Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Tre lystige fyrer rir igjen

Andeby Online > Diskusjonsforum > Tre lystige fyrer rir igjen

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Har nå for første gang lest "Tre lystige fyrer rir igjen" av vår alles kjære Don Rosa. Men dette ble en stor skuffelse. Makan til makkverk av en historie skal man lete lenge etter hos de ulike Donald-tegnerne. Han må ha lett nederst i sekken etter inspirasjon til denne historien her. Jeg mener, å hente frem to ,etter mitt skjønn, ubetydelige bipersoner fra en gammel -40-tallsfilm, for så å sette dem inn i en moderne Donald-historie blir for meg **totalt** feil. For all del, respekt for alle som liker denne historien, men for meg ble det dessverre en gedigen nedtur.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

Innlegget blei sist redigert 16.03.2006, 22:03 av whitesand

whitesand
39 år, Kristiansund

16.03.2006, 21:56

whitesand skreiv:

Har nå for første gang lest "Tre lystige fyrer rir igjen" av vår alles kjære Don Rosa. Men dette ble en stor skuffelse. Makan til makkverk av en historie skal man lete lenge etter hos de ulike Donald-tegnerne. Han må ha lett nederst i sekken etter inspirasjon til denne historien her. Jeg mener, å hente frem to ,etter mitt skjønn, ubetydelige bipersoner fra en gammel -30-tallsfilm, for så å sette dem inn i en moderne Donald-historie blir for meg **totalt** feil. For all del, respekt for alle som liker denne historien, men for meg ble det dessverre en gedigen nedtur.

Korreksjon:
Filmen "The Three Caballeros" kom i 1945...

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

16.03.2006, 22:02

whitesand skreiv:

Har nå for første gang lest "Tre lystige fyrer rir igjen" av vår alles kjære Don Rosa. Men dette ble en stor skuffelse.

Så det ER ikke bare meg, altså. Jeg hadde gledet meg til å lese historien i den nye "En kvart årgang"-boken, men jeg greide ikke å komme gjennom den. Et uinspirert hvileskjær fra Don. Da likte jeg "Jakten på tempelridderskatten" mye bedre. Men det at vi har så forskjellige meninger om Dons serier viser jo bare at det han lager engasjerer folk, slik kunst SKAL gjøre.

(Okei, hvem av dere der ute var det som sa "Tegneserier er ikke kunst"? Jeg hørte deg nok!)

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

17.03.2006, 00:04

Slapp av når dere leser Dons historier. Da vil dere like dem mye bedre.

~Carpe diem~

Maggie
14 år, Oslo

17.03.2006, 10:51

Jeg likte godt historien ;-) Historien ble jo kåret til årets historie på Andeby Online også.

Innlegget blei sist redigert 17.03.2006, 11:41 av Duckern

Duckern
16 år, Karmøy

17.03.2006, 11:41

Denne historien var ikke så actionfylt som mange av de andre.
Den var middels

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Innlegget blei sist redigert 18.03.2006, 08:07 av Audun

Audun

17.03.2006, 13:57

whitesand skreiv:

Jeg mener, å hente frem to ,etter mitt skjønn, ubetydelige bipersoner fra en gammel -40-tallsfilm, for så å sette dem inn i en moderne Donald-historie blir for meg **totalt** feil. For all del, respekt for alle som liker denne historien, men for meg ble det dessverre en gedigen nedtur.

Jeg er enig i at dette er nok en av Dons svakeste historier på manussiden, men jeg syntes ikke at José og Panchito er ubetydelige. I Holland er det fks mange historier med dem.
Pluss at den første Rosa-historien de var med i, var jo ikke så ille...

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

17.03.2006, 14:32

Jonas Larsen skreiv:

Jeg syntes ikke at José og Panchito er ubetydelige. I Holland er det fks mange historier med dem.

Ikke bare i provinsene Noord-Holland og Zuid-Holland men i hele Nederland faktisk ;-)

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

17.03.2006, 15:38

Jeg synes historien var helt kanon!

Dessuten synes jeg at José Carioca og Panchito Pistoles er kjempe-kule:-D Det ble i hvertfall ikke en skuffelse for meg;-)

MicMac
16 år, Oslo

17.03.2006, 15:43

Audun McDUCK skreiv:

Ja, mange tror at holland og Nederland er det samme, men det er det jo ikke.

Holland er nå uansett et mye brukt navn på Nederland, også i Nederland.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Innlegget blei sist redigert 17.03.2006, 15:45 av Vegar

Vegar
18 år, Trondheim

17.03.2006, 15:45

i følge wikipedia og diverse norske ordbøker (nynorsk og riksmål) så er Holland ett **tidligere** **vanlig** **navn** på Nederland. Kan **NOEN** ™ finne noe annet å gjøre enn å kritisere alle andre ??

Forøvrig så består vel ikke Nederland av noen andre fastlands provinser enn nord og sør Holland heller. Så hva er galt med å sette likhetstegn mellom de to navnene, for vi er vel her for å diskutere Donald ??

Forøvrig så synes jeg også den gjeldende Don Rosa historien var direkte dårlig. Den var langdryg og det skjedde ingenting før de siste fem sidene. Men alt dette her har vel AOL sin største Don Rosa hater sagt før :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 17.03.2006, 16:13 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

17.03.2006, 16:00

MikroMidas skreiv:

i følge wikipedia og diverse norske ordbøker (nynorsk og riksmål) så er Holland ett **tidligere** **vanlig** **navn** på Nederland. Kan **NOEN** ™ finne noe annet å gjøre enn å kritisere alle andre ??

Forøvrig så består vel ikke Nederland av noen andre provinser enn nord og sør Holland heller. Så hva er galt med å sette likhetstegn mellom de to navnene, for vi er vel her for å diskutere Donald ??

Det overflødige innlegget er nå slettet..:-)

<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.

Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|

Innlegget blei sist redigert 17.03.2006, 16:10 av Audun

Audun

17.03.2006, 16:10

Audun McDUCK skreiv:

Det overflødige innlegget er nå slettet..:-)

Ikke hos meg

Sigvald skreiv:

Ikke bare i provinsene Noord-Holland og Zuid-Holland men i hele Nederland faktisk

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

17.03.2006, 16:12

Ehm.. Javel?

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

17.03.2006, 16:25

ANDonym skreiv:

Ehm.. Javel?

Ooops...Bare jeg som har trykt feil eller kommet borti noe :-)

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

17.03.2006, 16:27

MikroMidas skreiv:

Forøvrig så består vel ikke Nederland av noen andre fastlands provinser enn nord og sør Holland heller.

I henhold til Hjemmets Store Leksikon, bd 19 (1988), side 237 består Nederland av i alt 12 provinser hvorav Noord-Holland og Zuid-Holland er to. Blant de andre finner man bl.a. Friesland, Groningen, Zeeland, etc.

Forøvrig snakket vi litt om dette under DDF(r)s sommermøde i 2005 - der poengterte Harry Fluks at Nederland er riktig navn på hjemlandet hans.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

17.03.2006, 16:28

... men at José og Panchito er ein del brukte i Holland er jo ihvertfall ikkje feil. :-) Heult uavhengig av kor mange provinser Nederland består av, kan vel ingen nekte på akkurat det. På same måte som det ikkje er feil å seie at Donald er populær i Stavanger, sjølv om landet eigentleg heiter Noreg.

MikroMidas skreiv:

Forøvrig så synes jeg også den gjeldende Don Rosa historien var direkte dårlig. Den var langdryg og det skjedde ingenting før de siste fem sidene. Men alt dette her har vel AOL sin største Don Rosa hater sagt før :-)

Hm ... er det meg vi prater om? :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

17.03.2006, 17:27

Olaf Solstrand skreiv:

... men at José og Panchito er ein del brukte i Holland er jo ihvertfall ikkje feil. :-) Heilt uavhengig av kor mange provinser Nederland består av, kan vel ingen nekte på akkurat det.

Det er det da heller ingen som har gjort.

På same måte som det ikkje er feil å seie at Donald er populær i Stavanger, sjølv om landet eigentleg heiter Noreg.

Dersom det kun er byen man sikter til så er det riktig. Mener man Norge blir det i beste fall meget upresist å si Stavanger.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

17.03.2006, 18:32

Må ærlig talt også indrømme at denne historie var meget dårlig. Rosa's dårligste efter min mening. Både manuskriptet og tegningerne er efter min mening noget af det dårligste Don har lavet. Derimod synes jeg at 'De tre caballeros rir igjen' (den første), var meget god. Og vil gerne se flere De tre Caballeros historier fra Don, for jeg ved at 'Tre lystige fyrer rir igjen', kan gøres bedre. Rosa har bare været uheldig med denne historie.

The wise Little Hen:)

Mathias bøgh
18 år, Danmark

17.03.2006, 20:25

Jeg må si at selvom jeg ikke likte historien (hverken de to vennene til Donald, eller måten Skrue og co. ble representert i begynnelsen av historien), beundret jeg virkelig tegningene, de var utrolig standsmessige!

Solveig
31 år, Trondheim

17.03.2006, 23:09

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.