Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Slutten på 'Gullmånen' (Barks)

Andeby Online > Diskusjonsforum > Slutten på 'Gullmånen' (Barks)

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hjelp! Trenger litt støtte fra noen sakkyndige der ute.
Jeg abonnerer bl.a. på Hall of Fame-serien, og hoppet i stolen da jeg leste historien 'Gullmånen' av Barks - der slutten var kuttet! Naturligvis sendte jeg en harmdirrende mail til Serieforlaget (som jeg ikke fikk svar på pga. feil adresse fra min side...) Og endte opp med å si opp hele abonnementet i en ny, enda mer spissere mail.

Etter 'purring' fra min side har jeg nå fått en overstrømmende tilbakemelding, som høflig påpeker at 'Gullmånen' i HoF slett ikke er kuttet, men er akkurat som Barks skrev den.
Her slutter historien på selve gullmånen. Jeg er imidlertid sikker på at jeg har lest samme historie, men der den avsluttes litt senere, dvs. i romskipet på vei hjem!
Mener at Skrue i siste rute sier noe sånt som "jeg må være gal som oppgir alt dette for en bunt redikker!" Og Donald svarer "Ja, men husk - med salt på!"

Jeg tviler ikke på at Serieforlaget har rett. Men trolig er det da en annen tegner som har forlenget historien (husker ikke hvor jeg leste den). For det er vel ikke bare jeg som har drømt - eller hallusinererer??

Svaret fra Serieforlaget gjorde meg litt pinlig berørt - det ble litt 'høflig svar overfor krakilsk på-jordet-kunde'-aktig..... ;-) Tusen takk for svar her!

Mvh.
Jan Sigurd Aarberg

JSA

04.01.2006, 19:17

Hm ... godt spørsmål, det er ikkje mogleg at du blander med ei anna historie? Den opprinnelege amerikanske utgåva hadde ihvertfall desse tjue sidene.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

04.01.2006, 19:29

Ja, det må nok være en sammenblanding, har slått opp i Carl Barks Library in Color og har ikke funnet noen annen avslutning der. Gabbard/Blums artikkel i samme hefte har gjengitt de to siste rutene som "Barks concluding panels"

Se også:

http://coa.inducks.org/story.php/0/W+US+++24-01

Gunnar And
56 år, Larvik

04.01.2006, 19:41

En eller anden daværende redaktør på Gutenberghus var ikke glad for den serie da den blev udgivet i '74 - og fjerende derfor alle udlændige og lavede slutningen om vha. billeder fra selve historien. I det tyske CB Werkverzeichnis er det forklaret nøjagtigt hvordan - og måske også i Inducks.
Det er altså ikke dig der husker forkert - men nostalgien blander sig med den dårlige smag af en Barks-klassiker der i alle nordeuropæiske førsteudgaver er totalt skamferet.

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

04.01.2006, 20:06

...og dette ser ut til å være mer regelen enn unntaket: Historien "Skogvokteren" (bl.a. annet utgitt i gullbok 14 ("Makeløs moro") leste jeg første gang i DD 1973. For ikke lenge siden leste jeg dette bladet på nytt - å skrekk og gru! ALT som var morsomt i historien var luket bort, og tilbake var en temmelig meningsløs historie uten humor eller sluttpoeng. Hvilken ond kraft har påvirket disse menneskene?

(For de som husker eller ikke husker: Historien harselerer med ideen om at man sovner av å telle sauer. Donald får i oppdrag å telle en flokk med villsauer, og det må jo bare gå galt...!)

Arne K
Vestby

04.01.2006, 20:23

Jeg husker at jeg reagerte på at de sidene mangla jeg også... Jeg leste Gullmånen i et gammelt blad fra... 70-tallet tror jeg. Og da var de sidene med.
Ble litt forvirra her... Har altså ikke Carl Barks laget de sidene, men de er satt sammen av masse andre bilder?? Oi. Likte egentlig slutten best med de ekstra sidene jeg.

"You have to look within yourself to save yourself from your other self. Only then will your true self reveal itself."

Den rosa
18 år, Råde

04.01.2006, 20:41

Den rosa skreiv:

Jeg husker at jeg reagerte på at de sidene mangla jeg også... Jeg leste Gullmånen i et gammelt blad fra... 70-tallet tror jeg. Og da var de sidene med.
Ble litt forvirra her... Har altså ikke Carl Barks laget de sidene, men de er satt sammen av masse andre bilder?? Oi. Likte egentlig slutten best med de ekstra sidene jeg.

Jeg har 1974-varianten og synes at den er mindre overdrevet enn Barks' orginal. Jeg har forøvrig foreslått at alle de redigerte versjonene "Gullmånen", "Det magentarøde frimerket" o.l. burde vært samlet i en HOF-bok som et supplement til CBSV.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

05.01.2006, 00:20

Den rosa skreiv:

Sagen er faktisk den, at i 1974-udgaven er der klippet 9¼ sider væk, og så har man tilføjet ¾ side i slutningen. Det, der er klippet væk, er hovedsagelig den del, der omhandler Skrues konkurrenter. Vi får i 1974-udgaven slet ingenting at vide om, at Maharajaen af Rubinien (dansk navn), Krøsus Stoltenhane (Longhorn Tallgrass) og B-Gjengen også er ude efter at komme først til guldmånen. Hele den lange scene på ca. 7 sider med kapløbet igennem rummet mangler fuldstændigt, og ænderne letter fra jorden og ankommer til guldmånen på samme side! Derudover mangler der også adskillige ruder i scenen med venusianeren, som ænderne møder på guldmånen.

Hvad angår de sidste fem ruder (¾ side) på sidste side i 1974-versionen, er de altså tilføjet af forlaget. Og der har rigtig været gang i saks og klister:
- Rude 3 (den første af de tilføjede) er således noget af en tidligere rude, lige efter at ænder er landet, og inden de møder venusianeren. (s. 14, r. 5 i Barks' udgave)
- Rude 4 er en klippet rude fra samtalen med venusianeren (hvis du ser efter, er venusianeren der stadig, på trods af, at han på det tidspunkt i 1974-udgaven ikke længere er på guldmånen! Og Skrues guldstatue, som lige har fået kronen er stattet med en spids hat, har igen sin krone på!) (s. 15, r. 7)
- Rude 5 kan jeg ikke umiddelbart se, hvor er fra. Jeg tror, at Skrue og guttene er taget fra forskellige ruder og omtegnet, og at rumskibets lejder er tilføjet.
- Rude 6 er en af de klippede ruder fra kapløbet med konkurrenterne, og det Skrue kigger efter i kikkerten er ikke guldmånen (som de forlader), men en af konkurrenternes rumskib (s. 8, r. 6)
- Rude 7 er sammensat udfra flere klippede ruder under kapløbet. De to nevøer og radaren er fra side 13, rude 2. Skrue er fra side 11, rude 6. Donald og apparaturet er fra side 8, rude 8 (i 1974-udgaven passer den Donalds danske replik i øvrigt //slet// ikke med hans ansigtsudtryk).

Thomas Pryds Lauritsen

Innlegget blei sist redigert 05.01.2006, 14:11 av pryds

pryds
28 år, Danmark

05.01.2006, 14:09

Det store spørsmålet er hvorfor i all verden? For dette er jo ikke bare en slapp bortkutting av sider, her er det noen som har lagt ned et seriøst arbeid for å lage en helt ny versjon av Barks' opprinnelige historie.

Den rosa skreiv:

Har altså ikke Carl Barks laget de sidene, men de er satt sammen av masse andre bilder?? Oi. Likte egentlig slutten best med de ekstra sidene jeg.

Sigvald skreiv:

Jeg har 1974-varianten og synes at den er mindre overdrevet enn Barks' orginal.

Ja kanskje den redigerte versjonen i dette tilfellet er bedre en originalen. Slik jeg husker det så ble historien mer melankolsk og vemodig i 1974-utgaven. Kanksje mer poengtert egentlig...

Nestor Burma
43 år, Trondheim

05.01.2006, 14:45

Ja...jo...men det kan vel også være det velkjente fenomenet at man liker best den første varianten av det man leser (eller hører). Det finnes mange eksempler på dette. Men når det er sagt - historien taper nok ikke MYE på at kappløpsdelen er kuttet ut. Den godeste Barks tar ganske av i denne sekvensen.

Men sluttpoenget - reddik-kommentaren på selve månen - er glitrende i Barks' originalversjon, synes jeg. Men kanskje noen syntes at det var litt dristig å la historien slutte uten noen indikasjon på at endene kom hjem til slutt - det er jo ikke vanlig kost?

Arne K
Vestby

06.01.2006, 22:22

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.