Andeby Online > Diskusjonsforum > Nytt Papir!
Gå tilbake til forumoversikta ...

Det er litt flaut, men eg kjøpte årets første Donald i dag, og eg likar ikkje det nye papiret. Fargene blir ikkje så skarpe og eg tør ikkje tenkje på kor varig det er.
Har aandre reaksjonar/synspunkt på dette?
@:)
akelakk
38 år, Tingvoll
18.01.2006, 22:53

Jeg syntes også at det papiret som var før var et hakk bedre (men så er vi vant til det også da), men nesten alle tegneserier får slike nye papir nå. Kjøpte Pondus for litt siden og så at det var ny papirtype der også...
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
18.01.2006, 22:59

Synes det nye papiret er bra. Kanskje fargene ikke er så skarpe som før, men det er et papir som holder. Det oser av kvalitet. (...håper jeg *glise*)
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
18.01.2006, 23:35

Klarer ikke å se noe særlig forskjell på papiret. Men papiret i PONDUS har blitt mye bedre, og det var på tide.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
19.01.2006, 12:29

Øyvind Braaten skreiv:
Klarer ikke å se noe særlig forskjell på papiret. Men papiret i PONDUS har blitt mye bedre, og det var på tide.
Aner ikke hvordan papiret i Donald er siden jeg ikke kjøper det fast, men papirkvaliteten til Pondusbladene her fått en klar forbedring. Nesten like god som papirkvaliteten til Vi Menn sitt bilag om Rally VM, Rally NM og Rally Norway som er i salg nå.
SPOILER:
**LØP** **OG** **KJØP!!!**
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
19.01.2006, 12:39

Har ikke papiret endret ganske mange ganger de siste fem årene?
"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!
Solens Sønn
15 år, Ålesund
20.01.2006, 18:06

akelakk skreiv:
Det er litt flaut, men eg kjøpte årets første Donald i dag, og eg likar ikkje det nye papiret. Fargene blir ikkje så skarpe og eg tør ikkje tenkje på kor varig det er.
Har aandre reaksjonar/synspunkt på dette?
@
Hvorfor skal fargene være så skarpe? Jeg leste Carl Barks' beste for en stund siden og de fargene der ga absolutt mersmak. Siden fargene der ikke var så skarpe, fremhevet de liksom tegningene, men det kan jo ha hatt noe med den ganske så gode tegneren å gjøre
,
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
21.01.2006, 18:28

Solens Sønn skreiv:
Har ikke papiret endret ganske mange ganger de siste fem årene?
Du har sikkert rett i det. Papirvalget gjøres ift kjørbarhet (hvor problemfritt det oppfører seg i rotasjonspressene, som stadig går fortere og fortere) punktskarphet (trykkets gjengivelse) glans (hvor mye "smell" man ønsker det skal være i fargene) og siste, men ikke minst; PRIS! Holdbarheten på trykksaken er nok desverre ikke noe moment i det hele tatt, selv om moderne magasinpapir nok har kvaliteter som gjør at de holder seg bedre enn treholdige papirkvaliteter som ble brukt 20-30 år tilbake.
BOM -Du er hypnotisert!
Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg
04.02.2006, 21:45

Går ut fra at det ikke bare er mitt blad det er blitt ny papirtype igjen. I forrige ukes blad var en del av arkene i den tykke (og litt grove) typen som jeg var veldig glad for at ble innført for noen år siden, mens en del var i en ny veldig tynn type. I ukas blad er alle sidene (heldigvis bortsett fra omslaget) i den nye typen, som jeg ikke liker noe særlig. Papiret er rett og slett for tynt, noe som blant annet fører til at bladet nå veier 83 gram i stedet for 94. Dette gir sikkert en del fordeler for forlaget, mens jeg helst ville hatt det slik som det var.
Tommy
24 år, Odda
27.08.2007, 15:57

Tommy skreiv:
Dette gir sikkert en del fordeler for forlaget, mens jeg helst ville hatt det slik som det var.
Ja, eg la merke til det sjølv, og er heilt einig med deg.
27.08.2007, 23:40

Spøkelseskladden skreiv:
Du har sikkert rett i det. Papirvalget gjøres ift kjørbarhet (hvor problemfritt det oppfører seg i rotasjonspressene, som stadig går fortere og fortere) punktskarphet (trykkets gjengivelse) glans (hvor mye "smell" man ønsker det skal være i fargene) og siste, men ikke minst; PRIS! Holdbarheten på trykksaken er nok desverre ikke noe moment i det hele tatt, selv om moderne magasinpapir nok har kvaliteter som gjør at de holder seg bedre enn treholdige papirkvaliteter som ble brukt 20-30 år tilbake.
Her glemmer du en detalj: miljøhysteriet. Du skal ikke se bort fra at Egmont på et eller annet tidspunkt kan finne det opportunt å satse på resirkulert papir. Noe slikt skjedde da jeg studerte på HSR på slutten av 1980-tallet. Papiret som ble benyttet i kopimaskinene o.l. var da brunlig i stedet for hvitt. På NTNU ble det heldigvis benyttet skikkelig hvitt papir.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
28.08.2007, 18:33

Den dagen Egmont bestemmer seg for å satse på resirkulert/miljøvennlig papir, og dessutan viser at dei tar initiativet på alvor ved å kutte plastleikene eller finne på noko miljøvennlig å erstatte dei med, har dei mi fulle tillatelse til å fakturere dobbelt for abonnementet mitt, sjølv om det hadde gjort papiret brunare/gråare. Det hadde vore utruleg stilig om eit blad som Donald Duck & Co hadde gått i bresjen for noko sånt, for gudane skal vite at det treng vi.
(Men at dette er ein febrilsk ønskedrøm som aldri kjem til å gå i oppfylling, er eg sjølvsagt klar over.)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
28.08.2007, 18:48

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Den dagen Egmont bestemmer seg for å satse på resirkulert/miljøvennlig papir, og dessutan viser at dei tar initiativet på alvor ved å kutte plastleikene eller finne på noko miljøvennlig å erstatte dei med, har dei mi fulle tillatelse til å fakturere dobbelt for abonnementet mitt, sjølv om det hadde gjort papiret brunare/gråare.
Også dersom papirets holdbarhet samtidig ble redusert betraktelig?
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 28.08.2007, 21:22 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
28.08.2007, 21:22

Jada.
Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken. I dette tilfellet vil papir med dårlig holdbarhet medføre økt behov for nye opplag - er det miljøvennlig? Å være tilhenger av holdbart papir er med andre ord ikke det samme som å være "miljøgris". Dårlig papir bør etter min mening først og fremst forbeholdes aviser o.l. bruk og kast lesestoff. Tegneserier, skjønnliteratur o.l. fortjener mer omtanke synes jeg. Hvorvidt resirkulert papir kan/bør brukes til seriøse utgivelser avhenger utelukkende av om dette papiret tilfredsstiller de krav det er naturlig å stille for papir til den slags bruk.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
28.08.2007, 22:56

Tegneserier bør trykkes på permanent, syrefritt papir, med lang levetid. Foreløpig er det, såvidt jeg vet, bare Don Rosas Archives som er trykket på dette pairet.
Papir som skal lagres.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
29.08.2007, 08:35

Sigvald skreiv:
I dette tilfellet vil papir med dårlig holdbarhet medføre økt behov for nye opplag - er det miljøvennlig?
Ærleg talt; når såg du sist eit andreopplag av Donald Duck & Co? Slikt eksisterer ikkje.
Dårlig papir bør etter min mening først og fremst forbeholdes aviser o.l. bruk og kast lesestoff.
Men så var det dette med kva som kan kallast dårleg og ikkje. Kor lang holdbarheit har resirkulert papir? Kor lang holdbarheit har ikkje-resirkulert papir? Kor stor forskjell er det eigentleg snakk om? Uansett varer vel papir i ganske mange tiår om det berre blir oppbevart riktig, vel? Dei mest ekstreme samlarane legg då òg til rette for at bladene skal vare så lenge som overhovudet mogleg.
Tegneserier, skjønnliteratur o.l. fortjener mer omtanke synes jeg. Hvorvidt resirkulert papir kan/bør brukes til seriøse utgivelser avhenger utelukkende av om dette papiret tilfredsstiller de krav det er naturlig å stille for papir til den slags bruk.
Mi meining er at resirkulert papir tilfredsstiller slike krav. Men så meiner eg òg at det er unaturlig å stille krav om at papiret skal vare i mange hundre år. For all del, det er berre positivt om ting kan leve så lenge, men eg meiner likevel at det ikkje bør gå på bekostning av miljøet.
For å trekke inn eit døme -- eg har relativt mange CD-ar og DVD-ar som eg er svært glad i. Alle desse er laga av eit materiale som oppløyser seg i kontakt med luft. Ti-femten år gamle CD-ar er difor gjerne heilt ubrukelege i dag. Men ein vil då aldri finne på å kalle CD-ar bruk-og-kast-medier av den grunn? Dei færraste tenker på aluminium som eit dårleg materiale å lage CD-ar av, og likevel har resirkulert papir langt lengre levetid (OK, så kan ein ikkje lage CD-ar av resirkulert papir, men du skjøner kva eg meiner).
Dette er uansett ei hypotetisk problemstilling, for Egmont kjem sikkert aldri til å byrja å trykke blada sine på resirkulert papir. Men grunnen til at eg meiner at det hadde vore så positivt, er at dei er så store at då kunne dei få litt medieblest på dette som tvang andre forlag til å følgja etter.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.08.2007, 09:20

[.... Men grunnen til at eg meiner at det hadde vore så positivt, er at dei er så store at då kunne dei få litt medieblest på dette som tvang andre forlag til å følgja etter.
Håper for all del ikke det. Jeg er samler og ønsker at bladene skal vare. Resirkulert papir inneholder mange stoffer som bryter ned papiret, se mitt i over:
Øyvind Braaten skreiv:
Tegneserier bør trykkes på permanent, syrefritt papir, med lang levetid. Foreløpig er det, såvidt jeg vet, bare Don Rosas Archives som er trykket på dette pairet.
Papir som skal lagres.
Dersom tegneserier ble trykket på resirkulert papir ville mye av min samleglede forsvinne. Jeg kommer ikke til å kjøpe tegneserier på resirkulert papir.
Fint at Olaf er miljøbevisst, alle burde være det. Jeg ser på meg selv som miljøbevisst og sparer miljøet når jeg kan, ved f.eks. å ta buss istedenfor bil, kompostere matavfall og kildesortere, men ved tegneserier gjør jeg et unntak.
Hvordan gikk det med Disneys engangs-DVD-er?
Disneys engangs-DVD-er
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
29.08.2007, 10:58

Øyvind Braaten skreiv:
Ah, du mener "The Pertwillaby Papers" og "Captain Kentucky"!
Ærleg talt; når såg du sist eit andreopplag av Donald Duck & Co? Slikt eksisterer ikkje.
http://coa.inducks.org/publication.php/x/no/TRETTI
http://coa.inducks.org/issue.php/x/no/DETRETTEN1#be
http://coa.inducks.org/issue.php/x/no/DD1988B49#be
http://coa.inducks.org/publication.php/x/no/AAR
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 29.08.2007, 16:45 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
29.08.2007, 16:37

Om du absolutt insisterer, kan du sannsynlegvis kalle dei seriane der andreopplag, men grunnen til at eg ikkje gjorde det i denne samanhengen, er at eg tviler STERKT på at det er slik at «dersom DD 1-1948 hadde vore trykt på resirkulert papir, hadde dei vore nøydt til å gi ut De komplette årgangene 25 år tidlegare», slik du nesten får det til å høyrast ut som. Ver litt realistisk her, då.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.08.2007, 16:48

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.