Andeby Online > Diskusjonsforum > Smakløs reklame i DD&Co's bilag
Gå tilbake til forumoversikta ...

Einherje skreiv:
Lover og forskrifter endres over tid. Derfor ser du ikke, eller iallefall, skal ikke ikke se slik reklame rettet mot barn i barneblader.
SMS-reklame er da rettet mot de unge. Hvorfor skal det være så mye bedre?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
11.04.2006, 18:25

Trur det har mykje å gjera med kven ein gir inntrykk av å henvende seg til. At ein annonse «Vi selger den-og-den-sjokoladen» er lov, men at «Hei alle barn»-reklamer blir sett på med strengare auge.
SMS-tenestereklame er ikkje retta mot dei unge. Dei unge har jo ikkje mobiltelefon. Sånt er forbeholdt vaksne. :-) OK, kanskje ikkje, men SMS-tenestene er då likevel ikkje akkurat retta mot born. Iallfall ikkje mot dei yngste.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
11.04.2006, 18:34

Sigvald skreiv:
Einherje skreiv:
Lover og forskrifter endres over tid. Derfor ser du ikke, eller iallefall, skal ikke ikke se slik reklame rettet mot barn i barneblader.
SMS-reklame er da rettet mot de unge. Hvorfor skal det være så mye bedre?
Det har du pinadø rett i, men nå er nå problemet at jeg ikke er utdannet innen justisen, så derfor kan jeg ikke svare på hvordan de har klart å "weasle" seg unna den.
Personlig liker jeg ikke SMS-reklamen, men er ikke i stand til å forby den. Kan bare reagere mot den.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
11.04.2006, 18:35

Olaf Solstrand skreiv:
SMS-tenestereklame er ikkje retta mot dei unge. Dei unge har jo ikkje mobiltelefon. Sånt er forbeholdt vaksne. :-) OK, kanskje ikkje, men SMS-tenestene er då likevel ikkje akkurat retta mot born. Iallfall ikkje mot dei yngste.
Det er blitt sykelig vanlig at barn helt ned til 6 år har mobiltelefon, og denne "utviklingen" blir nok verre.
Å være barn i dag er ikke lett, de blir bombardert i mye mye større grad en da jeg valset lykkelig rundt i matrosdress (på 17.mai).
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
11.04.2006, 18:37

At born heilt ned i den alderen *har* mobiltelefonar er det lite eg kan gjera noko med same kor mykje eg vil, men eg nekter å tru at det er desse seksåringane som er målgruppa for å spele «Vil du bli millionær» eller Lemmings på mobilen, skaffe seg bakgrunnsbilete med teksten «GO Viking!» på, eller ein ringetone med Johnny Cash eller David Hasselhoff.
(og alle desse eksempla er henta frå reklame i Donald-blader som har kome ut dei siste to vekene.)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
11.04.2006, 18:46

Einherje skreiv:
Det er blitt sykelig vanlig at barn helt ned til 6 år har mobiltelefon, og denne "utviklingen" blir nok verre.
Enig. Dattera til ei veninne av moren min fikk nettop mobiltelefon og hun er **fem** og **et** **halvt** år gammel!
Fortsetter det sånn får man vel snart mobil i dåpsgave 
Jeg bryr meg ikke om mobilreklamen så ofte, men det hender jeg kjøper en ringetone ol. en gang i blant.
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
Innlegget blei sist redigert 11.04.2006, 19:00 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
11.04.2006, 18:59

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.