Andeby Online > Diskusjonsforum > Ukens meningsmåling -> Feil ??
Gå tilbake til forumoversikta ...

Ok, jeg slipper en bombe her nå. Men har ikke Jeff Smith **allerede** skrevet den mest fantastiske Barks serien som er skrevet siden den gamle mester ga seg. Bone står ihvertfalll for meg som det verket i nyere tid som best tar vare på personlighetene , humoren og varmen i Barks sine serier.
OK, brannfakkelen kastet , svar mottas helst fra de som har lest Bone 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
13.05.2006, 13:10

Alt det der har du fullstendig rett i. Bone er likevel inga Donald-historie. 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
13.05.2006, 13:14

Det var enkelte deler av den serien der hvor jeg for det meste så for meg ender og bare ender. Jeg ville hatt problemer med å henge disney navn på de enkelte figurene i Bone. Men Barks sin ånd var der hele tiden , litt skremmende men godt egentlig.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
13.05.2006, 13:18

Det er jo det du skriver som er grunnen til at Jeff Smith leder meningsmålingen. Vi som har lest Bone vet at historien hadde fungert meget godt med figurer fra Andeby, men en Donald-historie blir den ikke før andebyfigurene brukes.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
13.05.2006, 13:23

Enig med deg at Bone hadde fungert med figurer fra Andeby, men har du en klar transferfunksjon mellom Disneyfigurer og Bonefigurer ?? Jeg har ingen direkte løsning 
MikroMidas
45 år, Trondheim
13.05.2006, 13:31

Kvar Bone-figur har vel henta trekk frå fleire Andeby-figurar kanskje.
Eg vil vel seie at Fone Bone er Dole, Phoney er ein kombinert Donald/Skrue, Smiley er kanskje ein slags Klodrik, men med dei andre figurane blir det verre.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
13.05.2006, 13:42

MikroMidas skreiv:
Enig med deg at Bone hadde fungert med figurer fra Andeby, men har du en klar transferfunksjon mellom Disneyfigurer og Bonefigurer ?? Jeg har ingen direkte løsning :)
Når du først oppfordrer meg til å tenke så må jeg vel innrømme at jeg ikke vet nøyaktig hvilke Andeby-figurer som fungerer best å bytte "Bonene" ut med. Phoney føler jeg kunne byttes ut med Skrue hvertfall. De figurene som ikke er fra Boneville vil kanskje passe best som figurer som ikke er fra Andeby, sånn som de gjorde med Dragonlords.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
13.05.2006, 15:40

Eit interessant tema når det gjelder meiningsmålinga er jo: Kva er det eigentleg vi ønsker oss? Vil vi sjå ei historie av Jeff Smith, serieskaparen som ifølgje veldig mange følger i Barks' fotspor, eller vil vi sjå nye og spennande historier av serieskaparar som har ein heilt eigen stil som gjerne kolliderer fullstendig med den donaldistiske?
Eg skulle veldig gjerne ha sett Donald-seriar av Jeff Smith, og eg er sikker på at dei hadde blitt gjennomført i god barksistisk ånd. Men du verden så spennande det kunne vera å heller gi penna til Moore eller Gaiman eller Spiegelman eller eit av dei andre alternativa, fordi resultatet i det tilfellet hadde blitt langt meir særeigent og ikkje minst uforutsigbart.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
13.05.2006, 21:24

Jeg syntes du kunne tatt med Mort Walker.
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
13.05.2006, 21:32

Mange eg *kunne* ha tatt med. Bestemte meg for å ta med berre nolevande og aktive serieskaparar, og då kvalifiserer ikkje Walker.
(nordmenn får sin eigen runde med same avstemming, forresten, frå og med måndag.)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
13.05.2006, 21:36

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Eg skulle veldig gjerne ha sett Donald-seriar av Jeff Smith, og eg er sikker på at dei hadde blitt gjennomført i god barksistisk ånd. Men du verden så spennande det kunne vera å heller gi penna til Moore eller Gaiman eller Spiegelman eller eit av dei andre alternativa, fordi resultatet i det tilfellet hadde blitt langt meir særeigent og ikkje minst uforutsigbart.
Det er et godt poeng, men personlig stemte jeg Smith utifra hvem jeg tror ville fungere best som Donald-forfatter. (Som må følge dagens retningslinjer)
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
13.05.2006, 21:48

Kvar Bone-figur har vel henta trekk frå fleire Andeby-figurar kanskje.
Eg vil vel seie at Fone Bone er Dole, Phoney er ein kombinert Donald/Skrue, Smiley er kanskje ein slags Klodrik, men med dei andre figurane blir det verre.
Eg er litt uenig der, og kvifor Dole og ikkje Ole?
Smiley er jo lik Langbein då, Fone Bone er lik den gamle Mikke og Phoney kunne vore ein slags Skrue.
@:)
akelakk
38 år, Tingvoll
13.05.2006, 22:39

OK, Smiley er Langbein.
Dole er meir følsom enn Ole, spør du meg.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
13.05.2006, 22:55

Eg har ikkje hørt om verken Smith, Spiegelman eller Satrapi, så eg burde vel vere litt forsiktig med å uttale meg, men eg gjer eit forsøk: Miller, Gaiman og Moore er i det minste mest kjend for mørke, merkelege (på ein positiv måte, altså) og valdelege serier for vaksne, og det gjetter eg at dei tre andre også er.(Spark meg viss eg tar feil). Kvifor er ikkje folk som f.eks. Franquin, Charlier, Coscinny (ok, Olaf utelukka vel dei som er daude), og...og...uff, eg kjem ikkje på fleire namn i farta, men det må då vere flust av litt mer kjente namn enn Spiegelman og Satrapi som kunne vore med på ei slik meiningsmåling?
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
22 år, Rana
14.05.2006, 00:14

Må vel innrømme at det der var dei seks mest kjente eg kom på i farta (kunne kanskje ha dratt inn Watterson, men han gløymte eg).
Jeff Smiths Bone fekk ni Eisner-prisar og ni Harvey-prisar for Bone. Spiegelman blei verdskjent då han brukte teikneseriemediet for alt det var verdt i Maus, og klarte å skrive ei fantastisk fagbok som få andre medier kunne ha yta rettferdigheit. Og Satrapi har hausta prisar verda over, inkludert ein svært nylig Sproing, for sitt praktverk Persepolis. Eg trur at det vil vera utruleg vanskeleg å kome opp med namn som er *meir* kjente enn desse seks.
Og nei, det er vel ingen av dei tre som lager seriar fullt så mørke som dei herrene Miller, Moore og Gaiman produserer (skjønt, ikkje greitt å seie med Spiegelman, han skifter vel stil så ofte at eg ikkje er heilt sikker på kva han er mest kjent for, men ...).
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
14.05.2006, 00:51

Eg trur at det vil vera utruleg vanskeleg å kome opp med namn som er *meir* kjente enn desse seks.
...som vel til en viss grad er oppskrytt av den yngre generasjon? De eldre generasjoner er nok mer dus med navn som Carl Barks, Flyd Gottfredson, René Goscinny, Jean Giraud, Hergé, Lee Falk og Alex Raymond for å nevne noen.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 14.05.2006, 14:27 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
14.05.2006, 14:25

Sigvald skreiv:
...som vel til en viss grad er oppskrytt av den yngre generasjon?
På hvilket grunnlag trekker du denne bastante konklusjonen om noen serier du ikke har lest en gang ?? At det er din personlige smak er det vel ingen tvil om og det er greit. At du har den personlige oppfatningen/smaken er helt greit og det respekterer jeg, men problem er når du får det til å fremstå som en universell mening.
De eldre generasjoner er nok mer dus med navn som Carl Barks, Flyd Gottfredson, René Goscinny, Jean Giraud, Hergé, Lee Falk og Alex Raymond for å nevne noen.
Ikke inkluder meg i den kategorien der, takk.
MikroMidas
45 år, Trondheim
14.05.2006, 14:42

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
...som vel til en viss grad er oppskrytt av den yngre generasjon?
På hvilket grunnlag trekker du denne bastante konklusjonen om noen serier du ikke har lest en gang ?? At det er din personlige smak er det vel ingen tvil om og det er greit. At du har den personlige oppfatningen/smaken er helt greit og det respekterer jeg, men problem er når du får det til å fremstå som en universell mening.
La du ikke merke til spørsmålstegnet? Fra min side var det mer et spørsmål enn en konklusjon.
De eldre generasjoner er nok mer dus med navn som Carl Barks, Flyd Gottfredson, René Goscinny, Jean Giraud, Hergé, Lee Falk og Alex Raymond for å nevne noen.
Ikke inkluder meg i den kategorien der, takk.
Det står deg selvsagt fritt å nedvurdere gamle legender.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 14.05.2006, 17:35 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
14.05.2006, 14:49

"Kva meiner du?"-spørsmålet er:
Kven av desse kunne du helst tenkja deg sjå skrive ei Donald-historie?
Sigvald skrev:
Hvor mange av disse kan skrive en ny historie? De aller fleste av disse er, skulle jeg tro, dessverre ikke blandt oss mer...
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
Hallgeir
28 år, Stjørdal
14.05.2006, 15:11

Å Herrejesus!!!
Det står deg selvsagt fritt å nedvurdere gamle legender.
Hvor står det i det hele tatt at Mikro Midas nedvurderer gamle legender. At du har valgt å spikre deg fast i 70-tallets tegneserieverden og nekter å se fremover, skal ikke føre til at oss andre skal rakkes ned på fordi vi utvider vår horisont.
Jo flere innlegg du kommer med her, jo mer undres jeg over hvorfor du fremdeles er her.
Jeg skal lete lenge før jeg kommer over slikt sneversyn som du legger frem for dagen.
(Nå måtte jeg faktisk ta en liten pause for å roe meg ned, for jeg holdt faktisk på å skrive litt mer enn hva som er passende for dette forumet.)
Sigvald, jeg har sagt det før, andre har sagt det før. Jeg sier det nå og kommer sikkert til å si det igjen, fordi å snakke til deg er som å hyle inn i en murvegg: Du har bare med å akseptere, respektere og tolerere at andre har et annet syn på tegneserier enn det du har.
Greier du noen gang i det hele tatt å glede deg over at andre har en annen smak enn deg og liker andre ting i det hele tatt?
Kan du ikke for en gangs skyld prøve i det minste? Er det så vanskelig?
(Hvorfor skriver jeg dette i det hele tatt??? Jeg må være den dummeste av oss alle, ååååh tenners gnissel.)
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 14.05.2006, 15:21 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
14.05.2006, 15:19

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.