Andeby Online > Diskusjonsforum > Fangen i Sølvdalen, tredje del
Gå tilbake til forumoversikta ...

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
10.06.2006, 21:33

Jeg synes det var en en kjempegod historie av Don Rosa.Jeg likte alle de gode Barks kjensgjerningene han hadde klart å få godt med.Del 1 og del 3 var var veldig gode, del 2 var også god men ikke på samme høyde.En kjempegod slutt også,jeg likte "romantikken" veldig godt, følelser er alltid bra å ha med.Veldig fint at han viser at det som skrue setter mest pris på her i verden er Gulda og følelsene for hverandre. Hårlokken var en fin detalj og del
Alt i alt en fantastisk historie.Vi får håpe på mer fra vår gode venn,hehe 
RONALDINHO!
Innlegget blei sist redigert 12.06.2006, 11:58 av Haavard
Haavard
19 år, Gjøvik
12.06.2006, 11:56

HOI! For en avslutning! Don har sprengt grenser før, og nå gjør han det igjen. Dette kunne blitt riktig dumt, men fordi det er gjort med enorme mengder talent og respekt fungerer det så til de grader. Hvem bryr seg om noen svakheter i tegninger eller bipersoner når hele historien sjarmerer oss dønn i senk. Bravo!
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
12.06.2006, 13:06

Ah, deilig å endelig ha lest del tre så jeg kan lese alle spoilerne i denne tråden. Er enig med de som syns historien er den beste på mange år.
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Var rettnok ein ting eg stussa over og ein ting eg mislikte:
SPOILER:
2. Skrue lar to kriminelle gå rett i fossen, noko dei er heilt sikre på at kjem til å medføre den sikre død -- Skrue redder til og med hundane deira frå denne døden. Dette er ei haldning som er stikk i strid med den godhjarta Skrue vi kjenner frå Barks-seriane. Sjølv McFlint blei redda frå drukningsdøden fordi Skrue var for godhjarta til å sjå han gå under, og han hadde med lova på si side rett til å ta over Skrues heile formue dersom han overlevde.
SPOILER:
Don Rosa har vel rett og slett prøvd å lage en ekstra gag ut av den mest kjente scenen fra filmen "Butch Cassidy and the Sundance Kid" der de må hoppe fra et stup ned i en elv og sier akkurat det samme som i "Fangen i Sølvdalen" (Derav Deja vú kommentaren)
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
12.06.2006, 14:11

Chrisron skreiv:
SPOILER:
Don Rosa har vel rett og slett prøvd å lage en ekstra gag ut av den mest kjente scenen fra filmen "Butch Cassidy and the Sundance Kid" der de må hoppe fra et stup ned i en elv og sier akkurat det samme som i "Fangen i Sølvdalen" (Derav Deja vú kommentaren)
SPOILER:
Det skjønte eg faktisk, sjølv om eg aldri har sett filmen -- men likevel, då. Skrue, blauthjarta Skrue, den same Skrue som ikkje klarte å la McFlint drukne i pepperrotjakta. SKRUE veljar å la to personar gå i fossen?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
12.06.2006, 14:17

SPOILER:
Skrue, blauthjarta Skrue, den same Skrue som ikkje klarte å la McFlint drukne i pepperrotjakta. SKRUE veljar å la to personar gå i fossen?
SPOILER:
Ja jeg ser poenget ditt og er enig i at "vår" Skrue aldri ville la være å redde dem. Kanskje denne hendelsen fikk Skrue til å tenke på sine valg og at det er grunnen til at han mange år senere reddet McFlint? Eller kanskje Don Rosa rett og slett har gjort en brøler som vanskelig kan bortforklares? Følg med i kapittel 8z med tittel "Skrues dårlige samvittighet". Kommer sommeren 2048.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 12.06.2006, 14:38 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
12.06.2006, 14:37

Så var endelig siste episode les. Herleg å ha DR tilbake i god, gamal form! :-)
SPOILER:
Ang. det med Butch og Sundanc i fossen, så reagerte eg ikkje på det. Dei trudde dei kom til å døy, ok, men Skrue visste kanskje at det var mogleg å overleve ein tur ned den fossen?
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Innlegget blei sist redigert 12.06.2006, 18:24 av Kristian Rødvand
Kristian Rødvand
23 år, Rana
12.06.2006, 18:24

Kristian Rødvand skreiv:
SPOILER:
[...], men Skrue visste kanskje at det var mogleg å overleve ein tur ned den fossen?
SPOILER:
Dersom han visste at dei kom til å overleve, kvifor redda han då hundene?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
12.06.2006, 18:34

Jeg er enig i at dette
SPOILER:
i fossen
kanskje ble litt drøyt, men jeg må si at jeg syntes Skrue er litt interresant når han er litt nådeløs samtidig som han er godhjertet også selvsag.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 12.06.2006, 18:58 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
12.06.2006, 18:56

Jeg synes senen med hundene og fossen reddet hele historien fra å være en smule kjedelig. Spesielt tegningen av den hunden som vinker triumferende var fantastisk! :)
12.06.2006, 19:22

Ja, for all del, kjedelig var det ikkje, eg lo godt, men
SPOILER:
det er då verkeleg ikkje i tråd med Skrues karakter?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
12.06.2006, 19:33

Kristian Rødvand skreiv:
SPOILER:
[...], men Skrue visste kanskje at det var mogleg å overleve ein tur ned den fossen?
SPOILER:
Dersom han visste at dei kom til å overleve, kvifor redda han då hundene?
SPOILER:
Eh... kanskje han er så glad i dyr at han ikkje ville at dei skulle bli våte?
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Innlegget blei sist redigert 12.06.2006, 19:42 av Kristian Rødvand
Kristian Rødvand
23 år, Rana
12.06.2006, 19:41

Haha, endelig lest del tre, og jeg er mer enn fornøyd. Jeg elsket den siste delen, og det forundrer meg hvordan Rosa får til å lage en del ting som i de fleste andre tilfeller ville sett dumt og ikke minst veldig malplassert ut. Mang en god latter fikk man seg også :)
Jeg så noen tidligere som kommenterte at
SPOILER:
der Skrue gir Gulda lønn, de bildene som er tatt fra en Barks-historie... og ja, jeg er enig, det ser veldig sært ut hvordan hele holdningen hennes endrer seg mellom to ruter der!
...men sånn bortsett fra det, har jeg egentlig ingenting å utsette.
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
12.06.2006, 23:12

En usedvanlig dristig onkel Skrue-historie dette, det må det være lov til å si, men svært forfriskende spør du meg. Lest fra et voksent pespektiv kan tolkningene av sluttscenen være mange. Jeg oppfatter Don Rosas forklaring på at Gulda blir så sint nærmest som at
SPOILER:
etter en het natt i hytta, der de endelig får uttrykt sin kjærlighet til hverandre, så tilbyr Skrue henne bare en neve småpenger. Han behandler rett og slett som en billig prostituert, ikke som en likeverdig. Ikke rart Gulda blir sint. Det er den verst tenkelige fornedrelsen hun kunne blitt utsatt for. Det gjør da også sluttscenen sjeldent sterk til en Disney-serie å være, når Gulda går gråtende derfra.
Innlegget blei sist redigert 13.06.2006, 08:34 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
13.06.2006, 08:34

En utmerket tolkning, Nestor. Slik vil det være inne i hodet mitt fra nå av. Og neste gang jeg leser "Back to Klondyke", vil historien få en ny resonans på grunn av det jeg nå "vet".
Edit: Jeg tror jeg allerede nå vil utrope "Sølvdalen" til årets mest betydningsfulle historie, fordi den tilfører Skrue-legenden en helt ny dimensjon. Og selv om jeg er innbitt motstander av enhver form for "timeline" i Andeby, skulle jeg nesten ønske at Skrue og Gulda kunne finne sammen på sine gamle dager.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 13.06.2006, 13:34 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
13.06.2006, 13:17

Eg er interessant nok ueinig, Nestor. Eg føler at
SPOILER:
Skrues kommentar «Jeg frykter for hva som ellers vil skje» er eit teikn på at ... uhm ... ingen kjærleik er uttrykt enno. Ja, eg veit at den lange stillheita kan tolkast som det stikk motsatte, og det er garantert slik Roy Bean tolker det, men ... Vel, med unntak av Guldas mislykka husmoropptrinn, føler eg at Gulda og Skrue ikkje klarer å uttrykke kjærleik for kvarandre. Det er deira akilleshæl, og det er grunnen til at det ikkje eksisterer ei fru Skrue McDuck. Kjærleiken deira ligger i det skjulte, og sjølv om dei av og til er dårlege til å undertrykke den, ser eg ikkje for meg at dei kan klare å rett ut uttrykke den.
Men, heldigvis lot Rosa dette punktet vera oppe til tolking.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 13.06.2006, 13:40 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
13.06.2006, 13:39

Men, heldigvis lot Rosa dette punktet vera oppe til tolking.
Det er bra. Og det er også ganske uvanlig i en Disney-serie, jeg tror ikke Don Rosa har brukt dette fortellerknepet før heller.
Det er bare Skrue og Gulda som vet som foregikk i hytta den natten. Selv ikke Don Rosa fikk være med inn der.
Innlegget blei sist redigert 13.06.2006, 13:47 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
13.06.2006, 13:45

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
13.06.2006, 14:23

Det var strengt talt midt på lyse dagen det foregikk.
He he, det har du rett i. Men det endrer ikke poenget mitt.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
13.06.2006, 14:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.