Andeby Online > Diskusjonsforum > Internett-panel
Gå tilbake til forumoversikta ...

Donald Duck &Co skreiv:
Vi søker lesere av DOnald Duck & Co. som i en 10 måneders periode vil bli bedt om å si sin mening om annonsene i bladet.
Denne lappen har sansynligvis alle abbonentene mottatt,men uansett, for å gjenomføre dette kan du gå inpå http://www.mmi.no/donald og melde deg på:-)
Syns det er flott at Donald redaksjonen gjør dette for å se lesernes faktiske meninger:-D
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
10.02.2006, 15:48

Jeg meldte meg på igår...!
"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!
Solens Sønn
15 år, Ålesund
10.02.2006, 15:49

Takk for tipset, kan bli interessant.
Dog, annonsene er vel neppe det mest Donald-relaterte i bladet uansett. :-)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
10.02.2006, 16:24

Jeg synst det er bra. Håper mangen sier at de ikke syns noe særlig om de så blir vi kansje kvitt noen.
Meldte meg på jeg og.
Lo$ Companion
www.raptus.no
don rosist
16 år, Bergen
10.02.2006, 20:55

Veldig sannsynleg :-) Nei, det er vel snakk om færre av dei annonsene vi ikkje heilt ser vitsen i, og fleire av dei vi faktisk reagerer på.
Færre annonser er eg ikkje interessert i, det vil garantert føre til prisstigning (dei billigaste annonsene det bladet har koster jo 80.000 kroner, og dei har vel minst fem-seks sånne i kvart blad).
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
10.02.2006, 21:10

Olaf Solstrand skreiv:
Veldig sannsynleg :-) Nei, det er vel snakk om færre av dei annonsene vi ikkje heilt ser vitsen i, og fleire av dei vi faktisk reagerer på.
Færre annonser er eg ikkje interessert i, det vil garantert føre til prisstigning (dei billigaste annonsene det bladet har koster jo 80.000 kroner, og dei har vel minst fem-seks sånne i kvart blad).
Her har du nok et poeng. Prisene på norske utgivelser ligger alt nå himmelhøyt over våre naboland. Dette kan lett illustreres ved at jeg kjøpte boken "Tidsrejser" da jeg nettopp var i Danmark og siden har kjøpt den tilsvarende norske utgivelsen "Donald Ducks Tidsreiser". Den danske boken kostet meg DKK 69,95, mens den norske kostet NOK 94,50. Momsen er 25% begge steder. Regner man NOK 110 for DKK 100 betyr det at den danske boken koster NOK 77,- mens den norske altså koster NOK 94,50. Den norske boken er m.a.o. 22,7% dyrere enn den danske. Med mindre norske barn får mer ukepenger enn danske barn betyr dette selvsagt at disse seriene økonomisk sett er mindre tilgjengelige for norske barn enn for danske.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 11.02.2006, 00:32 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
11.02.2006, 00:31

Sigvald skreiv:
Momsen er 25% begge steder.
Vet ikke med Danmark, men i Norge er bøker i siste omsetningsledd fritatt for moms.
www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!
Tommy
24 år, Odda
11.02.2006, 03:03

Bøker der mer enn 50% er skrift, ja. Men ikke tegneserie-bøker såvidt jeg vet.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
11.02.2006, 03:58

Momsfritaket gjelder bøker. En bok, er en bok, selv om det er en Pondusbok,DKÅ, Seriesamlerklubben eller CBSV.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
11.02.2006, 09:17

Kan sikkert stemme, men så var ikke i 1993 da jeg bestillte noen rollespillbøker fra USA. Da skulle de ha moms for de bøkene som inneholdt mer bilder enn tekst. Aldri har jeg rodd så mye, "løgge" mellom tennern og akkodert, før jeg faktisk slapp unna med at det var "bøker med for store illustrasjoner". 
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
11.02.2006, 09:21

Har bestilt en del bøker som Marvel Masterworks m.fl på internett og sluppet moms. Men DVDer over 200 kr har blitt ilagt moms pluss postens gebyr.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
11.02.2006, 11:06

Jeg har bestilt en masse tegneserier i både blad- og bokform fra USA i en 5-6 år nå. Aldri blitt bedt om å betale hverken moms eller avgifter uansett hva verdien var på pakken.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
11.02.2006, 12:01

Kanskje det blir sendt som gave? Har hørt om at man kan få sendt filmer og spill uten moms hvis de blir sendt som det jeg nettopp skrev; gave.
Hørte du det Tommy, du er ikke normal
11.02.2006, 12:04

Sende som gave går greit dersom du handler på f.eks. ebay. Men forretninger som f.eks. play.com, har ikke lov til det, de må være ærlige.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
11.02.2006, 12:22

Sigvald skreiv:
Prisene på norske utgivelser ligger alt nå himmelhøyt over våre naboland......klage .........klage ..........klage............syte..........syte......
Jeg har akkurat kjøpt meg Blueberry album 27&28 i norske utgaver, en samlet sum på 55+75=130 NKR for den lesegleden. Utålmodig som jeg er så har jeg allerede kjøpt og lest de danske utgivelsene siden jeg ikke kunne vente. De koster 90 DKR pr stk. Hvis vi da regner om til norske priser så får vi en pris på 198 NKR for tilsvarande danske utgivelser !!!!!
Hva mener Sigvald om denne **ENORME** forskjellsbehandlingen som våre danske Blueberry venner blir utsatt for her. Hvem mener du at Olaf skal ta opp dette med ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 12.02.2006, 13:16 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
12.02.2006, 13:09

Sigvald skreiv:
Med mindre norske barn får mer ukepenger enn danske barn betyr dette selvsagt at disse seriene økonomisk sett er mindre tilgjengelige for norske barn enn for danske.
Du skal ikkje sjå bort i frå at norske born faktisk får meir i vekepengar enn danske born.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
12.02.2006, 17:21

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
Hva mener Sigvald om denne **ENORME** forskjellsbehandlingen som våre danske Blueberry venner blir utsatt for her. Hvem mener du at Olaf skal ta opp dette med ??
Jeg har bare to kommentarer til dette:
a)
De danske Blueberry-utgivelsene er ikke utgitt av Egmont så dette er irrelevant for den aktuelle debatten her i forumet.
b)
Det finnes åpenbart også grådige mennesker i Danmark. Jfr. prisene på amerikanske blader/bøker i sommer og nå dette. Men igjen, denne grådigheten ser ut til å gjelde utenfor Egmont. INNENFOR Egmont (som er on-topic her i forumet) ser man klare forskjeller på de nordiske land - forskjeller som går langt utover variasjoner i valutakursene.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
13.02.2006, 23:16

Har ikkje sett dei to siste Blueberrtalbumene i nokon butikker der eg bur. (Reknar med at dei kjem i bokserien, så eg hadde nok ikkje kjøpt dei uansett)
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
22 år, Rana
14.02.2006, 20:15

Kristian Rødvand skreiv:
Har ikkje sett dei to siste Blueberrtalbumene i nokon butikker der eg bur. (Reknar med at dei kjem i bokserien, så eg hadde nok ikkje kjøpt dei uansett)
Jeg har inntrykk av at opplaget på de to Blueberry-albummene var svært lite. Selv i en stor by som Trondheim var det vanskelig å finne dem.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
14.02.2006, 20:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.