Andeby Online > Diskusjonsforum > Andreas Pihl og Mårdøn Smet
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Mottok danske Strip nr. 32 i posten idag. Stor artikkel om Hergé og Hergé på forsiden. Magasinet inneholder også bl.a. en vurdering av første kassetten i CBSV samt et intervju med Andreas Pihl og Mårdan Smet.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
16.12.2005, 18:03

For informationens skyld, kan der også læses et interview af Andreas Pihl og Mårdøn Smet på Seriejournalens hjemmeside.
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
16.12.2005, 20:19

Superboy skreiv:
Mottok danske Strip nr. 32 i posten idag. Stor artikkel om Hergé og Hergé på forsiden. Magasinet inneholder også bl.a. en vurdering av første kassetten i CBSV samt et intervju med Andreas Pihl og Mårdan Smet.
For de yngste leserne her kan jeg fortelle at Hergé er kjent for sine album om figuren Tintin. Tintin gikk en kortere periode i Tempo, men nådde der aldri samme popularitet som Asterix, Lucky Luke, Blueberry, Mark Breton, Allan Falk, m.fl.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
17.12.2005, 02:39

Tempo skal eg ikkje uttale meg om, men eg er ganske sikker på at Tintin er meir populær enn eit par av dei du nevner der.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
17.12.2005, 02:44

Olaf Solstrand skreiv:
Tempo skal eg ikkje uttale meg om, men eg er ganske sikker på at Tintin er meir populær enn eit par av dei du nevner der.
I Belgia er han nok det, men skandinaviske Tempo-lesere synes å ha vært av en annen oppfatning.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
17.12.2005, 02:46

Sigvald skreiv:
For de yngste leserne her kan jeg fortelle at Hergé er kjent for sine album om figuren Tintin. Tintin gikk en kortere periode i Tempo, men nådde der aldri samme popularitet som Asterix, Lucky Luke, Blueberry, Mark Breton, Allan Falk, m.fl.
Muligens ikke i Tempo. Det bladet har jeg bare hørt om to plasser; I en sang av Jokke & Valentinerne, og her. Det gikk inn, og vil dermed si at det ikke hadde livets rett ifølge den store potensielle kundemassen.
Sigvald skreiv:
Olaf Solstrand skreiv:
I Belgia er han nok det, men skandinaviske Tempo-lesere synes å ha vært av en annen oppfatning.
Det er ikke min oppfatning. Tintin er velkjent over det ganske norske land, det samme er Asterix og Lucky Luke. Disse har også fått egne album, noe som tilsier at de har livets rett mer enn Tempo som må ha vært en coctail av alt mulig rått og råttent. Resten av seriene du nevner er vel noe gammeldags oppskrytt møl.
Bernie
36 år, Bergen
17.12.2005, 03:05

Enig med Sigvald i at Tempo hadde mange gode serier. Tempo startet i 1966 og gikk over i SUPERTEMPO I 1979. Bladet levde lenger enn de fleste andre tegneseriehefter.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.12.2005, 13:35

Sigvald skreiv:
For de litt yngre enn meg leserene som ikke fikk med seg mere av Tempo enn gravølet så kan jeg opplyse om at Blueberry aldri nådde samme popularitet i Tempo som Løytnant Winston gjorde.
Etter å ha bladd litt i ett par gamle årganger av bladet som presenterte "Europas beste tegneserier" kan jeg fort konkludere med at det stemmer ikke. Av en eller annen merkelig grunn har de valgt å ta med Franquin sin serie Tobben. Ikke en dårlig serie, men meget merkelig at de ikke har funnet verdig Franquin sine virkelige klassikere Sprint og Viggo istedet. Hva kan denne fokuseringen på b-serier av virkelig store tegneserielegender skyldes i ett blad som skulle presentere "Europas beste tegneserier" ?
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 17.12.2005, 14:16 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
17.12.2005, 14:08

Løytnant Winston og Blueberry er samme serie. At Viggo og Sprint ikke var med, skyldes at rettighetene lå et annet sted.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.12.2005, 14:35

Superboy skreiv:
Løytnant Winston og Blueberry er samme serie. At Viggo og Sprint ikke var med, skyldes at rettighetene lå et annet sted.
Jeg vet at Løytnant Winston og Blueberry OG Fort Navajo er samme serie. Men jeg var i flisespikker modus. Jeg mener at serien aldri gikk under navnet Blueberry i bladet Tempo, det var det jeg prøvde å fortelle. Men min Tempo samling stopper FØR forfallet kom så jeg kan ikke verifisere at dette ikke gjelder de siste årene. Men Blueberry album serien startet i 1977 året før Tempo gikk inn.
Tar DU jobben med å få Sigvald til å forstå det med rettigheter og forlag.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
17.12.2005, 14:49

Men er det slik at Tintin blei kasta ut av Tempo fordi lesarane ikkje likte serien?
(dersom det er tilfelle: hæ????? Og eg som trudde at Tintin var den største europeiske serien gjennom tidene?)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
17.12.2005, 18:57

Nei, Tintin ble ikke kastet ut. Kjenner ikke mekanismene bak, men Asterix overtok plassen til Tintin. Tintin var aldri noen storselger i Norge, men Asterix ble fort veldig populær. Seriene om Asterix, og andre gikk først i Tempo, deretter kom de i egne album.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.12.2005, 19:54

Sigvald skreiv:
For å si det sånn; Tintin er blant de europeiske albumseriene som er utgitt (så godt som) i sin helhet på norsk. Det gjelder også Asterix, Lucky Luke og Blueberry. Mark Breton og Allan Falk er helt irrelevante i denne sammenhengen. Tintin er blant de viktigste og mest populære europeiske albumseriene, også i norsk sammenheng. Dere yngre lesere må ikke la dere forvirre til å tro på noe annet...
Nestor Burma
43 år, Trondheim
17.12.2005, 23:02

Superboy skreiv:
Løytnant Winston og Blueberry er samme serie.
Korrekt, og i 1976 gikk det 2 Blueberry serier i Tempo under navnet Blueberry.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
18.12.2005, 01:31

Mens vi no fyrst snakkar om andre seriear: nokon som har bestilt abonnement på den nye Bluberru-bokserien som har kome? Det har eg! venter i spenning på fyrste bok!
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
19.12.2005, 17:07

Ja, har bestilt abonnement. Blueberry album nr. 27 og 28 har også akkurat kommet i kioskene.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
19.12.2005, 17:15

Går verkeleg ut i fra at dei er inkludert i densiste boka
Kristian Rødvand
23 år, Rana
19.12.2005, 17:45

Kristian Rødvand skreiv:
Mens vi no fyrst snakkar om andre seriear: nokon som har bestilt abonnement på den nye Bluberru-bokserien som har kome? Det har eg! venter i spenning på fyrste bok!
Jeg har også bestilt abo. Håper vi slipper å vente altfor lenge før første bok kommer.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
19.12.2005, 18:19

skulle gå 2-7 dagar. Har allereie venta i 9...
Kristian Rødvand
23 år, Rana
19.12.2005, 18:32

Sigvald skreiv:
Ah, de seriene Sigvald nevner her, vekker gamle minner, og var blant høydepunktene i Tempo. Husker hvor ulidelig spennende f.eks. Allan Falk var (eller Ric Hochet som var det egentlige navnet). Etter litt søking på nettet, ser jeg at denne serien fortsatt utgis med nye album i f.eks. Frankrike. Noen som har lest noe av det nyeste som har kommet? Har man klart å holde kvaliteten ved like? Hva med Mark Breton og Dan Cooper, eksisterer disse fortsatt? Noen som kjenner til en god web-side som tar for seg det gamle Tempo-bladet?
Har lenge hatt en ønsketanke om at dette bladet ville komme ut på nytt igjen, slik at vi kan få presentert noen av de gode fransk-belgiske seriene igjen. Jeg ser for meg et månedlig blad der seriene ikke er kuttet opp i mer enn over 2-3 nummer, og der man kan publisere det beste av nye serier som fortsatt lages i disse landene, ispedd noen gamle 'klassikere' fra det gamle Tempo-bladet. Pr. idag er det vel bare stort sett i Fantomet denne typen serier blir presentert, da som bi-serier, og disse bi-seriene er egentlig hovedårsaken til at jeg noen ganger kjøper dette bladet.
Beklager at dette innlegget ble fullstendig off-topic angående Donald, men denne tråden var vel kanskje det allerede i utgangspunktet...
Halvor (www.donaldbladet.com)
Innlegget blei sist redigert 20.12.2005, 15:07 av Halvor
Halvor
47 år, Bergen
20.12.2005, 15:05

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.