Andeby Online > Diskusjonsforum > Otto Jespersen sammenligner Her&Nå og Donald Duck
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303275
Kommentarer til dette anyone ?? Sigvald ???
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
05.04.2006, 10:58

Tenkte det samme da jeg leste den der. Morsomt 
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
Innlegget blei sist redigert 05.04.2006, 11:13 av krice
krice
24 år, Tromsø
05.04.2006, 11:11

Det er meget suspekt av VG å trykke disse sammenlikningene ytret av en av disse nymotens og "harry" humoristene. Dette undertreker bare mitt syn på at VG er meget useriøse i sin journalistikk.
Hva sier du om denne etterhvert så betente saken, Olaf?
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
- Det Gode Selskap -
Guffen Delbekk
23 år, Halden
05.04.2006, 11:47

krice skreiv:
Tenkte det samme da jeg leste den der. Morsomt :)
Hva i all verden mener du, og hva mener Jespersen. HER OG NÅ kan da overhodet ikke sammenlignes med Donald Duck eller Bamse. Dette er to skikkelige tegneserier som overhodet ikke kan sammenlignes med et rykteblad som HER OG NÅ. Egmont burde anmelde hele saken.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
05.04.2006, 13:25

Visst är det en lite olycklig liknelse för Donald Duck-entusiaster (och Bamse-entusiaster för den delen) men jag tolkar det inte så allvarligt. Donald Duck och Bamse innehåller uppdiktade berättelser, äventyrs-berättelser skrivna för at underhålla, inte för att delge fakta om omvärlden. Kritiken här avser väl att Her och nå baserat en text på felaktig information, vilken sedan spridits till ytterligare blad. Att kalla informationen uppdiktad och jämföra med ett blad som baseras på uppdiktade berättelser är väl inte helt feil(?) - även om Her och nå är ett "ryktesblad".
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
05.04.2006, 13:57

Øyvind Braaten skreiv:
krice skreiv:
Tenkte det samme da jeg leste den der. Morsomt
Hva i all verden mener du
Jeg tenkte akkurat det samme som MikroMidas, d.v.s. om noen paa forumet, og spesielt den samme noen som han nevnte, hadde noen meninger om saka 
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
05.04.2006, 15:14

MikroMidas skreiv:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303275
Kommentarer til dette anyone ?? Sigvald ???
OK, siden du spør så pent 
Er det noen grunn til å ta Otto særlig seriøst da? Hadde han vært kristen kunne jeg forstått en viss irritasjon over oppslag om barn utenfor ekteskap, men Otto er visstnok jo ikke av den typen som bryr seg om slike verdier, så da kan vel ikke det være så alvorlig?
Å sammenlikne med DD&Co virker noe virkelighetsfjernt på meg selv om sistnevnte også kan sette sinnene i kok her på AOL gjennom språkbruk av variabel kvalitet.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 05.04.2006, 17:21 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
05.04.2006, 17:07

Sigvald skreiv med min uthevelse:
Å sammenlikne med DD&Co virker noe virkelighetsfjernt på meg selv om sistnevnte også kan sette **sinnene** i kok her på AOL gjennom språkbruk av variabel kvalitet.
Du vet forskjell på entall og flertall ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
05.04.2006, 17:11

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv med min uthevelse:
Å sammenlikne med DD&Co virker noe virkelighetsfjernt på meg selv om sistnevnte også kan sette **sinnene** i kok her på AOL gjennom språkbruk av variabel kvalitet.
Du vet forskjell på entall og flertall ??
Selvsagt - en hvert kritisk spørsmålstegn satt ved DD&Cos språkdrakt pleier da medføre heftige debatter her i forumet - med andre ord er flere enn en person innvolvert i de heftige ordskiftene.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
05.04.2006, 17:21

Sjølv om det følgjande utsagnet har ingenting her i forumet å gjera: Fullstendig uavhengig av kva verdisyn du har, må det vera lov til å føle at det er mildt sagt plagsomt at vekepressen dikter opp og publiserer løgner om privatlivet ditt, presentert som sanning.
Dette med «utanfor ekteskap» plager han neppe (det er tross alt snakk om samboeren hans her ...), det er det med at dei har dikta opp eit foster som er irritasjonsmomentet her, og det hadde sjølvsagt vore like plagsomt om Jespersen hadde vore gift. Dei dikter opp ting om privatlivet hans for å selge betre og tjene grovt på det, sånt har ingenting på trykk å gjera.
Fellestrekket med Donald er sjølvsagt nøyaktig der Jespersen plasserer det: Historiene i Donald har inga rot i røynda (noko sjølv mange hardbarka donaldistar er einige i!). «Historier» i vekeblader som presenterer det dei framstiller som sanning bør derimot ha det, og det er sjølvsagt det Jespersen meiner at Her og Nå mangler, og det er difor han samanliknar med Donald. Det var alt som fantes av Donald-relevans i DEN nyheitssaka.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
05.04.2006, 17:35

germund skreiv:
Donald Duck och Bamse innehåller uppdiktade berättelser, äventyrs-berättelser skrivna för at underhålla, inte för att delge fakta om omvärlden.
Olaf skreiv:
Historiene i Donald har inga rot i røynda
... HVA?!!!?!!
www.olavskulen.no
Elise
49 år, Stord
05.04.2006, 18:25

Elise skreiv:
... HVA?!!!?!!
... HVA?!!!?!!
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
05.04.2006, 18:31

Sigvald skreiv:
Selvsagt - en hvert kritisk spørsmålstegn satt ved DD&Cos språkdrakt pleier da medføre heftige debatter her i forumet - med andre ord er flere enn en person innvolvert i de heftige ordskiftene.
Det er ikke dårlig/harry/nymotens spåkbruk fra forlag eller andre debatanter som setter mitt //sinne// //i// //kok// . Det er mere de totalt håpløse problemstillingene som enkelte klarer å koke sammen rundt det jeg ikke anser for noe problem.
Det er stort sett en person som reagerer på harry spogbruk, men det blir debatt av det ja siden andre reagerer på hvordan ""problemet"" fremstilles og reaksjonene kommer også på de til tider hårreisende konklusjonene som trekkes i sprogdebatter her. Derfor lurte jeg på om du viste forskjellen på entall og flertall.
Dette er som sagt min egen mening, men jeg er såpass frekk at jeg sier at jeg tror den gjelder for andre også.
Men så over til det saken gjelder. Hvis Otto Jespersen sammenligner Her&Nå (bladet ikke radioprogrammet) og Donald&Co på grunn av at begge trykksakene inneholder fiksjon så er jeg med, og synes det er greit. Men hvis sammenligningen går på at begge egner seg som lesestoff for ukritiske lesere som en gjerne ser litt ned på (hvem av oss over 20 har vel ikke møtt hevede øyenbryn når vi sier at vi leser Donald), så er jeg uenig med Otto.
MikroMidas
45 år, Trondheim
05.04.2006, 18:36

Ja, skjønner hva du mener. Ingen vil vedgå å kjøpe f.eks. SE OG HØR, men alle på AOL kjøper Donald Duck, og de fleste er stolt av det. Tror også som deg at Jespersen har omvendt syn på akkurat dette. Selvsagt har Donald historiene rot i røynda. HER OG NÅ er et SE OG HØR plagiat hvor alt er sladder og kjendisfas og annet "reality" med bare rot fra røynda. Donaldister er stolte av sin hobby og liker ikke at "bladet over alle blader" blir brukt i nedsettende ordelag. 
Superboy
Innlegget blei sist redigert 05.04.2006, 19:02 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
05.04.2006, 19:01

Har jeg forstått det riktig, brukte han jo bare Donald som et eksempel på en tegneserie eller et annet blad med masse bilder og mindre tekst. Han sa jo ikke noe nedsettende om Donaldbladet.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
05.04.2006, 20:25

ANDonym skreiv:
Har jeg forstått det riktig, brukte han jo bare Donald som et eksempel på en tegneserie eller et annet blad med masse bilder og mindre tekst. Han sa jo ikke noe nedsettende om Donaldbladet.
Jo, han var tydelig misfornøyd med HER OG NÅ og synes ikke at det var bedre enn et Donald.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
05.04.2006, 20:51

Uansett hvordan dere reagerer på herr Jespersens utspill, for **Guds** skyld ikke send han mail og iallefall ikke på AOLs vegne...
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
05.04.2006, 21:16

Siterer fra VG:
- Det finnes en del publikasjoner her i landet... de kan ikke engang kalles journalister, de som jobber der, det blir mer som Donald Duck eller Bamse eller noe sånt. Bare med bilder i stedet for tegninger, sier Jespersen.
Grunnen til at han dro fram Donald i denne sammenhengen var vel for å sammenlingne et blad som satser på tegninger/bilder og et blad som har den hensikt av å informere leseren i form av tekst. Han sier jo ingenting nedsettende om DD&co bare at det er proppfullt av bilder, noe som er en selvfølge i motsetning til Her&Nå.
Einherje skreiv:
Uansett hvordan dere reagerer på herr Jespersens utspill, for Guds skyld ikke send han mail og iallefall ikke på AOLs vegne...
Hehe, tror ikke det nei
Da kan du banne på at han hadde gjort en sak ut av det på Rikets Røst og det hadde jo vært uheldig for AOL.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 05.04.2006, 21:46 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
05.04.2006, 21:44

All PR er god PR, også for Andeby Online 
I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.
- Sigvald!
http://wilfu.blogspot.com
Wilfu
20 år, Bamble
05.04.2006, 22:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.