Andeby Online > Diskusjonsforum > Nyere italo-tegnere
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Lurer på om dere har noen favoritter blant de NYERE italienske Disney-tegnerne? Jeg føler jeg har forholdsvis god oversikt over den "gamle garde", hvor Scarpa, Carpi og Cavazzano er favorittene. Men jeg leser ikke pocketer så ofte som før - og når jeg gjør det, syns jeg mange tegnere virker som pregløse Cavazzano-kopister. Samtidig kan det jo tenkes at nye talenter har gått meg hus forbi. (En nyere tegner jeg HAR lagt merke til, men dessverre ikke vet så mye om, er Lara Molinari. Jeg liker stilen hennes.)
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 20.02.2006, 02:13 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
20.02.2006, 02:13

Er enig med deg når det gjelder Lara Molinari, hun har blitt en av mine favoritter i de nyeste pocketene. Ser at hun har en temmelig stor produksjon i Italia, men det er ikke så mange av hennes historier som er kommet ut her i landet. Hun er en av de tegnerne jeg titter etter når jeg åpner en ny pocket. Liker måten hun tegner hodene på, hun har sin egen stil og får fram så mange herlige ansiktsuttrykk på figurene.
Har også begynt å få sansen for Flemming Andersen og hans spesielle stil, og så vil jeg nevne Phil/Smet, den siste Fantonaldhistorien de kom med var helt fantastiskt tegnet, gleder meg til neste historie fra det paret.
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
29.03.2006, 17:49

Sånn personlig så synes jeg mange av de nyere italienske er litt for pregløse og kjedelige,samtidig som det fins massevis av meget bra tegnere også, bla Molinari. Flemming Andersen har en viss egen stil, ja. Du finner ikke Pocket-tegnere som er mer dynamiske enn han, tegningene formelig oooser fart og futt stort sett hele veien. Bare les "i lånte fjær" fra bok 297......
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
29.03.2006, 22:33

Jeg liker også Flemming Andersen i tilleg til bl.a. Fecchi (kommer ikke på andre akkurat nå
) Scala, derimot, er en tegner jeg absolutt ikke liker. Tegningene hans/hennes blir så kunstige og unaturlige at de til tider ser ut som voksfigurer.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 03.04.2006, 07:52 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
02.04.2006, 19:55

Da er jeg hvertfall ikke alene om å ikke like Guido Scala, og bra var det.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
02.04.2006, 23:04

Av de "gode, gamle" italo-tegnerne (jeg er som sagt ikke så godt kjent med de nyere) er heller ikke for meg Scala blant favorittene. Det samme gjelder folk som Chierchini og Asteriti. For ikke å snakke om Perego. Urk!
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
04.04.2006, 13:55

ANDonym skreiv:
Jeg liker også Flemming Andersen i tilleg til bl.a. Fecchi (kommer ikke på andre akkurat nå:-)) Scala, derimot, er en tegner jeg absolutt ikke liker. Tegningene hans/hennes blir så kunstige og unaturlige at de til tider ser ut som voksfigurer.
Fecchi og Flemmimng Andersen er også mine favoritter når det gjelder nye Pocket-tegnere. Molinari er også god!
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
Innlegget blei sist redigert 04.04.2006, 15:32 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
04.04.2006, 15:32

Jonas Larsen skreiv:
ANDonym skreiv:
Jeg liker også Flemming Andersen i tilleg til bl.a. Fecchi (kommer ikke på andre akkurat nå
) Scala, derimot, er en tegner jeg absolutt ikke liker. Tegningene hans/hennes blir så kunstige og unaturlige at de til tider ser ut som voksfigurer.
Fecchi og Flemmimng Andersen er også mine favoritter når det gjelder nye Pocket-tegnere. Molinari er også god!
Mange av oss som er litt voksnere, synes at de to tidvis har en ustrukturert layout som ofte stinker råtten kål! 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 04.04.2006, 20:13 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
04.04.2006, 20:05

Sigvald skreiv:
Mange av oss som er litt voksnere, synes at de to tidvis har en ustrukturert layout som ofte stinker råtten kål!
For aa sitere deg i forhold til en lignende situasjon (ut fra ditt synspunkt i det minste): Hmmm... Ser ikke tegn til hverken smilefjes eller ironi... Her har vel moderator en jobb aa gjöre.
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
04.04.2006, 20:07

Sigvald skreiv:
At Flemming Andersen og Massimo Fecchi har en utrolig bra tegnestil sier jeg ikke, men jeg kan liksom le av tegningene deres (spesielt Flemmings). Så grunnen til at jeg liker dem er de hysteriske tegningene, ikke for at de er dødsgode tegnere 
Mens folk som fks. Sander Gulien, har en tegnestil jeg ikke liker. Den er stiv og er ikke "levende". Men det er min mening da.
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
04.04.2006, 20:20

Sigvald skreiv:
krice svarte:
For aa sitere deg i forhold til en lignende situasjon (ut fra ditt synspunkt i det minste): Hmmm... Ser ikke tegn til hverken smilefjes eller ironi... Her har vel moderator en jobb aa gjöre.
Sigvald redigerte til:
Dette er ei av dei gøyaste redigeringane eg har sett. 
Sigvald: Utruleg koseleg å sjå at du har lært deg å like layouten til Fecchi og Andersen (noko eg går ut frå at du har gjort, du bruker jo tydelegvis ironi når du kritiserer dei).
Eg er heilt einig med deg (
) i at denne nye layouten er sprekare og meir engasjerande enn dette gamle paradigmet med at alle teikneseriar absolutt skal sjå heilt like ut. Men for all del, det er ikkje meint som kritikk mot dei meir tradisjonelle teiknarane heller, men det er jo gøy at det finst dei som tør å eksperimentere litt òg.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
04.04.2006, 20:58

Tok sin tid før den kommentaren kom,men den var jaggu ta meg verdt å vente på denne gangen.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
04.04.2006, 21:03

Sigvald skreiv:
Jonas Larsen skreiv:
ANDonym skreiv:
Jeg liker også Flemming Andersen i tilleg til bl.a. Fecchi (kommer ikke på andre akkurat nå:-)) Scala, derimot, er en tegner jeg absolutt ikke liker. Tegningene hans/hennes blir så kunstige og unaturlige at de til tider ser ut som voksfigurer.
Mange av oss som er litt voksnere, synes at de to tidvis har en ustrukturert layout som ofte stinker råtten kål! ;-)
Kan du gi oss noen eksempler på slik "ustrukturert layout"? Aner ikke hva du snakker om.
...og til slutt; ...mange av oss som er litt voksnere enn de som er litt voksnere sier; **Snakk** **for** **deg** **selv!!!**
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
04.04.2006, 21:43

Einherje skreiv:
Kan du gi oss noen eksempler på slik "ustrukturert layout"? Aner ikke hva du snakker om.
Ei lynkort, illustrert begrepsavklaring (som forhåpentlegvis forklarer kva det er vi snakker om):
http://www.olafsolstrand.no/dette_meiner_sigvald.gif
Merk at «ustrukturert» her ikkje er brukt i negativ forstand! «stinker råtten kål» kunne derimot ha vore det om det ikkje var for Sigvalds heilt merkelege bruk av ironi som tilseier at han faktisk *liker* denne stilen 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 04.04.2006, 22:16 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
04.04.2006, 22:15

Sigvald skreiv:
Mange av oss som er litt voksnere,
Da jeg leste denne bemerkningen så måtte jeg bare le, denne kommentaren er bare helt KOMISK !!
Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden synes jeg Flemming Andersen er helt ok, det er virkelig "sprengkraft" i tegnestilen hans.
Fecchi har jeg også stor sans for, er noen i tvil så vil jeg anbefale dere å lese: "Jakten på den forsvunne onkel" i pocket nr. 297. Der får han virkelig vist hvilken god tegner han er. Den historien er det forresten B. Erickson som har skrevet.
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Innlegget blei sist redigert 04.04.2006, 22:16 av Helen
Helen
Oslo
04.04.2006, 22:16

Olaf Solstrand skreiv:
Merk at «ustrukturert» her ikkje er brukt i negativ forstand! «stinker råtten kål» kunne derimot ha vore det om det ikkje var for Sigvalds heilt merkelege bruk av ironi som tilseier at han faktisk *liker* denne stilen
Selv om ordet "stinker" tilsier noe annet, kan det jo hende han liker råtten kål?
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
04.04.2006, 22:23

Så «stinke» er eit positivt utsagn Sigvald bruker ironisk slik at resultatet blir at han misliker Fecchi og Andersen likevel? :-)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
04.04.2006, 22:26

Olaf Solstrand skreiv:
Einherje skreiv:
Ei lynkort, illustrert begrepsavklaring (som forhåpentlegvis forklarer kva det er vi snakker om):
http://www.olafsolstrand.no/dette_meiner_sigvald.gif
Jeg for min del synes den er **dynamisk** og hjelper til å drive historien fremover. Drev ikke Carl Barks også med dette da? Det er jo utallige eksempler i seriene hans over slikt "vederstyggelighet".
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
04.04.2006, 22:27

Einherje skreiv:
Jeg for min del synes den er dynamisk og hjelper til å drive historien fremover.
Og eg er som sagt heilt einig med deg.
Nokon som hugsar øvste halvdel av første side av tredje del av «Oppgjør i Bløff»? Det er ihvertfall ei teikneserieside //eg// nok ikkje kjem til å gløyma på ei stund akkurat ...
Trur eg skal våge meg til å snike med ein link:
http://duckman.pettho.com/2worlds/v_d96089b2.html
Tør ikkje tenkja på kor kjedelig denne halvsida hadde vore om «rutene» skulle ha vore oppstilt på rad og rekke etter kvarandre ... Å eksperimentere med layout *gjer* verkeleg noko med serien, spør du meg.
(her er det vel **eg** som må beklage for at eg klarte å snike inn Don Rosa i denne tråden òg, men eg klarte ikkje å dy meg, den sida der har alltid stått fast i hovudet mitt som det perfekte eksemplet på at sjølv Disney-seriar kan bli ti gonger betre om ein våger å eksperimentere litt.)
Innlegget blei sist redigert 04.04.2006, 22:34 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
04.04.2006, 22:33

Enig. Ruteoppsettet er en del av tegnestilen og leseropplevelsen. Cavazzano er flink til dette, syns jeg.
Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
04.04.2006, 22:38

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.