Andeby Online > Diskusjonsforum > Donaldistene (sukk)
Gå tilbake til forumoversikta ...

Ikke uenig med deg, men de vedtektene jeg snublet over sier INGENTING om at det skal kalles inn til årsmøte eller noe som helst rundt årsmøtet. Det eneste vedtektene sier noe om er at det velges leder og nestleder. Hvis det kun er disse to personene som vet om årsmøtene så kan det virke som en meget ekslusiv forening med kun gamle kjente som møter år etter år.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
23.05.2006, 14:11

Ingenting om årsmøte -- leser vi dei same vedtektene? (Det vil eg tru at vi gjer, sitatet er frå linken din) Det står jo både at årsmøte skal arrangerast, når det skal arrangerast og kva som skal skje på årsmøtet iallfall.
§ 4.
Årsmøte avholdes i løpet av første kvartal hvert år. Her fremlegges årsrapport og regnskap for godkjennelse. Det fastsettes kontingent for det kommende år. Det velges en ANDfører for to år ad gangen og en førstedonaldist, for ett år, denne er ANDførerens stedfortreder.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 23.05.2006, 14:17 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
23.05.2006, 14:17

Jeg leser ingenting om møteinnkalling, og det er vel litt av problemet her ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
23.05.2006, 14:19

For egen del ble jeg litt overrasket over Kroghs forord i de komplette årganger, der donaldistenes lange historie ble beskrevet (stiftet 1968!?). Har fulgt med siden slutten av 70tallet,og kan ikke si at jeg var borti Kroghs navn før langt uti 80tallet. Hvem har vært medlem siden 60 eller 70tallet?
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
23.05.2006, 14:21

En forening //skal// være demoktratisk. Til og med de landsdekkende foreningene er demokratiske, selv om ikke alle har stemmerett ved årsmøte. En velger da representanter, som stemmer for en.
I fjor ble det jo offentliggjort en innkallelse. Var det ingen som møtte ifjor? Det kan jo være grunnen til at de ikke har gjentatt det i år. Hvorfor lage til et arrangement hvis det ikke kommer noen? Det kan jo hende de regner med at folk sender inn sine synspunkter gjennom hele året, og at disse blir behandlet forløpende.
Kent
23 år, Sandnes
23.05.2006, 14:35

Veldig godt poeng, MikroMidas.
Drikaton: Eg meiner at då Donaldistene blei stifta, var det ei studentforeining eller noko slikt med ein liten handfull medlemer. Krogh liker å trekke fram at han driver landets eldste donaldistforeining, men medlemstalet var nok litt dystrare då enn no (eg liker òg å trekke fram at Andeby Online er fem år gamalt i år, til tross for at dei færraste vel har hatt kontakt med desse sidene før 2004 og besøkstalet er hundredobla sidan den gongen). Den store vekstbomba for Donaldistene var vel då dei fekk lov til å ta over utgivinga av Donaldisten (sjølv om dei har utgitt berre to blader), og før dette var vel heile gruppa ein ganske perifer gjeng som ingen la så veldig merke til.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
23.05.2006, 14:36

Reagerte også på at begrepet Donaldist blir datert lenge før Gisles bok fra 1973. Det er kanskje bare meg som har en følelelse av at deler av Kroghs bevegelse har vært/er temmelig intern?
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
23.05.2006, 15:14

Neidå, at Kroghs bevegelse starta opp som noko veldig internt er ingen løyndom, så det er ikkje berre deg, nei.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
23.05.2006, 15:37

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Neidå, at Kroghs bevegelse starta opp som noko veldig internt er ingen løyndom, så det er ikkje berre deg, nei.
Og når jeg bruker uttrykket Internt, så kan det snøres inn til kun å omfatte innsiden av Kroghs hode.
Mulig jeg bommer helt her, så dette er bare det inntrykket jeg har, og ikke fakta.
Drikaton.
Drikaton
45 år, Nittedal
23.05.2006, 16:43

Ah, då er vi ueinige, ja. Eg meiner å ha høyrd at det *var* fleire medlemer då Donaldistene blei oppretta, sjølv om det likevel er snakk om veldig få.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
23.05.2006, 16:53

Eg meiner at då Donaldistene blei stifta, var det ei studentforeining eller noko slikt med ein liten handfull medlemer.
Jan P. Krogh var 12 eller 13 år når Donaldisten vart skipa 16. april 1968. Noko studentforeining var det vel ikkje akkurat, snarare ein liten vennegjeng kanskje, der Krogh sannsynlegvis var den med desidert størst engasjement.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
23.05.2006, 18:02

Bruka altså Krogh ordet "donaldist" fem år før boka til Jon Gisle kom ut? Nå veit eg at Jon skreiv artiklar om emnet i fleire år før boka såg dagens lys, men likevel kan ein byrja å spekulere på kven som fann på donaldist-omgrepet.
05.06.2006, 21:07

Hehe! Dette må være grov feil med startdato 16 april 1968, og helt sikkert er det at Gisle var først ute med det i visse sammenhenger befengte begrepet.
06.06.2006, 19:11

Gisle kan ha vore først ute med donaldismeomgrepet likevel. Han skreiv artiklar om donaldismen i ei filmblekke sidan han var svært ung, og han fekk også spreidd ein artikkel til Høgreaviser over heile landet av di ein ven av han jobba i det som den gongen heitte "Høires Pressebureau".
06.06.2006, 19:39

Jeg er ikke med i de norske Donaldistene, men jeg lurer på om det har kommet noe medlemsblad ut i år/kommer ut snart? Har hørt rykter om at det har vært litt ujevnt i den siste tiden.
Har ikke sett noe på hjemmesiden, men det kunne jo være at man hadde glemt å skrive det der.
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
06.06.2006, 23:52

Det skal kome eitt i halvåret. Det kom eitt i 1995 og eitt i 2004.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
07.06.2006, 00:19

Okay... Da kan man mildt si at det kommer litt ujevnt.
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
07.06.2006, 00:22

Jonas Larsen skreiv:
Okay... Da kan man mildt si at det kommer litt ujevnt.
Ikke hvis det neste kommer i 2013 
Nestor Burma
43 år, Trondheim
07.06.2006, 08:39

Men Donaldisten #25 kom vel i 1988? Så skal ein halde det så jamnt som mogleg bør ein kanskje akselerere mellomrommet og vente til 2015? :-)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
07.06.2006, 08:57

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.