Andeby Online > Diskusjonsforum > Utsending av abonnement
Gå tilbake til forumoversikta ...

Eg er drittlei av at dette temaet stjeler alt fokus i alle andre trådar, så eg starter like godt ein ny tråd om det. Så får ein sjå om det hjelper, då.
Enkelte her inne har lagt merke til at ikkje alle abonnentar får bladet på same dag, og omtaler dette som urettferdigheit, diskriminering og elendig kundeservice både av Egmont og Posten. Dette første innlegget i tråden inneheld mine motargument mot dette.
Er det nokre av desse aktørane som lover noko dei ikkje klarer å halde? Nei, det er det ikkje. Egmont har aldri lova at alle abonnentar skal få bladet på same dag. Posten lover heller ikkje noko sikkert om kor raskt forsendingane dei betjener skal kome fram -- alle postens forsendingstider har slingringsmonn, og då spesielt dei billigaste.
Kor mange Donald-abonnentar finst det? Eg aner ikkje, men vil tippe at talet er på minimum 20-30 000. Når ein handler hos ei bedrift som sender ut såpass store kvanta, bør det gå an å godta at ikkje alt sendast på same dag.
Er dette diskriminering av enkelte delar av landet? Nei. Det verkar nemlig å vera ganske tilfeldig kva delar av landet som får bladet først. Dei som får bladet først ei veke, får det gjerne sist neste veke. Det er altså ingen landsdelar som er spesielt utsette her.
Er dette urettferdig? Enkelte hevder det. Eg er ueinig. Eg trur at den einaste måten å fikse eit slikt problem på, vil vera å gjera drastiske, revolusjonerande og veldig kostbare endringar i distribusjonssystemet på. Det vil garantert påverke abonnementsprisen. Det tyder i praksis at eg er nøydt til å betale for at enkelte krever at Egmont held løfter dei aldri har gitt. Etter mi meining er det langt meir urettferdig enn at eg av og til får bladet to dagar etter abonnentar i Stavanger.
Er dette elendig kundebehandling? Det er kanskje til og med eit enno meir subjektivt spørsmål enn rettferdsspørsmålet. Men eg vil igjen hevde at ein må sjå på belastninga. Egmont sender ut atskillige tusen blader i veka. Posten sender langt meir. Er det då elendig kundeservice å ikkje ha moglegheit til å sende ut alt same dag? Eg meiner nei.
Apropos kundeservice, må eg vel òg seie at det //einaste// mennesket eg har sett reagere negativt på denne ordninga, ikkje er abonnent i det heile tatt. Dårleg kundebehandling må vel medføre at *kundene* blir misfornøgde? :-)
Består dette innlegget av absolutt sanning? Sjølvsagt ikkje. Dette er //mine// meiningar. Subjektive meiningar, som det er fullt mogleg å vera ueinig i. //Er// du ueinig i dette, blir eg takknemlig for eit sakleg, gjennomtenkt og velbegrunna svar. I DENNE tråden.
Anten du vil det eller ikkje: Dersom du i ein hvilken som helst annan tråd starter innlegg om at det faktum at nokon du kjenner ikkje har fått bladet enno er eit teikn på at Posten og Egmont ikkje klarer å oppretthalde sine «moralske plikter», eller kjem med spydige kommentarar om at oi, her var det nokon med god kundeservice, her har Posten noko å lære, eller liknande ting, **øydeleggjar** **du** **tråden.** I ein tråd som handler om heilt andre ting enn å pirke på postforsendingar eller berre slenge dritt, er ikkje folk interesserte i å diskutere slikt, sjølv om vi svarer likevel dersom vi meiner at innlegget har eit så skeivt syn på verda at vi ikkje ønsker å la det stå ubesvart. Når ein dessutan har diskutert denne saka ein milliard gonger tidlegare, vil stadig pirking på dette temaet i beste fall kunne sidestillast med ufrivillig trolling. Eg ser difor helst at **alle** framtidige innlegg om korvidt utsendinga av abonnement er rettferdig eller svakt eller i strid med moralske plikter eller diskriminerande eller ikkje, hamnar i denne tråden. Slik kan ein forhåpentlegvis auke trivselsnivået i dei andre trådane -- pluss at vi forhåpentlegvis slipper å gjenta dei same argumenta kvar einaste veke når Donald-blada sendast ut.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
10.06.2006, 21:56

Jeg har jobbet 17-18 år i posten, og det har seg nå seg slik at noen steder i Norge ligger litt utenfor allfarvei, uansett hvor mange mennesker som bor der.
Mandag eller tirsdag (kommer an på hvordan jeg jobber) skal jeg ta en telefon til Posten for å undersøke hvordan de sender og hvordan de "prioriterer". Så håper jeg at det svaret jeg får vil en gang for alle legge denne ballen død.
((HAHAHAHAHAHAHA, jeg må jo være bra idiotnaiv for å tro det da...)
Hadde tenkt å foreslå en tråd der folk som har abo kunne legge inn hvor de bor, og når de fikk det slik at over en periode kunne vi se om det er noe hold i påstandene fra de som syter og klager og bærer seg (og som på toppen av det hele ikke selv har abo).
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 10.06.2006, 22:14 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
10.06.2006, 22:13

Olaf, det er bra det du skriver, og det er bra å slippe ut sinnet en gang i blant.. Men tror du dette hjelper? Jeg mener, du skriver jo selv at vi har diskutert et sinsykt idiotisk tema tusenvis av ganger, og det har kommet en egen tråd for språkbruket, regler for forumet, åpent spørsmål om oppførsel i AOL og liknende, men tror du ikke at før eller siden (sikkert ganske snart) kommer det en ny diskusjon (jeg kaller det krig) om et eller annet teit, diotisk tema som har noe mer eller mindre med Donald å gjøre?
Mickey
18 år, Horten
10.06.2006, 22:32

DonaldDuck skreiv:
Olaf, det er bra det du skriver, og det er bra å slippe ut sinnet en gang i blant.. Men tror du dette hjelper? Jeg mener, du skriver jo selv at vi har diskutert et sinsykt idiotisk tema tusenvis av ganger, og det har kommet en egen tråd for språkbruket, regler for forumet, åpent spørsmål om oppførsel i AOL og liknende, men tror du ikke at før eller siden (sikkert ganske snart) kommer det en ny diskusjon (jeg kaller det krig) om et eller annet teit, diotisk tema som har noe mer eller mindre med Donald å gjøre?
Jeg tror absolutt at dette vil komme, i nær fremtid. Det blir da spennende å se hvem som starter med dette.
Ang. det å abonnere: Det er jo morsom å observere at når den/de som er mest misfornøyd med ikke å ha mottat sendinger (eller fått lese sine venners sendinger) endelig har mottatt sin sending, det være seg CBSV eller venners donald-blad, da er det ikke måte på hvor blid man er, og hvor mye man unner andre å motta sine sendinger. Men denne sympatiske holdningen kommer altså i etterkant av at man selv har fått det man skal ha. I forkant av dette er det altså bare eder og galle.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
10.06.2006, 22:44

Jeg syns ideen om å samle de temaene som har en tendens til å avspore de andre diskusjonene i egne tråder, kanskje er den eneste veien å gå. Etter så lang tid er det ingenting som tyder på at de (les: den) som stadig saboterer andre tråder (ufrivillig eller ikke) noen gang vil forstå poenget. Så dermed er det kanskje like greit å lede støyen inn i dertil egnete kanaler, slik at vi som vil diskutere **Donald** kan få gjøre dette i fred og ro.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
10.06.2006, 23:22

Fortsettelse av diskusjon i annen tråd:
krice skreiv:
Sigvald skreiv:
I dag fant jeg nr. 24 hos min lokale REMA 1000. Et stort pluss til REMA 1000 for effektiv og god kundeservice. Posten har øyensynlig noe å lære av dem
Er det ikke en lov om at ting ikke skal legges ut for salg før utgivelsesdato? Oppfordrer du i så fall Posten til å lære seg å bryte norsk lov?
Det er ingen lov som forbyr Posten å levere DD&Co til abonnentene før utgivelsesdato 
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
...eller kjem med spydige kommentarar om at oi, her var det nokon med god kundeservice, her har Posten noko å lære, eller liknande ting...
Jeg kan ikke se at min positive kommentar omkring den lokale REMA 1000, skulle være spydig. Den er var i hvert fall overhodet ikke ment slik.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 10.06.2006, 23:42 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
10.06.2006, 23:38

Einherje skreiv:
Hadde tenkt å foreslå en tråd der folk som har abo kunne legge inn hvor de bor, og når de fikk det slik at over en periode kunne vi se om det er noe hold i påstandene fra de som syter og klager og bærer seg (og som på toppen av det hele ikke selv har abo).
Problemet her vil vel være at det statistiske grunnlaget ville bli meget tynt. Det er vel ekstremt få av de som abonnerer på Donald, som samtidig leser AOL. Men vi vet altså at det finnes en, som ikke abonnerer, men som allikevel har sterke meninger om ordningen.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
10.06.2006, 23:38

Meget godt iniativ, men jeg vil foreslå en pitteliten korreksjon. Inkluder ordet distribusjon i tillegg så dekker du alt av utsendeler, til alle det måtte gjelde, eller helst den det ikke gjelder, men som syter desidert mest.
Når dette ikke hjelper forslår jeg egen tråd for generell off-topic syting 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
11.06.2006, 00:31

Sigvald skreiv:
Det er ingen lov som forbyr Posten å levere DD&Co til abonnentene før utgivelsesdato
Tror jeg uttrykte meg uklart. Poenget mitt var at du roste noen for å bryte loven. (Mener fortsatt at det er en lov om å legge ut ting for salg, vet den ikke gjelder abo i samme grad, men) Dermed blir det i mine øyne litt feil når du ber andre lære av dette, og det var dette jeg ville påpeke. Sannsynligvis en håpløs diskusjon, men i det minste ikke så langt utenfor tema i denne tråden.
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
11.06.2006, 05:59

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
....Er dette urettferdig? Enkelte hevder det. Eg er ueinig......
Javisst er det urettferdig. Men hvem har sagt at det skal være rettferdig? **Livet** **er** **urettferdig** .
Når mine barn bruker argumentet: "det er urettferdig", svarer jeg bare: "Javisst, livet er urettferdig, det må du bare venne deg til."
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
11.06.2006, 09:42

krice skreiv:
Poenget mitt var at du roste noen for å bryte loven. (Mener fortsatt at det er en lov om å legge ut ting for salg, vet den ikke gjelder abo i samme grad, men) Dermed blir det i mine øyne litt feil når du ber andre lære av dette, og det var dette jeg ville påpeke. Sannsynligvis en håpløs diskusjon, men i det minste ikke så langt utenfor tema i denne tråden.
Abo er fritatt for slike lover da det ikke er å anse som løsssalg. Når det gjelder løsssalg så skal alt være tilgjengenlig samme dag for **alle** . At bladene distribureres dager i forveien kombinert med provinsielle grådige ? kjøpmenn som vil tjene en slant ekstra ved ikke å følge lover og regler er ikke rett etter loven. Så de driver tydeligvis lovbrudd på prærien nede ved Stavanger.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
11.06.2006, 10:34

Du har vel lest om Donald og **tidsmaskinen** ? Man går inn i en helt spesiell tegneseriebutikk, reiser frem til mandag, handler det man skal ha, og reiser tilbake til da man kom.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
11.06.2006, 17:05

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.