Andeby Online > Diskusjonsforum > Når ble Mikke gammeldags igjen
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg lurer litt på når man bestemte seg for å gi Mikke hans gamle bukse tilbake, bruke kjente og kjære erkefiender og fjerne Kladdens pupiller?
Er det bare Ferioli som tegner ham slik nå for tiden?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
19 år, Kongsvinger
25.02.2006, 19:36

Det er ikkje berre Ferioli, nei -- det er slik Egmont-Mikke ser ut. Det har han gjort sidan starten av 1990-talet, då Egmont (på serieskaparsida var det i første omgong snakk om Byron Erickson og Ferioli) bestemte seg for å, i eit forsøk på å gjera figuren Mikke Mus interessant igjen, prøve å gjera figuren meir slik han var i Gottfredsons historier, både i personlegdom og design. Eg *trur* at den første historia han bruker kortbukser i er anten «Stormmesteren», DD42/93, eller «Ønskeøya», DD34-36/94 -- eg har ikkje dei historiene her no, men dei markerer vel starten på den nye Mikke-eraen, og han hadde kortbukser allereie i Ønskeøya (han hadde rettnok ein overdel i tillegg).
Så det skjedde tidleg på nittitalet. Hadde det ikkje skjedd, hadde Mikke kanskje vore borte i dag, ihvertfall frå Egmont-seriane -- den figuren var relativt kjedelig, eigentleg. Dei minnene eg har om Mikke frå før den tida går ut på at han anten krangla med Pluto eller at han var ein 100 % superdetektiv utan ei einaste negativ side i det heile tatt -- det eksisterte ikkje forbrytarar som hadde den minste sjanse til å lure han, og han dumma seg ihvertfall aldri ut. Ikkje så veldig spennande.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
25.02.2006, 20:19

Å, som jeg savner Mikke Mus slik han var i de tidligeste pocket-bøkene (med langbukse) . F.eks bok 22, Mikke Mus for full musikk, bok 29, Mikke mus og den grønne sfinxens gåte, og ikke å forglemme nr 11 Mikke mus i hardt vær. Det er også endel bra Mikke-historier spredt rundt i de første 20 pocket-bøkene. Historiene der han er snusfornuftig detektiv.
Den nye "Egmont-Mikke" har jeg dessverre lite til overs for. Klarer ikke helt å innfinne meg med ham med bare shorts. Er nok bare meg som er litt sær her, da.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
Innlegget blei sist redigert 25.02.2006, 21:09 av whitesand
whitesand
39 år, Kristiansund
25.02.2006, 21:08

whitesand skreiv:
Å, som jeg savner Mikke Mus slik han var i de tidligeste pocket-bøkene (med langbukse) . F.eks bok 22, Mikke Mus for full musikk, bok 29, Mikke mus og den grønne sfinxens gåte, og ikke å forglemme nr 11 Mikke mus i hardt vær. Det er også endel bra Mikke-historier spredt rundt i de første 20 pocket-bøkene. Historiene der han er snusfornuftig detektiv.
Den nye "Egmont-Mikke" har jeg dessverre lite til overs for. Klarer ikke helt å innfinne meg med ham med bare shorts. Er nok bare meg som er litt sær her, da.
Neida, jeg er helt enig med deg, jeg. Jeg ser for meg at han brukte shorts i sine yngre dager (Gottfredson), men ikke som voksen (Murry).
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
25.02.2006, 21:11

Kan vera einig i den tolkinga, men no er jo litt av poenget at Egmont har gått tilbake til Gottfredsons Mikke. Altså den «yngre» utgåva. Kortbuksa stemmer altså perfekt overens med personlegdomen han har.
Midtlivskrise med andre ungdom? 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
25.02.2006, 21:36

Jeg er kjempe-førnøyd med den nye Mikke. Da Mikke hadde langbuksen, var han en liten snusfornuftig vittigper (synes jeg...)
Men jeg savner allikevel litt av Gottfredson's MIkke-personlighet, litt mer **frekk**!
MicMac
16 år, Oslo
25.02.2006, 21:46

Tror nok at alderen på oss har noe å si her....Bare se på oss som liker "langbukse-Mikke"
(slutten av 30-åra, kontra unge under 25) 

whitesand
39 år, Kristiansund
25.02.2006, 21:54

Da bryter nok jeg teorien din. Jeg liker best der Mikke er den "snusfornuftige viktigperen". Den drittungen, Xavi framstiller han som er er jo en skam for den påkledde Mikke!
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
25.02.2006, 22:00

ANDonym skreiv:
Den drittungen Xavi framstiller han som er er jo en skam for den påkledde Mikke!
Helt enig! Av og til føles det som å lese en tegneserie ment for 3-åringer.
Som jeg tidligere har nevnt i andre tråder, bør man heller prøve å kopiere den italienske Mikke. Her er han fornuftig, men langt fra så ekstrem som 80-talls-Mikke. "Murry-Mikke" er et annet godt alternativ. Og dette med rød shorts og bar overkropp blir for meg utrolig gammeldags.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
25.02.2006, 22:08

SvK skreiv:
ANDonym skreiv:
Den drittungen Xavi framstiller han som er er jo en skam for den påkledde Mikke!
Helt enig! Av og til føles det som å lese en tegneserie ment for 3-åringer.
Som jeg tidligere har nevnt i andre tråder, bør man heller prøve å kopiere den italienske Mikke. Her er han fornuftig, men langt fra så ekstrem som 80-talls-Mikke. "Murry-Mikke" er et annet godt alternativ. Og dette med rød shorts og bar overkropp blir for meg utrolig gammeldags.
Som jeg skulle sagt det selv, inn med italo-mikke igjen. Murry-mikke er litt så som så for meg, brukbart, men ikke helt i toppklasse. Men likevel utrolig mye bedre enn Egmont-mikke med shorts.
Og der røyk nok aldersteorien min, ja. Bare hyggelig at dere unge har samme meninger som oss litt eldre også, nær sagt for en gangs skyld....
Innlegget blei sist redigert 25.02.2006, 22:36 av whitesand
whitesand
39 år, Kristiansund
25.02.2006, 22:33

Når mistet Spøkelseskladden pupillene sine da?
MatsGull
19 år, Kongsvinger
25.02.2006, 22:37

Olaf Solstrand skreiv:
Egmont har gått tilbake til Gottfredsons Mikke. Altså den «yngre» utgåva. Kortbuksa stemmer altså perfekt overens med personlegdomen han har.
Teori og praksis..... intensjonen er nok der, men jeg klarer ikke å oppfatte retro-Mikkes personlighet som Gottfredson-Mikke. Det er et eller annet som ikke stemmer. Gottfredson-Mikke hadde et snev av snus-Mikke i seg, og fremsto som en, for meg, perfekt Mikke.
Retro-Mikke blir..... jeg vet ikke riktig.... kan jeg bruke uttrykket "litt for dum"? For meg blir det kræsj i hjernebarken når Mikke står utenfor et akvarium med en iskrem i hånda, og sier: "Den var sikkert kul!"....
I rest my case......
BOM -Du er hypnotisert!
Spøkelseskladden
39 år, Sarpsborg
25.02.2006, 23:19

whitesand skreiv:
Murry-mikke er litt så som så for meg, brukbart, men ikke helt i toppklasse. Men likevel utrolig mye bedre enn Egmont-mikke med shorts.
Eh, ja. Jeg må egentlig si meg helt enig i dette. Murry-Mikke er etter min mening mer endimesjonal enn italo-Mikke, og mangler litt av den humoristiske dimensjonen. Men som før nevnt, et bedre alternativ enn dagens versjon.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
25.02.2006, 23:50

Intensjonen med å bringe Mikke tilbake til sitt "opprinnelige jeg" - altså tilbake til 30- og 40-tallets vitale eventyrer - er sikkert god. Noen vil nok si han ble en kjedelig snusmus i Murrys (og ikke minst Tellos) serier på 60- og 70-tallet. Men samtidig blir det feil å "hoppe over" flere tiår med langbukse-Mikke. Flere generasjoner har vokst opp med ham, og man kan ikke bare sette en strek over den Mikken vi har hatt det siste halve hundreåret. Det ville være som å late som om Barks' Donald aldri har eksistert, sette ham i trespann med Mikke og Langbein, og gjøre ham til bestekompis med Gasse Gris...
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
26.02.2006, 00:54

En fin balansegang dette, det er nesten snakk om to ulike karakterer.
MatsGull
19 år, Kongsvinger
26.02.2006, 01:31

I en historie for ikke så lenge siden ("Herregårdsmysteriet" tror jeg den het) som var skrevet av Pat & Carol Mc Greal og tegnet av Ferioli, var jo både Donald, Mikke og Langbein skjøvet ganske langt tilbake i tid. Alle bifigurene i historien faktisk.
Slike historier har jeg ikke noe imot at det kommer flere av... :-)
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
26.02.2006, 14:23

Jonas Larsen skreiv:
I en historie for ikke så lenge siden ("Herregårdsmysteriet" tror jeg den het) som var skrevet av Pat & Carol Mc Greal og tegnet av Ferioli, var jo både Donald, Mikke og Langbein skjøvet ganske langt tilbake i tid. Alle bifigurene i historien faktisk.
Slike historier har jeg ikke noe imot at det kommer flere av...
Enig. God historie, gode gamle tegninger med donalds alt for lange nebb
. Ahhh!
Lignet forsåhvidt ikke på Feriolis tegnestil, men det sto jo at det var han så...
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
26.02.2006, 14:26

Apropos gammel Mikke. Her er en **ganske** gammel Mikke: http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/entertainment/02/austrian_mouse/html/full_img.stm.
Hehe
MicMac
16 år, Oslo
26.02.2006, 17:13

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.