Andeby Online > Diskusjonsforum > noen betraktninger om dette forumet.
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Etter å ha sett litt i forskjellige poster her inne en stund, så er det en ting som slår meg, og det er en oppfatning her inne at alt som ikke er Carl Barks/Don Rosa, blir nesten sett på som dårlig tegne- og fortellerkunst.
Er det noe som er tegnet av andre enn "mesteren", eller Rosa, så blir det nesten slaktet Dessuten, Syns at all snakk om Donald-Pocket blir påsatt et slags "B"-stempel.
Donald-Pocket, og italienske tegnere er bare møl og lavmål, er oppfatningen til mange her inne..
Er det bare meg, eller er dette gjengs oppfatning her på forumet? Det virker hvertfall sånn på meg.
Ta for eksempel tråden om Hall of fame-bøkene. Det høres det ut som det er uhørt at Vicar skulle få en bok. Han som er den beste "hverdags-donald"-tegneren av dem alle.
Eller Scarpa/Cavazzano-historiene i Pocket-bøkene, det fins jo ikke mer spennende historier enn disse, etter min mening. Disse blir sett litt ned på.
Don Rosa er litt for oppskrytt, syns jeg. Tegningene hans er litt "overkill" når det gjelder detaljer, og faller helt igjennom i sammenligning med Vicar.
For all del: Jeg liker Barks, men jeg syns det blir litt for mye dyrkelse av ham.
Dette var min lille utblåsning, håper jeg ikke tråkker alt for mange på tærne da....
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
03.01.2006, 23:38

whitesand skreiv:
Etter å ha sett litt i forskjellige poster her inne en stund, så er det en ting som slår meg, og det er en oppfatning her inne at alt som ikke er Carl Barks/Don Rosa, blir nesten sett på som dårlig tegne- og fortellerkunst.
Det er nok ei oppfatning blant *enkelte*. Men dei fleste av oss verdsetter veldig mykje anna òg ... Mi oppfatning er at det er mange her som set Carl Barks og Don Rosa milehøgt over alle andre, men at det òg er mange andre som har eit meir spredt syn. Det er mange her inne som har eit veldig vidt syn på kva som er bra, og det er òg folk her som omtrent slakter det meste Don Rosa gjer. Til dømes er det jo ein tråd som er aktiv no der vi diskuterer kva som var den beste historia i 2005. Så langt verkar det for meg som om to av dei største favorittane er ei Cavazzano-historie (med manus av ein amerikaner rettnok) og ei pocketbokhistorie (som rettnok er skrive og teikna av dansker, men like fullt ei pocketbokhistorie). Det er kva eg kallar A-stempel.
Eg ville òg ha klødd meg i hovudet dersom dei fleste i dette forumet slakta alt som ikkje var Barks og Rosa. Men mi oppfatning er at det ikkje er tilfelle.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.01.2006, 00:00

whitesand skreiv:
Jeg er blant dem som setter Carl Barks aller høyest, som har stor sans for Don Rosa og som har et avmålt og nærmest likegyldig forhold til f.eks. Vicar og Branca.
Det jeg liker med dette forumet er imidlertid at meningene er så ulike, og der jeg tidligere satt alene med min egen lille Barksistiske verdensoppfatning og trodde at det umulig kunne være noen i det hele tatt som likte Branca eller Vicar, så har min oppdagelse av Andeby Online lært meg noe annet. Dette er er både artig og forfriskende og har gir nesten gitt lyst til å lese ting som jeg tidligere ikke ville ha kastet ett blikk på (nå er det like før også jeg bestiller "Drageherrenes rike...
).
Ta for eksempel tråden om Hall of fame-bøkene. Det høres det ut som det er uhørt at Vicar skulle få en bok. Han som er den beste "hverdags-donald"-tegneren av dem alle.
Ja, //jeg// syntes i utgangspunktet det var uhørt at Vicar skulle få en egen bok i Hall of Fame. Men mitt inntrykk er at de fleste er uenig med meg i dette. Vicar synes å nyte stor respekt blant de fleste brukerne på forumet, både de unge og de mer tilårskomne.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
04.01.2006, 10:01

whitesand skreiv:
Er det noe som er tegnet av andre enn "mesteren", eller Rosa, så blir det nesten slaktet
Det er vel de flestes syn her at Barks er best, men selv om mange her liker Rosa er han kanskje den som får mest kritikk her også.
Det var vel kun to personer som skrev at de ikke syntes Vicar passet inn der. Andre forsvarer både Vicar og Branca. Selv liker jeg begge godt og føler de hører hjemme i HOF.
Eller Scarpa/Cavazzano-historiene i Pocket-bøkene, det fins jo ikke mer spennende historier enn disse, etter min mening. Disse blir sett litt ned på.
Mitt inntrykk er totalt motsatt. Cavazzano har fått MYE skryt i det siste og Scarpa har jeg inntrykk av at de fleste her liker. Som du selv skriver er jo historiene hans meget spennende. Donald Pocket generelt kan du kanskje ha rett i at enkelte setter et B-stempel på, men langt fra alle.
Jeg er altså ikke enig med deg i hva som er de generelle holdningene her på forumet, men folk tolker ting forskjellig. Jeg har selv ofte inntrykket av at mange her legger mye lettere merke til ris enn ros. At noen få personer ikke liker noe betyr ikke at ingen gjør det, men den som er misfornøyd har ofte mer behov for å skrive om det.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
04.01.2006, 10:57

whitesand skreiv:
Jeg syntes og at Vicar fortjente en bok. Grunnen til at han ble tatt med er fordi at han har blitt tatt som en selvfølge i mange år nå, og det er vel sant. Han er jo med i nesten hvert Donald Duck og co.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
04.01.2006, 14:39

Du har kanskje også oversett at det er en dame i femtiårene her som først ifjor begynte å lese pocketbøker grunnet den positive omtalen mange har gitt uttrykk for her på forumet, (og jeg liker dem veldig godt.)
Har også skaffet meg mange av de eldre utgavene i det siste året.
Er selv en av dem som setter Carl Barks aller høyest men har nevnt før her at jeg liker Vicar og mange andre serieskapere.
Synes det var riktig at Vicar fikk en HOF-bok.
Så det du påstår er ikke gjengs oppfatning her på forumet, og jeg vil anbefale deg å lese litt mer av hva som er blitt skrevet, så får jeg håpe at du endrer ditt syn etterhvert.
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
04.01.2006, 15:03

Men kanskje det er rosaistane som er flinkast til å gjera seg synlege i forumet? 
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.01.2006, 15:16

Mener du **Rosaisten** ?
Jeg må innrømme at mitt syn på Donalduniverset har blitt betraktelig bredere etter at jeg havnet inne på denne flotte siden. Jeg leste Don Rosa og skumleste vel mer eller mindre resten. Og jeg opplevde det samme som Helen ( **VIKTIG** Se min signatur), at jeg har begynt å gjøre innkjøp av DP også. Verden går framover og det gjør tydeligvis jeg også. 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
- Det Gode Selskap -
Innlegget blei sist redigert 04.01.2006, 15:22 av Guffen Delbekk
Guffen Delbekk
23 år, Halden
04.01.2006, 15:21

whitesand skreiv:
Dette var min lille utblåsning, håper jeg ikke tråkker alt for mange på tærne da....
Med denne avslutningen tror jeg du er ganske nært det jeg anser som den mest betente saken her på dette forumet. Nemlig den meget lave takhøyden enkelte legger opp til her med å kritisere andre sin personlige smak igjen og igjen.
At andre personer har andre oppfatninger enn meg er greit. At andre synes Don rosa sin strek er det beste som har hendt papir siden gutenberg sin bibel er greit. Men det jeg IKKE liker med enkelte sin fremtreden her på forumet er en konsekvent trakasering av andre sin divergerende oppfatning av kvalitet utifra personlige referanser.
Å bli ansett som harry eller hva det nå måtte være bare fordi en ikke deler de samme preferansene for intern rangering av Disney™ kunstnere som enkelte er IKKE noe som er med å heve takhøyden og respekten for andre mennesker.
Dessverre er det jo blitt slik her på forumet at en nesten må be om unnskyldning før en skriver noe som en vet at noen™ vil reagere på. Å måtte lese gang etter gang at en personlig oppfatning noen har av kvalitet skal være totalt feil/harry kontra noen™ andre sin oppfatning fører bare til skittkasting i lengden og fint lite konstruktiv debatt/inspirasjon av hverandres leselyst.
Nå har jeg også tatt min lille utblåsing. Noe jeg håper kan føre til at vi heretter skal slippe å begrunne personlige referanser herifra til evigheten fordi noen™ vil komme frem og mene at de referansene er feil/harry utifra EGNE personlige referanser.
Eller kort sagt, hva med litt mere takhøyde og respekt for andre sine meninger ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
04.01.2006, 15:27

MikroMidas skreiv:
(...)Eller kort sagt, hva med litt mere takhøyde og respekt for andre sine meninger ??
Teorien er god, men det gjenstår å se om den kan fungere i praksis. (Altfor mange glimrende teorier har dessverre denne ulempen...)
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
Innlegget blei sist redigert 04.01.2006, 15:36 av krice
krice
24 år, Tromsø
04.01.2006, 15:34

Er ikke det definisjonen på en **god** **teori** at praksis motbeviser den 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
04.01.2006, 15:36

Ny definisjon for meg, men at den er gal, tør jeg ikke påstå. Høres (dessverre) ganske sannsynlig ut 
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
04.01.2006, 15:38

Mye fornuftig i denne tråden. Jeg er stort sett enig i at det er variert hva som trekkes frem som bra her inne. Men skal jeg være enig med i hvert fall noe av det whitesand skriver, vil jeg nok si at gudedyrkelsen av Carl Barks til tider er i overkant.
Ikke misforstå meg her, Barks er min nr.1 også, og etter den utviklingen Donald-universet har fått på grunn av ham, og grunnet alle de geniale historiene han har laget, fortjener mannen enorme menger ros. Men det går allikevel en grense et sted. Selv om Barks hadde evnen til å nesten aldri skrive dårlige historier, finnes det nå i hvert fall en del historier som er mindre gode. Dette kommer veldig lite frem her inne, med en gang det er snakk om en Barks-historie er den totalt ufeilbarlig og overgår alt annet. Ofte er det sant, men ikke alltid.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
04.01.2006, 16:19

Jeg er enig, ikke alle historiene hans var helt på toppen,
men nesten alle var det.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 04.01.2006, 18:00 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
04.01.2006, 16:45

Det kom fram mye forskjellig her ja.
Hovedsaken jeg ville frem til var nettopp at vi som liker DP, italienske tegnere, og har et litt mer balansert forhold til Barks/Rosa-hysteriet blir sett på med et litt skjevt blikk av *noen* her inne.
Som jeg også har sett, så er det selvfølgelig flere her inne som ikke har samme sansen for Rosa, og så klart det fins flere som liker Pocket-seriene bedre enn Donald Duck & co.
Det fine med et slikt forum er nettopp at totalt forskjellige folk kan møtes og forhåpentligvis på en fredelig måte kan diskutere seg frem til løsninger.
Men som sagt, enkelte ganger så er det noen som **totalt** overkjører andres meninger, og det bør man ikke gjøre. Man skal ha respekt for enkeltes meninger.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
04.01.2006, 17:23

whitesand skreiv:
vi som liker DP, italienske tegnere,
Oi,... og jeg som hadde tenkt å nevne at jeg dro fram et par pocket-historier i "årets historie".
Vel, vel, det er jo italienerne du liker.
Da får jeg håpe at du kommer med masse fine innlegg om italienske pockethistorier.
Tar med glede imot gode tips og leseropplevelser 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
04.01.2006, 18:38

04.01.2006, 18:58

Eg synest ærlig talt ikkje at nokon trenger å forsvare det at dei set Barks og Rosa milehøgt over alle andre eller at dei synest at enkelte serieskaparar er regelrett dårlege, det er ei meining som det er heilt OK å ha ... Sjølv om eg er glad for at forumet heldigvis rommer *alle* slags meiningar om dette emnet 
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.01.2006, 19:04

Men det irriterer meg at *enkelte* konsekvent prøver å sabotere andre diskusjoner med flisespikkeri om hva Don Rosa har skrevet om det og det eller andre beviste forsøk på avsporing. Sabotering og avsporing av tråder bør ikke aksepteres.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
04.01.2006, 19:06

Eg liker Barks absolutt best, og har Rosa som ein klar nummer to. Donal Pocket-historier liker eg jamt over mindre enn historiene i Donald-bladet. Eg føler aldri at nokon har "slakta" meg for **det** synet. På same måte har eg aldri kritisert nokon brukarar for å ha andre meiningar enn eg har.
Problemet her på forumet har vel heller vore at spesielt **èin** brukar har hatt problem med å akseptera og forstå at det finst folk som meiner at Don Rosa ikkje er den beste serieskaparen i universet, og den einaste som har rett (om alt frå Disney-seriar til geologi (Mannen har jo trass alt sivilingeniørutdanning (eller ein amerikansk tittel som liknar på sivilingeniør))).
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
04.01.2006, 19:30

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.