Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

italienske disneyblader/bøker

Andeby Online > Diskusjonsforum > italienske disneyblader/bøker

Gå tilbake til forumoversikta ...

Sjefen min på arbeid skal reise til Italia i sommer, og jeg har tenkt å få han til å kjøpe med seg noen italienske disney-blader hjem til meg. Men det store spørsmålet er: Hva skal han se etter? Altså: hva heter bladet som tilsvarer vårt Donald Duck & Co i Italia? Og det samme med Donald-pocket, hva heter de der nede?
Nå er det vel mest bøker av pocket-format som er mest populære i italia, så det er kanskje mange forskjellige serier å velge mellom.
Så er det noen her inne i forumet som har noe svar på dette, så kom med det.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

24.02.2006, 17:53

Det mest aktuelle er vel å sjå etter Topolino-hefter. Eg er usikker på korleis det fungerer med format og sånt, då -- Topolino-historiene er jo dei historiene som vanlegvis blir utgitt i Donald Pocket, men det er jo det heftet som tilsvarer vårt Donald Duck & Co likevel.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

24.02.2006, 17:55

Utgivelsen som tilsvarer Donald Pocket heter " I Classici di Walt Disney seconda serie" i Italia

BOM -Du er hypnotisert!

Spøkelseskladden
39 år, Sarpsborg

24.02.2006, 18:13

Hva med Zio Paperone da? Eller er det et månedsblad?

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

24.02.2006, 18:19

De absolut snyggaste italienska utgåvorna jag sett, och som fortfarande ges ut, är I maestri Disney, vars 31:a volym kom ut för inte så länge sedan. Varje volym innehåller bara serier av en viss tecknare, plus diverse artiklar och index. Underbara utgåvor. Kolla upp dem på Inducks. Annars är veckoliga Topolino huvudbladet. Zio Paperone, om den fortfarande kommer ut(?), brukade i alla fall innehålla mycket Barks/Rosa m.m., det vill säga serier som man kanske inte nödvändigtvis behöver på just italienska.

Som sagt, I maestri Disney!!! Definitivt! Jag har de flesta volymerna och är på väg att skaffa resten.

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

germund
34 år, Sverige

24.02.2006, 19:58

Spøkelseskladden skreiv:

Utgivelsen som tilsvarer Donald Pocket heter " I Classici di Walt Disney seconda serie" i Italia

Ja det var jo en enkel tittel å huske.....:-)

Jeg visste jo egentlig at det ukentlige bladet het Topolino, da, men det er lett å glemme sånt....

Og Gjermund: takk for tipset om I maestri Disney, hørtes interessant ut.

Takk til dere andre for tipsene også selvsagt.
En annen ting er å lese dem etter å ha fått dem, mine italiensk-kunnskaper er rimelig begrenset da.....:-)

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

24.02.2006, 20:40

Spøkelseskladden skreiv:

I classici Disney började om från nummer 1 år 1977, så innan dess fanns (naturligtvis) ICD prima serie. Jag har inte jämfört innehållet själv men kan tänka mig att det är bra att veta om man vill, till exempel, indexera norska pocketar för Inducks.

whitesand skreiv:

En annen ting er å lese dem etter å ha fått dem, mine italiensk-kunnskaper er rimelig begrenset da.....:)

Man kommer långt med en ordbok och lite enkel grammatik så ti auguro la buona fortuna (eller något sådant).

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

germund
34 år, Sverige

24.02.2006, 21:06

Ein har jo Paperino-blada òg. Eg trur dei kjem ut ein gong i månaden, men dei inneheld vel mest opptrykk.

Eirikb

24.02.2006, 22:56

Jeg vil tilslutte mig anbefalingen af i maestri disney - og tilføje Zio Paperone, et italiensk månedhæfte med udvalgte serier og redaktionelle sider. de 7 numre jeg har har alle covers af Marco Rota.
Ja, topolino er deres ugentlige udgivelse - men mere end 100 sider tyk og i pocket-format.

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

25.02.2006, 15:11

Jeg har et italiensk Fantonaldblad, og bladet heter PK, men hva står egentlig det for?

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

26.02.2006, 22:12

Ted skreiv:

Jeg har et italiensk Fantonaldblad, og bladet heter PK, men hva står egentlig det for?

Er Fantonald med i bladet?
Jeg tror PK brukes som en forkortelse for Paperinik, som er Fantonald på italiensk.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

26.02.2006, 22:41

Er det berre meg som meiner å ha sett forkortinga «FD» brukt på norsk ein gong forresten?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

26.02.2006, 23:29

Kan noen hjelpe meg med å finne coveret til PK reloaded N. 36 2005? Historien inni har historiekode I-PKNA-597-0. På forhånd takk:-)

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

27.02.2006, 11:18

Hmm. Dette ser litt rart ut. For det første er det ikke kommet ut i nærheten av 36 numre i Reloaded-serien (hvis tallet 36 da står for nummer).

Historiekoden finner jeg heller ikke ut av i inducks. Koden er heller ikke satt opp på samme måte som kodene i de andre Fantonald-historiene.
Kan du si noe mer? Hvem er med i bladet? Hva handler det om?

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

27.02.2006, 12:44

er ikke sikker på om det var nr. 36:-S Det står på siden av bladet: "The Walt Disney Company Italia S.p.A. - Piü Disney n. 36 - Settembre 2005 - www.disney.it - *Italy only" og bladet heter visst nok "Missing". Historien er tegnet av Corrado Mastantuono og skrevet av Alessandro Sisti(eller omvendt?) og inni en liten firkant nederst står det en kode "I-PKNA-597-0" som jeg antok var historiekoden. Jeg finner ikke noe bladnummer...oppdaget nettopp at det er flere historier inni. Koder: "I-PKNA-597-1" og "I-PKNA-597-2" og det samme kodesystemet fortsetter opp til historie -5. Håper at dette på et eller annet vis hjelper:-)

Ted
16 år, Bergen

27.02.2006, 18:36

Ser ut som om du leiter etter denne:
http://coa.inducks.org/issue.php/x/it/PD+++36
... som later til å vera eit gjenopptrykk av denne:
http://coa.inducks.org/issue.php/x/it/SUD+++7
... men pussig nok er historiekodene i INDUCKS og i bladet ikkje dei same i det heile tatt ...

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

27.02.2006, 18:55

Digger coveret:-D Men det er utrolig mye tøffere i virkeligheten enn på inducks;-) Men takk, var dette jeg leitet etter:-)

Ted
16 år, Bergen

27.02.2006, 19:06

Olaf Solstrand skreiv:

Pussig nok er historiekodene i INDUCKS og i bladet ikkje dei same i det heile tatt ...

Hva sier dere til dette Einar og Thomas?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

27.02.2006, 19:09

I eit blad kan det stå ein type kode og i eit blad ein annan. Då må ein jo setje ein standard. Det kan vel stå ulik kode i ulike land òg, så ein må vel berre finne ein standard slik at det går an å leite seg lett fram.

Eirikb

27.02.2006, 22:47

Sigvald skreiv:

Hva sier dere til dette Einar og Thomas?

At nogle italienske indeksører har valgt en anden kode til Inducks end den trykte. //Hvorfor// de har valgt det, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Måske har de trykte koder ikke passet ind i et system, man allerede brugte for andre udgivelser i Inducks? Måske kendte man ikke til de trykte koder, da man introducerede Inducks-koderne? Måske er det, som Eirikb nævner, gældende i dette tilfælde. Måske ... Det kan kun de italienske indeksører svare på.

Thomas Pryds Lauritsen

Innlegget blei sist redigert 28.02.2006, 11:12 av pryds

pryds
28 år, Danmark

28.02.2006, 11:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.