Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Skrue Mc Ducks liv og levnet i HOF?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Skrue Mc Ducks liv og levnet i HOF?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Jeg kommer til å bli litt skuffa hvis "skrues liv" kommer i HOF-serien, da jeg har den fra før. Ser ikke så mye på at det er maskinteksting, og fargene syns jeg er okay. Er litt enkel sånn....

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

19.12.2005, 18:14

Har samanlikna den norske og den amerikanske utgåva av Lo$ og konkludert med at fargene var mykje betre i originalen. Oversettelsen var meget sløv, og har eit hastverkpreg, Og maskinteksting er sjølvsagt endå eit minus.

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
22 år, Rana

19.12.2005, 18:35

Eg har alltid meint at maskinteksting er best, tenk. Så lenge forfattaren sjølv ikkje handtekstar, så klart.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

19.12.2005, 18:39

Hall of Fame er strengt talt ikkje handteksta, då.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

19.12.2005, 22:29

Nei, og den fonten som vert brukt i Hall of Fame er ikkje bra. Maskinteksting som skal //sjå// //ut// //som// handteksting? Kva er poenget med det?

Nei, eg liker Skrues liv-boka mi. Bra med maskinteksting, fine fargar.

Kristian: Det er greitt nok at **du** ikkje vil ha Skrues liv i Hall of Fame, men du kan ikkje seia at det er skuffande at Egmont gjer det dei har sagt dei skal gjera og det som sannsynlegvis fleirtalet ynskjer?

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

19.12.2005, 23:00

Har ikkje påstått at andre enn eg synes det er skuffanede. Men eg trur ikkje eg er den einaste. =)

Kristian Rødvand
22 år, Rana

20.12.2005, 00:35

Er det bare skuffende om det kommer samlet i én bok?
Poenget er jo at alle DR-historiene skal utgies i HOF, og da kan jeg ikke se hvordan man kan klare å bli skuffet.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
27 år, Grimstad

20.12.2005, 01:59

Olaf Solstrand skreiv:

Hall of Fame er strengt talt ikkje handteksta, då.

Det er forsåvidt sant. Mer presist så handler det selvsagt om hvilken //font// som velges og hvorvidt denne er fin eller ikke, helt enkelt. Omtrent alt tekstes med data i våre dager, også det som skal se ut som håndteksting. Og det finnes kvalitetsforskjeller der også, de ulike fontvalgene i norsk og dansk CBSV er et eksempel på dette. Danskene er, med god grunn, mer misfornøyd med den fonten som er valgt i deres utgave. Men jeg holder fast på min oppfatning om at den font-typen som brukes i det norske Donald-bladet ikke har noe i kostbare bokutgivelser å gjøre. Og dessuten at også Donald Duck & co. ville sette bedre ut dersom man hadde valgt en mykere tegneseriefont som f.eks. WhizBang.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

20.12.2005, 08:56

Lillegull skreiv:

Er det bare skuffende om det kommer samlet i én bok?
Poenget er jo at alle DR-historiene skal utgies i HOF, og da kan jeg ikke se hvordan man kan klare å bli skuffet.

Eg blir skuffa fordi eg har Lo$ fra før (både på norsk og engelsk), og treng ikkje fleire utgåver. Lo$boka var dyr nok då den kom, og eg har ikkje lyst til å punge ut for akkurat det samme på nytt (noko det desverre ser ut til at eg blir nødt til, sidan eg er abonnent og gjerne vil ha serien komplett). Hadde passa meg best om dei hadde holdt Lo$ utenfor HOF og heller gitt eit nytt opplag av den gamle utgivelsen, hvis dei absolutt måtte gi den ut igjen. (Men eg kan sjølvsagt ikkje forlange at Egmont skulle gjere det kun pga meg. :-)

Kristian Rødvand
22 år, Rana

21.12.2005, 01:08

Nei, nei - jeg forstår jo forsåvidt det.
Selv har jeg stort sett alle Don Rosas historier fra før, så det er jo ikke noe nytt for meg heller.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
27 år, Grimstad

21.12.2005, 01:14

Det har eg og, men det er greit å ha dei samla. Tar tid å leite gjennom alle donaldpermene for å finne akkurat DEN historia...

Kristian Rødvand
22 år, Rana

21.12.2005, 01:17

Dessuten er jo DR's forord og kommentarar meget interessant lesning

Kristian Rødvand
22 år, Rana

21.12.2005, 01:18

Noget af det bedste med HoF - Don Rosa -serien er, at det bliver en KOMPLET udgave af hans værker, en slags Don Rosa's Samlede Værk. Så selvfølgelig skal historierne fra Life of $crooge med i serien - og i kronologisk rækkefølge.

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
49 år, Færøyene

21.12.2005, 01:39

Benadikt skreiv:

Noget af det bedste med HoF - Don Rosa -serien er, at det bliver en KOMPLET udgave af hans værker, en slags Don Rosa's Samlede Værk. Så selvfølgelig skal historierne fra Life of $crooge med i serien - og i kronologisk rækkefølge.

Rekkefølgen er vel ikke så viktig?

Ellers ser jeg at du fremdeles bruker Europa i stedet for Færøyene i den personlige infoen.

Olaf - dette synes jeg du skal rette opp jo før jo heller. Og før du evt. argumenterer med at Færøyene er en del av Danmark vil jeg påpeke at Færøyene har eget landslag i fotball og således ikke kan sammenliknes med landskap som Jylland, Sjælland, Fyn o.l.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 21.12.2005, 01:55 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

21.12.2005, 01:53

Eg har ikkje lagt til alle land i verda i denne lista, og det har eg heller ikkje planer om å gjera.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

21.12.2005, 01:57

Olaf Solstrand skreiv:

Eg har ikkje lagt til alle land i verda i denne lista, og det har eg heller ikkje planer om å gjera.

Det er da heller ikke nødvendig. Så lenge Færøyene faktisk er representert her i Forumet kan jeg ikke skjønne at det skal være så vanskelig å legge til Færøyene i dette registeret.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

21.12.2005, 03:45

Neivel, greitt. Færøyene er lagt til.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

21.12.2005, 03:48

Olaf Solstrand skreiv:

Neivel, greitt. Færøyene er lagt til.

Flott!
Det tror nok at vår venn Benadikt vil sette stor pris på ;-)

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

21.12.2005, 03:49

Benadikt skreiv:

Jeg er helt enig. Alt Don har produsert, Historier, forsider osv... skal jo være med i serien, derfor kommer nok Lo$-historiene også med.

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

21.12.2005, 11:35

Vel, dei kan jo teknisk sett ikkje gi ut alt Don har produsert før Don har lagt opp ...

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

21.12.2005, 12:07

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.