Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Skurker

Andeby Online > Diskusjonsforum > Skurker

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Hvor mange skurker finnes det i Andeby da? :-) Tror neppe det er så mange...
Fem eller seks er sikkert greit...:-)

"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!

Solens Sønn
15 år, Ålesund

08.02.2006, 17:00

Barks' griseskurk bør vel også nomineres.

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Øystein Skartsæterhagen
22 år, Trondheim

08.02.2006, 17:26

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Barks' griseskurk bør vel også nomineres.

Å, du mener han som var i "Den forbudte dalen" Og i "Nifse greier i nifsemyra"?

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

08.02.2006, 17:37

Arpin Luséne skreiv:

Å, du mener han som var i "Den forbudte dalen" Og i "Nifse greier i nifsemyra"?

Ja. Hvorvidt han er én eller flere personer er (så vidt jeg vet) noe uvisst, siden han opptrer under forskjellige navn. I Inducks står han listet som én person:

http://coa.inducks.org/character.php/x/Pig+villain

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Øystein Skartsæterhagen
22 år, Trondheim

08.02.2006, 17:49

Guldbrand Gråstein fortener vel ein plass i avstemminga...

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
22 år, Rana

08.02.2006, 17:51

Gråstein, Kladden, Svarte-Petter, B-gjengen og Magica er vel kanskje de viktigste?

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

08.02.2006, 17:55

Nei, vi må ikke glemme advokat Lur.
Skal vi ha en avstemning hvor to- tre går til en semifinale?

PS: Det hadde vært kult med en slags "valgkampanje" (kanskje på denne tråden, siden den heter "skurker") om **hvorfor** visse velgere som er i tvil burde velge akkurat **den** skurken/kandidaten som innleggeren heier på. Det er bare et forslag... Høres det greit ut?:-)

MicMac
16 år, Oslo

08.02.2006, 22:17

Hva med Madam Mim?

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

08.02.2006, 22:52

Olaf Solstrand skreiv:

Mi personlege topp-fem-liste (kan variere litt frå tidspunkt til tidspunkt):
1. Spøkelseskladden.
2. Gulbrand Gråstein.
3. Magica frå Tryll.
4. 176-671.
5. Hm ... Trur eg går for doktor Krantz.

(har med berre skurkar som har meir enn eit par opptredenar -- Barks har laga så mange fantastiske skurkar som han brukte berre ein gong at det ville ta meg laaaang tid å kome opp med ei faktisk favorittliste over dei.)

Bytt ut 176-671 med Dr. Krantz og plasser Svarte-Petter på femteplassen, så er vel det der lista mi òg. "Honourable mentions" til Bestefar B (særleg pocketversjonen, skjønt Don sin er òg fantastisk), Luski og Mikro-Midas.

Edit: Hm, ser at Skarp er nemnd her, dersom skurkar som er med i såpass få historiar tel med må nok han inn mellom Gråstein og Magica.

Kva avstemming angår kan ein vel gjere det via t.d. tre avstemminger der dei (to?) vinnerene per avstemming går vidare til ei finaleavstemming? Ettersom det er så mange, meinar eg.

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Innlegget blei sist redigert 08.02.2006, 23:16 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

08.02.2006, 23:11

Arpin Lusene er nevnt for ofte i denne tråden til at han kan utelates fra avstemningen.

Solveig
31 år, Trondheim

08.02.2006, 23:39

Nettopp, det er så mange at ein treng fleire runder. :-) Kanskje ein med Mikke-skurker, ein med Donaldskurker frå vekebladene og ein med Donaldskurkene frå pocketbladene? Eg veit ikkje kva som vil fungere.

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

09.02.2006, 01:14

Farlige Fiffus og ......., kremt :-) må vel også være med i utvalget av skurker. Som teknolog og iherdig forsvarer av økt satsing på realfagene vil jeg gjerne ha med en teknolog også. Hva med Ørnulf Ørn, han bør vel være med, eller er det bare geriatrisk avdeling her på AOL som har noe forhold til han ?

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

09.02.2006, 08:29

Ja, Ørnulf Ørn. Hvor ble det av ham? Er han også en "ikke-eksisterende-skikkelse" nå?

Diff

09.02.2006, 09:35

Gisp! Ørnulf! Hadde nesten glemt han. Han **må** være med!
Han er jo så kul.
Dessuten synes jeg det var en god idé å dele skurke-avsemningen opp i Mikke-skurker og Donald-skurker, og så kanskje la de to vinnerne av hver "avdeling" komme videre til en semifinale for å kåre den beste Andeby-skurken!

PS. Folk som Svarte-Petter, Ørnulf Ørn mm. er de Mikke-skurker eller Donald-skurker?

PPS. Kanskje det hadde vært en idé med "Skrue-skurker" slik som Magica, B-gjengen, Arpin osv.?

MicMac
16 år, Oslo

09.02.2006, 14:19

Svarte-Petter er vel ein Mikke-skurk. Ørnulf er vel meir representert i Petter Smart-historiar enn i Mikke, er han ikkje? Så det gjer han til ein Donald-skurk? Eller?

Skrue-skurker har vel ein tendens til å vere dei same som Donald-skurker - såframt du ikkje klassifiserer Anton og nabo Jensen som skurker, såklart.

Så, har nokon ei komplett liste over alle som er nemnd så langt?

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

09.02.2006, 16:05

Mikke- Skurker:
Svarte- Petter
Spøkelseskladden
Doktor Krantz
Advokat Lur
Eks, Dobleks & Triplex
Farlige Fiffus & Mikro-Midas
(Kanskje også Minken…)

Donald-Skurker
B-gjengen
Magica fra Tryll
Arpin Luséne
Ørnulf Ørn
Guldbrann Gråstein
Advokat Skarp
Sleipe Simon

Vet ikke om det er alle. Si i fra hvis dere savner noen:-)

MicMac
16 år, Oslo

09.02.2006, 17:05

Vel,... siden du spør om favoritt så er det Magica fra Tryll som er nummer en hos meg.
Den mest "ekle" skurken jeg vet om, og som jeg misliker til de grader må være Svinesen.

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

09.02.2006, 17:19

Svinesen er ingen skurk. Du tenker på den namnlause griseskurken?

(eller, han har vel eit namn i den der mayahistorien. Har han det i den norske utgåva?)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

09.02.2006, 19:19

Olaf Solstrand skreiv:

Svinesen er ingen skurk. Du tenker på den namnlause griseskurken?

(eller, han har vel eit namn i den der mayahistorien. Har han det i den norske utgåva?)

Heter han ikke Mc Svor eller noe? Er ikke helt sikker...

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

09.02.2006, 20:22

Ja du har rett Olaf, det blir feil å si Svinesen, det er bare det navnet jeg ofte tenker på når den fyren dukker opp i forskjellige utgaver, og det er kanskje ikke så rart da MacSvor går under navnet McSwine (Argus McSwine).
Men han har også en del andre navn, det er bare jeg som putter ham inn i samme fyren, det er F.eks. Hamalot McSwine, og i Skrues Liv og Levnet har vi jo Sleipe Simon.
Det er den samme ekle grisen.
Han opptrer bl. annet i en historie hvor også Magica er med, tenker på (MacSvor), der blir han faktisk venner med Skrue på slutten av historien. Husker ikke i farten hva historien heter på norsk.

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Innlegget blei sist redigert 09.02.2006, 22:58 av Helen

Helen
Oslo

09.02.2006, 21:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.