Andeby Online > Diskusjonsforum > Dagbladet annerkjenner Barks som en stor forteller
Gå tilbake til forumoversikta ...

http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/03/16/460915.html
DET ER SOM HENTET ut av en Carl Barks-fortelling: midt i landsbyen står det sentrale religiøse symbolet for Kerjaan Langit-sekten: En rosa tekanne på høyde med et toetasjes hus. Ved siden av den en gigantisk blå vase, en kjempeparaply, og flere andre symboler som betraktes som hellige av sektens tilhengere.
Det må sies å være positivt at en avis som Dagbladet annerkjenner Barks som en av de største og fantasirike fortellerne, selv om jeg personlig tenker mer på en Mikke MUs fortelling av Paul Murry når det gjelder dette med spesielle T-kanner.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
16.03.2006, 22:00

Kan ikke se at dette har noe med Carl Barks å gjøre i det hele tatt. Hadde han noen historier som handlet om religion noen gang ?? Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men ikke skyld på inkosekvens hos Barks igjen 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
16.03.2006, 22:14

«Eventyr i Ekvaduras» handla vel i veldig stor grad om religion?
Hm, av ein eller annan grunn må eg seie meg einig med journalisten. Eg aner ikkje kvifor, men ei diger hellig tekanne og andre hellige objekter får meg til å tenkja på Barks.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
16.03.2006, 22:21

Kan være enig i at det absurde i objektene kunne vært Barks, men det å koble det opp mot religion og Barks i samme setning klinger ikke i mine ører.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
16.03.2006, 22:23

Men det er jo positivt, som Sigvald skriver, at Barks får en slik anerkjennelse. Det er jo stort sett bare personene og verkene som er en viktig del av vår kulturarv som omtales på den måten.
For øvrig har vel Barks "Gullhjelmen" blitt kåret til et av de største verkene i litteraturhistorien av en norsk avis?
Kent
23 år, Sandnes
16.03.2006, 22:33

MikroMidas skreiv:
Kan ikke se at dette har noe med Carl Barks å gjøre i det hele tatt. Hadde han noen historier som handlet om religion noen gang ??
Jeg synes egentlig dette med tekannetilbedelse høres omtrent akkurat passe fjollete ut til at det kunne ha blitt godtatt i en Disney-serie. Sånne litt underlige og morsomme religioner hos bortgjemte og små folkegrupper er det jo helt greit å fortelle om. Hvis vi bare fjerner tilknytningene til de store tabureligionene (som for eksempel at lederen mente han var en reinkarnasjon av Jesus og Buddha med flere) og legger til litt menneskeofring passer den perfekt.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
22 år, Trondheim
16.03.2006, 22:34

Barks' gullhjelmen er blevet udnævnt til en del af den danske børne-kultur-kanon - altså det som alle bør vide hvad er/læse indenfor dansk børnekultur. Ved ikke om det var det du tænkte på, eller om der faktisk også er en norsk avis der har givet serien samme ære. (Min yndlingsserie af Barks..)
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
17.03.2006, 10:18

Jeg har nå hørt at Barks ble utnevnt til det 20. århundrets største historieforteller foran han der Tolkien.
Jeg får vel også nevne at Jan Kjærstads største inspirasjonskilde er Barks' historier.
~Carpe diem~
Innlegget blei sist redigert 17.03.2006, 10:45 av Maggie
Maggie
14 år, Oslo
17.03.2006, 10:44

Det ble forresten nevnt på NRK P1 i går kveld, at en viss professor Donald Duck rundet månen ved hjelp av stoffet Donalditt hele 25 år før Buzz Aldrin.
På NRK P2 i dag ble ordet Pengebinge brukt som bilde på den argentinske presidentens rikdom.
Slike henvisninger til Barks og Donald kommer i nyhetsbildet hele tiden. Jeg tror ikke noen gjør det for å annerkjenne Barks. Men det viser hvor dypt Donald og Barks' fortellinger sitter i det norske samfundet og bevisthet.
17.03.2006, 12:15

Og i programmet "Mytekalender" som går hver dag på P2 så snakket Terje Nordby for noen programmer siden om de oppdagelsesreisende som kom hjem til Europa med historier om alt det rare og fantastiske de hadde opplevd i den nye verden, "historier like fantastiske som den om Donald Duck og firkanteggene..." som han uttrykte det.
Så referansene finnes der hele tiden, de er nærmest blitt en del av vår felles underbevissthet.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
17.03.2006, 12:23

Dagbladet my hole in the (_) behind...... Esel.
So what? 10 hakk over VG, men hjelpe meg, pfhhhhhhh
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
39 år, Giske
17.03.2006, 23:10

AC skreiv:
Barks' gullhjelmen er blevet udnævnt til en del af den danske børne-kultur-kanon - altså det som alle bør vide hvad er/læse indenfor dansk børnekultur. Ved ikke om det var det du tænkte på, eller om der faktisk også er en norsk avis der har givet serien samme ære. (Min yndlingsserie af Barks..)
Tenkte heller på at Dagbladet gav historien en 8.-plass blant verdens litterære verk (i følge noe som fulgte med en av bøkene i serien "De komplette årgangene"). Gullhjelmen ble bl.a. slått av Iliaden og Don Quijote.
Tenkte også på det donald4eva skrev, som også blir nevnt av Don Rosa:
"In Norway in about 1992 and then again in Finland as a "Y2K" event, major newspapers asked groups of scholars to list the 10 greatest works of literature of the 20th century."
http://www.bpib.com/illustra2/barks2.htm
Kent
23 år, Sandnes
17.03.2006, 23:17

176-761 skreiv:
Dagbladet my hole in the (_) behind...... Esel.
So what? 10 hakk over VG, men hjelpe meg, pfhhhhhhh
Nja, mange vil nok mene at VG ligger tilsvarende mange hakk over Dagbladet.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
18.03.2006, 00:00

De har vel hverken Dagblodet eller Vredens Gnag i Andeby så hva er det poenget med å rangere de to opp mot hverandre ??
MikroMidas
45 år, Trondheim
18.03.2006, 02:00

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.