitt i en samlet bok. Vi trenger ikke en til. Don Rosas samlede verker (som dessverre utgis som en del av HoF) skal være noe annet en tematisk samling, den skal være kronologisk.
Så får man heller gi ut //Skrues// //liv// -boken i et nytt opplag for dem som er interessert i det.
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 22:49 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
11.06.2006, 22:48

Nestor Burma skreiv:
.........Så får man heller gi ut //Skrues// //liv// -boken i et nytt opplag for dem som er interessert i det.
Er ikke enig i det. For oss kompletister vil det bety tre bøker med de samme seriene, selv om vi allerede har seriene i heftene også.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
11.06.2006, 22:54

Eit forlag kan vel ikkje ta hensyn til kompletistar når dei gjev ut teikneseriar?
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
11.06.2006, 23:02

Sølve skreiv:
Eit forlag kan vel ikkje ta hensyn til kompletistar når dei gjev ut teikneseriar?
Det gjør de da heller ikke, jmfr. Carl Barks i HOF. Men nå svarte jeg Nestor Burma.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
11.06.2006, 23:05

Øyvind Braaten skreiv:
Nestor Burma skreiv:
.........Så får man heller gi ut //Skrues// //liv// -boken i et nytt opplag for dem som er interessert i det.
Er ikke enig i det. For oss kompletister vil det bety tre bøker med de samme seriene, selv om vi allerede har seriene i heftene også.
Mener du at du kjøper 2. opplag av en bok selv om du har den fra før? Ja, da er du i hvert fall en kompletist, det skal du ha. 
Forøvrig; //Skrues// //liv// -boken går fremdeles for ganske høye summer på bl.a. QXL så det er jo en viss etterspørsel etter den. Det ville kanskje vært et marked for et nytt opplag.
Innlegget blei sist redigert 11.06.2006, 23:18 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
11.06.2006, 23:16

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.